garantie onderhoud bij dealer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
vorig jaar een nieuwe auto gekocht bij Fiat een Panda, nu moet de olie ververst worden, Fiat dealer prijs 250 euro, mijn eigen erkende garage prijs 100 euro, zelfde olie.

Kan mijn garantie vervallen wanneer ik het door een erkende garage laat doen, ze vullen ook het onderhoud boekje e.d. in.

Mij maakt het niet zoveel uit, behalve voor de garantie, die is nog 1 jaar, zou vervelend zijn als die vervalt.

kan er niet veel over vinden, deze pdf gaat volledig over garantie van de fiat maar het staat nergens, ook niet in de eigen boekjes e.d.

http://www.dealercars.eu/...ies_nl/fiat-garantie2.pdf

kan iemand hier wat over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:47

Perkouw

Moderator General Chat
CTRL+F in het PDF document -> dan vul ik in ''onderhoud''.
Hit nummer 11:

Hoofdvoorwaarden
Het recht op diensten van de service
is gekoppeld aan de verplichting om alle
voorgeschreven onderhoudsbeurten, op
de aangegeven kilometerstanden door
werkplaatsen van de Fiat-organisatie te
laten uitvoeren
. Het onderhoudsschema
staat vermeld in het instructieboek. Als
bewijs hiervan dienen de registratiebladen in dit boekje te zijn ingevuld en
te zijn voorzien van een stempel en
handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://www.fiat.nl/assist...autoriseerde-werkplaatsen ?

Het enige wat je zou kunnen proberen bij een garage is dat je zelf voor de erkende onderdelen zorgt (mogelijk dus tegen een lagere prijs dan bij de garage zelf) en dat zij alleen ervoor zorgen dat de onderdelen op/in de auto komen, dat de factuur klopt en dat je garantie in stand blijft. Een oliefilter kan je al snel 25% tot 50% schelen maar dat is het dan ook wel; je moet een flinke hoeveelheid liters olie inslaan wil je goedkoper inkopen dan een dealer-organisatie.

Ga eens praten bij de garage; blijkbaar is het namelijk wel mogelijk om voor een auto van meer dan 5 jaar oud een Basic Care pakket af te spreken voor minder dan 200 Euro per keer en dan doen ze veel meer dan alleen olie. Zelfs mijn Evo is niet eens zo duur als ik alleen motorolie wil laten vervangen; filter is 39 Euro, 6 liter olie is 25 Euro, afsluitdopje 9 Euro en half uur arbeidsloon.

No offence, maar wel een nieuwe auto kunnen kopen en dan binnen een jaar al willen bezuinigen op onderhoud/garantie?

[ Voor 37% gewijzigd door MAX3400 op 22-03-2013 17:38 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Perkouw schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:16:
CTRL+F in het PDF document -> dan vul ik in ''onderhoud''.
Hit nummer 11:

Hoofdvoorwaarden
Het recht op diensten van de service
is gekoppeld aan de verplichting om alle
voorgeschreven onderhoudsbeurten, op
de aangegeven kilometerstanden door
werkplaatsen van de Fiat-organisatie te
laten uitvoeren
. Het onderhoudsschema
staat vermeld in het instructieboek. Als
bewijs hiervan dienen de registratiebladen in dit boekje te zijn ingevuld en
te zijn voorzien van een stempel en
handtekening.
klopt dat is de europas (pech onderweg), we zijn lid van de ANWB dus als fiat niet wilt komen dan niet toch?
MAX3400 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:31:
http://www.fiat.nl/assist...autoriseerde-werkplaatsen ?

Het enige wat je zou kunnen proberen bij een garage is dat je zelf voor de erkende onderdelen zorgt (mogelijk dus tegen een lagere prijs dan bij de garage zelf) en dat zij alleen ervoor zorgen dat de onderdelen op/in de auto komen, dat de factuur klopt en dat je garantie in stand blijft. Een oliefilter kan je al snel 25% tot 50% schelen maar dat is het dan ook wel; je moet een flinke hoeveelheid liters olie inslaan wil je goedkoper inkopen dan een dealer-organisatie.

