• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In de 16de eeuw haden de grote ontdekkingreizigers 1 probleempje... Ze hadden geen kaarten.

Om aan te geven waar ze zaten en welke landen ze ontdekten hebben ze vaak erg vage dingen moeten doen. Breedtegraden is makkelijk, da's gewoon ff kijken naar de poolster en op 't zuidelijk halfrond 's ook een variant daarvoor.

Lengtegraden waren een crime... Vaak bepaalden ze de snelheid etc van 't schip en keken dan hoeveel verder waren maar dat klopte na een tijdje van geen kant meer.

Om 't probleem op te lossen hadden ze een klok moeten maken, maar een slingerklok was ';t enige wat er toen was en een slingerklok werkt niet aan boord van een schip.

De engelse ackademie had ooit een prijs uitgeloofd van 10.000 pond aan degene die een pasklare oplossing had, maar deze oplossing zelf is wel gevonden, maar nooit toegepast...

Hoe hebben ze toen de lengtegraden opgelost?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Mijn pa las hier laatsst een boek over, maar hij is even niet thuis. Ik zal de naam vanavond aan hem proberen te ontfutselen. ;)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Dit boek toevallig?

Longitude: The True Story of a Lone Genius Who Solved the Greatest Scientific Problem of His Time van Dava Sobel.

John Harrison heette de beste meneer, maar het innen van de prijs van 20.000 pond heeft hem heel wat moeite gekost. Enfin, dat verhaal staat dus in dat boek. Zie eventueel ook John Harrison and the Longitude problem op de site van de Royal Observatory.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ja, dat boek! :)

Overigens is het uiteindelijk opgelost met behulp van een klok die werkte met een veer: dat ging wel geod.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mmmm,ik dacht ff dat Umberto Eco met zijn : "eiland van de vorige dag" werd bedoelt....

Een klok met een veer? hoe moet ik me dat voorstellen?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 03 juni 2001 19:00 schreef ecteinascidin het volgende:
Een klok met een veer? hoe moet ik me dat voorstellen?
Gewoon een normale klok...een wekker die je op moet winden bv.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De horloges uit die tijs werkten al met veren (idd, net als een mechanische wekker die je 10 jaar geleden nog vrij veel zag, zo'n irritant tikkend ding :) ), maar ze waren niet zo nauwkeurig als slingeruurwerken.

Maar op een schip werkten ze even goed als op het land; en slingeruurwerken deden het, ondanks alle super ingewikkelde constructies die men uitprobeerde, voor geen meter op schepen. Dus uiteindelijk hebben ze een nauwkeurig veeruurwerk gebouwd.

Pagina: 1