HTPC keuze CPU

Pagina: 1
Acties:

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-03 21:08
Ik ben opzoek naar een nieuwe CPU voor mijn HTPC.

Deze machine draait op dit moment op een Q9450, en vernieuwing leek me een goed plan.

De volgende CPU's vind ik een mogelijke keuze:

AMD:

A8, A10 En daarbij de trinity serie, welke variant is niet erg van belang.
Fx-6100/6300 veel zwaarder leek me onlogisch

Intel:

I5 33xx

Qua overklokken hoefen ze niets te kunnen. Dus gaat vooral om het volgende:

Prijs cq kwaliteit. Wat er mee word gedaan is gedownload via nieuwsgroepen, fileserver voor mijn netwerk en het afspelen van zware MKV (of andere) bestanden op een full HD TV.

De hardware die overblijft is een GT610. Dus ik heb ook zonder de eventuele GPU van de A X serie de mogelijkheid.

De I5 lijkt me wel leuk, maar lijkt me te erge overkill nu was ik dus benieuwd wat andere hierover dachten.

Verwijderd

Waarom wil je upgrade? Een Q9450 is snel zat voor een HTPC. Mogelijk kan je een iets snellere GPU halen als je er af en toe ook op gamed of een SSD toevoegen voor snellere responce times. Maar de CPU is juist perfect hiervoor, want zelfs tijdens het spelen van een HD film heb je nog rekenkracht genoeg om dingen te up/downloaden of andere dingen op het systeem te doen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:11:
Waarom wil je upgrade? Een Q9450 is snel zat voor een HTPC. Mogelijk kan je een iets snellere GPU halen als je er af en toe ook op gamed of een SSD toevoegen voor snellere responce times. Maar de CPU is juist perfect hiervoor, want zelfs tijdens het spelen van een HD film heb je nog rekenkracht genoeg om dingen te up/downloaden of andere dingen op het systeem te doen.
Dit dus... Je film gaat echt niet "beter" afspelen met meer rekenkracht beschikbaar. Sterker nog, je zal meer moeite moeten doen de boel koel te houden, dus meer fans / hogere RPM en dus meer herrie van de machine. Ik zie je hele "upgrade-plan" van geen kant hout snijden eigenlijk :{

iRacing Profiel

• deamosreapos
In principe niet, maar het ging me over de grafische eigenschappen. Ik heb ondertussen een I5 genomen. Dit aangezien die eventueel later nog te verkopen is.

Plus het verschil in reactie met een Q9450 ten opzichte van een I5 3450 is extreem. En qua cooling is het veel minder. De q9450 is een energie slurper en word erg warm. Deze I5 zit op de helft van het energie verbruik en blijft veel cooler.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:22

ChillPascal

In the end...

Niet om je topic te stelen hoor, maar ik was eigenlijk ook wel opzoek naar een CPU+Mobo combo voor m'n HTPC.

Zit al een tijdje te denken aan een FM2 socket, A4 of A6. Maar het aantal moederborden in die serie is beperkt.

Dus ben eigenlijk op zoek naar de beste CPU+Mobo (mATX) voor zo'n 120 euro. Liever niet veel meer

• deamosreapos
Geen probleem. Ligt een beetje aan je eisen. Welk OS gebruik je? Want gebruik je een linux variant dan kan het zijn dat een FM2 proc erg veel sleutelwerk krijgt. HEtzelfde geld voor Nvidia trouwens niet om het een of ander. Maar dat kan een overweging zijn.

Waar mijn hoofdoverweging zat was de prijs kwaliteit verhouding. Oftewel ik zocht een proc die ook over een paar jaar nog wat waard zou zijn, plus wel de prestaties levert die ik zocht.

Dus eventueel kun je zelfs een I3 3xxx serie nemen dit uit persoonlijke ervaring met de HD2500.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Ik gebruik 'gewoon' Windows 7.

Volgens mij loopt Intel wel vrij ver achter met de iGPU. Ook denk ik dat ik geen CPU+mobo van intel krijg binnen m'n budget!

Denk dat de keuze hier wel op AMD gaat vallen, alleen weet ik (nog) niet welke

[ Voor 20% gewijzigd door ChillPascal op 15-04-2013 10:18 ]

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
ChillPascal schreef op maandag 15 april 2013 @ 10:17:
Ik gebruik 'gewoon' Windows 7.

Volgens mij loopt Intel wel vrij ver achter met de iGPU. Ook denk ik dat ik geen CPU+mobo van intel krijg binnen m'n budget!

Denk dat de keuze hier wel op AMD gaat vallen, alleen weet ik (nog) niet welke
hangt er een beetje vanaf wat je wilt. Ik heb een combinatie van een mobo en een pentium proc. Dan ben je ook met 120e wel klaar. Kan nog goedkoper als je een celeron neemt.

