Nu upgraden of een paar maanden geduld hebben?

Pagina: 1
Acties:

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
Ik draai momenteel onderstaande setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 76,40€ 76,40
1Asus M4A89GTD PRO/USB3€ 0,-€ 0,-
2Sapphire HD6950€ 0,-€ 0,-
1Creative X-Fi Titanium€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,99€ 37,99
2Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 29,90€ 59,80
1Antec TruePower TP-750€ 129,95€ 129,95
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 97,50€ 97,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 641,63

Ben de laatste tijd wat aan het oriënteren op een mogelijke upgrade. Ik speel voornamelijk BF3 en merk dat de CPU toch continu op 94~98% load zit. Daarnaast vind ik het leuk om weer eens wat anders dan AMD te proberen en een wat zuinigere PC te hebben (scheelt warmte/verbruik).

Momenteel zou het alleen een upgrade van mijn moederbord + CPU zijn. Wil in de toekomst eventueel weer over naar 1 high-end single GPU.

Overclocken van mijn huidige CPU is een optie, heb hier echter niet zoveel zin in. Gebruik hem ook alweer ruim 2 jaar en vind het weer tijd voor wat nieuwers.

Draai nu 2x HD6950 in CrossFire, maar gezien het feit dat mijn CPU nagenoeg volledig benut wordt in een potje BF3 ga ik er van uit dat de CPU momenteel de GPU's bottleneckt. Heb dit in het verleden ook met MSI Afterburner gecheckt. GPU's lang niet volledig benut terwijl de CPU dus tegen de 100% aan zit.

Mijn voorkeur momenteel zou uit gaan naar iets als onderstaande:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 200,40€ 200,40
1Asus P8Z77-V LK€ 119,40€ 119,40
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 117,90€ 117,90
1Gigabyte GA-Z77X-UD3H€ 128,90€ 128,90
1MSI Z77A-GD55€ 119,95€ 119,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 686,55

Hierbij staat de keuze voor de CPU eigenlijk vast (overclocken ben ik eigenlijk niet van plan, dus een i5 3570 zou ook een optie zijn).

Twijfel alleen nog over welk moederbord.

Ik heb deze 4 moederborden gekozen omdat ik de Creative X-Fi Titanium graag wil blijven gebruiken. Op mijn huidige moederbord zit deze tussen de 2 GPU's in, wat voor de warmte ontwikkeling niet echt ideaal is. Bij de door mij geselecteerde socket 1155 bordjes kan ik de geluidskaart boven de eerste GPU plaatsen waardoor deze de airflow niet in de weg zit.

Budget niet echt over nagedacht, huidige moederbord + CPU zal natuurlijk verkocht worden. Los hier van is er echter wel budget voor een nieuw moederbord + CPU.

Vraag me ook af of de huidige i5 CPU's eventueel nog in prijs om laag gaan als de nieuwe Haswell CPU's te koop zijn. Zou het nog lonen dit af te wachten?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou zeker geen i5 ding gaan nemen, ja, het is iets zuiniger dan je AMD setup, maar, eer je dat eruit hebt, moet je ook alweer een nieuw intel systeem kopen.

Aangezien je mobo een prima chipset heeft, zou ik er gewoon een FX-6300 of FX-8350 opzetten. Het verbruik tijdens gamen van die twee is niet heel veel hoger dan die van een i5. Pas bij 100% belasting [en da's vrij moeilijk bij 8 cores] is het verbruik hoog [maar iets is dan ook sneller klaar: Race to idle]

People as things, that’s where it starts.

• agoNITE
Hm interessant, die had ik ook bekeken inderdaad. Weet niet meer waarom, maar snel weer van af gestapt. Zal voornamelijk geweest zijn omdat ik eens iets anders dan AMD wou proberen.

Zou wel een veel goedkopere upgrade zijn waarmee ik weer even verder kan. Vermoedelijk benut ik dan ook mijn HD6950 CF beter dan dat dit nu het geval is.

Waarom overigens geen i5 'ding' nemen? Heb wat topic doorgelezen, valt me op dat je bijna iedereen een FX-6300 aanraadt. Zijn deze zoveel bang for the buck tov een i5 3570k?

[ Voor 20% gewijzigd door agoNITE op 23-03-2013 18:21 ]

• agoNITE
Niemand anders met goede adviezen?

