Fibre Channel SFP naar gigabit netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11 13:35
Ik heb recent voor een zachte prijsje een Xserve RAID overgenomen van iemand. Ik wist dat je deze niet direct in een 1000base netwerk kan hangen en een aantal andere randvoorwaarden. Echter omdat ik nog geen fibre card heb voor mijn Mac Pro ben ik eigenlijk op zoek naar een tijdelijke oplossing om toch toegang te krijgen tot de data.

Er zijn een aantal producten welke van fibre naar ethernet overgaan maar volgens mij zijn sommige producten enkel om data over een cat5 kabel te versturen en verderop door eenzelfde kastje weer terug te brengen naar fibre. Zoals
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1322494747.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://www.fiber-optic-media-converter.com/photo/fiber-optic-media-converter/editor/20111031154920_14478.jpg
Ook zijn er switchen met fibre aansluitingen maar volgens mij is dat puur om switches te linken.

Even los van de maximale snelheid e.d., wat is de eenvoudigste/goedkoopste weg om tijdelijk via (bij voorkeur) een gewone ethernet verbinding over te gaan op een 2gb fibre channel SFP? Of is dit simpelweg niet mogelijk zonder server?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je kan niet zomaar van Fibre Channel naar Ethernet overgaan. Daar is een zekere intelligentie voor nodig aangezien FC zich écht anders gedraagt dan Ethernet. Dat Blackbox kastje gaat die functionaliteit niet bieden. Die doet puur Layer-1 conversie (lichtpuls -> elektromagnetisch), en voor FC -> Ethernet heb je een Layer-2 conversie nodig.

Fiber != Fibre.

Ik heb even gezocht en Wikipedia: Xserve RAID zegt dat het inderdaad Fibre Channel porten zijn. Een FC->Ethernet convertor bestaat ook gewoon niet. Dus ik ben bang dat je toch moet wachten op die insteekkaart voor je Mac Pro :)

[ Voor 28% gewijzigd door webfreakz.nl op 23-03-2013 20:38 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Yup, Fiber ethernet en Fiber Channel zijn totaal verschillende protocollen. Dat gaat fysiek zelfs al niet eens werken zoals webfreakz al zegt. Helaas pindakaas :) ff wachten dus :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11 13:35
Bedankt voor de confirmatie, ik was er al bang voor. In grote netwerken moet elke pc dus ook verbonden zijn via een fibre switch om snelheidsvoordeel te behalen (meerdere FCP workstations bijvoorbeeld) naast ethernet voor wie wilt internetten :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Maartenvs schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 21:06:
Bedankt voor de confirmatie, ik was er al bang voor. In grote netwerken moet elke pc dus ook verbonden zijn via een fibre switch om snelheidsvoordeel te behalen (meerdere FCP workstations bijvoorbeeld) naast ethernet voor wie wilt internetten :)
Over het algemeen wordt FC niet echt gebruikt om werkstations mee aan te sluiten... Meestal is dat meer bedoeld voor storage enz tussen servers. Een normaal werkstation heeft aan 1Gbit meer dan voldoende. En als je *echt* een dikke pijp nodig hebt kun je 10Gbit gebruiken, maar dan mag je ook een bijbehorende server enz hebben om daadwerkelijk >1Gbit te kunnen wegstampen.