PC start niet op, sluit niet goed af, errors etc

Pagina: 1
Acties:

• Tc662
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-02 02:35
Hallo!

Ik heb een hele lijst met problemen met mijn PC en ik kan er niet volledig achter komen wat het nou is.

Het eerste probleem: Bij het opstarten, krijg ik als allereerste een error te zien. : No harddisk was found.
Gebeurt verder niks, boot gewoon naar het volgende scherm. (Een - Linksboven in het scherm)
Hier vind ik vaak (50%) van de tijd nog een probleem, hij blijft hier hangen. Doet verder niks meer. Moet gewoon PC weer opnieuw aan zetten.

Als die eenmaal wel boot naar windows 7 doet de PC het verder ook goed, Maar als ik wil afsluiten dan heb ik ook de helft van de tijd dat alle fans blijven draaien.
Wel hoor ik de harddisk uit gaan en gaan ook de 3 lichtjes op me moederbord uit.

Als ik dan de Boot knop 10 seconden ingedrukt houd dan gaat de pc uit maar start daarna weer direct op. (Dit was eerst dat ie gewoon uit ging en ik hem zelf weer via de boot knop moest opstarten) Ook als ik het via de power knop op het moederbord zelf uitzet start ie daarna weer direct op.

Ik heb toen memtest86 geprobeerd te draaien maar mijn PC ziet die disk niet altijd als een bootable disc en slaat die dan gewoon over (Andere keren boot ie wel naar memtest86)

Uiteindelijk memtest86 kunnen draaien en die geeft alleen maar errors aan en 0 passes. (Dit vind ik zelf raar omdat de RAM wel gewoon zichtbaar is en ook goed werkt als mijn pc is opgestart)

Memtest geeft inmiddels veel minder errors aan, ik ga Maandagavond me ram vervangen.

Dan het laatste probleem, mijn DVD speler wordt niet herkend als DVD writer terwijl dit wel degelijk een writer is.

Mijn processor is overklokd via OC genie. Ik heb ook al deze problemen als ik de overklok verwijder.

Ik heb ook een periode van een week gehad dat mijn pc helemaal niet meer wilde opstarten en dat de fans 2-3 seconden gingen draaien en dan sloot ie af en dan weer aan etc. Dan laat in de middag sloeg die eindelijk aan.

Zelf denk ik aan en kapotte PSU/Mobo/RAM of een combinatie hiervan.

Ik hoop echt dat jullie mij hiermee kunnen helpen, ik heb helaas ook gewoon het geld niet om nieuwe onderdelen te kopen dus ik hoop dat het toch nog software/bios gerelateerd is.

Als je nog meer informatie nodig hebt, gewoon vragen!

Mijn PC specs:

CPU: Intel i5 2500K
RAM: 8GB corsair vengeance 1.5v
MOBO: MSI P67A-GD65
GPU: MSI ATI 6950 (Standaard)
HDD: 500gb hitachi
PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

[ Voor 7% gewijzigd door Tc662 op 25-03-2013 09:39 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:59
Indien je opstart en je vind de hd niet, dan zit je nog in de bios, dus hardware is defect.

Ik zou een voeding lenen, en testen of de problemen dan weg zijn. Dan weet je ook of de voeding defect is.
Zeker omdat je meerdere problemen hebt.(kan natuurlijk ook je moederbord zijn).

Hierna zoveel mogelijk hardware gaan verwijderen, en dat de pc toch nog werkt, en dan gaan testen, of de rest van hardware gaan uitwisselen.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:24

Perkouw

Moderator General Chat
Je geeft aan dat je ram alleen maar errors geeft, als memtest dat aangeeft ben je klaar. Ram stuk of de geheugen sloten op je moederbord. Test ze dus nog even individueel enzo.

De problemen die je nu aangeeft duiden voor mijn gevoel ook met name op gezeur met je geheugen. Het niet kunnen booten van je stick e.d. lijkt me een fout aan jou kant.

Lees ook dit even door -> Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 11% gewijzigd door Perkouw op 24-03-2013 11:33 ]

• Tc662
jan99999 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 11:29:
Indien je opstart en je vind de hd niet, dan zit je nog in de bios, dus hardware is defect.

Ik zou een voeding lenen, en testen of de problemen dan weg zijn. Dan weet je ook of de voeding defect is.
Zeker omdat je meerdere problemen hebt.(kan natuurlijk ook je moederbord zijn).

