Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-07 00:09
Hallo,

Ik ben een 15 jarige jongen met veel verstand van ICT. Ik heb een paar dagen met verschillende bedrijven meegelopen en had sommige problemen eerder opgelost dan de medewerkers. Dit soort werk vind ik fantastisch om te doen. Momenteel werk ik als bordenwasser bij een restaurant en word met de dag saaier. Ik woon 10 kilometer van de bewoonde wereld af, maar kom op de terugweg van school (20km verderop) toch langs aardig wat dorpen. Mag ik als 15 jarige diensten aanbieden aan mensen? Zo ja, welke? En wat mag/kan ik er voor vragen? Wat ik met ict zou doen is toch op een aanzienlijk hoger niveau dan borden wassen, daar mag ik in mijn ogen dus ook meer geld voor vragen.

Alvast bedankt,
Jesse

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Als 15-jarige mag je een baantje hebben, maar ik verwacht niet dat veel bedrijven je als vaste medewerker willen aannemen.

Veel tweakers beginnen als volgt:
- Tegen betaling computers van particulieren repareren & assembleren, gecombineerd met een draadloos netwerk aanleggen etc. Meestal begin je met familie, buren etc. en als je goed werk levert, wordt je door deze eerste klanten aangeraden aan bekenden (mond-op-mond reclame). Als je dit goed doet, kom je vanzelf bij kleine bedrijfjes terecht, waar jij dan dé computerexpert wordt.
- Bijbaantje bij een lokale computerwinkel, hetzij in verkoop, hetzij op de technische dienst.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
bedankt voor uw reactie

Is het wettelijk toegestaan om visitekaartjes uit te delen? Ik heb vele mensen geholpen die om hulp vroegen op marktplaats, als ik deze nou zo'n kaartje met mijn gegevens meegeef dan kunnen ze die aan kennissen geven die ook problemen hebben met hun computer. Of moet ik hier een KvK nummer voor hebben oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Ik zou gewoon lekker overal kaartjes uitdelen en op prikborden je diensten aanbieden. Mocht het uit de hand lopen (lees: veel geld opbrengen) dan kan je altijd naar de KVK gaan.

@railgunner hoe ziet dat eruit mond-op-mond reclame? :P

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-07 00:33
Je moet er wel rekening mee houden dat onze grote vriend de belasting KAN meekijken.
Dus gaat het lopen hier even aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Hoe goed je ook bent met ICT, ik ben bang dat je toch in eerste instantie als snotneus word aangezien omdat je zo jong bent.

En dat bedoel ik niet kwaad, maar zo werkt het gewoon, ben je jong dan ben je plots een snotneus, dus je moet wel voorzichtig te werk gaan, om te voorkomen dat men denkt oh daar heb je weer zo'n snotneus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Bedank voor alle reacties.

Mensen schijnen inderdaad oudere mensen eerder te vertrouwen dan 'jonge snotneuzen' maar zodra je je eenmaal bewezen hebt zullen ze je meer respecteren. Mijn idee was om een klein site'tje te maken met een gastenboekje zodat mensen kunnen zien dat ik mijn werk goed uitvoer.

Een KvK nummer aanvragen kan dus altijd nog? Ik ben dus niet strafbaar bezig als ik zonder dat klussen uitvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Je mag als particulier een x aantal euro per jaar verdienen. Hoeveel dat precies is weet ik niet meer maar volgens mij was het iets boven de 500 euro. Als je daar aan zit en meer wilt verdienen moet je, legaal gezien, een bedrijf starten starten. Dit doe je door je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK) en kost zo'n 50 euro per jaar. Of je je eigen überhaupt mag inschrijven als minderjarige zou ik niet weten. Maar de belasting dienst gaat echt geen 15 jarigen in de gaten houden. Zeker niet voor een paar tientjes. Dan daarbij kunnen mensen je toch contant betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Wat jij wilt doe ik inmiddels ook, ik ben ook bij kenissen begonnen.

