Moederbord voor de 3e keer stuk... Waardoor!?

Pagina: 1
Acties:

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een HTPC, hierin zit de volgende hardware:

cpu: Intel G840, gebruik de intel HD graphics 2000 hiervan
moederbord: Asus P8H77-M Pro
geheugen: 2x2gb corsair
HDD: Corsair M4 64gb ssd
koeler: Sythe Mugen
voeding: Be-Quiet SFX 300W
blue ray speler

alles via hdmi aangesloten op een denon 1910, die gaat weer naar de speaker voet van mijn sony nx710, en de speaker voet dan door naar de tv.

Nu is het probleem als volgt.
ik kan een paar weken gewoon films kijken, geen probleem (6x oid film/serie geken versprijd over een week of 2). maar na een paar weken zet ik de pc weer aan... geen beeld!

bios reset doet niets, andere monitor niets, geen beeld uit te krijgen. Doe ik er een andere videokaart in ipv onboard video, dan heb ik wel weer beeld en is de pc gewoon weer bruikbaar.
videokaart past alleen niet in de behuizing dus dit vind ik geen oplossing.

Wat mij ook opviel is voordat de pc geen beeld had, deze als ik de pc uit zetten wel uit ging, maar de fans bleven draaien. Hierna moest ik de powerknop 5 sec vast houden voordat deze echt uit ging....? dan weer 1 keer power knop en normale boot. Tot dus opeens geen beeld meer was.

stopcontacten zijn geaard, dat is het dus niet. :P

iemand enig idee hoe het komt dat het moederbord stuk gaat? dit is dus al de 3e die stuk gaat!

Wil met de volgende RMA een ander moederbord kiezen maar zit er ook aan te denken om een nieuwe voeding te vragen? Voltages lijken in de bios wel gewoon prima dus ik twijfel of het helpt.
Processor kan het niet echt zijn toch? die is nooit vervangen iig. Geheugen kan ook weinig invloed hebben toch?

alle tips / ideeen zijn welkom! >:)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:13

Quad

Doof

Kan je misschien een andere voeding proberen?
Lijkt erop dat de voeding niet helemaal lekker is.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Kan het misschien zijn dat je warme lucht niet goed weg kan?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Quad

Quad

Doof

Read schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:22:
Meen je dit? Lijkt mij onzin iig. ;)

nggyu nglyd

• Wabs
  • Niet online
Read schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:22:
cpu en moederbord komen beiden niet boven de 35 graden dus dat is het denk ik niet.

ik heb nog een c-merk voeding die bij de kast kwam liggen... die kan ik natuurlijk proberen. Al is het een nare 'test'. duurt een paar weken voor ik weet of het werkt en als het niet lukt ben ik weer een moederbord verder ;)

zelf zit ik er aan te denken om te vragen voor een nieuw moederbord, deze is immers stuk. een ander merk / type te kiezen. ook te vragen of ze de voeding willen omruilen omdat ik toch sterk denk dat dit het probleem is. (meest logische ook toch?). en dat ik zelf de processor vervang door een i3 3225. dat wilde ik toch wel doen (betere graphics). en dan verkoop ik de g840 wel op V&A.

goed plan? moet het toch wel weg zijn !? 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door Wabs op 22-03-2013 23:28 ]

• Read

Read

Join The Résistance

Htpc's worden nogal eens geplaatst in een kast en als de chipset te warm word krijg je rare dingen ik zou niet zeggen dat het onzin is.

Dan zou ik het inderdaad ook in de voeding zoeken.

Heb je nog garantie op de voeding? anders effe contact opnemen met de fabrikant en effe rma vragen.

[ Voor 80% gewijzigd door Read op 22-03-2013 23:31 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Verwijderd

Mijn 1e gedachte is om de onboard videochip van de processor in een ander moederbord uit te proberen.
Werkt die daar dan moet het het probleem in de video uitgang van je moederbord liggen.

• Quad

Quad

Doof

Ik zou dan iig een fatsoenlijke SFX PSU hebben voor ik verder ging.

nggyu nglyd

Verwijderd

Met videokaart in PCI-E slot werkt moederbord nog dus lijkt me de voeding of chipset niet het probleem.