Hierna zoveel mogelijk hardware gaan verwijderen, en dat de pc toch nog werkt, en dan gaan testen, of de rest van hardware gaan uitwisselen.
Hij geeft de error aan dat de HD niet gevonden wordt, maar daarna start ie wel gewoon op. (Die error is altijd het eerste dat ik zie) Ik heb al een voeding geleend van me broertje (Dezelfde) Ik hou dan de zelfde problemen, maar ik weet natuurlijk niet of die voeding wel genoeg stroom leverd voor mijn hardware.
Perkouw schreef op zondag 24 maart 2013 @ 11:32:
Je geeft aan dat je ram alleen maar errors geeft, als memtest dat aangeeft ben je klaar. Ram stuk of de geheugen sloten op je moederbord. Test ze dus nog even individueel enzo.

De problemen die je nu aangeeft duiden voor mijn gevoel ook met name op gezeur met je geheugen. Het niet kunnen booten van je stick e.d. lijkt me een fout aan jou kant.

Lees ook dit even door -> Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Hij geeft bij 1 wel errors aan, maar als ik die in een andere slot steek krijg ik geen errors. Bij de gene die geen errors geeft, die heb ik toen in die slot gedaan waar ik errors bij kreeg en toen kreeg ik geen errors. Heel raar.

Problemen blijven ook met de ene goed werkende stick.

Komende maandag kan ik andere RAM proberen. Al denk ik niet dat dit het is aangezien 1 ram stick wel goed fuctioneerd en ook daarmee problemen heb :( Ik hoop het natuurlijk wel! Is de goedkoopste oplossing :)

[ Voor 38% gewijzigd door Tc662 op 24-03-2013 12:41 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:59
Bij het booten vind je geen hd.
Heb je misschien op 1 kontroller geen hd zitten, dus een lege kontroller die iets zoekt, en dan zegt geen hd gevonden.
En je kunt deze kontroller indien hij leeg is ook uit zetten, dan boot je ook vlugger.

Heb je ook zoveel mogelijk hardware verwijderd?

Je kunt eens een bios reset doen. Misschien helpt dit met het vasthouden van je start knop, en weer opstarten van je pc, dit kun je ook in je bios instellen.

Dvd speler wordt niet herkent, start vanaf een ubuntu livecd, dan kun je zien of je dvd herkent wordt en dat het niet windows is.

[ Voor 33% gewijzigd door jan99999 op 24-03-2013 14:01 ]

• LTEMan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06-2025
Ik heb bij mijn self-built een tijd terug ook startup problemen gehad. Uiteindelijk bleek dit veroorzaakt te worden door een DisplayPort kabel met 20 verbindingen. Wanneer zulke kabel wordt gebruikt hangen de V_PWR outputs van je graka en scherm rechtstreeks tegenover mekaar, wat voor allerhande neveneffecten kan zorgen op je PC of je scherm.
Zie http://www.necdisplay.com...us/DisplayPort_Notice.pdf voor meer uitleg (is wel specifiek voor Mac geschreven, maar is op alle DP apparaten van toepassing)

In mijn geval waren de problemen echter wel beperkt tot regelmatig niet opstarten, maar eens opgestart liep alles als een zonnetje, dus het is verre van zeker dat dit hetzelfde probleem is. Maar goed, als je een DP kabel gebruikt, vervang deze dan eens door een DVI of VGA kabel.

[ Voor 15% gewijzigd door LTEMan op 24-03-2013 15:50 ]

• Tc662
jan99999 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 13:56:
Bij het booten vind je geen hd.
Heb je misschien op 1 kontroller geen hd zitten, dus een lege kontroller die iets zoekt, en dan zegt geen hd gevonden.
En je kunt deze kontroller indien hij leeg is ook uit zetten, dan boot je ook vlugger.

Heb je ook zoveel mogelijk hardware verwijderd?

Je kunt eens een bios reset doen. Misschien helpt dit met het vasthouden van je start knop, en weer opstarten van je pc, dit kun je ook in je bios instellen.

Dvd speler wordt niet herkent, start vanaf een ubuntu livecd, dan kun je zien of je dvd herkent wordt en dat het niet windows is.
Gecontroleerd en ik heb geen andere los hangende sata kabels (Dit bedoelde je toch?)