• gangstahh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-01 13:26
Ik zou de overstap naar Intel nemen, zo als je weet heb ik sinds kort ook weer een intel setje I5 3570K met Gigabyte GA-Z77X-D3H . Ik merk toch dat dit allemaal veel soepeler draait dan mijn vorig AMD systeem, niet dat er wat mis mee was alleen het werkt op de één of andere manier toch ietwat beter. Overigens kan je de I5 3570K goed overklokken indien je goeie koeling hebt ;p

Dit is mijn kijk er op, maar zoals VasZaitsev zegt kan een amd upgrade ook gewoon, het is wel goedkoper.

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-02 23:24

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Vooral omdat je al een goed AMD bord heb, gewoon een CPU upgrade doen.
welke...? Geeb flauw idee, zit niet meer zo in de AMD ;)
Maar je huidige AMD komt nog uit de tijd dat ik wel in AMD's zat.

Verbruikverschil ga je niet echt merken in de CPU's.
Dan kan je beter 1 GPU nemen ipv 2. Dat merk je veel meer.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Verwijderd

Plus, door nu een heleboel geld te besparen door alleen een nieuwe AMD CPU te kopen, geeft je wellicht de ruimte om over driekwart jaar over te stappen naar Intel Haswell. Lijkt me ook wel de moeite waard, want dan zit je nu niet direct met een oude socket opgescheept etc.

• Milan93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02 11:41
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 10:31:
Plus, door nu een heleboel geld te besparen door alleen een nieuwe AMD CPU te kopen, geeft je wellicht de ruimte om over driekwart jaar over te stappen naar Intel Haswell. Lijkt me ook wel de moeite waard, want dan zit je nu niet direct met een oude socket opgescheept etc.
maak er maar 3 maanden van ;) ; http://www.tomshardware.c...processor,news-41791.html
Als je geduld hebt lekker wachten op de nieuwe haswells, zullen qua prijs ook niet veel verschillen en heb je toch nog een iets snellere cpu in huis t.o.v. de huidige ivy bridge, en het is nieuw :D .

Lekker uit de buurt van AMD CPU's blijven als je het budget hebt! Intel staat toch garant voor het maken van betere en snellere cpu's, alleen ligt het prijskaartje dan ook wel wat hoger.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Milan93 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:20:
[...]

maak er maar 3 maanden van ;) ; http://www.tomshardware.c...processor,news-41791.html
Als je geduld hebt lekker wachten op de nieuwe haswells, zullen qua prijs ook niet veel verschillen en heb je toch nog een iets snellere cpu in huis t.o.v. de huidige ivy bridge, en het is nieuw :D .

Lekker uit de buurt van AMD CPU's blijven als je het budget hebt! Intel staat toch garant voor het maken van betere en snellere cpu's, alleen ligt het prijskaartje dan ook wel wat hoger.
Als iets een stuk duurder is, mag het ook wel beter zijn ja. Er is niks mis met AMD cpu's en als je toch al een AMD-bordje hebt, snap ik niet waarom je meer geld zal uitgeven voor iets betere performance [niet merkbaar in games].

En ik raadt FX-6300 vaak aan omdat ze vrij goedkoop zijn en i5's kunnen verslaan zodra alle cores gebruikt worden. En dat gebeurd steeds vaker.

Persoonlijk zou ik op dit moment, als je al een systeem hebt, geen geld meer uitgeven aan ivy bridge systemen, over 3 maanden is er namelijk al een opvolger, waardoor je geen cpu-upgrade meer kan uitvoeren zonder mobo te vervangen. [nog een punt voor AMD: AM3+ blijft nog 2 jaar ongeveer ondersteunt met nieuwe processors, betere processors]

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Yes, I know. Mijn gedachtegang was een beetje dat je nu niet en nieuwe processor aanschaft om direct over drie maanden alles te gaan vervangen. Dus ik keek op de wat langere termijn dat de TS nu nog lekker vooruit kan met een nieuwe AMD en dan wanneer het budget weer wat ruimer is en het Haswell aanbod (zowel qua CPU's als moederborden) een beetje uitgebreid is er gedacht kan worden aan een volledige overstap.

• Milan93
VasZaitsev schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:30:
[...]

Als iets een stuk duurder is, mag het ook wel beter zijn ja. Er is niks mis met AMD cpu's en als je toch al een AMD-bordje hebt, snap ik niet waarom je meer geld zal uitgeven voor iets betere performance [niet merkbaar in games].

En ik raadt FX-6300 vaak aan omdat ze vrij goedkoop zijn en i5's kunnen verslaan zodra alle cores gebruikt worden. En dat gebeurd steeds vaker.

