[HTPC] Nieuw te bouwen HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Rouge Baste
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 13:24
Ik wil voor het eerst zelf een pc bouwen en dit moet een HTPC worden.
Ten eerste, wat zijn mijn eisen?
-Full HD afspelen via HDMI
-Torrents downloaden
-NAS functie vervullen
-Optisch audio uit voor eventuele toepassing in de toekomst
-Het systeem zal 24/7 aanstaan dus energiezuinig is belangrijk

Over het besturingsysteem ben ik nog niet uit. Ik wil geen dikke €100,- voor een legale Windows 7 betalen. Windows heeft wel mijn voorkeur dus ik probeer nog ergens een licentie te verkrijgen. Mocht dit niet lukken dan zal het Ubuntu worden. Verder zal ik werken met XBMC.

Ik heb al veel gelezen en ook al een systeem samen gesteld, nu ben ik alleen nog benieuwd wat jullie hier nu van denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 40,95€ 40,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 59,-€ 59,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 77,89€ 77,89
1Epsilon EC-HTPC-1€ 54,30€ 54,30
1Streacom Streacom Infrarood ontvanger + Afstandbediening€ 21,95€ 21,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,90€ 23,90
1Sharkoon Silent Eagle SE, 80mm€ 9,47€ 9,47
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 54,20€ 54,20
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 32,22€ 32,22
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,98€ 30,98
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 80,75€ 80,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 485,61

Voor de bediening heb ik naast de afstandsbediening in de lijst ook nog een Rapoo E9080 toetsenbord liggen die ik zal gaan gebruiken.

Mijn budget is maximaal €500,- omdat ik het idee heb dat ik voor minder geen systeem krijg dat aan mijn wensen voldoet.

Graag hoor ik jullie op of aanmerkingen!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Op zich een prima systeem, zolang je maar kan leven met het feit dat de geluidsproductie, ivm hdd, iets hoger zal liggen dan wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld een NAS.

Je hebt gekozen voor een Streacom IR-receiver, maar waarom precies? Aangezien het systeem 24/7 zal draaien lijkt CEC me een nettere oplossing. Dat scheelt weer een remote en kan je het systeem des noods volledig uit het zicht plaatsen.

De Samsung 840 die je hebt gekozen is een prima SSD, maar een Crucial m4 of een Samsung 840 Pro is qua performance toch effe wat beter nog. Deze hebben ook wel weer een iets hogere aanschaf-prijs, en ik vraag me af of dat ooit zichzelf terug zal verdienen (waarschijnlijk niet). De SSD is overigens een luxe-product in dit opzicht. De HDD kan prima alle taken afhandelen zonder dat je hiermee tegen problemen aan zal lopen in je playback. Wel zal het parren/unrarren iets langer duren, maar uiteindelijk praat je over misschien een minuut (als het veel is) op een 4.5GB download. Afhankelijk van je internet-snelheid ben je daar pakweg in totaal 20 minuten mee bezig (uitgaande van een 50mbit lijntje). Is die minuut winst bij download dan ook €80,75 waard?? Qua geluidsproductie zal het niets opleveren, aangezien HDD bij playback en download moet draaien, en anders naar standby sukkelt en dus ook geen geluid produceert. Het systeem zal met SSD iets meer repsonsive zijn, maar binnen XBMC zal je daar geen verschil in merken (aangezien die niet tot nauwelijks aanspraak op je HDD maakt tijdens gebruik, afhankelijk van de grootte van je database. Met 2TB opslag capaciteit lijkt me dat je daar niet snel tegen het limiet aanloopt).

De CPU-koeler kan je beter veranderen voor een Scythe Big Shuriken 2 Rev B, die iets betere performance heeft, en volgens mij ook lager is.

Tot slot heb je een DVD-speler erin opgenomen, maar is dit wel nodig?? Ik heb m bij mij slechts 1x gebruikt als test, en verder nooit meer... Misschien die achter wegen laten??

iRacing Profiel

• joepsel
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:23

joepsel

٩(͡๏̯͡๏)۶

kroegtijger schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 16:02:
Je hebt gekozen voor een Streacom IR-receiver, maar waarom precies? Aangezien het systeem 24/7 zal draaien lijkt CEC me een nettere oplossing. Dat scheelt weer een remote en kan je het systeem des noods volledig uit het zicht plaatsen.
Er zit toch ook al een afstandsbediening bij je Epsilon EC-HTPC-1? Zie ook deze review: productreview: Epsilon EC-HTPC-1 review door nils_vdg

• kroegtijger
joepsel schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 16:11:
[...]