Ga eens praten bij de garage; blijkbaar is het namelijk wel mogelijk om voor een auto van meer dan 5 jaar oud een Basic Care pakket af te spreken voor minder dan 200 Euro per keer en dan doen ze veel meer dan alleen olie. Zelfs mijn Evo is niet eens zo duur als ik alleen motorolie wil laten vervangen; filter is 39 Euro, 6 liter olie is 25 Euro, afsluitdopje 9 Euro en half uur arbeidsloon.

No offence, maar wel een nieuwe auto kunnen kopen en dan binnen een jaar al willen bezuinigen op onderhoud/garantie?
Je hebt gelijk, maar na de verkoop er achter komen dat de brandstof tank niet op slot kan en een dop 80 euro kost en zelf eentje op internet halen voor 20 euro is ook zuur. het is hetzelfde werk, dezelfde olie en alles dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Oid schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:46:
[...]

klopt dat is de europas (pech onderweg), we zijn lid van de ANWB dus als fiat niet wilt komen dan niet toch?
Hoe bedoel je? Pech is geen onderhoud!
Je hebt gelijk, maar na de verkoop er achter komen dat de brandstof tank niet op slot kan en een dop 80 euro kost en zelf eentje op internet halen voor 20 euro is ook zuur. het is hetzelfde werk, dezelfde olie en alles dus waarom niet?
Ja je kan heel erg roepen wat een onzin het is, maar punt is dat jij de keuze maakt tussen het beperken van je garantie of iets meer aan onderhoud betalen. Daar zul je zelf voor kiezen, stampvoeten gaat er niets aan veranderen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:47

Welkom in de wondere wereld van namaak onderdelen..., nee betekent niet dat het slechter is soms maar het is niet origineel. De dealer is nu eenmaal duurder met onderdelen dan de garage om de hoek die aftermarket spullen op je wagen schroeft. Kun je hier niet mee leven dan moet je lekker daar heen gaan en niet zeuren over de garantie die komt te vervallen.

En als ik me goed herinner doen ze bij de fiat meer dan alleen de olie en filters bij de beurten.
Online hebben ze een service kosten calculator, klik

Zie je precies wat er gebeurt bij de beurt, en direct ook de kosten daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@TS,

Ik heb dit ook gedaan hoor, vorig jaar nieuwe auto, dit jaar eerste beurt bij een bovag garage laten doen en niet de dealer.

Dealer rekende € 230,- voor een kleine beurt, nu laten doen voor € 75 met behoud van de fabrieksgarantie.
Volgens mij is het zo geregeld dat als een autogarage bij de bovag is aangesloten je daar je fabrieksgarantie sowieso niet verliest.-edit- http://www.bovag.nl/faq/?faqID=35661

Dus ja, ik ben ook de pechhulp onderweg kwijt waarschijnlijk maar ik had al anwb dus per saldo..
En mensen die vinden dat "bezuinigen" op onderhoud ( wat door goed gekwalificeerde monteurs en materialen wordt uitgevoerd ) raar vinden: Hoe dacht je dat ik elke keer weer een nieuwe kan kopen :P
Maar even serieus, de eerste beurt, wat kan er in godsnaam nu al stuk zijn wat niet onder fabrieksgarantie valt?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:47

Perkouw

Moderator General Chat
[...]

[...]

Dan pak ik toch hit nummer 15 ?

GEPROGRAMMEERD ONDERHOUD

De onderhoudswerkzaamheden zijn
voor rekening van de cliënt. De cliënt
dient ervoor te zorgen dat de officiële
Fiat-dealer die de werkzaamheden uitvoert
, de registatie van de onderhoudsbeurten invult en ondertekent.

En kijk ook eens op pagina 30...DIENSTEN BUITEN DE GARANTIE.

