Toon posts:

Aankoop advies wireless repeater

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik heb thuis een KPN experia box staan waarvan het wireless internet bereik dramatisch is. Ik heb de frequentie op alle mogelijke channels getest, maar het verschil is nihil. Daarom wil ik graag een repeater aanschaffen zodat ik in mijn hele huis fatsoenlijk bereik heb. Heeft iemand hier ervaring mee? Wie kan mij vertellen welke repeater goed samen kan met die experia box?

EDIT: Is het een optie de onderstaande router te installeren? (met een lankabel aan de experiabox hangen) Of gaat dit conflicten opleveren met de experiabox?

Alvast bedankt!

Ik overweeg dit te kopen:
http://www.bol.com/nl/p/t...-router/1003004011473203/

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2013 16:07 ]

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 19:23

Prx

Ik zal je eerst even mijn situatie uitleggen en hoe ik hier mee om ben gegaan. Daarna kom ik even op jouw vraag.

Ik heb een tijd geleden een nieuwbouwwoning betrokken en heb internet van XS4ALL afgenomen. Hierbij kreeg ik een prachtige pricewatch: AVM FRITZ!Box 7390 (Int'l Edition) van XS4ALL meegeleverd.

Op de onderste woonlaag van mijn woning had ik totaal geen problemen. Bereik was uitstekend en zowel op 2,4Ghz als op 5Ghz ging het verkeer als een trein. Ging ik echter de trap op naar boven dan werd het enorm beroerd.

Net als jij heb ik toen gekeken naar wat ik het beste kon doen. Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om een pricewatch: AVM Fritz! AVM FRITZ!WLAN Repeater 310 retail aan te schaffen. Deze heb ik in het trappengat in een wandcontactdoos gestoken en deze versterkt nu mijn 2,4Ghz signaal. (alsnog haal ik soms 150Mbit verbinding). Wanneer ik eindelijk de nodige kabels getrokken heb naar de verschillende loze dozen op de bovenverdieping heb ik de mogelijkheid om deze te verplaatsen en met een kabel te verbinden met de router in mijn meterkast (als de CAT5E eindelijk getrokken is :9). Op die manier versterkt hij mijn draadloze signaal, maar stouwt het netjes weg over ethernet.

Nu terug naar jouw verhaal. Je denkt erover om een extra router aan te schaffen om dit te bewerkstelligen. Weet dan dat veel routers out-of-the-box geen ondersteuning hebben om ingezet te worden als een wireless repeater. Wel kun je een router altijd gebruiken als wireless accesspoint door hem bedraad aan te sluiten op je originele router (via 1 van de LAN poorten, dus niet op de WAN poort) en dezelfde SSID's/Sleutels in te stellen (mag ook verschillend, take your pick). Voor veel routers kun je ook DD-WRT erop gooien (of een ander equivalent), die dit schijnbaar wel ondersteund.

Elke tweaker heeft zo zijn eigen voorkeur. De ene houdt vast aan hoe de fabriek het aflevert qua technologie (zoals ik met mijn repeatertje van AVM zelf), de ander koopt liever een goede router met externe antenne's en flashed deze met een custom rom.

Mocht je nog wat meer informatie kwijt willen over wat je zelf kunt faciliteren aan connectiviteit (wel of geen ethernet naar je andere woonniveau?), dan kan er misschien ook nog wat gerichter advies worden afgegeven.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43

lier

MikroTik nerd

Er is een heel topic gewijd aan jouw tweede voorstel:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een repeater lost alleen een afstandsprobleem op. Het lost geen interferentieproblemen op en het lost bovenal geen demping door zwaren muren en vloeren op.

Tenzij je op het platteland woont heb je geen afstandsprobleem. In een stad heb je een van de twee anderen. Je kunt met goede plaatsing van een goede repeater iets verbeteren, maar verschil als dag en nacht ga je alleen krijgen als je een draad trekt door het probleemgebied (muur/vloer) en dan een AP aan de andere kant neerzet.

Hou er sowieso rekening mee dat een repeater per definitie je performance halveert. Als je iets meer wil dan surfen op zolder gaat dat funest zijn (video streaming...). Wat ik in zo'n geval zou aanraden is gewoon UTP naar bovenste verdieping trekken en daar een AP (al dan niet een router die je volgens link hierboven zo inzet) neerzetten.

Geen zin om UTP te trekken? Enig alternatief dat wel betrouwbaar fatsoenlijke performance (>50Mbps) neerzet is MoCA, dus ethernet over coax. Daarvoor heb je wel een coax (TV)kabel nodig naar boven, en goedkoop is het ook niet (setje van twee kost >EUR 100). Dan heb je 170Mbps link naar boven zonder nieuwe kabel.

Powerline kan soms goed gaan, maar reken er niet op. Dat zou ik alleen aanraden als je zwart -op-wit hebt dat je het terug kunt brengen als het tegenvalt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Hallo Buhbe,

Bij mij heeft een wifi repeater prima geholpen. Ik heb in mijn woonkamer een router staan en 20m verder in de slaapkamer had ik al geen bereik. Heb ergens in de woning een stoorzender zitten. Nu heb ik bij Aldi een keer een wifi repeater gekocht en deze halverwegen de 2 ruimtes eringepluged. Dit werkt perfect. (dus ben het niet helemaal eens met dion_d) Het enige waar je mee moet rekeken is dat je nooit de snelheid haalt die je normaal bij de router hebt.

Ik zou er gewoon eentje kopen en kijken wat hij doet als het niet help kun je hem nog altijd terug brengen!

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Excuses voor de late reactie, ik was een paar dagen niet thuis. Allereerst bedankt voor de reacties en tips. Ik ga nu proberen een accespoint te maken met de in de openingspost genoemde router. Mocht ik tegen problemen aanlopen dan horen jullie het wel ;)
Pagina: 1