Het probleem met de recessie is dat er steeds meer hoger opgeleiden werkloos zijn. En een direct gevolg daarvan is dat werkgevers steeds kritischer worden bij het selecteren van personeel.
Je moet jezelf dus goed kunnen verkopen wil je toch ergens binnenkomen zonder de juiste papieren.
In de ICT kan ik dit zelf door aan te tonen wat ik in het verleden allemaal gedaan heb en heb ik ook wat relevante certificaten, maar in andere sectoren kan dit moeilijker of in ieder geval anders zijn.
Persoonlijk denk ik dat ze met losse cursussen die aansluiten bij haar werk in eerste instantie het snelste resultaat zal boeken. En dat een HBO meer voor de lange termijn is.
Dus het behalen van zo'n NIMA Sales certificaat is misschien een mooi begin. Bij de LOI kost dit 850 euro (exclusief examengeld), waarvan je boven de 500 euro nog wat terugkrijgt van de belastingdienst.
Toen ik zelf de switch maakte van CAD tekenaar en parttime developer naar een fulltime ICT baan heb ik ook werk gemaakt van relevante certificaten (ben destijds Microsoft Certified Application Developer geworden) en ik heb gemerkt dat dit mij hielp. En natuurlijk zijn er mensen die gaan roepen dat het niets waard is, maar voor elke persoon die er is die zegt dat het waardeloos is, is er ook iemand die het wel waardeert dat je een dergelijk certificaat hebt. Het is daardoor altijd beter dan geen certificaat.
[
Voor 29% gewijzigd door
Lethalis op 23-03-2013 17:49
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.