Persoonlijk zou ik op dit moment, als je al een systeem hebt, geen geld meer uitgeven aan ivy bridge systemen, over 3 maanden is er namelijk al een opvolger, waardoor je geen cpu-upgrade meer kan uitvoeren zonder mobo te vervangen. [nog een punt voor AMD: AM3+ blijft nog 2 jaar ongeveer ondersteunt met nieuwe processors, betere processors]
Ik neem aan dat als hij een processor wilt kopen dat hij in de toekomst wilt kunnen zien dat het geen miskoop is geweest, waar baseer je op dat het niet merkbaar is in games? Je min-fps schiet omhoog met zo'n cpu, minder te maken met fps drops en klaar voor de toekomst.

http://techreport.com/rev...ormance-with-today-cpus/3
zie deze bench, in alleen al skyrim al 30fps verschil met de FX-8150

Intel is zuiniger, produceert ook minder warmte wat TS ook graag wilt, tevens veel betere single threaded performance.

in welke gevallen gebeurd dit dan? heb je een link naar benchies die dit laten zien? 90% van alle games gebruiken nog steeds 2/4 cores.

[ Voor 6% gewijzigd door Milan93 op 26-03-2013 11:52 ]

Verwijderd

@Milan93: je gaat alleen nu een beetje voorbij het punt dat de TS op zich een prima systeem heeft, met alleen een iets te kleine processor. Iedereen is het met elkaar eens dat overstappen naar Intel een goede keuze is als het geld allemaal niet uitmaakt. Maar de verstandigere keuze zou op dit moment zijn om het geld in je zak te houden en nog eventjes te wachten op Haswell. De TS moet dan zelf beslissen of hij de de €120 nu wilt uitgeven aan een pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition.

• Milan93
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:54:
@Milan93: je gaat alleen nu een beetje voorbij het punt dat de TS op zich een prima systeem heeft, met alleen een iets te kleine processor. Iedereen is het met elkaar eens dat overstappen naar Intel een goede keuze is als het geld allemaal niet uitmaakt. Maar de verstandigere keuze zou op dit moment zijn om het geld in je zak te houden en nog eventjes te wachten op Haswell. De TS moet dan zelf beslissen of hij de de €120 nu wilt uitgeven aan een pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition.
Ik geef toch ook 2 posts terug dat hij beter kan wachten op haswell? 120 euro voor 3 maanden en dan heeft hij nog steeds last van een bottleneck, eigen keus :X

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:54:
TS vraagt echter ook (zie topic titel) of het verstandig is om nu te upgraden, of te wachten. Aangezien TS ook iets anders wil proberen dan AMD (zonder af te doen voor AMD), lijkt een overstap naar Intel dan wel voor de hand te liggen. Met de Haswell release op 3 maanden van nu, lijkt het mij gewoon duidelijk: wachten op Haswell, dat doe ik zelf eigenlijk ook.

• agoNITE
Veel reacties hier (waarvoor dank :) ), ik ga er geen een beantwoorden/quoten. In plaats daarvan zal ik mijn conclusie geven op basis van de reacties.

Wat eigenlijk dus het meest loont als ik echt iets nieuws wil, is toch wachten op de Hasswel cpu's. Zo kort voor de release nog geld uitgeven in een platform wat vervangen gaat worden vind ik sowieso al zonde. Dat geeft mij ook tijd om nog even door te sparen voor een goede single GPU ipv de stroomvreters genaamd CF HD6950.

Wat hierboven ook ergens aangegeven wordt is dat het mij qua performance vooral te doen is om een lagere minimal FPS. Daarnaast heb ik me onlangs wat verdiept in microstuttering omdat ik het idee had hier geen last van te hebben > wel dus.

Waarom ik weer eens iets anders dan AMD wil proberen (enige optie die dan overblijft is Intel). Is dat ik sinds mijn 486DX uit het jaar 0 eigenlijk alleen maar goede ervaringen heb gehad met AMD. Voor zover ik kan beoordelen op wat ik aan reviews/benchmarks heb gelezen, is een Intel cpu momenteel echt wel een verbetering tov een AMD cpu.

