Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb momenteel het volgende modem/upc hierop bedraad aangesloten een linksys router (WRT54G) die voor het draadloze netwerk zorgt in mijn woning. Op deze router zit een DS211+ nas server van Synology met ds audio.

Bedoeling: Huidige systeem uit te breiden met een 2x apple airport, 1x in woonkamer en 1x zolder.
In woonkamer aansluiten op home cinema set zodat ik muziek kan afspelen via telefoon vanaf mijn nas naar mijn home cinema. Tevens op zolder dezelfde situatie alleen wil ik hierop ook mijn laptop aansluiten zodat ik gebruik kan maken van internet en nas. Deze verbinding van airport naar laptop mag bedraad.

Volgens mij moet dit allemaal kunnen!!! Maar waaraan ik twijfel is of de airports via wifi verbonden kunnen worden aan mijn router anders moet ik alsnog kabels gaan trekken naar zolder en woonkamer.

Iemand een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken ook andere suggesties zijn welkom!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:02

Perkouw

Moderator General Chat
Een airport kan je toch alleen aansluiten via de WAN poort ?
Heb zelf geen ervaring met deze dingen overigens.

[ Voor 35% gewijzigd door Perkouw op 23-03-2013 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 12:43

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

hVolgens mij is het inderdaad zo dat je kabels moet trekken naar je airport's. Vergeet niet dat bedraad internet voordelen heeft he! (Stabieler en vaak ook sneller)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Ik weet niet hoe het met de nieuwe airports express zit, maar de oude (heb er zelf een) kan je prima draadloos in je netwerk hangen. Je kan er dan zelfs voor kiezen om de wan/lan aansluiting te bridgen.
Zo heb ik mijn airport express optisch aangesloten aan mijn versterker, en de lan-poort gaat naar mijn tv. Mijn tv kan dan het internet op.

Lijkt mij een gevalletje van de handleiding erbij pakken en kijken welke opties er zijn.

edit: voorbeeld van hoe ik de boel ingesteld heb:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HbBqdUi4KtZMr9Bq3ZefLtcI/thumb.png

[ Voor 19% gewijzigd door job op 23-03-2013 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:02

Perkouw

Moderator General Chat
Als bovenstaand het geval is dan lijkt het me inderdaad een kwestie van twee stuks kopen en kijken of het naar behoren werkt via WiFi. Je kan ze dan altijd nog bedraad aansluiten mocht het niet naar je zin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Waarom eigenlijk een airport op zolder?
Alle laptops hebben tegenwoordig toch gewoon een draadloze netwerkkaart?

[ Voor 168% gewijzigd door job op 23-03-2013 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:52
Ik heb hier ook 2 airport expressen in huis en verder 1 airport extreme. De extreme zit vast aan de modem, een express bij de versterker in de woonkamer en een op de slaapkamer. Beide expressen draadloos in bridge (dit maakt wifi iets trager maar vergroot je bereik). Ik kan nu muziek streamen naar de expressen via airplay. Let wel: iphone en MacBooks kunnen airplay 'uitzenden', apparaten van andere merken denk ik niet? Muziek op je NAS moet je dus afspelen op een iPhone bijvoorbeeld zodat de telefoon het geluid kan doorsturen naar de express.

Houdt rekening met een vertraging van 2 seconden (vanaf moment van play indrukken in itunes tot het moment dat het nummer echt start). Dit komt door de buffering, afstand, in en uitpakken van het geluid, etc. Wellicht dat de NAS-naar-telefoon-stream voor nog meer vertraging zorgt?

Bijkomend voordeel: een express kan ook een reguliere usb-printer aansturen. Elke niet wifi-printer wordt zo toch een soort van wifi-printer. Printen vanaf iphone lukt dan weer niet (er bestaan wel wifi-printers die dat aankunnen, maar dan zonder express). De usb ingang op de express kan verder niets. Een usb stick of HD werkt niet. (dit kan wel op een airport extreme, maar die heeft weer geen geluid uitgang)

edit:
de vertraging is overigens wel overal gelijk. Als ik geluid uit mn computer en de 2 expressen laat komen loopt dit volledig sync.
Hou er rekening mee dat je op de iphone maar 1 uitgang tegelijk kunt selecteren (dus niet meerdere expressen / interne speaker tegelijk). Vanaf een OSX computer kun je wel meerdere uitgangen kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door dlare op 23-03-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik moet de airports nog aanschaffen en heb dus geen handleiding.