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 22-03-2013 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

uitvoeren garantiewerkzaamheden
Eindgebruikers mogen niet worden verplicht onderhoud uit te voeren binnen het merkkanaal teneinde hun garantie te behouden. Garantieregelingen bij de nieuwverkoop mogen niet gebruikt worden om de markt af te schermen.
MAW. Mag gewoon, moet dan waarschijnlijk wel een 'deugdelijke' garage zijn (zal vast bovag oid moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn Alto is nu bijna 3 jaar oud. Ik doe mijn onderhoud zelf. (€50 voor een kleine beurt tegen over een standaard vanaf prijs van €165 bij de dealer)
Mijn auto is nu zo'n 5 maal terug geweest voor diverse garantie punten. Ik ben daarmee gewoon geholpen, zonder dat er ook ooit met een woord is gerept over het reguliere onderhoud.

De dingen die stukgaan in een garantie periode zijn 9 van de 10x fabrieksfouten die niets met regulier onderhoud te maken hebben.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

TS mag de volgende vragen die hij heeft, ook eerst zelf even opzoeken in de document wat hij zelf heeft gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
€ 250,- voor olie vervangen (en oliefilter waarschijnlijk) is wel erg extreem hoog

De Citroen dealer hier in de buurt rekent € 219,- voor een grote beurt aan mijn 17 jaar oude ZX (bougie's, luchtfilter, olie, oliefilter en nog wat meer + algehele controle van de auto (wiellagers remmen etc.))

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 23-03-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
FastFred schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 22:24:
€ 250,- voor olie vervangen (en oliefilter waarschijnlijk) is wel erg extreem hoog

De Citroen dealer hier in de buurt rekent € 219,- voor een grote beurt aan mijn 17 jaar oude ZX (bougie's, luchtfilter, olie, oliefilter en nog wat meer + algehele controle van de auto (wiellagers remmen etc.))
Ze zullen wel meer doen dan alleen ollie..

Motor managment uitlezen kost los al iets van 50 Euro en dat kan alleen de Fiat (officieel) ze het managment uitlezen om te kijken of de auto geen mankementen vertoont die niet direct de bereider kan zien/voelen/horen.

Ze zullen waarschijnlijk ook iets meer doen. Daarnaast zijn monteurs van een dealer van 85 Euro per uur. terwijl een manetje met bovag 35 euro per uur reken. Ook zal de bovag monteur niet die dure olie kopen die fiat voorschrijft maar wel een soortgelijke olie van een ander merk. enz

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit is wat de ANWB laatst had uitgerekend, zo de standaard beurtjes scheelt wel wat met de dealer, maar je bent je mobiliteitsgarantie kwijt, een stukje gratis service als een lampje stuk is, of de gratis apk bij een beurt. Verder lever je behoorlijk wat restwaarde in bij zo een jonge auto als je hem inruilt zonder dat ie dealer onderhouden is.

Maar als je problemen gaat krijgen is een universele garage toch vaker duur, sensoren en onderdelen moeten vaak toch via de dealer of een bosch service punt besteld gaan worden, uitlezen is tegenwoordig een stuk lastiger, veel problemen kennen de universele garages niet. En updates en verbeteringen in software maar ook qua hardware zal je niet krijgen via een universele garage. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Joopieboy schreef op zondag 24 maart 2013 @ 01:06:
Dit is wat de ANWB laatst had uitgerekend, zo de standaard beurtjes scheelt wel wat met de dealer, maar je bent je mobiliteitsgarantie kwijt, een stukje gratis service als een lampje stuk is, of de gratis apk bij een beurt. Verder lever je behoorlijk wat restwaarde in bij zo een jonge auto als je hem inruilt zonder dat ie dealer onderhouden is.