Er zit toch ook al een afstandsbediening bij je Epsilon EC-HTPC-1? Zie ook deze review: productreview: Epsilon EC-HTPC-1 review door nils_vdg
Dat is een beetje de vraag... ik lees verschillende berichten hierover rondom deze kast. Dat neemt niet weg dat je daarom nog wel die remote kan elimineren door CEC toe te passen en dus de remote van je tv of receiver te gaan gebruiken voor je HTPC te bedienen.

iRacing Profiel

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 20:20
bij die case moet ook een SFX voeding...
waarom de combinatie van SSD en gewone HD, je hebt enkel het sneller opstarten voordeel

[ Voor 52% gewijzigd door chundo op 23-03-2013 00:06 ]

• Rouge Baste
Ik had de HDD met de SSD gedacht omdat er heel misschien later wel een NAS bij komt en dan zou daar de HDD in kunnen. Maar denk dat jullie een goed punt hebben en dat ik de SSD voor nu beter achterwege kan laten.

CEC heb ik nog nooit van gehoord maar zal daar eens naar kijken. Ik was al niet heel erg enthousiast over deze Streacom.

De dvd speler is wel een bewuste keuze. Heb nu nog een losse blu-ray speler staan en gebruik deze nog zeer regelmatig. Deze zal bij de komst van mijn HTPC verhuizen naar de slaapkamer.

Bedankt voor jullie commentaar, hier kan ik zeker iets mee!

• kroegtijger
Rouge Baste schreef op zondag 24 maart 2013 @ 09:23:
Ik had de HDD met de SSD gedacht omdat er heel misschien later wel een NAS bij komt en dan zou daar de HDD in kunnen. Maar denk dat jullie een goed punt hebben en dat ik de SSD voor nu beter achterwege kan laten.
De SSD kan je later altijd nog kopen (en waarschijnlijk dan nog goedkoper) als je de overstap naar een NAS maakt. Het geld dat je uitspaart kan je eventueel weer in een betere kast of voeding steken.
CEC heb ik nog nooit van gehoord maar zal daar eens naar kijken. Ik was al niet heel erg enthousiast over deze Streacom.
Kijk voor meer informatie anders even op www.pulse-eight.com
De dvd speler is wel een bewuste keuze. Heb nu nog een losse blu-ray speler staan en gebruik deze nog zeer regelmatig. Deze zal bij de komst van mijn HTPC verhuizen naar de slaapkamer.

Bedankt voor jullie commentaar, hier kan ik zeker iets mee!

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Prima samenstelling inderdaad, alleen de voeding nog even vervangen door een pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt of een pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC

edit: Hoewel die laatste wel slecht leverbaar is...

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 25-03-2013 13:04 ]

• Rouge Baste
Dan heb ik nu dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 40,95€ 40,95
1Epsilon EC-HTPC-1€ 54,30€ 54,30
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,70€ 31,70
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 54,20€ 54,20
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,80€ 42,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,53

Heeft het nog meerwaarde om ipv de A4 een A6 te plaatsen?

• jaapsander
Niet met de eisen uit de TS. Die A4 zal net zo goed HD video afspelen als een A6. Als je ooit nog eens 3D wilt gaan kijken kun je een A6 overwegen* of als je wat casual games wilt gaan doen. Verder een prima systeem.

*http://www.avsforum.com/t/1442291/trinity-buyers-guide-anandtech/30

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 25 maart 2013 @ 15:17:
Niet met de eisen uit de TS. Die A4 zal net zo goed HD video afspelen als een A6. Als je ooit nog eens 3D wilt gaan kijken kun je een A6 overwegen* of als je wat casual games wilt gaan doen. Verder een prima systeem.

