Korte vraag: MDADM Vraag - Falen bootschijf, en dan?

Pagina: 1
Acties:

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12-2025
Hoi Tweakers,

Heb even een vraag m.b.t. mdadm.

Ik heb nu 5x 2tb in raid5 staan, met als bootschijf een 1tb schijfje.

Stel nu dat de 1tb faalt, door <insert fout>. Is het dan nog mogelijk om de data uit de raid5 array te halen?

Het lijkt me logisch door simpelweg de mdadm config te backuppen (/etc/mdadm/mdadm.conf en /etc/fstab) en weer op een nieuwe bootschijf neer te zetten dat dit prima gaat.

Is dit ook zo? Als ik nl probeer te googlen krijg ik alleen het falen van een array, en dat bedoel ik niet.
(klik)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Volgens mij kun je dan gewoon, linux opnieuw installeren, dan de raid weer toevoegen, ook mdadm installeren.
Heb ik zelf nog niet gedaan.
Zoek een op de text mode commando's die je bij mdadm nodig hebt.
Zelf heb ik een grafische server met raid, maar nog niet moeten doen. Installeren/maken van de raid heb ik helemaal grafisch gedaan.(allen de hd' s moest ik markeren dat dit raid schijven zijn met gparted, ubuntu 10.04).

Je kan oefenen door in virtualbox een linux te installeren, en meerdere hd's erbij maken, dan kun je oefenen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47
Mattijs.id schreef op zondag 24 maart 2013 @ 14:43:
Stel nu dat de 1tb faalt, door <insert fout>. Is het dan nog mogelijk om de data uit de raid5 array te halen?
Dat is geen probleem, details van de array zijn opgeslagen in zgn superblocks op de schijven zelf. Mogelijk dat mdadm zelf je bestaande array herkend, anders moet je zelf aan de slag, zie ook de Assemble Mode in de handleiding.