Zeer stevige uATX desktop behuizing

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Het is weer zover: computer van m'n schoonbroertje is dood. Exacte doodsoorzaak is niet helder, moederbord is overleden, maar hoe dat komt is niet zeker. Maar dit is de derde computer in vijf jaar tijd, en deze hebben we al twee keer moeten repareren. Dat is geen toeval. Schoonbroertje in kwestie is geestelijk beperkt en woont in een begeleid woongroep. Op zich is hij verbazingwekkend handig met computers gezien z'n beperkingen, maar twee dingen gaan structureel mis:

1) hij installeert de meest foute troep op z'n PC.
2) hij gaat erg lomp overweg met dat ding, wat meer dan eens tot letterlijk uitvallende componenten geleid heeft.

Punt 1 hebben we ondertussen redelijk onder controle, combo van OS dichttimmeren, VNC toegang om puin te ruimen en gelduldig opvoeden. Hou je punt 2 over. De vorige miditower werd zowat kapotgeschopt (niet opzettelijk, puur uit onhandigheid en af en toe stuiptrekking). Ivm beperkt ruimte in woongroep kunnen we geen miditower wegwerken in een kast. Uiteindelijk kunnen we kiezen tussen kast op vloer (geen optie dus) of kast die op bureau past, bij voorkeur onder monitor.

Dus komen we uit op een desktopbehuizing (itt een tower), en liefst een vrij platte (lees: low-profile PCIe en/of riser). Nu was lange tijd de keuze daarin erg beperkt, maar je ziet ze wat meer terugkomen. Probleem is dat veel van die kastjes ongelofelijk gammel gebouwd zijn. Laatst heb ik nog een systeem samengesteld met een MS-Tech LC02. Ding zag er op papier prima uit. Ding zag er IRL prima uit. Maar voor ik het goed en wel geassembleerd had was op een paar plekken de flinterdunne staal verbogen.

Stevigheid is wmb eis #1. Wat ik voor ogen heb is eigenlijk iets als de AOpen H300A:

Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/$T2eC16N,!zEE9s3!Wo7UBQ-G06Dy(!~~60_84.JPG
- let even niet op de kleur ;)

Geniaal ding, ik heb al jaren een paar van die kasten in gebruik. Erg stevig, erg practisch. Maar helaas geleverd met 145W voeding in een form factor (net geen standaard uATX) die niet makkelijk te vervangen is (been there, tried that). En ik heb toch echt 300W nodig want schoonbroertje wil vooral CoD en Starcraft II kunnen spelen.

Wat je alleen nooit uit specs haalt is stevigheid, daarom roep ik jullie hulp in.

Kort gezegd eisen:
  • uATX (evt mITX, mobo zal vrijwel zeker NIET ITX worden)
  • desktop form factor (dus plat op bureau)
  • STEVIG!!! Als je erop gaat staan moet hij het houden.
  • Verder boeit uiterlijk niet.
  • Budget ook minder relevant, als we hiermee drie jaar ipv gemiddeld anderhalf jaar met PC kunnen doen besparen we al zat.
Edit:
Neig op dit moment (mede op basis van review van regeneration naar de Antec Minuet 350. Doet me eigenlijk sterk aan de H300A denken, maar dan iets makkelijkere inbouw aan voorzijde en betere voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 23-03-2013 22:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

De hoeveelheid kracht die nodig is om een (horizontale) plaat te buigen is echt minimaal, er recht op staan lijkt me sowieso lastig te vinden. ;)

Ik zou in ieder geval even naar Silverstone kijken, de laatste paar modellen welke ik heb gezien hadden allemaal een soort extra balk onder de plaat. (Allemaal horizontale modellen, wel grote kasten). Zie de op 1 na laatste foto op:

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=199

Wel een forse kast, maar ben er zelf erg over te spreken, is echt rete stevig, wel aan de prijs. Sowieso leuk om even de site te bekijken, want er staan genoeg foto's bij om te zien of ze dergelijke balken hebben. Materiaal is meer dan stevig genoeg om een flinke CRT er op te zetten, maar als alternatief voor een trampoline, mjeh.

Helaas geen andere ervaringen met een dergelijk vraagstuk. Ook al zou je denken dat het oppikken van een 2e hands ouderwetse dell of hp horizontale kast van 5.. of 10? jaar terug, en deze dan hergebruiken gezien de situatie misschien geen slecht idee is. Zou weinig kosten en stevig zijn ze meestal wel.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Laat ik nou toevallig broertje van die Silverstone (zelfde kast, ander frontje) zelf als HTPC gebruiken ;)

Helaas te groot en niet stevig genoeg. Die balk houdt de kast wel bij elkaar, maar juist het grote formaat maakt dat het kwetsbaarder is.

Oude Dells zijn helemaal waardeloos, vooral plastic, vallen uit elkaar zonder dat je er iets mee doet. De Compaqs uit die tijd waren veel beter, DC7300 heb ik op het werk op alle mogelijke manieren mishandeld. Helaas totaal non-standaard formaat waardoor er geen modern moederbord in kan.

