Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart. Ik heb momenteel een HD4770, die nu heb sinds begin augustus 2009. Dat is al bijna 4 jaar geleden en het leek me tijd voor een nieuwe videokaart. Ik heb speel Starcraft 2 (HotS) en ik speel deze nu op High, dat is uiteraard ruim voldoende maar toch zou ik deze op ultra willen spelen. Maar wellicht nog belangrijker vind ik de lawaai productie van de videokaart aan de hoge kant en zou een lager (idle) verbruik ook mooi meegenomen zijn.
Wat info:
Wat betreft prestaties, temps en verbruik zouden de de AMD tot en met de HD 7870 in aanmerking komen. En bij Nvidia zou alles tot en met de GTX 660 in deze categorie vallen. Echter is de GTX 660 boven mijn budget. De eerst volgende Nvidia kaart is dan de GTX 650 Ti en dat is een grote stap minder in prestaties. Zeker gezien de HD 7790 er aan komt is dat geen echte optie meer. De HD 7870 is overigens ook te duur en dus hou je enkel de HD 7790 en de HD 7850. Ik heb lang naar een HD 7850 model gekeken omdat de HD 7790 pas sinds kort officieel is gepresenteerd.
Bij het verder selecteren is vooral wens nummer 1 is erg lastig. En misschien ook wel een te begrijpen want de meeste hoeft de videokaart niet zo stil te zijn. Immers het game geluid zal het wel overstemmen. Het hoeft dan ook enkel bij idle onhoorbaar te zijn en niet per se noodzakelijk in load. Wat ik overigens wel al weet is dat je met MSI afterburner een en ander kan instellen. Mocht de temperatuur het toelaten zou ik de fansnelheid nog wat aan kunnen passen. Ja, ik heb dit dus geprobeerd met mijn huidige videokaart, maar hier zit weinig ruimte om de fan langzamer te laten draaien. Deze zit gedurende gamen rond de 75°C met af en toe richting de 80°C.
Dan heb je natuurlijk de passieve koeler als oplossing, maar deze zijn schaars en (mede daardoor) ook wat duurder. Je hebt natuurlijk ook aftermarket koelers, maar ik sleutel liever niet met een nieuw gekocht videokaart. De meerprijs van een passieve oplossing is het me verder ook niet helemaal waard. En nogmaals hij hoeft van mij in load niet geheel stil te zijn. Waterkoeling zou ook nog kunnen, maar ik heb de kennis en kunde naar niet voor. Bovendien zou dit ook niet al te goedkoop zijn. Dus dit is helemaal geen optie.
Dual fans koelers is dan wat overblijft en dat lijkt me ook een goede oplossing. Echter een dual fan is niet per definitie stil, wat bijvoorbeeld ook aan de Tweakers reviews te lezen is. Ik las toen bij de BBG:
Dat is in principe erg stil. Bovendien aan de temperatuur te zien is er ruimte om de fanssnelheid onder load nog wat omlaag te zetten mocht dat noodzakelijk zijn.
Het is nu wachten op de HD 7790 reviews. Echter staat er bij de Tweakers review:
Ik had nog even verder gezocht en vond (idle-load):
Techpowerup: PowerColor HD 7790 Turbo Duo 1 GB, 24 dBA - 32 dBA, 32°C - 68°C
Techpowerup: Sapphire HD 7790 Dual-X 1 GB______ 24 dBA - 34 dBA, 30°C - 59°C
Techpowerup: ASUS HD 7790 Direct CU II OC 1 GB, 23 dBA - 26 dBA, 26°C - 59°C
Die Asus ziet er wel veelbelovend uit. Lage dBA metingen en lage temps. Die temps in load zijn ongeveer mijn idle temps van mijn huidige HD4770.
Graag zou ik jullie om feedback / suggesties / opmerkingen willen vragen.
Wat info:
- Budget: ~ €150
- Aansluitingen (minimaal): DVI, moet geen probleem zijn.
- Beeldscherm: 1680 x 1050
- Compatibility: Windows 7, ASRock 970 Extreme3, Sharkoon T9 Value Black edition. Dit moet ook geen probleem zijn lijkt me.
- Lage geluidsproductie met fans: onhoorbaar in idle, (maximaal) licht hoorbaar bij load.
- Laag Verbruik: < 100 W gedurende gaming (<150 W Max)
- Prestaties: zo dat ik minimaal Starcraft 2 (HotS) op ultra op 1680 x 1050 kan spelen. Dat moet niet zo'n probleem zijn. De HD7750 zou daar al genoeg voor zijn. Een goede prijs prestatie verhouding met bovenstaande meegenomen.
