Computer naar DAC/Versterker/Receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:43
Beste allemaal ik zit met het volgende;
Ik wil graag mijn audioset upgraden van een oud Creative 5.1 surround setje naar een wat hoogwaardigere audio oplossing. Ik heb dit audiosetje na het overlijden van mijn audiokaart nu nog simpelweg via de onboard geluidskaart gekoppeld aan mijn computer en speel hier films en muziek mee af. Ik gebruik hiervoor geen TV-scherm omdat mijn computerscherm groot zat is. Ik heb al wel twee geinige boxjes van B&W gekregen maar die moeten ik dan nog wel aansluiten. En ik denk dat ik in de toekomst wel richting surround ga dus vandaar ook de volgende vraag: wat kan ik nou eigenlijk het beste kopen? Moet ik een DAC, audiokaart, AV-receiver en/of versterker kopen? Uit het onderzoek wat ik tot nu toe gedaan heb begreep ik dat door de keuze van een DAC een geluidskaart niet nodig is en dat voor eventueel surround geluid je een met een receiver dan wel klaar bent. Of kun je de receiver ook via utp/usb/hdmi direct verbinden? Er is zoveel, ik raak een beetje de weg kwijt dus ik hoop dat jullie mij weer een beetje op weg kunnen helpen.
Vriendelijke groet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Het meest logische is een receiver met coax / spdif ingang. Zo kan je via onboard 5.1DD krijgen of met een geluids kaart die je later nog kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 11:17
Je kan het beste een receiver kopen (hier zit ook al een DAC in), deze is namelijk ook nodig voor het versterken van het signaal (ervan uitgaande dat je passieve speakers hebt/koopt). Aansluiten kan je het beste doen via hdmi, via optisch kan je geen 5.1 PCM geluid of HD formaten verzenden (5.1PCM zou je eerst moeten encoderen naar een ander formaat en HD formaten worden gedownsized).

Als je gaat gamen kan ik je echter wel aanraden je beeldscherm niet via je receiver op je pc aan te sluiten, maar rechtstreeks, de receiver wil nog wel eens voor wat input lag zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:43
Thanks voor de info, erg verhelderend! Maar wat ik mij nu nog wel afvraag, is het ook mogelijk om de audio en video op de een of andere manier los te houden met behoud van audiokwaliteit zodat het beeld altijd direct naar mijn computerscherm gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 11:17
Ligt eraan welke aansluitingen je videokaart en beeldscherm hebben. Mijn GPU had maar 1 HDMI poort maar wel nog een miniDP. Wat ik heb gedaan is mn versterker met een HDMI kabel aansluiten voor het geluid en met een miniDP > HDMI adapter heb ik mn beeldscherm met een hdmi kabel aangesloten. Nu heb ik geluid via mn receiver en het beeld rechtstreeks van mn PC naar mn beeldscherm.