De Phenom XII die ik nu heb is (meer was) een beest van een cpu, maar als ik kijk naar de nieuwe FX cpu's, zie ik eerlijk gezegd de grote voorsprong van destijds bij de Phenom XII niet terug. Snap dat ik nu een prima moederbord heb voor een leuke FX 8-core cpu. Maar voor mijn gevoel maak ik dan niet de stap in performance die ik zou kunnen maken. Dat is eigenlijk ook meteen de hoofdreden dat ik dit topic heb gestart.

Long story short, ik red het nog wel een tijd met mijn huidige setup, spaar intussen mooi verder. Zal, tegen de tijd dat ze er zijn, mij gaan op een Haswell setje met eventueel meteen een nieuwe GPU.

• agoNITE
Kleine toevoeging nog. Een aantal mensen wezen mij op dat ik nog een goed moederbord heb om evtentueel een nieuwere CPU op te installeren.

Volgens de CPU support list is de beste CPU die werkt met mijn moederbord de FX-8150 en dan alleen met een bèta BIOS. Hier ben ik echt helemaal geen fan van, met de voorlaatste bèta BIOS voor mijn moederbord allemaal vastlopers gehad. Daarna de meest recente geïnstalleerd wat wel weer goed werkt (los van een enkele blue screen bij het booten van Windows 7 x64, dit komt ongeveer 2x per maand voor zonder duidelijke reden).

Dit ondersteunt nog meer mijn plan om van AMD af te stappen op dit moment.

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:44
Problemen met het moederbord/bios is niet echt te wijten aan AMD.

Ga zelf als het meezit dit weekend de overstap maken van AMD naar Intel. Hoewel ik graag AMD zou willen hebben, loopt Intel op dit moment erg uit met prestaties en is zuiniger. De 3570K is dan ook een goede keuze.

De verschillen met Haswell zullen niet gigantisch zijn, dus was voor mij de keuze om de 3570K te kiezen. Met een overclockje zit het verschil er zo weer bij.

• agoNITE
John767 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:18:
Problemen met het moederbord/bios is niet echt te wijten aan AMD.

Ga zelf als het meezit dit weekend de overstap maken van AMD naar Intel. Hoewel ik graag AMD zou willen hebben, loopt Intel op dit moment erg uit met prestaties en is zuiniger. De 3570K is dan ook een goede keuze.

De verschillen met Haswell zullen niet gigantisch zijn, dus was voor mij de keuze om de 3570K te kiezen. Met een overclockje zit het verschil er zo weer bij.
Oh dat beweer ik ook zeker niet hoor! Begrijp me niet verkeerd :)
Bedoelde meer dat als de FX8350 wel een goede optie zou zijn geweest, deze toch nog duurder dan alleen een CPU uit zou vallen omdat er ook een nieuw moederbord bij zou moeten.

Hm interessant, wat is voor jou de reden dat je nu overstapt en niet wacht op de Haswell's?

• computerjunky
  • Laatst online: 13:09
als ik jou was zou ik de sprong nemen en voor 65 euro meer een i7 3770 non k versie nemen.
je geeft al aan dat je niet wil overclocken en hij is echt stukken sneller (bijna 25% gemiddeld).

je huizige cpu is al een enorme bottleneck foor 1 van de 2 gpus dus met 2 in croosfire is je cpu echt een enorme bottleneck.
en met de alleen maar sneller wordende gpus zou ik toch echt aanbevelen om een snellere cpu te nemen zodat je niet over anderhalf jaar weer een nieuwe hoeft te kopen.
ik heb er ook lang over nagedachtmaar ik ben nog steeds zeer blij met mijn keuze.

verder moet je bij intel wel in de gaten houden dat niet alle ram stikjes zo makkelijk geaccepteerd worden als bij intel dus doe hier wel goede research naar anders krijg je een onverwacht kostenplaatje van ongeveer 70 euro voor 8 gig.
qua moederbord valt er ergens misschien nog wel wat te bezuinigen.

is bijvoorbeeld dit niet een acceptable compromis:
pricewatch: Asrock H77 Pro4/MVP

2x pci-e 16x waarvan de bovenste poort pci-e 3.0 en de onderste pci-e 2.0
4x usb 3
4x sata300 (hdd's en dvd drives) en 4x sata600 aansluitingen voor ssd's en moderne schijven.
en het benodigde vrije pci slot (of dit exact past weet ik niet maar dat kan je even uitzoeken natuurlijk.

en zo heeft asrock wat tegenwoordig gewoon een goed merk is nog een paar H77 en Z77 bordjes die het overwegen waard zijn.