Inmiddels heb ik een kleine ondersteunende website, heb ik +- 20 computers op voorraad en heb ik 1 a 2 windows installaties per week. Daarnaast nog andere dingen zoals het assembleren en repareren, maar dit is relatief weinig. Het meeste verdien ik aan de computers opkopen en doorverkopen.
Ik laat de mond op mond reclame zijn werk doen en dat werkt prima, inmiddels heb ik al verschillende bedrijfjes in de stad die ik help.

Ik heb een moeder die accountant is en die heeft mij uitgelegd dat, zoals Henshin al zei: De belastingdienst houd jou echt niet in de gaten voor die paar tientjes, zelfs overmaken kan gewoon en bonnen maken, wel zonder btw uiteraard.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Detmer8 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 15:32:
Wat jij wilt doe ik inmiddels ook, ik ben ook bij kenissen begonnen.

Inmiddels heb ik een kleine ondersteunende website, heb ik +- 20 computers op voorraad en heb ik 1 a 2 windows installaties per week. Daarnaast nog andere dingen zoals het assembleren en repareren, maar dit is relatief weinig. Het meeste verdien ik aan de computers opkopen en doorverkopen.
Ik laat de mond op mond reclame zijn werk doen en dat werkt prima, inmiddels heb ik al verschillende bedrijfjes in de stad die ik help.

Ik heb een moeder die accountant is en die heeft mij uitgelegd dat, zoals Henshin al zei: De belastingdienst houd jou echt niet in de gaten voor die paar tientjes, zelfs overmaken kan gewoon en bonnen maken, wel zonder btw uiteraard.
Ik zie dat jou site een www.XXXXXX.nl type is, hoeveel betaal jij hiervoor per jaar als ik mag vragen? Zo'n xxx.webklik.nl oid ziet er niet echt professioneel uit. En bij mij worden die diensten advertenties van MP afgehaald omdat die in de betaalde 'diensten' afdeling horen, waarom blijven die bij jou gewoon staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik betaal 20,- per jaar, dit is zowel het domein als (onbeperkte) hosting. Zo nu en dan worden ze er eens af gehaald, maar dan zet ik ze er opnieuw op en dat werkt dan weer een poosje.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Anoniem: 318025 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 14:13:
Hoe goed je ook bent met ICT, ik ben bang dat je toch in eerste instantie als snotneus word aangezien omdat je zo jong bent.

En dat bedoel ik niet kwaad, maar zo werkt het gewoon, ben je jong dan ben je plots een snotneus, dus je moet wel voorzichtig te werk gaan, om te voorkomen dat men denkt oh daar heb je weer zo'n snotneus.
Tsja, doet me denken aan dat oude verhaal van Bill Gates die gearresteerd werd om te snel te rijden met zijn Porsche en wekenlang geschaduwd werd door de FBI omdat het volgens hen onmogelijk was dat zo'n snotneus met een Porsche reed en een dikke rol 500$ biljetten op zak had. Hij moest dus wel een drugsdealer zijn.

Aan OP, veel succes, met een dergelijke instelling kom je er wel!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon lekker visitekaartjes uitdelen, goed werk afleveren en je netwerk uitbouwen. De belastingdienst heeft echt wel wat beters te doen dan 15-jarige snotneuzen te controleren voor het neerleggen van een fundament waar jullie (de belastingdienst en jij) de rest van je leven wat aan hebt. Om dit iets te ondersteunen: misgelopen jaarlijkse belastinginkomsten: 100 euro. Jouw werkzaamheden onderzoeken en opstellen rapportage: 16 uur. Uurtarief van een belastinginspecteur: 50 euro (kostprijs) x 16 uur = 800 euro.

Dus ga dit eerst maar eens een paar jaartjes doen, wordt 18 en als het dan echt een substantiele inkomstenbron blijkt te zijn: schrijf je eens in bij de KvK en Belastingdienst als ondernemer. Tot die tijd hoef je je echt nergens druk om te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zorg vooral dat je goede afspraken maakt over de kosten. Consumenten zijn de meest vervelende klanten die je kan hebben. Kunnen geen waarde hechten aan goede service, willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en willen bij problemen altijd direct een oplossing die het liefst nog zeer onredelijk is.
Als jij niet de juiste afspraken maakt kan je je veel gezeur op de hals halen. Let daar wel op.