- Warmte: < 80°C in load, zal vast niet zo'n probleem zijn, gezien ik niet een hele snelle kaart hoef.
- Overklok: absoluut niet noodzakelijk, leuk als het kan, misschien ga ik er een beetje mee spelen.
Wat betreft prestaties, temps en verbruik zouden de de AMD tot en met de HD 7870 in aanmerking komen. En bij Nvidia zou alles tot en met de GTX 660 in deze categorie vallen. Echter is de GTX 660 boven mijn budget. De eerst volgende Nvidia kaart is dan de GTX 650 Ti en dat is een grote stap minder in prestaties. Zeker gezien de HD 7790 er aan komt is dat geen echte optie meer. De HD 7870 is overigens ook te duur en dus hou je enkel de HD 7790 en de HD 7850. Ik heb lang naar een HD 7850 model gekeken omdat de HD 7790 pas sinds kort officieel is gepresenteerd.
Bij het verder selecteren is vooral wens nummer 1 is erg lastig. En misschien ook wel een te begrijpen want de meeste hoeft de videokaart niet zo stil te zijn. Immers het game geluid zal het wel overstemmen. Het hoeft dan ook enkel bij idle onhoorbaar te zijn en niet per se noodzakelijk in load. Wat ik overigens wel al weet is dat je met MSI afterburner een en ander kan instellen. Mocht de temperatuur het toelaten zou ik de fansnelheid nog wat aan kunnen passen. Ja, ik heb dit dus geprobeerd met mijn huidige videokaart, maar hier zit weinig ruimte om de fan langzamer te laten draaien. Deze zit gedurende gamen rond de 75°C met af en toe richting de 80°C.
Dan heb je natuurlijk de passieve koeler als oplossing, maar deze zijn schaars en (mede daardoor) ook wat duurder. Je hebt natuurlijk ook aftermarket koelers, maar ik sleutel liever niet met een nieuw gekocht videokaart. De meerprijs van een passieve oplossing is het me verder ook niet helemaal waard. En nogmaals hij hoeft van mij in load niet geheel stil te zijn. Waterkoeling zou ook nog kunnen, maar ik heb de kennis en kunde naar niet voor. Bovendien zou dit ook niet al te goedkoop zijn. Dus dit is helemaal geen optie.
Dual fans koelers is dan wat overblijft en dat lijkt me ook een goede oplossing. Echter een dual fan is niet per definitie stil, wat bijvoorbeeld ook aan de Tweakers reviews te lezen is. Ik las toen bij de BBG:
Na lang zoeken vond naar reviews dit dit vermoeden van een lagere geluidsproductie vond ik deze reviewpricewatch: Sapphire HD 7850 1GB GDDR5
Net als verleden keer hebben we de budget-pc uitgerust met een Radeon HD 7850 voorzien van 1GB GDDR5-geheugen. De Sapphire-kaart is met 860MHz net iets trager geklokt en de koeling wordt niet door een maar door twee fans van luchtcirculatie voorzien. Dit alles heeft een gunstige invloed op de lawaaiproductie van de kaart.
code:
1
2
3
| Idle Load Furmark dBA: 13,8 24,3 28,9 Temps °C: 29 60 64 |
Dat is in principe erg stil. Bovendien aan de temperatuur te zien is er ruimte om de fanssnelheid onder load nog wat omlaag te zetten mocht dat noodzakelijk zijn.
Het is nu wachten op de HD 7790 reviews. Echter staat er bij de Tweakers review:
Dus dat zou betekenen dat ik een beslissing moet nemen voordat dit gebeurt...Volgens AMD gaat de HD 7850 1GB-versie uit de schappen verdwijnen
Ik had nog even verder gezocht en vond (idle-load):
Techpowerup: PowerColor HD 7790 Turbo Duo 1 GB, 24 dBA - 32 dBA, 32°C - 68°C
Techpowerup: Sapphire HD 7790 Dual-X 1 GB______ 24 dBA - 34 dBA, 30°C - 59°C
Techpowerup: ASUS HD 7790 Direct CU II OC 1 GB, 23 dBA - 26 dBA, 26°C - 59°C
Die Asus ziet er wel veelbelovend uit. Lage dBA metingen en lage temps. Die temps in load zijn ongeveer mijn idle temps van mijn huidige HD4770.
Graag zou ik jullie om feedback / suggesties / opmerkingen willen vragen.
[ Voor 19% gewijzigd door Regeneration op 23-03-2013 23:24 . Reden: Meer info toegevoegd ]