Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Hey iedereen,

Onlangs heb ik mijn PC 'stofvrij' gemaakt en vroeg ik mij af of het goed is dat mijn CPU fan naar de kant van de GPU staat? Dit maakt het duidelijker: Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/qwyujb.jpg

Laat ik het zo of moet hij naar de linkerkant zodat hij blaast tegenin de andere fan naar buiten toe?

[ Voor 3% gewijzigd door Thaikop op 23-03-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Die fan zit er inderdaad niet op zoals het hoord. De Fan zou de lucht van voor naar achteren moeten blazen, zodat de case fan aan de achterzijde de lucht weer naar buiten afvoerd. Je moet voor een airflow zorgen, het liefst één die ongehinderd door de behuiuzing kan gaan. Verschillende airflows kunnen elkaar verstoren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:13
ik zou ook zeggen dat de CPU koeler verkeerd gemonteerd zit. Normaal gesproken zou ik hem zoals _Dune_ ook al voorsteld een kwartslag draaien zodat de flow van voor naar achteren gaat. Frisse lucht van voren, door de koeler afgevoerd naar achteren waarbij de achterste case-fan deze lucht meteen afvoerd.

Alhoewel..zie ik het goed dat er boven de CPU koeler nog een fan zit tegen de bovenkant van de case?

MMM ietwat vreemde opstelling evengoed....

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:48

Cheezus

Luiaard

Boven de CPU koeler zit ook nog een fan die lucht uit de kast zuigt, het maakt in dat opzicht dus niet zoveel uit of deze nu aan de rechterkant zit of aan de onderkant.
Wel is de zijkant breder, waardoor je waarschijnlijk effectiever is. Het kan in ieder geval geen kwaad om het gewoon eens uit te proberen en kijken of het iets scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:17
Ik heb ook zo'n koeler hier nog op een moederbord zitten. Ik heb de fan alleen aan de rechterkant geplaatst zo hoort hij volgens mij ook. Nu zitten die ijzeren clipjes ook een beetje raar die de fan vasthouden. Wel een beetje lastig om de fan daarmee vast te krijgen :) Blaast de lucht dan door de koeler heen en aan de achterkant eruit. Dat moederbord op de foto zat in dezelfde kast als die jij hebt.

Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/4328/imag0002gx.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door spookz0r op 23-03-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
_Dune_ schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 11:25:
Die fan zit er inderdaad niet op zoals het hoord. De Fan zou de lucht van voor naar achteren moeten blazen, zodat de case fan aan de achterzijde de lucht weer naar buiten afvoerd. Je moet voor een airflow zorgen, het liefst één die ongehinderd door de behuiuzing kan gaan. Verschillende airflows kunnen elkaar verstoren.
Hoe zou jij dan mijn fans plaatsen? Draai ik mijn cooler dan horizontaal, want nu staat die verticaal. Heb nu ook net in BIOS veranderd dat CPU cooler altijd moet draaien en niet enkel als die te warm wordt, is dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu ook net in BIOS veranderd dat CPU cooler altijd moet draaien en niet enkel als die te warm wordt, is dat goed?
Ligt eraan of je een stofzuiger of stille pc wilt, die instelling gaat geen hardware mollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 12:17:
[...]

Ligt eraan of je een stofzuiger of stille pc wilt, die instelling gaat geen hardware mollen.
Met die silent case is die altijd wel redelijk stil en speel steeds met koptelefoon zodus geen last van =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 13:00

3DDude

I void warranty's

Staan mijn fans goed?
Nee.

Plaats de fan op je tower koeler vanuit de foto gezien rechts.
Zorg ervoor dat deze lucht door de koeler heen zuigt dus dat hij <--- kant op zuigt

Dus [kast][casefan-achterkant][CPU heatsinkding][FAN <---die die kan top moet blazen]
uiteraard zorg je dat die casefan aan de achterkant van de pc ook naar buiten gaat.

zie deze foto van mijn setup dus http://3ddude.sharper.nl/tweakers/stoffigekast.jpg
gaat allemaal naar buiten toe <<<

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Laatst online: 03-10 22:15
Je CPU koeler zelf staat goed, je hebt alleen de fan er op de verkeerde kant opgezet. Deze zou inderdaad op de rechterkant moeten zitten. Dus gewoon een kwestie van de fan loshalen en aan de rechterkant vastmaken.

Edit: En nog iets: als ik het goed zie heb je de fan met de kant zonder "spaken" tegen de koeler aangezet? Dat zou ik ook andersom doen dan. Je wilt dat de fan van rechts naar links lucht door de koeler gaat blazen. De kant zonder die plastic spaakjes is waar de lucht de fan ingaat, de kant met de spaakjes waar hij de lucht uitblaast.

[ Voor 44% gewijzigd door InEtVa op 24-03-2013 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
Ok, gedaan :) hoe mijn fan boven mijn koeler dan blazen? Ook naar buiten toe of moet die uitstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Laatst online: 03-10 22:15
Lees even mijn edit ook nog, mocht je dit nog niet gedaan hebben. Die fan recht boven je koeler zou ik weghalen. Deze verstoort je airflow alleen maar. Als er ook nog een plek voor een fan rechts ervan zit (voor de koeler) dan zou je hem daar als een intake kunnen gebruiken, mits de fan niet te sterk is (anders duwt hij juist de lucht weg bij de CPU fan). Beste blijft altijd zelf een beetje experimenteren. Wel kan je ik je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat hij op zn huidige plek meer kwaad dan goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
Ja want nu blaast de bovenste fan boven mijn koeler lucht naar binnen, heb nu de fan aan de rechterkant gezet en die blaast dus naar links via de andere linkse fan de lucht naar buiten dus dat is goed. Enkel die bovenste haal ik misschien best weg of ik draai hem om zodat die lucht naar buiten blaast ipv naar binnen?

PS: Zoals je op de foto kan zien staat de RAM er dicht bij, als de fan ertussen staat drukt die een beetje tegen het RAM geheugen omdat er weinig plaats is, kan dit kwaad?

Editl: Ook helemaal vanonder staat er een fan voor de PSU maar die staat nooit aan?

[ Voor 8% gewijzigd door Thaikop op 24-03-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
? :)
Pagina: 1