Voor een HTPC is een celeron/pentium prima. Ik speel zonder problemen films/series af terwijl ik tegelijkertijd aan het downloaden ben ofzo.

Hetzelfde geld overigens voor een amd a4/a6, maar volgens mij is de keuze aan mobo's bij intel iets groter.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Ik wil 'm als NAS/Server en als mediacenter gebruiken.
Er zullen geen games oid op gespeeld gaan worden.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hebben de huidige intel processoren nog steeds de 24p bug?
Als dat zo is, zou ik eerder een amd nemen, of een losse videokaart zoals de hd6450 of de gx610.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

BounceMeister schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:12:
Als dat zo is, zou ik eerder een amd nemen, of een losse videokaart zoals de hd6450 of de gx610.
Ik wil sowieso geen losse videokaart.

Maar wat bedoel je met een eerdere AMD, ben niet echt thuis in het AMD gebeuren. Altijd PC's gehad/gebouwd met Intel en daarom enkel daarin verdiept.

Van de 760G chipset (geloof ik) kwam ik bijna alleen maar Sata2 tegen, en wou toch wel graag Sata3 ivm de SSD.
Verder kom ik niet veel verder dan een A4/A6 met een A75/A85 chipset. Maar zal ook graag andere opties zien.

• EJPostema
BounceMeister schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:12:
Nee die is eruit.

Voor een NAS/HTPC combinatie zou ik intel nemen. Iets zuiniger, cpu is krachtiger (staat een minder krachtiger GPU tegenover). Elke GPU is tegenwoordig prima in staat om films af te spelen, dus dat maakt niet zoveel uit

• kroegtijger
ChillPascal schreef op zondag 14 april 2013 @ 21:58:
Niet om je topic te stelen hoor, maar ik was eigenlijk ook wel opzoek naar een CPU+Mobo combo voor m'n HTPC.

Zit al een tijdje te denken aan een FM2 socket, A4 of A6. Maar het aantal moederborden in die serie is beperkt.

Dus ben eigenlijk op zoek naar de beste CPU+Mobo (mATX) voor zo'n 120 euro. Liever niet veel meer
:? Het barst van de uATX-bordjes voor FM2 voor (ruim) onder die prijs...

iRacing Profiel

• kroegtijger
ChillPascal schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:45:
[...]

Ik wil sowieso geen losse videokaart.

Maar wat bedoel je met een eerdere AMD, ben niet echt thuis in het AMD gebeuren. Altijd PC's gehad/gebouwd met Intel en daarom enkel daarin verdiept.
Intel heeft een tijdje wat problemen gehad met 24p (volgens mij is dat inmiddels niet meer van toepassing) en daardoor zou de keuze voor een AMD logischer zijn.
Van de 760G chipset (geloof ik) kwam ik bijna alleen maar Sata2 tegen, en wou toch wel graag Sata3 ivm de SSD.
Je gaat, zeker bij een build als dit, geen enkele merkbare performance-verschillen merken met SATA2 ipv SATA3 voor je SSD. Dit omdat je überhaupt nooit de doorvoersnelheden gaat halen die de specs je doen geloven, en SATA2 daar rijkelijk voldoende voor is.
Verder kom ik niet veel verder dan een A4/A6 met een A75/A85 chipset. Maar zal ook graag andere opties zien.
Voor een AMD-build zijn dat de meest logische APU's voor HTPC's op het moment qua prijs/performance. Een A8 is een stukje duurder dan een A6, maar biedt je weer het dubbele aantal cores.

Ga je naar een Intel-based build dan kom je al snel bij een i3 uit.

iRacing Profiel

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

kroegtijger schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:32:
Dankje.

i3 2120 (mits ik er eentje tweedehands op de kop kan tikken) met Asrock B75 Pro3-M
Of
A6 5400K met Gigabyte GA-F2A85XM-D3H

[ Voor 4% gewijzigd door ChillPascal op 15-04-2013 12:47 ]

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 22:07
Waarom niet een A8 of A10 APU? Dan kan je ook 3D BR afspelen.

Wat meer "future proof" zeg maar. :)

• EJPostema
kroegtijger schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:32:

Hoezo? Een pentium (eventeel een celeron) kan ook prima... Stuk goedkoper

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Sharky_NL schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:37:
Waarom niet een A8 of A10 APU? Dan kan je ook 3D BR afspelen.

Wat meer "future proof" zeg maar. :)
Vind dat net wat duur/overdreven voor 'slechts' een HTPC
EJPostema schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:47:
[...]

Hoezo? Een pentium (eventeel een celeron) kan ook prima... Stuk goedkoper
Noem er eens een :P

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ChillPascal schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:43:
[...]

