Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Spenker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-02-2021
Beste medetweakers,

Ik heb onlangs een Asus GTX660 Ti aangeschaft voor m'n PC, voorheen had ik er een HD5770 inzitten. Sinds de GTX660 T in de PC zit reboot m'n PC steeds als er iets opent waarvan er wat van de kaart verwacht wordt. Dus idle in Windowsdraait alles stabiel, maar als ik BF3/Simcity/OCCT 3D test open dan reboot de PC.

M'n PC heeft de volgende specs:
Voeding: Silverstone Strider PSU 500W Silent
Videokaart: Asus GTX660 Ti
Processor: Intel Core i3 530 @ 2,93 ghz (niet overgeclocked)
Processorkoeler: Zalman CNPS10X Extreme
Mobo: ASUS P7H55D-M PRO
SSD: Samsung 107GB
HDD: Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB 32MB 7200rpm
RAM: Kingston 8GB DDR3
Behuizing: NZXT LEXA S

De coretemp van de CPU zit bij full load op 44 graden.

Waar kan het probleem zitten als de PC 2,5 jaar lang bij een HD5770 goed heeft gedraaid en nu steeds reboot als er grafisch wat gevraagd wordt na het aansluiten van de GTX660 Ti?

[ Voor 63% gewijzigd door Spenker op 25-03-2013 20:19 ]

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Ik zou eerst maar eens die cpu terugklokken om te zien of het dan stabiel is. Ik denk niet dat de voeding teweinig kan leveren als het al hangt als je nog niet daadwerkelijk aan het gamen ben. Ik vermoed daarom een instabiele overklok.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Heb je dit probleem ook met andere games? Zo niet is het dus een probleem met BF3 zelf en moet je daarop trouble shooten. Mogelijk heb je te oude video drivers of een Béta die niet goed is voor jouw doel gebruik. Misschien handig om ook is je Intel chipset driver & audio driver te updaten!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
voeding zal het denk ik niet zijn, maar geheugen of cpu.

Nukezone FTW

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe heb je de oude drivers verwijderd ? Misschien komt het daar wel door.

500W is ruim voldoende maar misschien is ie brak. Als andere zware spellen wel goed draaien moet je het toch ergens anders zoeken dan bij hardware.

Je zou eens Windows kunnen installeren op een andere schijf en kijken wat er dan gebeurt. Kost je wel wat tijd maar dan kan je in ieder geval wat uitsluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 24-03-2013 23:04 ]

• Spenker
Allereerst bedankt voor de reacties!

Bij Simcity gebeurt hetzelfde als bij BF3. Bij Simcity kan je nog wel een minuutje spelen, maar daar is het ook gebeurt. Dus dat het alleen ligt aan BF3 is uitgesloten.

De AMD/ATI drivers zijn via het configuratiescherm verwijderd. De nieuwe drivers heb ik van de NVidia website gehaald.

Een instabiele overclock zou eventueel ook kunnen zoals Ben1985 zegt. Destijds viel de PC uit als ik er één tandje bijschroefde met overclocken. Ik zal me weer even verdiepen in het terugclocken (dit is m'n eerste zelfbouw PC).

• Spenker
**Bericht verwijderd**

Hier stonden testen van voor het terugclocken, niet meer van toepassing.

[ Voor 89% gewijzigd door Spenker op 25-03-2013 16:32 ]

• Spenker
**Bericht verwijderd**

Hier stonden testen van voor het terugclocken, niet meer van toepassing.

[ Voor 118% gewijzigd door Spenker op 25-03-2013 16:31 ]

Verwijderd

70 graden is niet goed voor een CPU en gaat zeker voor problemen zorgen. Dus verwijder de overklok daarna zou je de koeler eens kunnen controleren en kijken of alles goed vast zit of een tandje (of 2) strakker draaien. Gebruik je de standaard Intel koeler neem dan een betere aftermarket koeler voor het overklokken? Met terug klokken bedoel je hopelijk het terug gaan naar stock speeds? Onder-klokken kan voor een systeem net zo stressvol zijn als overklokken!