Wat als je bijvoorbeeld een computer laat vallen tijdens het repareren? Wat als er per ongeluk iets anders stuk gaat? Wat als bestanden kwijt raken? Wat als iets gebeurt dat niet eens jouw schuld is? Dat soort zaken moet je wel van te voren rekening mee houden, niet pas over na gaan denken wanneer het te laat is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:14
LesCacques schreef op zondag 24 maart 2013 @ 14:10:
@railgunner hoe ziet dat eruit mond-op-mond reclame? :P
Afbeeldingslocatie: http://jongerenraadborsele.nl/media/gallery/2ndinfluenz20081121/134.jpg
:> :P

Ontopic:
Ik zou gewoon beginnen met vrienden/familie/kennissen/mensen op school.
Geef ze advies, praat er veel over, enz.
De eerste klusjes komen dan wel binnen rollen, en bouw het zo verder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503689

Ik heb dit zelf ook een tijdje gedaan, vooral voor familie een vrienden. Wat ik dan deed was van ja tuurlijk kom ik langs om je te helpen ik doe het zelf voor half prijs. Wat nog steeds 30 euro was per computer plus ik kreeg gratis eten XD. Voor mensen die het kunnen is een computer formateren 20 minuten werk, bedrijven blijven er toch 50 euro voor vragen wat je makkelijk voor 25 of 30 euro kan doen binnen een half uurtje. Ik geef je wel een tip doe het nooit gratis, het woord kweet niet kan je erg ver mee komen.
Werken met familie heeft trouwens ook nadelen, wanneer ze niet betalen kan je weinig doen. Je kan moeilijk je eigen familieleden bij de politie gaan melden. Wat ik ook altijd irritant vind is dat je nooit met rust gelaten op feestjes, altijd wel iemand die naast je komt zitten ik heb een probleem met dit of dat. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Anoniem: 503689 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:17:
Wat ik ook altijd irritant vind is dat je nooit met rust gelaten op feestjes, altijd wel iemand die naast je komt zitten ik heb een probleem met dit of dat. |:(
Ha, ja, voor je het goed en wel beseft, zit jij op ieder familiefeestje de PC/laptop te repareren in een hoekje terwijl de rest gezellig aan het borrelen is.

Ik help graag familie uit de brand, maar niet op die manier. Wil je je PC of laptop hersteld zien dan breng je hem maar naar mij thuis en doe ik dat rustig wanneer het mij uitkomt.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

demichel schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:26:
[...]

Ha, ja, voor je het goed en wel beseft, zit jij op ieder familiefeestje de PC/laptop te repareren in een hoekje terwijl de rest gezellig aan het borrelen is.

Ik help graag familie uit de brand, maar niet op die manier. Wil je je PC of laptop hersteld zien dan breng je hem maar naar mij thuis en doe ik dat rustig wanneer het mij uitkomt.
Dat doe ik ook niet meer nu ik wat ouder ben. Zulke reacties geven wanneer je nog 15 bent moet je wel lef hebben. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Anoniem: 503689 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:44:
[...]

Dat doe ik ook niet meer nu ik wat ouder ben. Zulke reacties geven wanneer je nog 15 bent moet je wel lef hebben. _/-\o_
Snap ik niet goed (ik zal wel nog niet voldoende koffie gedronken hebben deze morgen). Heb je het over mij? 15? Oh als dat eens waar kon zijn :)

O ja, je bedoelt wellicht dat OP beetje jong is om dergelijke "eisen" (als je ze al zo kan noemen) te stellen?

[ Voor 12% gewijzigd door demichel op 27-03-2013 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

demichel schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:01:
[...]