Maar er blijken 2 generaties te zijn en ik vraag me af welke ik moet aanschaffen om het idee wat ik in mijn eerste bericht uit een zette kan bewerkstelligen. Misschien zijn er ook wel andere systemen te verzinnen want ik ben niet gebonden aan apple.

Wat is de functie van de wanport op de nieuwe generatie airport?

In de toekomst zou ik ook nog wel een systeem met alleen boxjes en een airport in de keuken willen plaatsen enzovoort. Maar dan moet ik nu al nadenken over het hoe en wat.

Volgens mij is het met ds audio mogelijk de speakers daar aan te melden en zelf koppels te maken (zodat je alle speakers in huis allemaal tegelijk kunt aanspreken) en dan krijg ik bijvoorbeeld op mijn samsung s2 de mogelijkheid om ze af te spelen via een luidspeaker/home cinemaset waarop een airport is aangesloten. Dat lijkt me een ideale situatie.
De vertraging van enkele tellen vind ik daarom ook niet zo vervelend....

[ Voor 4% gewijzigd door Stitchie op 23-03-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

1. Strict genomen kan je een wifi netwerk uitbreiden door extra accesspoints te plaatsen en deze draadloos te verbinden. Hierbij gaat echter je theoretisch maximale bandbreedte al met 50% omlaag. Ik zou persoonlijk ervoor kiezen om een paar kabels te trekken en vervolgens een paar airports (allemaal wired aangesloten op je upc router) te plaatsen die hetzelfde SSID hebben.

2. WAN poort: wanneer je Airport (express of base station) in zogenaamde 'bridge mode' staat, en dus puur als accesspoint dient (en niet als router), is je WAN poort in principe gewoon een extra LAN poort.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Stitchie schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 19:22:
Ik moet de airports nog aanschaffen en heb dus geen handleiding.
Die kan je gewoon van de apple site downloaden.
Maar er blijken 2 generaties te zijn en ik vraag me af welke ik moet aanschaffen om het idee wat ik in mijn eerste bericht uit een zette kan bewerkstelligen. Misschien zijn er ook wel andere systemen te verzinnen want ik ben niet gebonden aan apple.
Bekijk de opties op de website en handleiding.
Alternatieven zijn (als je synology in de buurt staat van je versterker) een synology remote, of andere usb geluidskaart (zie voor ondersteuning de synology website). Daarmee kan je dus hooguit 1 airport mee vervangen.
Daarnaast zullen er ongetwijfeld nog tig speakersets of versterkers zijn met een airplay functie.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 25-03-2013 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-08 17:09

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Whieee schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 20:29:
1. Strict genomen kan je een wifi netwerk uitbreiden door extra accesspoints te plaatsen en deze draadloos te verbinden. Hierbij gaat echter je theoretisch maximale bandbreedte al met 50% omlaag. Ik zou persoonlijk ervoor kiezen om een paar kabels te trekken en vervolgens een paar airports (allemaal wired aangesloten op je upc router) te plaatsen die hetzelfde SSID hebben.
Dit is een prima stukje advies; ik heb de optie met extra accesspoint te plaatsen ook geprobeerd, maar met dramatisch resultaat. Echter, nu ik mijn Extreme beneden en Express boven beiden bedraad en op 5Ghz heb draaien (zelfde SSID) heb ik maximale snelheid door het hele huis. Het enige wat bedraad is, is mijn Sony Bravia mediacenter. Full HD vind ie wat minder leuk op Wifi..... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Perkouw schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 18:19:
Een airport kan je toch alleen aansluiten via de WAN poort ?
Heb zelf geen ervaring met deze dingen overigens.
Een Airport Express kan je ook prima als repeater gebruiken. Deze heb ik in een aantal situaties ingezet waarbij een kabel trekken echt geen optie is, of wanneer de plaatsing tijdelijk van aard is, zoals extra dekking in een grote tuin, waarbij alles wat je doet enkel wat surfen/muziek luisteren is.
Pagina: 1