*http://www.avsforum.com/t/1442291/trinity-buyers-guide-anandtech/30
Mooi om te zien dat het met de A6 ook al prima gaat dus :P

iRacing Profiel

• Rouge Baste
Het is onderstaand systeem geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,95€ 59,95
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,10€ 48,10
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,99€ 32,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 57,-€ 57,-
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,80€ 42,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 419,42

Gisteravond alles besteld en vandaag de eerste onderdelen binnen. Ik hoop de overige delen de komende dagen op te kunnen halen en dan aan de slag te gaan! Allemaal bedankt voor jullie bijdrage!

Als laatste vraag nog.. zijn er nog belangrijke dingen waar ik als noob aan moet denken bij het installeren en configureren?

• kroegtijger
Installeer alleen dat wat nodig is; geen overbodige rommel waar je je groen en geel aan gaat ergeren.
Lees op de Wiki van XBMC eerst even alles rustig door voordat je aan de slag gaat als je nog niet zo bekend bent met het opzetten van een HTPC. Als je met Windows als OS gaat draaien, verdiep je dan eens in policy's, registry-settings en applicaties als EventGhost en FocusBitch. Is het nodige op de wiki voor terug te vinden.
Als je nog vragen hebt kun je altijd even een postje plaatsen.

iRacing Profiel

• jaapsander
En zou je even kunnen aangeven of die epsilon kast een bijgeleverde afstandsbediening heeft + ir oog? Ik hoor hier tegenstrijdige dingen over.

• chundo
ik heb zo een Epsilon EC-HTPC-1 en dat is met afstandsbediening en ir oog (kan zelfs opstarten met ab)
Het enige nadeel is dat de knop voor de dvd-drive te sluiten moeilijk in te drukken is (zeker als de drive open is). Ik zoek momenteel nog een manier om dit met de ab te doen (een butom is XBMC zou ik ook al blij mee zijn). Moest iemand een tip hebben ;)

[ Voor 55% gewijzigd door chundo op 27-03-2013 17:13 ]

• kroegtijger
Je kan uiteraard gewoon een mapping maken voor een button op je remote. Hoe dat moet is afhankelijk van het OS; dat kan namelijk niet in XBMC zelf daar XBMC eigenlijk niet veel meer is dan een interface / front-end.

iRacing Profiel

• chundo
mijn kennis is iets te beperkt om daar aan te beginnen, heeft iemand misschien een link naar een makkelijke how-to
ik heb die EventGhost eens bekeken maar dat is voor mij te hoog gegrepen (ik gebruik windows 7 en XBMC)

• kroegtijger
In windows zit er over het algemeen een applicatie bij je remote waarin je die configuratie kunt maken. Was er niet een cd meegeleverd, of kun je software downloaden? De input-signalen moeten namelijk worden omgezet naar toetsen-combinaties, en die kan je dus zelf instellen dan. (iMon gebruikt hier de iMon Manager voor).

iRacing Profiel

• chundo
case komt met afstansbediening en dat is ook alles wat in de doos zit, is plug and play. De afstandbediening doet het wel goed, alle knoppen werken in XBMC, zelfs de snelkoppelingen naar muziek, foto, enzo... Het enige wat ik mis is iets op de drive te openen en sluiten

• kroegtijger
om te achterhalen wat er precies in zit, en daarmee welke software je nodig hebt ben ik even op zoek gegaan. Helaas is de site van de fabrikant, Epsilon (een Nederlands bedrijf) nogal crappy, en lijkt deze behuizing bij release zonder remote, en tegenwoordig met remote te worden geleverd (vandaar ook de verwarring hier op GoT. De adviesprijs op de site is dan ook lager dan wat de meeste leveranciers rekenen). Probleem dus, want daardoor is het nog ongewis wat voor hardware in de case zit verwerkt.

Dit valt gelukkig vrij eenvoudig te achterhalen op basis van het Vendor / product ID wat elk stukje hardware bezit. Dit ID geeft van de hardware aan wie de fabrikant is en welk model het is. Daardoor kan hardware vaak automatisch geinstalleerd worden. Om deze terug te vinden ga je naar de device-manager toe en zoek je het device daarin op. Deze zul je waarschijnlijk terug vinden als een (of meerdere) HID (Human Input Device). Open de eigenschappen van het device, en ga naar het tabblad Details. Bij "Eigenschap" selecteer je vervolgens HardwareID's.
Hier vind je de specs van je hardware, die definieren wat het precies is. Zo zal je voor een iMon VFD hier bijvoorbeeld het volgende kunnen vinden:
HID\VID_15C2&PID_0036&REV_002&MI_01