Ik heb wat hardware verwijderd op me DVD writer na (Had alleen maar een paar fans en fan controller extra) maar de problemen blijfen. DVD speler wordt wel herkend, maar niet altijd tijdens het booten. DVD spelers wordt wel niet gezien als writer wat het wel is.
LTEMan schreef op zondag 24 maart 2013 @ 15:46:
Ik heb bij mijn self-built een tijd terug ook startup problemen gehad. Uiteindelijk bleek dit veroorzaakt te worden door een DisplayPort kabel met 20 verbindingen. Wanneer zulke kabel wordt gebruikt hangen de V_PWR outputs van je graka en scherm rechtstreeks tegenover mekaar, wat voor allerhande neveneffecten kan zorgen op je PC of je scherm.
Zie http://www.necdisplay.com...us/DisplayPort_Notice.pdf voor meer uitleg (is wel specifiek voor Mac geschreven, maar is op alle DP apparaten van toepassing)

In mijn geval waren de problemen echter wel beperkt tot regelmatig niet opstarten, maar eens opgestart liep alles als een zonnetje, dus het is verre van zeker dat dit hetzelfde probleem is. Maar goed, als je een DP kabel gebruikt, vervang deze dan eens door een DVI of VGA kabel.
Was blij toen ik dit las, gebruik namelijk inderdaad een DP kabel. Direct een DVI kabel geprobeerd helaas blijven de problemen zich voordoen. Jammer!

[ Voor 33% gewijzigd door Tc662 op 24-03-2013 18:24 ]

Verwijderd

Heb je de BIOS van moederbord al geupdate, de nieuwste is nog van dit jaar: http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD65.html#/?div=BIOS Verder nog aanpassingen gedaan in de BIOS? Het kan ook zijn dat je HDD niet altijd thuis geeft na een koude start?

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
als ik dit allemaal zo hoor lijkt het me duidelijk dat het het moederbord of het geheugen is, maar ik ben er al bijna van overtuigt dat het het moederbord is! verklaart namelijk ook de directe reboot na via powerknop uitdrukken en waarom soms ventilatoren onder stroom blijven staan als de pc "uit" is.

geheugen geeft over het algemeen niet zulke errors en je heb het met een andere voeding die neem ik aan goed doet in een andere pc het probleem bij de jouwe ook niet oplost.

Kortom probeer de nieuwe bios update eens, (denk dat het niet werkt aangezien het volgens mij een HW probleem is) en anders je mobo gewoon echt dood!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Tc662
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 02:15:
Heb je de BIOS van moederbord al geupdate, de nieuwste is nog van dit jaar: http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD65.html#/?div=BIOS Verder nog aanpassingen gedaan in de BIOS? Het kan ook zijn dat je HDD niet altijd thuis geeft na een koude start?
Doe ik vanavond!
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 03:35:
[...]

Memtest errors kunnen het gevolg zijn van een (verkeerde) overclock, of in ieder geval van verkeerd ingestelde waardes of voltage.
Ga in je bios eens echt terug naar alle default waardes en voer desnoods een clear cmos uit.
Maak ook in Windows alle evt. softwarematige overclocks ongedaan.

Stel daarna het voltage van het ram wel correct in, of houd het even op de geadviseerde bovengrens, vermijd overclocking en test dan nog eens.
Alle voltages kun je ook in het bios uitlezen als dat tenminste nog lukken wil.

Check ook eens of je pc wel van een Linux usb/dvd wil opstarten, dat sluit verkeerde Windows settings uit.
Voltage van me geheugen was inderdaad een probleem.

Heb inmiddels een flink aantal problemen kunnen doorstrepen!

Oplossing was een mix van dingen, ram is 1.5v maar stond op 1.488, nadat ik dit op 1.507 heb gezet had ik geen afsluit problemen meer. Na een volledige bios reset, verdwenen ook de boot problemen, op de harddisk error na. Heb hier nu eindelijk een foto van kunnen maken. (Die error duurt minder minder dan een seconden en had zon 50 pogingen nodig om er een foto van te kunnen maken)

De nieuwe bios update ga ik vanavond proberen (Dan pas heb ik toegang tot een USB-stick)

Plaatje kreeg ik niet werkend, daarom maar een linkje :)
Is een foto van de error die ik krijg.

http://imgur.com/DhQRzrQ

En bedankt he jongens!! Ben echt al ontzettend blij met hoever ik ben opgeschoten, krijg weer hoop in deze pc :)

EDIT -- Inmiddels wordt me dvd speler ook weer als writer gezien! Top!

Nog slechts 2 problemen en dat zijn maar kleintjes! Al zou ik wel graag dat me PC gewoon uit gaat als ik de boot knop 10 seconden indruk ipv restarten. (Kan hier geen optie voor in de BIOS vinden)

[ Voor 73% gewijzigd door Tc662 op 25-03-2013 09:41 ]

• Tc662
RAM vandaag eindelijk kunnen vervangen, heb eigenlijk geen problemen meer gehad behalve met de error bij het opstarten en dan de power knop ingedrukt houden. Memtest geeft geen errors meer aan, dus het is gelukkig niet me moederbord :)

Wel heb ik helaas, mijn videokaart retour moeten sturen omdat deze niet meer werkte. Paar weken zonder PC dus :)
Pagina: 1