@hierboven: Wat een grote beurt precies betekend, zijn de meningen over verdeeld in de garages..
Imo is de enige manier van een fatsoenlijke grote beurt:
- Olie en filter
- Lucht, interieur (indien aanwezig), brandstof filter.
- Bougies (bougiekabels checken, uitgedroogt/hard? Dan vervangen, anders gegarandeerd storingen)
- Controleren van overige vloeistoffen (bijvullen als dat nodig is)
- Controleren van de bandenspanning (oppompen als dat nodig is)
- Controle van de remmen en ophanging (evt. speling op stuur- en/of fuseekogels en draagarm rubbers)
- Notitie maken van binnenkort te verwachten defecten (bijvoorbeeld: Uitlaat in erg slechte staat, nu vervangen is nog niet nodig, maar houdt u er rekening mee) en melden aan de klant.
Bij oudere auto's is controle van de remmen incl. het open- en schoonmaken van de remtrommels achter.. Althans, zo doe ik dat

Genoeg monteurs die daar normaal niet aan komen, terwijl er in principe niks mis mee is om ook daar af en toe fysieke controle op uit te voeren.
Dan vergeten we nog zaken als bijvoorbeeld koel- en remvloeistof.. Zaken die je officieel ook periodiek moet vervangen, maar elke garage eigenlijk vergeet..
Inhoudelijk op Fiat: Mijn ouders hebben in 2008 ook een Panda gekocht, nieuw. Een jaar later vroeg mijn vader naar een onderhouds beurt, ook hij kreeg een prijs van 250 euro.. 's avonds even op fiat.nl gekeken (daar staan onderhoudsschema's en kosten op)..
Dus de volgende dag ging mijn vader terug naar de dealer, om te vragen waarom ze hem probeerden op te lichten

Needless to say dat die beurt gewoon voor 150 euro is uitgevoerd

Toen de auto 2 jaar oud werd en de garantie dus toch al weg was, de winterbanden daar uit de stalling gehaald en sinds dien is de auto daar niet meer geweest
* Destruction doet het onderhoud..
Erg leuk die schema's van de dealer.. De kosten ook, maar ondanks dat m'n ouders van het wagentje afhankelijk zijn geworden, heeft-ie nauwelijks kilometers gemaakt.. Slechts 27.000km in die 4,5 jaar.. Vorige week de distributie vervangen. 60.000Km of 5 jaar, het boekje vermeldde dat bij veel stadsritten een kortere interval raadzaam was.. Voor de gemoedsrust van moeders dus de wissel maar uitgevoerd..
[
Voor 38% gewijzigd door
Destruction op 07-04-2013 02:37
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.