Het is mede ook omwille van de vereiste stevigheid dat klein noodzakelijk is. Die oude Compaqs en de AOpen die ik noemde waren zo klein dat je er daadwerkelijk op kon staan. Ik heb wat meer reviews van die Minuet 350 gevonden en het wordt steeds waarschijnlijker dat dat hem gaat worden, tenzij iemand iets anders heeft waar je met een tank overheen kunt rijden ;)

Oslik blyat! Oslik!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-03 17:50

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb hier nog een oude compaq deskpro, hier kan je op staan/springen. Alleen heeft alles een afwijkend voormaat. Maar als je kan/wil modden...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-03 22:56
auto660 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 22:50:
Ik heb hier nog een oude compaq deskpro, hier kan je op staan/springen. Alleen heeft alles een afwijkend voormaat. Maar als je kan/wil modden...
Volgens mij hebben de Compaq Deskpro alleen een afwijkende atx indeling :'). Kan je geen miditower op zijn kant in proppen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Nee, juist niet. Hij (en m'n schoonvader, en ikzelf trouwens) zijn houtje-touwtje beu. Probleem is ook support, ik zit in A'dam, hij zit in Marum en daar kom ik niet dagelijks. Schoonvader is veel dichterbij en voor een gereformeerde dominee van in de zestig is hij behoorlijk handig met PCs, maar dan moet het wel uit te leggen en op te zoeken zijn.
Alhoewel... hij heeft ooit een kentekenplaat van een brommer achterop een kast gemonteerd om de airflow te verbeteren 8)7

Die oude Deskpro SFF-jes waren ook bullet-proof en klein genoeg. Toch totaal afwijkend qua layout (ergens tussen LPX en NLX in), en moeilijk modbaar. Heb ooit een Epia erin proberen te vrotten maar hoewel het werkte was het fysiek geen succes.

Oslik blyat! Oslik!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-03 17:50

auto660

1991 240 GL Brick

Termi schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 22:55:
[...]

Volgens mij hebben de Compaq Deskpro alleen een afwijkende atx indeling :'). Kan je geen miditower op zijn kant in proppen?
Het voeding formaat/aansluitingen zijn anders, het moederbord heeft een ander formaat en het io-shield ook.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Uit ervaring kan ik zeggen dat Fujitsu Siemens Esprimo Desktop PC'tjes aardig stevig zijn.
Is anders een Chieftec Dragon geen optie?
Die gebruik ik altijd om lamp te wisselen wanneer ik geen zin heb om trap te pakken.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2013 23:14 ]

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Een normale pckast kopen en daaromheen een doos maken van rvs, staal of lexan 4 mm sccs verzekerd.
Leuke fool proof knop erop om de boel op te starten bijvoorbeeld de knoppen die ook gebruikt worden voor flipperkasten ed.
.

[ Voor 6% gewijzigd door Read op 23-03-2013 23:18 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Verwijderd

Het ei van Columbus, een 4U server ATX kast, voor een prikkie te vinden en die zijn niet kapot te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://www.industrial-computer-source.com/industrial-rackmount-pc-computer-chassis/Images/C3_obl_nolid_360.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2013 23:27 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:27

Bolletje

Moderator Harde Waren
Een rackserver chassis ja, zelfde materiaal als van 19" switches etc. Dan kan je hem met die oortjes ook makkelijk bevestigen aan het oppervlak en wordt die ook niet per ongeluk door de kamer gegooid.

2U of 4U rackservers kunnen doorgaans ATX-moederborden en gewone voedingen huisvesten.

Tweedehands kan je dan even kijken naar een oude server of slechts enkel de behuizing. Dat hoeft niet heel veel geld te kosten.

[ Voor 19% gewijzigd door Bolletje op 23-03-2013 23:38 ]

Verwijderd

Vergeet mijn 1e post en zo'n servert behuizing lijkt me de ideale oplossing in dit geval.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hmm... 4u is duidelijk te groot en 1u in de regel te luidruchtig, maar 2u is met non-stock fans allicht optie (acceptabel niveau van modden). Dat gaat alleen niet op bureau (dan houdt hij geen bureau over), maar mogelijk eronder tegen bureaublad gemonteerd. Vanmiddag kijk ik even of dat optie is...

Oslik blyat! Oslik!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:27

Bolletje

Moderator Harde Waren
De lengte van dergelijke behuizingen kunnen ook variëren. Normaliter zijn 2U's en 4U's vrij lang. Je hebt ze echter ook een stuk korter.

Rechttoe-rechtaan hoekige behuizing met ondersteuning voor mATX-moederborden, gewone voedingen en standaard maat ventilatoren.
Ze doen in dat opzicht qua formaat echt niet veel onder (in de zin van groter :p) voor bijv. die H300A.*

"2u short chassis" is de zoekterm die je wil hanteren. Op Amazon kom je zo al op enkele modellen uit.

*
Norco 2U shortH300A
Lengte387439
Breedte430319
Hoogte8894

[ Voor 35% gewijzigd door Bolletje op 24-03-2013 14:52 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Mooi kort, maar helaas te breed.

Het gaat toch de Antec Minuet 350 worden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1