Netwerkproblemen in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:10
Beste Tweakers,

Wij kampen nu al maanden met netwerkproblemen in ons studentenhuis van elf studenten. Samen delen wij een ADSL verbinding van 20mbit (de huisbaas wil niet aan een hogere verbinding gezien dat een overstap betekent naar kabel, dat vindt hij "te veel gedoe" 8)7).

Het probleem is als volgt: zodra iemand een stream of download aanzet, heeft de rest van het huis een uiterst slechte internetverbinding. Nu proberen wij met zijn allen af te spreken dat er overdag niet gedownload wordt, echter wordt hier regelmatig niet aan gehouden. Het is dan onmogelijk voor ons te bepalen wie dan de boosdoener is (op de huiswhatsapp doet iedereen alsof zijn neus bloedt :F).

Wij hebben geen idee meer hoe we dit moeten aanpakken, dus vandaar de vraag aan jullie: hebben jullie ideeën om dit probleem te verhelpen?

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12 13:07

spartacusNLD

This is Sparta!!

allemaal paar euro's per maand meer neerleggen en aangeven dat je de overstap naar kabel voor de huisbaas regelt ?

of gewoon met 11 man aangegeven dat jullie het willen en anders ergens anders gaan wonen (bluf)

[ Voor 30% gewijzigd door spartacusNLD op 23-03-2013 14:24 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een leuke kabelverbinding is inderdaad helemaal niet zo duur[zeker gedeeld door 11 man], en vaak krijg je een gratis monteur erbij [na gebruik wel inleveren, en nee, geen statiegeld]

Zelfs glasvezel kan intressant zijn. Als iedereen een tientje meer per maand neerlegt, moet je volgens mij een 100mbs verbinding kunnen krijgen, misschien wel meer.

People as things, that’s where it starts.

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:10
Daar hebben wij ook al aan gedacht, echter moeten wij toestemming van de huisbaas krijgen om van abonnement te switchen, alles gaat immers op zijn naam. Die toestemming krijgen gaat lastig worden, we hebben inderdaad al aangeboden het zelf te regelen en nog wil hij er niets van weten.

Zijn er alternatieven? Kunnen we op de één of andere manier het downloadverkeer misschien beperken?

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Quinoky schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 14:20:
...
elf studenten. Samen delen wij een ADSL verbinding van 20mbit
...
Ik wordt af en toe al depri van mijn ADSL verbinding van 14Mbit hier met z'n tweeën, vooral de upload is zo dramatisch...

Anyway, 20Mbit gedeeld door 11 studenten is niet te doen, fatsoenlijke kabel/glasvezel verbinding met bijbehorende nette router is de enige optie, als je het mij vraagt, ik zou de huisbaas nog eens wat gaan porren.

(ADSL houden als backup?)

Als je een oogje in het zeil wilt houden wie download, zou je kunnen kijken naar een router die wat statistiek doet, misschien iets als pfSense+darkstat or *WRT met monitoring: http://wiki.openwrt.org/doc/howto/bwmon, misschien op Tomato firmware (geen ervaring)

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12 13:07

spartacusNLD

This is Sparta!!

een aansluiting laten realiseren op jou naam? de kosten delen met 11 man?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-12 16:17

Perkouw

Moderator General Chat
Een ADSL verbinding van 20mbit verbinding waarop 11 studenten zitten lijkt me niet te doen (lees: dat werkt gewoon niet). Overigens geef je aan dat streamen ook al problemen geeft, maar heb je alleen met elkaar afgesproken dat er overdag niet gedownload wordt. Dat lijkt me dan niet zo handig ?!

De oplossing weet je zelf denk ik eigenlijk ook al en lijkt me eigenlijk vrij simpel. Ga in gesprek met je huisgenoten en probeer een oplossing te bedenken waar iedereen achter staat. Zorg dat je dit zwart op wit zet en zorg van mij part dat ze het ondertekenen. Ga hiermee naar de huisbaas en probeer zo samen tot een geschikte oplossing te komen. Denk er dus ook aan hoe je er voor kan zorgen dat het een zo min mogelijk gedoe wordt voor hem. Hij gaf immers aan dit een gedoe te vinden.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 19:23

Prx

Geen idee hoeveel geld je op dit moment betaalt voor jouw internet, maar overweeg anders gewoon dat iemand zelf Kabel Internet aanvraagt, naast de VDSL. Op die manier kun je misschien 2-3 huisgenoten op VDSL laten zitten en kunnen de overige 8 op het nieuwe kabel abonnement. Vraag is dan wel of jullie die dubbele kosten willen dragen.

Overigens gaat dit je probleem nog niet oplossen. Hoewel de bandbreedte enorm vergroot wordt, kan 1 persoon alsnog alles dicht laten slibben.

Ik gok dat iedereen ook via WLAN verbinding maakt en niet via Wired aansluitingen? Dat laatste geeft namelijk veel meer controle over de maximale bandbreedte die iemand mag slurpen. Semi-Managed Switch ertussen en je kunt zo aangeven dat de poort niet meer dan 20 Mbit (voorbeeldje) mag verstouwen.

Met WLAN kun je dan weer forceren dat iedereen via 11g verbinding maakt, waarmee de maximale snelheid 27Mbit/s wordt. Op die manier kan je wat professorisch werken met traffic shaping. Ook kan je kijken naar QoS op Wireless, waarmee je standaard internet verkeer voorrang geeft op uTorrent en dergelijken.

[ Voor 55% gewijzigd door Prx op 23-03-2013 21:05 ]

Pagina: 1