Maar als je problemen gaat krijgen is een universele garage toch vaker duur, sensoren en onderdelen moeten vaak toch via de dealer of een bosch service punt besteld gaan worden, uitlezen is tegenwoordig een stuk lastiger, veel problemen kennen de universele garages niet. En updates en verbeteringen in software maar ook qua hardware zal je niet krijgen via een universele garage. :)
Ach zeker als je een jonge auto koopt van een knap merk en geen gruwelijke pech hebt dat je rotzooi gehad hebt (eerste generatie Laguna II bijvoorbeeld, of z'n VW TSI rotzooi blok) zal het aantal reparaties wel mee vallen. Een bandje, remblokje en stofhoesje hier of daar is niet zo ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
En jonge auto zou ik in het begin juist dealer onderhouden laten ivm restwaarde. Een oud hok krijgt bij mij alleen de beun te zien als ik het zelf niet kan of wil maken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Oid schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:13:
vorig jaar een nieuwe auto gekocht bij Fiat een Panda, nu moet de olie ververst worden, Fiat dealer prijs 250 euro, mijn eigen erkende garage prijs 100 euro, zelfde olie.
250 euro voor een oliewissel?

Dat ben ik met mijn BMW nog niet kwijt. 6.75 liter 5W30 longlife is ongeveer 120 euro, oliefilter kost een tientje of twee. half uurtje werk, zit ik nog niet aan de 200 euro. In een Panda gaat volgens mij slechts een liter of 3 en waarschijnlijk ook nog een goedkopere kwaliteit.

Wat zit er nog meer in die 250 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Volgens mij verward de TS een oliebeurt met gewoon de reguliere beurten :)
Fiat houd namelijk vaste bedragen aan voor standaard onderhoud, en een beurt is natuurlijk meer als alleen olie + filter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 11-09 18:20
TerminalNL schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:03:
Volgens mij verward de TS een oliebeurt met gewoon de reguliere beurten :)
Fiat houd namelijk vaste bedragen aan voor standaard onderhoud, en een beurt is natuurlijk meer als alleen olie + filter..
Wat is het verschil dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bij een grote beurt zit je luchtfilter er bij, je interieurfilter, soms je benzinefilter, je hebt je bougies of ontsteking die vervangen moet worden. Noem maar op. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Okee, dan zou de BMW een euro of 600 kosten;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Joopieboy schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:42:
Bij een grote beurt zit je luchtfilter er bij, je interieurfilter, soms je benzinefilter, je hebt je bougies of ontsteking die vervangen moet worden. Noem maar op. :)
Wie heeft het hier over een grote beurt? Ik denk dat je het moet vergelijken met een kleine beurt. Overigens zijn bij vw de vervang delen extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Als je de auto naar de dealer brengt word bij een beurt om de x jaar, of x km bepaalde dingen gedaan.
Weet toevallig dat bij een Panda ( Hebben thuis ook een panda ) bij een standaard beurt Olie + Filter, luchtfilter en interieur filter gedaan worden.
Bij een grote beurt ( na 2 a 3 jaar, of x km ) worden daar ook de bougies, koelvloeistof, Remolie en bakolie meegenomen.

Daarom zul je bij een bovag garage ook niet veel minder kwijt zijn, mits die het onderhoud uitvoert zoals door de fabrikant voorgeschreven, wat weer nodig is om garantie te kunnen claimen.
Natuurlijk is alleen olie + filter vervangen goedkoper bij de garage op de hoek, maar de standaard onderhouds beurt stelt meer voor als alleen olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
TerminalNL schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 18:36:
Als je de auto naar de dealer brengt word bij een beurt om de x jaar, of x km bepaalde dingen gedaan.
Weet toevallig dat bij een Panda ( Hebben thuis ook een panda ) bij een standaard beurt Olie + Filter, luchtfilter en interieur filter gedaan worden.
Bij een grote beurt ( na 2 a 3 jaar, of x km ) worden daar ook de bougies, koelvloeistof, Remolie en bakolie meegenomen.

