Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe monitor. Ik speel zelf Starcraft II en ik ben daarom wat gericht gaan zoeken naar monitoren die "speciaal" voor RTS games zijn. Ik ben me er van bewust dat het in de praktijk misschien wel vrij weinig uit maakt allemaal maar ervaringen zullen misschien iets anders vertellen.

De laatste tijd zie je in de Starcraft scene veel reclame voor BenQ of Eizo monitoren voorbij komen. Ik ben dan ook op zoek naar een monitor van een van deze 2 merken.

Ik zoek een scherm rond de 23/24 Inch.

Van BenQ zou ik een keuze moeten maken tussen de RL schermen (over de RL serie zegt BenQ zelf "Built to set exceedingly high standards for RTS gaming"). Er komt als het goed is deze maand een nieuw scherm uit:

http://gaming.benq.com/gaming-monitor/rl2455hm/

Hier zullen dus geen ervaringen over te vinden zijn maar misschien hebben jullie toch advies. Het lijkt me dan ook verstandig dat als ik voor een BenQ scherm ga ik even wacht op dit nieuwe model.

Dan is er van Eizo ook nog scherm dat voor RTS games erg geschikt zou zijn. Hier hebben mensen wellicht wel ervaringen mee:

http://www.eizo.com/global/products/foris/fs2333/index.html

Van Eizo weet ik dat de schermen van erg goede kwaliteit zijn. Het grootste verschil tussen het BenQ scherm en het Eizo scherm is denk ik toch de response time. Deze zal op de BenQ toch echt wat lager liggen maar ga ik hier werkelijk zoveel van merken?

Ik heb zelf de laatste week een hoop op internet en tweakers gelezen over monitoren en mijn keuze is dus al beperkt tot de genoemde twee schermen. Misschien kunnen jullie me helpen met de laatste keuze! Er is vast iets wat ik over het hoofd zie, en er is ook vast iemand met meer verstand op dit gebied me wat beter advies kan geven.

Nog een kleine toevoeging:
Ik sta natuurlijk ook open voor advies in andere merken. Ikzelf ben bij de huidige 2 uitgekomen maar dat betekent natuurlijk niet dat ik het juist heb :)

[ Voor 6% gewijzigd door Nipje op 24-03-2013 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat je eerst voor jezelf moet vaststellen welke eigenschappen van een monitor deze tot een goed RTS gaming scherm maken. Want ik denk dat je jezelf onnodig beperkt in je keuze door je slechts te richten op twee merken die toevallig via marketing aan Starcraft 2 gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Luit schreef op zondag 24 maart 2013 @ 12:38:
Ik denk dat je eerst voor jezelf moet vaststellen welke eigenschappen van een monitor deze tot een goed RTS gaming scherm maken. Want ik denk dat je jezelf onnodig beperkt in je keuze door je slechts te richten op twee merken die toevallig via marketing aan Starcraft 2 gekoppeld zijn.
Het zijn voornamelijk bij deze 2 schermen ook dingen als de speciale standen die er op zitten. Betere zichtbaarheid op donkere plekken etc (hier hebben ze beide een bepaalde stand voor). Ik weet natuurlijk niet hoe dit zal bevallen totdat ik het scherm echt gebruik en hoeveel het verschilt met simpelweg het aanpassen van bijvoorbeeld de gamma in het spel zelf. Verder kijk ik voornamelijk naar de response time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 14:31
Zelf zit ik ook voor een nieuw scherm te kijken voor games en mijn vader voor een extra scherm voor zijn videobewerking-PC. Het bedrijfje waar hij zijn PC gekocht heeft (verkoopt alleen maar videobewerking spul), daar werd hem de Eizo FS2333 aangeraden, een mooi IPS scherm, geschikt voor bewegende beelden, voor een scherpe prijs in de <24 inch klasse. Toen is hij op internet reviews gaan lezen en erachter gekomen dat het van oorsprong een gamers scherm is en heeft mij ook enthousiast gemaakt :D. Bij de buren (video review Hardware.info) zijn ze in ieder geval goed te spreken over de FS2333.

Misschien wel handig om erbij te vermelden hoeveel inch scherm je op zoek naar bent? Welke features en misschien een budget? Heb je overigens al gekeken naar 120Hz schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
VictordeHolland schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:26:
Zelf zit ik ook voor een nieuw scherm te kijken voor games en mijn vader voor een extra scherm voor zijn videobewerking-PC. Het bedrijfje waar hij zijn PC gekocht heeft (verkoopt alleen maar videobewerking spul), daar werd hem de Eizo FS2333 aangeraden, een mooi IPS scherm, geschikt voor bewegende beelden, voor een scherpe prijs in de <24 inch klasse. Toen is hij op internet reviews gaan lezen en erachter gekomen dat het van oorsprong een gamers scherm is en heeft mij ook enthousiast gemaakt :D. Bij de buren (video review Hardware.info) zijn ze in ieder geval goed te spreken over de FS2333.