• Powrskin
  • Niet online
gpu test heeft geen zin als hij niet op 100% gaat draaien.
maar idd cpu wordt wel wat warm, hoe warmer hoe meer stroom hij nodig heeft en hoe warmer hij weer wordt. :)

Nukezone FTW

• Spenker
Ja met terugclocken bedoel ik naar stock speeds inderdaad. Ik heb alles weer op 'auto' gezet. Het IMC (VTT) Voltage staat nog op 1.2. Deze kan ik niet op 'auto' zetten. Ik heb geen idee wat de stockinstelling hiervan was.
In OCCT wordt aangegeven dat de processor nu op 2942 MHz draait, 0,3% overclock ten opzichte van de originele 2933 MHz.
Ik heb een Zalman CNPS10X Extreme koeler op de processor zitten. pricewatch: Zalman CNPS10X Extreme

Ik zal de koeler nu even nachecken en eventueel aandraaien waarna ik weer een 100% CPU test zal uitvoeren. Ik zal asap de resultaten posten.

• Spenker
Ik heb weer een 100% CPU load test gedaan na het terugclocken. Er werd tijdens de test aangegeven (tijdens het begin al en later nogmaals) dat er onvoldoende geheugen beschikbaar is. De melding van onvoldoende geheugen kreeg ik uiteraard ook al voor het overclocken.
Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m228/Nieuwnoord/Geheugen_zpsa0d9deeb.png

De CPU-core wordt op full load nu niet meer warmer dan 44 graden.
Hier zijn wat resultaten te vinden:
Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m228/Nieuwnoord/2013-03-25-13h55-MemoryUsage-MemoryUsed_zps0d66f0f1.png
Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m228/Nieuwnoord/2013-03-25-13h55-Voltage-VIN1_zps8cee9630.png
Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m228/Nieuwnoord/2013-03-25-13h55-Voltage-VIN6_zpsa4ce6641.png
Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m228/Nieuwnoord/2013-03-25-13h55-Voltage-12V_zps385e33c6.png
Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m228/Nieuwnoord/2013-03-25-13h55-Temperature-Core2_zps3a6f0b5c.png

Ook nu de PC is teruggeclocked reboot deze nog steeds na 2 seconden in een spel te zitten (BF3/Simcity).

Wat achtten jullie het meest aannemelijke probleem?
Kan het zijn dat de PC ineens reboot door een gebrek aan geheugen of is het toch de voeding die kaduuk is?

[ Voor 4% gewijzigd door Spenker op 25-03-2013 14:44 ]

• Powrskin
  • Niet online
hmm je stressed de voeding nu.
draai us die voor cpu en die voor gpu

Nukezone FTW

Verwijderd

Lijkt dat door het aandraaien het een en ander is verbetert! Voortaan maar eerst naar je overklok kijken (of iets duidelijker aangeven) en deze verwijderen voordat je een topic opent. Ook kan je als je info wil toevoegen het 'wijzig' knopje gebruiken dat houd het overzichtelijk en hoef je niet te dubbel posten.
Ik neem aan dat je elke overklok nu hebt ongedaan gemaakt (BIOS reset)? Zorg dat je videokaart helemaal schoon is en sluit de stroom stekkers opnieuw aan. Zorg ook dat de 2 kabels niet op dezelfde stroom tak zitten van de voeding, dit kan helpen de boel stabieler te maken. Overweeg een schone Windows installatie. Hierbij neem ik aan dat je de eerste tips van mij om je BIOS te updaten, chipset software en audio etc up-to-date zijn? Helpt niks mag je gaan hardware troublshooten (kan zowel video, mobo als PSU zijn).

• Spenker
Excuses larsiano voor het onduidelijk zijn. Ik heb de testresultaten van voor het terugclocken inmiddels verwijderd om het topic overzichtelijk te houden. Ook zal ik de volgende keer m'n bericht wijzigen zodat ik niet meer dubbel ga posten.

Update 17:07:
Ik heb de nieuwste Chipset drivers, Audio drivers van de BIOS geinstalleerd. Ook heb ik de BIOS nu gereset en geupdate naar de nieuwste versie. Met driversweep heb ik alle videokaart drivers geuninstalled (AMD & Nvidia), daarna heb ik de Nvidia driver opnieuw geinstalleerd.
De 2 kabels zitten wel op dezelfde stroomtak. De twee enigste 6 pins stekkers die ik heb zitten op dezelfde kabel. Ik heb ook geprobeerd om de bijgeleverde kabel te gebruiken die van twee 4-pin Molex peripheral connectors naar een 6 pins loopt, maar dan geeft de videokaart een rood lampje aan.

