Falende harde schijf, weet niet welke van de 2

Pagina: 1
Acties:

• WillemCrnlssn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01-2025
Ik heb 2 harde schijven, niet in raid, en de D schijf is aan het falen. Sommige bestanden worden niet meer geladen enz. Ik wou deze schijf ontkoppelen maar wist niet welke het was. Heb dan maar 1 voor 1 geprobeerd maar blijbaar had ik de 2 schijven nodig om te kunnen opstarten. Deze ene schijf gaf dat er geen besturingssysteem was gevonden, en de andere zei dat er bestanden miste om te kunnen opstarten.

Sinds ik de vorige maal windows opnieuw had geinstalleerd kreeg ik bij opstart ook altijd de vraag welke van de 2 windows 7 ik wou opstarten. Dus ik denk dat er iets is misgegaan bij mijn vorige install waardoor er nu op de 2 schijven nodige bestanden staan.

Is er nu een manier om te weten te komen welke schijf er faalt en welke goed is zonder beide te moeten formateren. Ik heb een backup van de D schijf op de c staan dus ik zou niet graag per ongeluk de C schijf wissen.

EDIT:

mss geeft dit wat meer info
Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/1aLdf.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door WillemCrnlssn op 22-03-2013 21:26 ]

Verwijderd

De schijf waar Windows op staat kan je niet formateren vanuit het OS zelf!

• WillemCrnlssn
Bedankt voor je reactie maar ik wil weten welke van de 2 fysieke schijven de D schijf is. Het grootste probleem is dat ik mijn pc niet kan opstarten zonder de 2 schijven in te steken.

wss is het niet mogelijk dit te fixen zonder windows opnieuw te installeren.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:09
Je zou je D schijf kunnen formatteren ( in windows ), en als je daarna opnieuw opstart en je pc geeft aan dat er bestanden missen, w7 dvd erin en dan herstellen.
Ik denk dat je daarmee kunt vaststellen welke je D schijf is, en je C schijf kunt herstellen dat hij ook opstart als je je D schijf verwijdert, wat nu dus niet gebeurt.

Zucht...

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• WillemCrnlssn
Bedankt voor de reacties! Dan maar een extra backup maken op externe hd, D schijf formatteren en opnieuw beginnen

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:23
Wel handig dat je boot op de ene HDD staat en je systeem op de ander. Zo ben je inderdaad afhankelijk van beide schijven :P

De schijf die jij eruit trok waarbij hij bestanden miste om op te kunnen starten lijkt mij de C schijf. (Dat betekend dat je systeem op de falende D schijf staat.

Verwijderd

Voordat je nu gaat 'kloten' om dat politiek correct uit te drukken, raad ik aan dat je eerst de SMART data veiligstelt. Als je dit nu niet doet, gaat deze verloren. Download dus nu snel even CrystalDiskInfo, maak een screenshot van beide disks en post deze hier.

Te zien aan je disk layout heb je Windows niet correct geïnstalleerd. De bootpartitie staat op je 2e disk terwijl Windows op je 1e disk is geïnstalleerd. Zou je één van beide disks niet aansluiten, dan kun je niet booten. Dit is vast niet hoe je het had gewild.

Maar voordat je daarmee gaat prutsen raad ik je dus aan eerst de SMART uit te lezen. Dat is noodzakelijk om zaken als kabeldefecten en bad sectors uit te kunnen sluiten.

• WillemCrnlssn
Ben nu backup aan het maken van C en D schijf op een andere externe schijf zodat ik toch alles nog heb. Dus daarna gewoon clean install doen op C goede hd toch?

crystaldiskinfo info

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:09
WillemCrnlssn schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:54:
Ben nu backup aan het maken van C en D schijf op een andere externe schijf zodat ik toch alles nog heb. Dus daarna gewoon clean install doen op C goede hd toch?

crystaldiskinfo info
Daarna allebei je hd's even formatteren / wissen in de installer van Windows 7/8.

Zucht...

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Bij nieuwe install slechts 1 hdd aansluiten...

Je probleem komt denk ik voort uit dat je c de instalatie heeft van windows maar de gereserveerde schijf die windows maakt op je tweede hdd is gezet. Zodra je dus de boel uit elkaar gaat trekken zal en zullen er bestanden gemist worden.
Wat hierboven al; gezegd wordt na je backup 1 van de schijven afkoppelen en op de overgebleven opnieuw instaleren en daarna de tweede hdd erbij zetten en opnieuw formateren en indelen.

In een zin. je windows staat nu geinstaleerd over twee losse hdd's
Pagina: 1