Daarom zul je bij een bovag garage ook niet veel minder kwijt zijn, mits die het onderhoud uitvoert zoals door de fabrikant voorgeschreven, wat weer nodig is om garantie te kunnen claimen.
Natuurlijk is alleen olie + filter vervangen goedkoper bij de garage op de hoek, maar de standaard onderhouds beurt stelt meer voor als alleen olie.
Het verschil tussen olie en filter vervangen en een standaard beurt is dus lucht- en interieurfilter. Dan is 150 euro wel een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Arbeid ongeveer een half uurtje. Dus ongeveer 40 euro. Dus maar 35 euro voor materiaal (olie+filter) en overige kosten.

De enige manier om op deze manier geld te verdienen is door de werkzaamheden heel erg snel uit te voeren. en meer tijd te schrijven als wat er werkelijk aan besteed is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:35
pacificocean schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 19:20:
[...]

Het verschil tussen olie en filter vervangen en een standaard beurt is dus lucht- en interieurfilter. Dan is 150 euro wel een groot verschil.
De banden worden gecontroleerd en op spanning gebracht, remmen worden gecontroleerd op slijtage, het peil van diverse vloeistoffen wordt aangevuld, verlichting wordt nagekeken, ophanging van de uitlaat wordt nagelopen, noem maar op. Dat maakt het verschil al een stuk kleiner, uren zijn duur bij de dealer :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:08

Destruction

(ex-)Automonteur

@hierboven: Wat een grote beurt precies betekend, zijn de meningen over verdeeld in de garages..

Imo is de enige manier van een fatsoenlijke grote beurt:
- Olie en filter
- Lucht, interieur (indien aanwezig), brandstof filter.
- Bougies (bougiekabels checken, uitgedroogt/hard? Dan vervangen, anders gegarandeerd storingen)
- Controleren van overige vloeistoffen (bijvullen als dat nodig is)
- Controleren van de bandenspanning (oppompen als dat nodig is)
- Controle van de remmen en ophanging (evt. speling op stuur- en/of fuseekogels en draagarm rubbers)
- Notitie maken van binnenkort te verwachten defecten (bijvoorbeeld: Uitlaat in erg slechte staat, nu vervangen is nog niet nodig, maar houdt u er rekening mee) en melden aan de klant.

Bij oudere auto's is controle van de remmen incl. het open- en schoonmaken van de remtrommels achter.. Althans, zo doe ik dat ;) Genoeg monteurs die daar normaal niet aan komen, terwijl er in principe niks mis mee is om ook daar af en toe fysieke controle op uit te voeren.

Dan vergeten we nog zaken als bijvoorbeeld koel- en remvloeistof.. Zaken die je officieel ook periodiek moet vervangen, maar elke garage eigenlijk vergeet..

Inhoudelijk op Fiat: Mijn ouders hebben in 2008 ook een Panda gekocht, nieuw. Een jaar later vroeg mijn vader naar een onderhouds beurt, ook hij kreeg een prijs van 250 euro.. 's avonds even op fiat.nl gekeken (daar staan onderhoudsschema's en kosten op)..

Dus de volgende dag ging mijn vader terug naar de dealer, om te vragen waarom ze hem probeerden op te lichten :+ Needless to say dat die beurt gewoon voor 150 euro is uitgevoerd ;) Toen de auto 2 jaar oud werd en de garantie dus toch al weg was, de winterbanden daar uit de stalling gehaald en sinds dien is de auto daar niet meer geweest :) * Destruction doet het onderhoud..

Erg leuk die schema's van de dealer.. De kosten ook, maar ondanks dat m'n ouders van het wagentje afhankelijk zijn geworden, heeft-ie nauwelijks kilometers gemaakt.. Slechts 27.000km in die 4,5 jaar.. Vorige week de distributie vervangen. 60.000Km of 5 jaar, het boekje vermeldde dat bij veel stadsritten een kortere interval raadzaam was.. Voor de gemoedsrust van moeders dus de wissel maar uitgevoerd.. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 07-04-2013 02:37 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Destruction schreef op zondag 07 april 2013 @ 02:28:
@hierboven: Wat een grote beurt precies betekend, zijn de meningen over verdeeld in de garages..