• agoNITE
Meh ik vraag me af of je alles wel gelezen hebt. Daarnaast was mijn cpu alles behalve een bottleneck bij 1 gpu. Dit is pas sinds ik er 2 in crossfire heb het geval.

3770 non K ga ik ook niet aan, ik gebruik niets op mijn PC waar ik die 4 threads voor nodig ben. Wat dat aangaat is de keuze voor een i5 wel duidelijk. Ook wordt een 3770 afgeraden voor games omdat het verschil met de 3570 nihil is.

En AsRock kan erg goede bordjes maken, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar Asus/Gigabyte/MSI. En je zegt ook dat er misschien nog te bezuinigen is op alles. Ik heb geen budget genoemd, dus wie zegt dat ik wil bezuinigen? :P

Wel bedankt voor de tip mbt het geheugen. Is iets waar ik me even over in ga lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door agoNITE op 28-03-2013 16:52 ]

• computerjunky
  • Laatst online: 13:09
de cpuis wel degelijk een bottleneck bij 1x 6950 als hij bij mijn 6870 als een bottleneck was op hogere mhzen kan ik me niet voorstellen dat hij dit bij een snellere gpu niet is :)

ik dacht eerst ook dat net niet zo was maar na hem in mijn nieuwe pc te proppen was er een enorm verschil van gemiddeld 40% gpu score in 3dmark vantage en 2011

en ik zie dat ik een foutje gemaakt heb : verder moet je bij intel wel in de gaten houden dat niet alle ram stikjes zo makkelijk geaccepteerd worden als bij intel

dit moet natuurlijk zijn zoals bij amd maar dat had je vast wel door :)

• agoNITE
Hm, wat ik bij 1 GPU vooral merkte samen met mijn huidige CPU was dat de minimum FPS erg laag was zonder dat mijn CPU fully loaded was. Om die reden een 2e GPU bijgeplaatst. Mijn max FPS schoot hierdoor wel lekker omhoog, maar minimum is nog niet naar wens.

Denk dat ik alles vwb Intel maar even op een rijtje ga zetten binnenkort en aan de hand daarvan afwegen of het prestatie tussen de Ivy Bridge en de Haswell CPU het prijs verschil rechtvaardigt (Haswell icm een nieuw mobo zal duurder zijn dan een socket 1155 setje nu).

Ik weet dat AMD ook niet elke soort geheugen lekker vindt, maakte uit je opmerking alleen op dat dit bij Intel nog wat nauwer zou luisteren. Maar uiteindelijk geen verschil tussen AMD en Intel voor wat betreft geheugen. Altijd de QVL doornemen voordat je bestelt ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:13
@junky, Dat is bijna onmogelijk.
Ik heb de x4 955 op 4GHz en die blijkt alleen alleen een bottleneck (i.c.m. 2x 6950) wanneer ik cpu intensieve physx aanzet (bv bij metro2033) of heftige online games speel.

De gpu score in 3dmark zal in ieder geval amper veranderen bij een cpu upgrade (maar dat zegt natuurlijk weinig over game prestaties).

• agoNITE
mitsumark schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:19:
@junky, Dat is bijna onmogelijk.
Ik heb de x4 955 op 4GHz en die blijkt alleen alleen een bottleneck (i.c.m. 2x 6950) wanneer ik cpu intensieve physx aanzet (bv bij metro2033) of heftige online games speel.

De gpu score in 3dmark zal in ieder geval amper veranderen bij een cpu upgrade (maar dat zegt natuurlijk weinig over game prestaties).
Het is me dan ook totaal niet te doen om betere benchmarks te kunnen halen.
Klein voorbeeld zonet nog, BioShock Infinite voor het eerst gespeeld...merk toch wel erg veel framedrops. Zelfs met AA uit.

• John767
  • Laatst online: 11:44
agoNITE schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 14:27:
[...]

Oh dat beweer ik ook zeker niet hoor! Begrijp me niet verkeerd :)
Bedoelde meer dat als de FX8350 wel een goede optie zou zijn geweest, deze toch nog duurder dan alleen een CPU uit zou vallen omdat er ook een nieuw moederbord bij zou moeten.

Hm interessant, wat is voor jou de reden dat je nu overstapt en niet wacht op de Haswell's?
Heb nu een X4 940BE, dus de 3570K is al een stuk sneller en zuiniger. Ik koop de upgrade vooral voor BF3 en algemeen gebruik, dus die extra 3-7% performance van Haswell zal ik niet missen. Ze schijnen ook zo'n 10% duurder te worden tov IB. Daarnaast heb ik niet veel zin in die S3 bug icm USB3. Heb wel overwogen om te wachten, maar toch besloten voor IB te gaan (na zeker een 12 jaar AMD only!).