Deze Windows versie is niet erg lang geleden geinstalleerd. Daarnaast ga ik liever voorlopig niet voor een nieuw Windows installatie aangezien me dat toch veel gedoe gaat opleveren (als het niet anders op zit zal een nieuwe installatie wel moeten uiteraard.)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou eerst eens een memorytest draaien als ik jou was,
meuk: Memtest86+ 4.20
ff op USB stick zetten en gaan, kijken of er errors komen, zie je gauw genoeg ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Spenker
keur0000 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 17:14:
Zou eerst eens een memorytest draaien als ik jou was,
meuk: Memtest86+ 4.20
ff op USB stick zetten en gaan, kijken of er errors komen, zie je gauw genoeg ;)
Ik zal dat vannacht even testen.

Update 17:49:
Nu krijg ik trouwens helemaal geen beeld bij spellen en de OCCT test:
OCCT: De GPU:3D test draait prima, maar wanneer ik Full Screen aanklik en de test run valt de PC in 1x uit.
Simcity: Bij Simcity in het hoofdmenu(!) had ik net een lage resolutie, zet ik deze naar 1920x1080 dan reboot de PC direct.
BF3: Bij BF3 krijg ik ook geen beeld meer, na het laden van een level valt de PC direct uit. Voorheen kreeg ik nog wel een aantal seconden beeld.

Update 19:25:
Nieuwe voeding besteld: Seasonic Voeding M12II 520W, Modulair

Update 21:14:
De GTX660 Ti geeft met twee groene lampjes bij de twee 6 pins stekkertjes aan dat de stroomverbinding correct is. Als de PC uitvalt en weer opstart blijven de groene lampjes de hele tijd branden. Geeft dit niet aan dat de voeding van de videokaart in orde is?

(Ik heb nu na een aantal keer proberen de GPU: 3D test nog een keer kunnen draaien.)

Update 22:35: In FurMark kan ik met de burn in test met 800x600 ongeveer een minuut de test fullscreen draaien met 2x MSAA, of een minuut op 1920x1080. Daarna reboot de PC. Dus ik krijg wel beeld, maar als het te lang gaat duren dan valt de PC weg.

[ Voor 33% gewijzigd door Spenker op 26-03-2013 18:57 ]

• Spenker
Het geheugen is ook uitgesloten:Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m228/Nieuwnoord/20130326_113715_zps4945f8d6.jpg

Nu zijn er nog een aantal opties over:
-De PSU.
-De GPU.
-Het moederbord. (hoe waarschijnlijk is dit als de oude videokaart 2,5 jaar langs als een klokje heeft gedraaid?)

Ik zal morgen een nieuwe PSU op de PC aansluiten. Als het dan nog niet is opgelost breng ik de PC naar Norrod, aangezien hier niemand in de omgeving is met een PC waar ik de videokaart ook even op kan laten testen.

• Powrskin
  • Niet online
De GPU. had je de fan al harder gezet en vooral de mhz vd videokaart naar beneden (geheugen ook).

Nukezone FTW

• Spenker
Nee ik heb nog geen instellingen veranderd.
In GPU Tweak (Asus programma) staan de default instellingen op:
GPU Boost Clock MHz: 1045
Memory Clock MHz: 6008
Fan Speed: 10% (Auto)

Wat is tactiek?

Edit:
GPU Boost op 967MHz gezet.
Memory Clock op: 5501 MHz gezet.
Fan Speed op 40%.

Heb net zowaar 3 minuten BF3 kunnen spelen op 1920x1080 (Ultra, met MSAA 2x en AA 2x).
Toen ik de instellingen van Ultra naar High wou zetten viel de PC weer uit.

[ Voor 40% gewijzigd door Spenker op 26-03-2013 21:57 ]

• Spenker
Het was toch de voeding!

Nieuwe in de PC gestopt vandaag, en hij draait nu als een trein! 8)

Bedankt iedereen voor jullie bijdrage! ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Spenker op 27-03-2013 22:36 ]

Pagina: 1