Imo is de enige manier van een fatsoenlijke grote beurt:
- Olie en filter
- Lucht, interieur (indien aanwezig), brandstof filter.
- Bougies (bougiekabels checken, uitgedroogt/hard? Dan vervangen, anders gegarandeerd storingen)
- Controleren van overige vloeistoffen (bijvullen als dat nodig is)
- Controleren van de bandenspanning (oppompen als dat nodig is)
- Controle van de remmen en ophanging (evt. speling op stuur- en/of fuseekogels en draagarm rubbers)
- Notitie maken van binnenkort te verwachten defecten (bijvoorbeeld: Uitlaat in erg slechte staat, nu vervangen is nog niet nodig, maar houdt u er rekening mee) en melden aan de klant.

Bij oudere auto's is controle van de remmen incl. het open- en schoonmaken van de remtrommels achter.. Althans, zo doe ik dat ;) Genoeg monteurs die daar normaal niet aan komen, terwijl er in principe niks mis mee is om ook daar af en toe fysieke controle op uit te voeren.

Dan vergeten we nog zaken als bijvoorbeeld koel- en remvloeistof.. Zaken die je officieel ook periodiek moet vervangen, maar elke garage eigenlijk vergeet..

Inhoudelijk op Fiat: Mijn ouders hebben in 2008 ook een Panda gekocht, nieuw. Een jaar later vroeg mijn vader naar een onderhouds beurt, ook hij kreeg een prijs van 250 euro.. 's avonds even op fiat.nl gekeken (daar staan onderhoudsschema's en kosten op)..

Dus de volgende dag ging mijn vader terug naar de dealer, om te vragen waarom ze hem probeerden op te lichten :+ Needless to say dat die beurt gewoon voor 150 euro is uitgevoerd ;) Toen de auto 2 jaar oud werd en de garantie dus toch al weg was, de winterbanden daar uit de stalling gehaald en sinds dien is de auto daar niet meer geweest :) * Destruction doet het onderhoud..

Erg leuk die schema's van de dealer.. De kosten ook, maar ondanks dat m'n ouders van het wagentje afhankelijk zijn geworden, heeft-ie nauwelijks kilometers gemaakt.. Slechts 27.000km in die 4,5 jaar.. Vorige week de distributie vervangen. 60.000Km of 5 jaar, het boekje vermeldde dat bij veel stadsritten een kortere interval raadzaam was.. Voor de gemoedsrust van moeders dus de wissel maar uitgevoerd.. :)
Mooie verduidelijking/aanvulling van mijn post, daar had ik vannacht geen zin meer in :P Ik heb ook een aantal auto's in onderhoud en ik pak het op ongeveer dezelfde manier aan. Zo heeft mijn pa een paar weken geleden een Colt gekocht van ruim 20 jaar oud, zo'n 75000 op de teller, of ik dat ding even wou nalopen. Het ding zou voordat de laatste eigenares overleed nog een beurt gehad hebben, maar ik heb uiteindelijk dus een grote beurt uit kunnen voeren, inclusief vervangen van de riemen, bougies, kabels, filters, enz. Was allemaal nog origineel spul, waar nooit iemand naar gekeken heeft. Schema? Niet nodig. Totale kosten? 200 euro aan onderdelen en 4 uurtjes werk à 35 euro. Kan een dealer nog een puntje aan zuigen :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Peenutzz op 07-04-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:08

Destruction

(ex-)Automonteur

True that, behalve het stukje van het uurloon.. Dat hoeven mijn ouders mij niet te betalen ;)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
De mijne ook niet hoor, het ging me puur om het geven van een beeld van de kosten :)

Pagina: 1