Mocht het alsnog te langzaam worden, dan is de K-versie er voor het overclocken ;)

De FX8350 heb ik ook overwogen, maar onder load kan die toch een kleine 100W meer verstoken. Wil toch graag een krachtige en zuinige pc hebben, en het prijsverschil was niet erg groot. Echt veel zuiniger zal Haswell ook niet worden.

• agoNITE
John767 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:41:
[...]

Heb nu een X4 940BE, dus de 3570K is al een stuk sneller en zuiniger. Ik koop de upgrade vooral voor BF3 en algemeen gebruik, dus die extra 3-7% performance van Haswell zal ik niet missen. Ze schijnen ook zo'n 10% duurder te worden tov IB. Daarnaast heb ik niet veel zin in die S3 bug icm USB3. Heb wel overwogen om te wachten, maar toch besloten voor IB te gaan (na zeker een 12 jaar AMD only!).

Mocht het alsnog te langzaam worden, dan is de K-versie er voor het overclocken ;)

De FX8350 heb ik ook overwogen, maar onder load kan die toch een kleine 100W meer verstoken. Wil toch graag een krachtige en zuinige pc hebben, en het prijsverschil was niet erg groot. Echt veel zuiniger zal Haswell ook niet worden.
Voor wat betreft de FX8350 denk ik er net zo over ;)

En ik neig ook naar wat jij in je eerste alinea vertelt. Ben er alleen nog niet helemaal over uit!
Denk dan sowieso moederbord + CPU en eventueel ander geheugen. Dan in de toekomst waarschijnlijk ook over op 1 GPU ipv 2 zoals nu.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:13
De FX8350 is alleen power hungry als je hem ook daadwerkelijk volledig belast en/of extreem overklokt.
Tijdens het gamen verbruikt hij 'maar' 20-40W meer dan een i5.
Op het moment dat je hem wel volledig belast, verbruikt hij inderdaad fors meer dan een i5, maar is dan ook fors sneller...
Ik zie op de cpu support list van je huidige mobo de FX8350 niet staan, en als je toch ook een nieuw moederbord nodig hebt is de overstap naar intel geen gekke keuze, echter alleen vanwege het verbruik zou ik het niet doen.

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 28-03-2013 20:29 ]

• agoNITE
FX8350 is ook zeker niet de bedoeling. En als ik dan toch wat nieuws ga halen is het iets lagere verbruik mooi meegenomen, maar zeker niet DE reden voor een overstap.

Hoofd reden is iets wat nieuwer/sneller is en wat mijn minimum FPS verhoogt.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-03 23:06
Als je nu per se een upgrade wil doen, een 3770K nemen. Minder dan 8 Threads zou ik niet meer doen, zeker voor CFX en de toekomst PS4/XBX720. Er is geen game die de threads niet gebruikt. Daarnaast efficiënter en lagere load.

Qua videokaarten zou ik de CFX setup verkopen en op zoek te gaan naar 1 leuk snel kaartje. Werkt beter, sneller en veel efficienter.

Een paar maandjes wachten op Haswell lijkt me de slimste optie. Z77 is doodlopende weg helaas, met Haswell heb je misschien een paar jaar upgrade mogelijkheden.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• agoNITE
Kleine update.

Heb de knoop toch maar doorgehakt en onderstaande besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 191,81€ 191,81
1MSI Z77A-GD55€ 119,-€ 119,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 908,34

Voor mijzelf besloten dat het niet de moeite loont om op de Haswell cpu's te wachten (want kosten/performance zie ik voor mij het verschil niet maken). Heb voor de 3570k gekozen omdat een 3770k voor mij niet nodig is. Mocht in de toekomst wel blijken dat die 4 threads een grandioos groot verschil maken, kan ik dan altijd V&A in de gaten houden voor bijvoorbeeld een 3770k.

Ben van plan eerst mijn HD6950 in Crossfire nog even te gebruiken, sowieso erg benieuwd hoe ze het gaan doen in mijn nieuwe systeem. Wil tzt wel weer over op een single GPU, wat waarschijnlijk een HD7970 gaat worden (tenzij er betere alternatieven op de markt zijn tegen de tijd dat ik van plan ben een nieuwe te kopen).
Pagina: 1