Misschien wel handig om erbij te vermelden hoeveel inch scherm je op zoek naar bent? Welke features en misschien een budget? Heb je overigens al gekeken naar 120Hz schermen?
Ik heb de positiviteit op hardware.info inderdaad ook gezien! Daarom leek het me ook een goede optie. Bedankt voor de verdere informatie over het scherm.

De maat ben ik inderdaad in mijn post vergeten, ik ga dit even aanpassen.

120Hz eigenlijk helemaal geen aandacht aan besteed nee. Is dat voor gaming ook fijner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nipje schreef op zondag 24 maart 2013 @ 12:42:
[...]

Verder kijk ik voornamelijk naar de response time.
Staar je daar niet blind op...

1) iedere merk meet op andere manier, cijfers zijn appels en peren vergelijken.
2) in het ergste geval zie je wat ghosting. Boeien.

Voor gaming moet je eerder kijken naar input lag, dus hoe lang het duurt voor iets wat je doet op PC daadwerkelijk op scherm getoont wordt. Dat is kritiek voor gamen. Typisch een getal wat je nooit in specs terug gaat vinden, maar wel in goede reviews. Scherm met hoge input lag is totaal ongeschikt voor high-end gaming.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Als je uren en uren naar een scherm gaat staren, dan kan je inderdaad beter voor kwaliteit gaan. Eizo & Benq hebben inderdaad ingezet op SC2 pro-ads. Maar dat betekend niet dat ze per definitie de beste schermen maken hiervoor.

Nu zit je met Eizo niet snel verkeerd, ik moet het eerste scherm nog tegenkomen van hen dat niet kwaliteit is voor waar ze het scherm voor bedoelden. IPS is niet heel belangrijk, kleur echtheid en kijkhoeken zijn bij gaming niet het belangrijkste lijkt mij zo. Je wilt simpelweg niet uren SC2 spelen in een rare kijkhoek. Nu hebben IPS schermen over het algemeen wel de betere backlighting, dat is veel belangrijker als je er langdurig geconcentreerd naar gaat kijken.

Kijk dus naar:

- Led backlightning
- bij voorkeur meer dan 60hz - rustiger en gewoon weg meer scanlines / sec, doet veel meer dan een laag aantal ms.
- weinig ghosting, vooral grijs-grijs ghosting kan vervelend zijn in RTSsen
- minimale input lag, zoals dion aanhaalt.

Zonder te overdrijven: Eizo MVA panel 10ms gray-gray reageert veel accurater dan een Benq IPS met "5ms" response tijd, waarbij ze zwart-wit hebben gemeten. Ik heb ook wel HP monitoren gezien met 2ms responsetijd die er 28ms over deden grijs naar grijs met walgelijke inputlag, waardoor je ondanks de goede responsetijd voor geen meter erop kon gamen. En dat terwijl de Eizo FS2000 series als wat mindere modellen werden gezien ooit. (relatief traag licht-donker, en te sterk contrast voor games / kantoor toepassingen - eigenlijk alleen voor videowerk aan te raden)

De twee schermen die je noemt kan ik je helaas niet mee helpen. Welke ik recentelijk gezien heb en persoonlijk aantrekkelijk vond was deze:

pricewatch: Iiyama ProLite XB2485WSU Zwart

Mooi rustig contrastrijk "eerlijk" beeld. Ideaal om van te lezen en voor productiviteit (Adobe spul, office, etc). 1920x1200 is prettig, de prijs was aantrekkelijk en Iiyama led / responsetijden bevallen mij altijd wel. Kijk maar of je deze eventueel als optie meeneemt in je overwegingen. Mochten de andere twee schermen véél beter zijn hoor ik het ook graag als je ze hebt kunnen vergelijken, dan kan ik de XB vervangen op m'n wishlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Bedankt voor alle nuttige informatie djunicron! Je noemt erg veel dingen waar ik simpelweg geen verstand van heb en ook geen rekening mee gehouden.

Dat ik met Eizo niet snel verkeerd zou zitten had ik inderdaad al verwacht. Kwaliteitsschermen komen daar vandaan.

