Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:43
Een jaar of 3 geleden heb ik mijn HBO diploma gehaald (Information Management). Sinds die tijd heb ik ook werk, maar helaas is dat gematigd relevante ervaring omdat het eigenlijk helpdesk banen zijn.

De oorzaak daarvan ligt volgens mij aan:

- Locatie. Zuid limburg is niet de meest booming economie. Verhuizen zit er niet in vanwege een huis hebben en vriendin/ikzelf die Limburg toch wel prefereren boven de rest;
- Te algemene opleiding (je kunt eigenlijk niet echt iets maken);
- Persoonlijk probleem waardoor ik bijv. geen consultancy kan doen.

Om mijn kansen nu op de markt te vergroten wil ik gaan bijleren. Helaas wilt mijn huidige baas daar niet al teveel van weten (tja, helpdesk/support is toch een verdom hoekje...), dus zal ik het zelf moeten bekostigen.

Nu vraag ik me echter af, wat is nu kwa prijs/duur de moeite waard om op je CV bij te schrijven? Mijn interesse gaat uit richting software development - al zie ik mezelf nooit echt een enorm goede programmeur worden. Echter heb ik zelf wat "serieuze" ideeën om een bedrijf/startup te starten, waarvoor ik zelf in den beginne het een en ander zou moeten kunnen programmeren en erover mee kan praten.

Je praat dan echter over:

- Een tweede Bachelor, Software Engineering of Informatica;
- Een Master in bijv. Computer Science.

Een tweede bachelor kan ik wel betalen, maar een MSc Computer Science is gewoon bijzonder duur. Ik vraag me ook af of ik er daadwerkelijk iets aan heb in het bedrijfsleven tenzij ze me ergens CIO maken ofzo?

Zelf ben ik al begonnen met het leren voor een aantal examens van Microsoft (SQL 70-461), omdat ik SQL wel interessant vind en het op mijn werk nu ook regelmatig tegenkom. Ook is het wel betaalbaar (150e per examen).

Als ik m'n verhaal zo doorlees klinkt het wel erg als een "wat moet ik gaan leren" topic, maar ik vind het bijzonder lastig om een (dure) studie te kiezen die misschien achteraf niet eens relevant blijkt te zijn. Daarnaast heb je nog eens de grote vraag waar ik dan zo'n studie moet gaan doen, aangezien LOI bijvoorbeeld niet echt gewaardeerd wordt in de hogere functies.

Hebben jullie toevallig ook zo'n soort dilemma gehad? Wat hebben jullie na je HBO op eigen initiatief gestudeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben toevallig ook met 70-461 bezig en wil MCSA voor SQL Server 2012 worden :) Jaren geleden ben ik al eens MCAD geworden (Microsoft Certified Application Developer), wat mij heeft geholpen bij het vinden van functies als .NET software ontwikkelaar.

Sowieso denk ik dat je daarmee een goede stap zet. Als database administrator zul je in de toekomst beter verdienen dan op de helpdesk. Dus ik zou als ik jou was, ook gewoon proberen MCSA te worden of zelfs MCSE.

Daarna kun je vrij snel banen vinden, zeker gezien jij HBO al af hebt. Je moet dan denken aan banen waarbij je bijvoorbeeld het management ondersteunt bij het maken van statistieken (queries schrijven) of bijvoorbeeld meer de kant van het beheer op (database administrator).

Nu spreek ik wel voor mezelf - in de randstad wonend - hoe het in Limburg is weet ik niet. Maar ik denk dat wanneer je al een HBO diploma hebt, dat de meerwaarde van een tweede HBO diploma bijna nihil is. Met certificaten voor specifieke producten kom je dan een stuk verder. Je moet bepaalde kennis aantonen. Praktische kennis.

Dus maak dat SQL traject af. Wil je toch nog iets met ontwikkeling doen? Daar kun je ook MCSD voor worden.

Ik weet niet wat jouw "persoonlijke probleem" is, want Informatiekunde lijkt mij een opleiding bij uitstek inderdaad om consultant te worden of in ieder geval iemand die tussen de technici en het management staat. Waarom zou je dat niet kunnen doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 24-03-2013 11:53 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:43
Het probleem is dat ik zeer regelmatig darmklachten heb, en het rijden in files e.d. mij zoveel stress oplevert dat dat werk echt een showstopper is. Onze klanten zitten allemaal in de randstad, en om dan zeer regelmatig zover te reizen is echt stressvol voor me :)

Overigens dacht ik idd er ook aan om dat SQL traject te doen, er zijn een aantal leuke certificaten bij over business intelligence e.d. die zeker van pas kunnen komen :)

@Lethalis, hoe leer jij voor die 70-461 als ik vragen mag? Thuisstudie met Nuggets SQL e.d.?

[ Voor 9% gewijzigd door De_Bastaard op 24-03-2013 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Je zult inderdaad moeten zien te ontdekken wat de slimste manier is om z.s.m. van baan te kunnen wisselen, daarin ben ik eigenlijk overtuigd dat een diploma HBO information management ruim voldoende moet zijn om hoger functies uit te oefenen zonder dat je een 100% matchende werkervaring hebt.

Ik zou daarom eerst een analyse maken van de arbeidsmarkt in je omgeving: welke IT banen zijn er beschikbaar op welke lokaties. Vraag daarna na welke eisen ze stellen en probeer daarna pas te kijken of een korte opleiding/certificering nodig is om je kansen te verhogen.

Ik zou op dit moment niet beginnen aan een fulltime opleiding, als je al werkt hebt levert een additionele opleiding op korte termijn meestal niets op, zeker zolang je nog studeert. Een 2e HBO opleiding levert meestal helemaal niets op en is zonde van de tijd en je geld.

En qua locatie, als er geen carrière mogelijkheden zijn in de buurt, dan is reizen altijd een noodzakelijkheid, daar kom je niet onderuit. Met een beetje geluk doe je genoeg werkervaring op, om lokaal weer betere kansen te krijgen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 24 maart 2013 @ 13:14:
@Lethalis, hoe leer jij voor die 70-461 als ik vragen mag? Thuisstudie met Nuggets SQL e.d.?
Ik ben met de training kit bezig:

http://www.amazon.co.uk/Q...TF8&qid=1364127995&sr=8-1

Zelf neem ik rustig de tijd om alles te lezen en te begrijpen. Als je dit soort dingen halfslachtig gaat doen en met wat examentrainingen het certificaat haalt, dan sta je straks alsnog voor lul bij een werkgever als je niet goed weet waar je mee bezig bent.

Ik heb SQL Server 2012 op mijn PC geinstalleerd en probeer daarmee dingen uit die ik nog niet wist (ik werk al een jaar of 10 met SQL Server 2000 en 2005).

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 24-03-2013 13:33 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 20:50
Een master in computing science is in verhouding niet duur:
http://portal.ou.nl/web/informatica/opleidingen

Zeker als je het uitspreid over een aantal jaar (en dat moet je toch omdat je ook fulltime werkt) moet het wel te doen zijn. Totale kosten zullen ongeveer (in mijn geval, ongeveer 30 vakken a 250 euro per vak) 7500 euro zijn. Dit betaal je per vak, dus is ook afhankelijk van de snelheid.

Voor meer info mag je me altijd een pm sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 14:46
Ik heb zelf een master gedaan (SNE aan de UvA) en die was niet duurder dan regulier collegegeld. Wat dat betreft zou het dus niet duurder moeten zijn dan een extra bachelor.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Pagina: 1