Snap ik niet goed (ik zal wel nog niet voldoende koffie gedronken hebben deze morgen). Heb je het over mij? 15? Oh als dat eens waar kon zijn :)

O ja, je bedoelt wellicht dat OP beetje jong is om dergelijke "eisen" (als je ze al zo kan noemen) te stellen?
Ja ik heb het over lutkeveld, ik weet niet over jou of de rest maar ik kon zelf moeilijk nee zeggen op die leeftijd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou je de volgende tips willen meegeven:

- Als mensen nieuwe hardware willen hebben, geef ze alleen advies, maar laat ze zelf beslissen.
- Als mensen nieuwe hardware willen hebben, laat ze die dan zelf kopen. Desnoods geef je ze een boodschappenlijstje mee naar de winkel. Ga _niet_ als tussenpersoon optreden. Als ze zich bedenken zit jij namelijk met hardware waar je niets aan hebt. En als het kapot gaat komen ze bij jou aankloppen voor garantie.
- Begin gewoon in je kennissenkring en familie. Als je goed werk levert, groeit dat netwerkje als kool.
- Vraag niet te weinig. Ik zou minimaal een starttarief rekenen. Bijvoorbeeld 25 euro per uur, maar het eerste half uur (of uur) wordt sowieso betaald, ook al ben je maar 5 minuten binnen. Je kunt dan altijd nog zeggen "laat deze keer maar zitten" als je weet dat er meer werk uit komt.
- Als je ook netwerken gaat aanleggen: gebruik goed materiaal om stekkers aan kabels te knijpen. Gebruik ook goede kabel en stekkers.
- Eigenlijk geldt altijd wel: gebruik goed materiaal.
- Maak vooraf duidelijk dat je het niet voor niets doet.
- Maak mensen duidelijk dat ze _zelf_ verantwoordelijk zijn voor backups. Investeer voor de zekerheid in een usb-converter waar je alle soorten harde schijven aan kunt hangen, maar beloof niets. Alles dat je weet te recoveren na dataverlies is een geschenk uit de hemel maar dat kun je niet elke keer garanderen. Maak ze dat duidelijk.

Ik zou niet specifiek voor deze werkzaamheden een site maken. De mensen die je probeert te bereiken, zullen vaak niet eens het verschil tussen een computer(kast) en een monitor weten, laat staan dat ze je via internet gaan zoeken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:17

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

lutkeveld schreef op zondag 24 maart 2013 @ 13:41:
..Momenteel werk ik als bordenwasser bij een restaurant en word met de dag saaier....
Kan me voorstellen dat dat niet leuk voor je collega's is. Je zou ook eens kunnen proberen een liedje te neuriën of te fluiten onder het wassen. Misschien dat je dan wat minder saai wordt voor je collega's.

Voor wat betreft jouw ambitie in de ICT dienstverlening, veel succes !
Houd er rekening mee dat dat wiel diverse malen al uitgevonden is dus voorkom veel gemaakte fouten door naar anderen te luisteren maar leer natuurlijk ook van je eigen foutjes. Ik denk dat menig tweaker op een dergelijke manier in het vak gerold is, al dan niet daardoor de interesse gekregen heeft om er een opleiding voor te doen. Het kan natuurlijk ook geen kwaad dit met je ouders/verzorgers te overleggen daar zij uiteindelijk nog verantwoordelijk voor je zijn.
Anoniem: 248568 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 15:01:
Je mag als particulier een x aantal euro per jaar verdienen. [..] Als je daar aan zit en meer wilt verdienen moet je, legaal gezien, een bedrijf starten starten.
Dat hoeft niet, daarvoor heb je 'inkomsten niet in loondienst' op je aangifte. Het is dan wel zo (zoals al gemeld werd) dat je dan geen BTW kan schrijven. Voordeel is dat je geen volledige balans hoeft op te maken (je mag wel onkosten schrijven, dus bonnen e.d. goed bewaren voor 5 jaar i.v.m. mogelijke controle)

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 27-03-2013 09:37 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1