Als ik het zo allemaal zie moet ik me maar niet te veel richten op de schermen die vaak terug komen op die game streams van bijvoorbeeld starcraft 2. Ik zat net nog eens door de review van de Eizo monitor heen te bladeren op hardware.info. Staan toch ook veel schermen tussen die ook erg goed scoren en welk van een ander merk zijn.

Ik vind het toch heel moeilijk om zo een scherm uit te kiezen. Ik kan die beslissing gewoon niet nemen omdat er te veel is om naar te kijken.

Ik ben bereid zo'n 350 euro uit te geven en ik verwacht daar toch wel een goed scherm van te kunnen kopen (goed genoeg). Moet ik het aanbod waaruit ik kies misschien toch wat breder nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croiky
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-04 11:48
Ben zelf ook in de markt voor die Eizo. Had jij al een keuze gemaakt Nipje? Zoja, hoe bevalt het?

Edit: heb 'm zelf al gekocht en binnen. Eerste indruk: top, top en top. Maar er is natuurlijk ook een maar.
De hoogte verstelling is te weinig voor mij en dat was nou juist een van de belangrijkste dingen voor me.
Dacht namelijk met 6cm hoogte verstelling wel genoeg te hebben. Daar moet dus iets op worden verzonnen.
Een erg dure monitor voor mijn standaarden maar dat en de hoogte neem ik voor lief na hebben liggen worstelen met 2 andere nieuwe monitoren 8)7

[ Voor 84% gewijzigd door croiky op 06-04-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 14:31
Ben eigenlijk wel benieuwd voor welk scherm de TS uiteindelijk voor gegaan is?

Hier sinds een paar dagen de Eizo FS2333 aangesloten en naast mijn oude scherm (Samsung SyncMaster 2443) staan en was echt positief verrast. Ik had niet gedacht dat er zoveel verschil in zou zitten. Op maximale brightness bij beide schermen lijkt het wit op mijn Samsung wel grijs naast de Eizo. Ook foto's zien er net even een stukje mooier uit.

Het was wel even knoeien met de instellingen van de Eizo, want de standaard modes waren allemaal het nèt niet helemaal. In Game stand zijn de kleuren een beetje flets, in Cinema zijn de letters minder scherp en Eco vond ik te donker. Maar gelukkig zijn er 2 gebruikers standen die helemaal zelf in te stellen zijn.

Mijn vader is ook voor een FS2333 gegaan, voor zijn videobewerking PC en hij vindt de kleuren natuurlijker dan het scherm wat hij er naast heeft staan. Hij zegt het zelf niet, maar ik denk dat hij stiekem een beetje spijt heeft dat hij niet eerder voor een nieuw scherm is gegaan.

Helaas geen ervaringen met Dell Ultrasharp of andere professionele schermen, dus geen idee hoe de Eizo zich daartegenover verhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croiky
Ik vond ook dat de standaard modes niet puik zijn behalve sRGB kon ik me in vinden. Heb daarop alleen de brightness aangepast van 100 naar 80 procent. Als ik vervolgens kijk op: http://www.lagom.nl/lcd-test/gamma_calibration.php komt dat zeer aardig overeen met wat in de bijbehorende tekst wordt aangeraden.
Ook het programma Calibrize liet zonder iets te wijzigen veel betere resultaten zien dan met mijn vorige monitoren (Asus PA238Q en Iiyama ProLite B2280WSD-B1).

@VictordeHolland, mag ik vragen naar welke aanpassingen jij hebt gemaakt wat betreft brightness/contrast/gamma of andere?

[ Voor 3% gewijzigd door croiky op 15-04-2013 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasdeto
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-01-2023
Een goedenavond!
Sorry dat ik een dood topic weer tot leven breng maar ik ben zwaar geintreseërd in de Foris Fs2333!
maar ik heb 1 vraag die ik heel graag zou willen beantwoord hebben.
Waarschijnlijk de stomste vraag ooit waardoor ik het antwoordt ook nog niet gevonden heb ;)
Door al die Smart resolution en contrast dinges, vertraagt dat je fps? (gebruikt het je videokaart of cpu) of doet het beeldscherm dit stand alone?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croiky
Mijn ervaring: het is een monitor als iedere andere en doet niks af of voegt niets toe aan FPS. Je hebt wellicht gekeken naar de video review op hardware.info wat betreft die functies? Persoonlijk gebruik ik de akkefietjes niet eens. Hij geeft gewoon mooie kleuren en that's it. Er staat momenteel eentje te koop op V&A trouwens.
Misschien die man nog eens naar zijn ervaringen vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door croiky op 04-05-2013 10:31 ]

Pagina: 1