• Read

Read

Join The Résistance

Kreeg je toevallig bij de vorige rma's ook te horen wat het probleem was of alleen het antwoord motherboard is defect.

• Wabs
  • Niet online
moederbord defect, processor nog prima. dat was elke keer het antwoord.

Seasonic sfx psu's hebben een uitstekende fan.... zal even meten of dat wel past in mijn kastje. Past het dan ga ik idd voor een seasonic. diie les heb ik ook wel geleerd nu ;)

wat rob59 dus zegt is al in de winkel gedaan 2x, het ligt aan de video doorgeef systeem in het moederbod, iig niet de processor

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wabs schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:25:
[...]
zelf zit ik er aan te denken om te vragen voor een nieuw moederbord, deze is immers stuk. een ander merk / type te kiezen. ook te vragen of ze de voeding willen omruilen omdat ik toch sterk denk dat dit het probleem is. (meest logische ook toch?). en dat ik zelf de processor vervang door een i3 3225. dat wilde ik toch wel doen (betere graphics). en dan verkoop ik de g840 wel op V&A.

goed plan? moet het toch wel weg zijn !? 8)7
Da's makkelijk zo'n garantie a la carte. Waar heb je het gekocht? Dan haal ik mijn spullen daar voortaan ook, kan ik lekker laten vervangen wat ik wil.

• Wabs
  • Niet online
nouja, als een onderdeel 3x stuk gaat is nog een keer dat onderdeel leveren niet echt een oplossing. Een ander merk / type proberen lost het wellicht op? Dat was het voorstel van de winkel om een ander moederbord te proberen. Ik weet niet of ze instemmen met de psu. Maar dat kan natuurlijk goed de oorzaak zijn.... Of ik nou het zelfde onderdeel terug krijg of een ander, dat maakt voor de winkel niet uit. (zolang het prijsverschil wordt recht getrokken). Ze willen natuurlijk wel alleen producten vervangen (door iets anders of het zelfde om het even laten) als dat onderdeel ook echt stuk is. De CPU willen ze niet omruilen, deze is immers gewoon nog goed. Volledig terrecht ook ;)

maar hoe dat loopt dat moet ik dus nog zien, is een beetje beside the point. Het gaat mij meer om hoe komt het en hoe voorkom ik het in de toekomst.

[ Voor 16% gewijzigd door Wabs op 23-03-2013 00:02 ]

Verwijderd

Wabs schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:51:

wat rob59 dus zegt is al in de winkel gedaan 2x, het ligt aan de video doorgeef systeem in het moederbod, iig niet de processor
Dan vraag ik me af of het niet mis gaat via de spullen die op de video uitgang van je moederbord zitten.
Staat er geen rare spanning op de kabel daar vandaan?

Misschien een optie om het toch eens een tijd met externe videokaart te proberen, wanneer het probleem in je installatie zit dan zou die uitgang ook de geest moeten geven.

3x een moederbord kapot is vreemd of de webshop moet steeds dezelfde terugsturen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2013 00:43 ]

• Wabs
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 00:26:
[...]

Dan vraag ik me af of het niet mis gaat via de spullen die op de video uitgang van je moederbord zitten.
Staat er geen rare spanning op de kabel daar vandaan?

Misschien een optie om het toch eens een tijd met externe videokaart te proberen, wanneer het probleem in je installatie zit dan zou die uitgang ook de geest moeten geven.

3x een moederbord kapot is vreemd of de webshop moet steeds dezelfde terugsturen?
Ik heb net gemeten of er een spanning onstaat tussen de aarde van het stopcontact en de mantel van de HDMI stekker. Als ik de tv aan en uit zet of de versterker aan en uit zet, geen verschil, geen spanning.
Meet ik het verkeerd, dan hoor ik het graag :P lijkt dus niet een probleem te zijn iig.

zelfde moederbord terugsturen door webshop kan niet echt want elke keer dat ik het moederbord op stuur heb ik geen beeld en als ik een ander terug krijg dus de eerst tijd wel weer. (ook zat er een bescherm folie op de NB heatsink op de nieuwe die ik op de oude verwijderd had) :+ .
Pagina: 1