Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30
nvt

[ Voor 100% gewijzigd door fabulaus op 21-11-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het probleem met de recessie is dat er steeds meer hoger opgeleiden werkloos zijn. En een direct gevolg daarvan is dat werkgevers steeds kritischer worden bij het selecteren van personeel.

Je moet jezelf dus goed kunnen verkopen wil je toch ergens binnenkomen zonder de juiste papieren.

In de ICT kan ik dit zelf door aan te tonen wat ik in het verleden allemaal gedaan heb en heb ik ook wat relevante certificaten, maar in andere sectoren kan dit moeilijker of in ieder geval anders zijn.

Persoonlijk denk ik dat ze met losse cursussen die aansluiten bij haar werk in eerste instantie het snelste resultaat zal boeken. En dat een HBO meer voor de lange termijn is.

Dus het behalen van zo'n NIMA Sales certificaat is misschien een mooi begin. Bij de LOI kost dit 850 euro (exclusief examengeld), waarvan je boven de 500 euro nog wat terugkrijgt van de belastingdienst.

Toen ik zelf de switch maakte van CAD tekenaar en parttime developer naar een fulltime ICT baan heb ik ook werk gemaakt van relevante certificaten (ben destijds Microsoft Certified Application Developer geworden) en ik heb gemerkt dat dit mij hielp. En natuurlijk zijn er mensen die gaan roepen dat het niets waard is, maar voor elke persoon die er is die zegt dat het waardeloos is, is er ook iemand die het wel waardeert dat je een dergelijk certificaat hebt. Het is daardoor altijd beter dan geen certificaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Lethalis op 23-03-2013 17:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt of gehoord dat een werkgever veel waarde hecht aan MBO4 t.o.v. MBO3. Daar zou ik - eerlijk gezegd - mijn tijd niet aan verspillen. HBO kan wel meerwaarde hebben, maar is een project voor de lange termijn. Een werkgever die het zonder haar al te kennen ook nog gaat faciliteren is ook lastig te vinden.

Dat gezegd hebbende, voor salesfuncties is een opleiding naar mijn mening ondergeschikt aan commercieel talent. Ik ken nogal wat ondernemers die het helemaal niets interesseert wat voor papieren je hebt als je hun product goed kan verkopen en je targets haalt. Als ze daar echt goed in is kun je op die manier ook veel verder komen dan in een winkel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wil eerst even mijn complimenten doen aan jullie/je vriendin, dat ze niet afwacht en thuis gaat zitten mokken, maar direct actie onderneemt in de vorm van extra opleiding. Geeft ook gelijk al aan dat ze als verkoper in de retail eigenlijk onder haar niveau zit.

Ik denk dat je je minder moet gaan focussen op de cosmetica of zelfs nog minder op retail. Het is fijn en zeker een plus dat ze daar ervaring in heeft, maar misschien is het beter om iets breder te zoeken, binnen de retail of zelfs buiten de retail. Mijn ervaring met verkopen is dat behalve productkennis de commerciele vaardigheden (incl. gun-factor) minstens zo belangrijk zijn. Iemand die iets moois over cosmitica kan vertellen en verkopen kan ook schoenen verkopen, mits de kennis aanwezig is (en dat is het makkelijkst van alle vaardigheden!). Of buiten de retail bij een groothandel cosmetica producten verkopen aan retail-winkels (account manager -> http://vacature.monsterbo...20320983&WT.mc_n=trovitnl). Hier wordt wel HBO gevraagd, maar als ze zich daar naar binnen kan kletsen geeft het meteen aan dat ze geschikt is voor de functie ;). Ik denk dat zo'n functie wel mogelijk zou moeten zijn, als ze haar verkoopkunsten elders bewezen heeft. Na een paar jaar zal ze dan misschien niet verder kunnen groeien bij gebrek aan opleiding, maar dan is een HBO of gelijkwaardige cursussen altijd nog mogelijk.

Wat mij betreft dus optie 3, eventueel buiten de cosmetica/retail ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2013 20:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1