SMARTvalue: 199 UltraDMA CRC Errors 100 100 0000000000-004c

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
De smart-attributes van mij spinpoint F3 beginnen kuren te vertonen.

Bij een waarde geeft HDDscan een uitroepteken aan, de waardes daarbij zijn als volgt:

nr: 199
Attributename: UltraDMA CRC Errors
Value: 100
Worst: 100
Raw(Hex): 0000000000-004C
Treshold: 000

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Lost een DBaN run het probleem op, moet ik bad-sectors isoleren of kan ik maar beter naar een nieuwe hdd gaan kijken?

Alvast bedankt

Overigens is het een Yellow, waarschuwing en geen Red, faillure icoontje

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 23-03-2013 13:44 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De melding doet mij eerder aan een bekabelings probleem denken, dan aan badblocks/sectors. Je krijgt dan eerder meldingen over pending sector of unrecoverable sector. Lees eens de gehele SMART waarden uit en post deze hier eens?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

UDMA CRC Error Count zijn kabelfouten. Of beter: corruptie tussen het moment dat de gegevens worden verzonden en ontvangen tussen controller en opslagapparaat. Bij jou is dit 4C ofwel 76 kabelfouten. Niet heel veel, maar je moet deze waarde in elk geval in de gaten houden.

De waarde gaat nooit meer omlaag. Je kunt enkel zien of de waarde stabiel blijft. Als de waarde blijft stijgen, heb je nog steeds kabelproblemen. Het kan echter zijn dat je op dit moment geen problemen had en dat de kabelproblemen in een ver verleden waren.

• eL_Jay
Oke, dank

In het geval dat de waarde (het 4c cijfer??) toeneemt in nummerieke of alfabetische waarde dan is het slim om een andere sata kabel te proberen?
(of zie ik de value toenemen?)

Verwijderd

4c is hexadecimaal. Ik raad aan dat je een normale utility gebruikt zoals HDtune die laat gewoon normale decimale waarden zien. CrystalDiskInfo laat standaard ook waarden in hex zien, maar je kunt dit veranderen naar decimale weergave in de menu's.

• eL_Jay
In HDtune is alles OK :S

Bij: (C4) Reallocated Event Count 252/252 0/0 OK
Bij: (C7) Ultra DMCA CRC error Count 100/100 0/76 OK

[ Voor 28% gewijzigd door eL_Jay op 23-03-2013 14:25 ]

Pagina: 1