Dankje.

i3 2120 (mits ik er eentje tweedehands op de kop kan tikken) met Asrock B75 Pro3-M
Of
A6 5400K met Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Je noemt een i3 2120, is daar een speciale reden voor? Een i3 3220 is net zo duur en heeft hd graphics 2500 ipv 2000.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 15-04-2013 14:27 ]

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

BounceMeister schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:27:
[...]

Je noemt een i3 2120, is daar een speciale reden voor? Een i3 3220 is net zo duur en heeft hd graphics 2500 ipv 2000.
Komt omdat die in de V&A sectie staat hier in Tweakers ;)
Vind 110 euro gewoon veelste veel voor een CPU voor in een HTPC

EDIT:

Heb eens even rondgekeken, en hier kwam dit uit:

AMD
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 58,30€ 58,30
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 128,20

Intel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 51,-€ 51,-
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 67,-€ 67,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 118,-

Wat heeft hier de voorkeur?

[ Voor 74% gewijzigd door ChillPascal op 15-04-2013 14:43 ]

• EJPostema
De G2020 (zoals hierboven staat). Een Intel Celeron G1610 kan ook, scheelt nog wat eurotjes.

Maar zeker de pentium is krachtig genoeg (gebruik diezelf ook)
Ik zou voor intel gaan om wat ik al eerder zij. Iets zuiniger en de cpu is iets krachtiger. Maar moet zeggen dat dat ook een beetje een persoonlijke voorkeur is

• kroegtijger
Het "zuiniger" is niet meer van toepassing. De trinity-APU's zijn zelfs nog net iets zuiniger dan de intel's, afhankelijk van de toestand. Zie bijvoorbeeld http://cpuboss.com/cpus/Intel-Pentium-G2020-vs-AMD-A6-5400K
De verschillen zijn echter dermate minimaal dat de keuze van het bord en de prijs een grotere dooslaggevende factor zal zijn dan of het nu een G2020 of een A6-5400k APU gaat worden.

iRacing Profiel

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

kroegtijger schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:10:
Het "zuiniger" is niet meer van toepassing. De trinity-APU's zijn zelfs nog net iets zuiniger dan de intel's, afhankelijk van de toestand. Zie bijvoorbeeld http://cpuboss.com/cpus/Intel-Pentium-G2020-vs-AMD-A6-5400K
De verschillen zijn echter dermate minimaal dat de keuze van het bord en de prijs een grotere dooslaggevende factor zal zijn dan of het nu een G2020 of een A6-5400k APU gaat worden.
Dankje, persoonlijk ook meer fan van Intel, heb ook altijd Intels gehad. Mocht de AMD duidelijk beter zijn voor in de HTPC ging ik ongetwijfeld voor de AMD, maar in dit geval ga ik toch kiezen voor de Intel.

Dat gigabyte moederbordje voldoet prima toch? Of raadt je nog wat anders aan?

Is de G2020 eigenlijk een IB CPU? Oftewel, raad je B75/H77 aan of voldoet een 'oudere' chipset ook?

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-02 17:23
Een Intel Celeron 847 met iGPU is al voldoende voor OpenELEC. Deze cpu is ook krachtig genoeg om h10p video's softwarematig te decoderen. Ook 48p video gaat goed.

Het enige euvel van de Intel drivers is dat interlacing niet goed gaat. Daar is wel een oplossing voor in de pijplijn, maar het is nog eventjes wachten daarop.

Voor de AMD-fans:
In Linux (dus OpenELEC) is geen support voor DTS-HD, TrueHD of LPCM v1.2+. Meestal wordt het een en ander gewoon gedownsampled. U bent gewaarschuwd. :|

[ Voor 20% gewijzigd door Klojum op 15-04-2013 16:56 ]

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Voldoet een i3 2100T in ruime mate?

• EJPostema
ja en dat is zelfs een beetje overkill.
Sowieso is die T versie niet de juiste. Koop gewoon de normale i3. Maakt weinig uit

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Er staat nl een leuk setje in V&A. Wel goed genoeg dus, ook grafisch?

• EJPostema
Ja, dat gaat zeker weten lukken

• kroegtijger
Die i3 zal zeker doen wat je wilt (en meer zelfs). Qua bord is een B75 goed zat. Ik zou niet naar oudere modellen gaan; waaorm investeren in een product dat eigenlijk dan al EOL is.

iRacing Profiel

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

kroegtijger schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:37:
Die i3 zal zeker doen wat je wilt (en meer zelfs). Qua bord is een B75 goed zat. Ik zou niet naar oudere modellen gaan; waaorm investeren in een product dat eigenlijk dan al EOL is.
Ik snap wat je bedoelt, maar wat zou het voordeel zijn om te investeren in een b75 bordje?
Nu kan ik alles mooi in een tweede handse koop kopen. Mocht ik over een paar jaar willen upgraden, kijk ik dan wel weer ;)
Pagina: 1