Deze string laat precies zien wat het is. Het Id is opgebouwd uit VendorID (VID) en het Product ID (PID). Dit product heeft dus id 15c2:0036 (waarbij 15c2 dus het Vendor ID is van SoundGraph, de producent van iMon en 0036 het productnummer is, in dit geval dus een iMon VFD).
Om aan de hand van dit nummer weer terug te vinden wat voor hardware het betreft is het meestal al genoeg om deze code (15c2:0036 dus) in google te gooien. Vaak krijg je dan al meteen artikelen waarin het bewuste device wordt benoemd. Aan de hand daarvan kan je dus weer de juiste software erbij zoeken. Bijna alle cases maken gebruik van de zelfde paar OEM-leveranciers, dus de kans is groot dat het een bekend model is waar we wel het nodige voor kunnen vinden.

iRacing Profiel

• chundo
helaas is dat een beperkte zoekopdracht voor mij (26E3:0002), ik denk dat Epsilon een even vage OEM-leverancier als zij zelf...

in ieder geval bedankt voor de uitleg, ik heb toch weer wat bijgeleerd, hopelijk kopen veel tweakers zo een kast en dan zal er wel wat info over verschijnen

• kroegtijger
26E3 is het vendor ID, maar dan wel in Hexadecimalen uiteraard. Dit wordt soms ook wel eens in decimalen uitgedrukt. Daar heb ik even op gezocht voor je. 26E3 = 9955 wat weer staat voor het Vendor ID van het oh zo bekende Fortune(Jiangsu)Multimedia Co., Ltd. uit Zuid-Korea. Dit heb ik even verder onderzocht, aangezien dat bedrijf volgens hun website eigenlijk alleen maar CDr's en Dvd's maken... Het blijkt weer een dochter-ondernemening te zijn van CMC uit Taiwan, en daar raak ik het spoor voor nu even kwijt. Het lijkt dus inderdaad een vrij schimmige bedoening te zijn van wat betreft de hardware die gebruikt wordt, tenzij je een verkeerd Vendor ID hebt door gegeven ;)

iRacing Profiel

• Rouge Baste
jaapsander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:44:
En zou je even kunnen aangeven of die epsilon kast een bijgeleverde afstandsbediening heeft + ir oog? Ik hoor hier tegenstrijdige dingen over.
Zoals ondertussen wel meer terug te vinden op dit forum wordt deze kast wel geleverd met een afstandsbediening.

Ik heb de onderdelen ondertussen allemaal binnen en ook al geinstalleerd. Momenteel bezig om er windows op te installeren. Het is een erg nette kast waar het allemaal net in past. Grootste minpunt is dat de dvd/hdd bay een deel van mijn moederbord blokkeert waar alle frontaansluitingen zitten en ik dus slecht bij kan. Deze bay is overigens heel eenvoudig te verwijderen dus het is zeker geen groot probleem.

• jaapsander
Top bedankt voor de bevestiging!

• Rouge Baste
Nu een groot probleem... Ik had Windows al geinstalleerd en was bezig met de laatste instellingen voordat ik hem bij mijn TV neer wou zetten.

Ik was bezig met de data partitie in te stellen als netwerkschijf en gedurende mijn geknooi werdt het systeem ineens extreem traag. Even opnieuw opstarten dacht ik, waarna hij bezig ging met de updates installeren. Dit duurde ook al veel te lang en na ruim een half uur niet verder te zijn gekomen de pc maar een harde reset gegeven.

Nu kom ik helemaal windows niet meer in. Hij blijft eerst heel erg lang hangen bij het ASROCK gedeelte waar je F11 kunt tikken voor de BIOS. Na lang wachten gaat hij door en blijft het beeld zwart.
Ik heb de CMOS al gereset en verder ben ik eigenlijk ten einde raad. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

(Ik hoop dat mijn verhaal enigzins duidelijk is)

• jaapsander
Ondanks dat je verhaal redelijk duidelijk is blijft het koffiedik kijken van onze kant. Wat jij moet doen is het 1 en ander testen en dat begint met zoveel mogelijk componenten loskoppelen van je moederbord. Probeer alleen op te starten met 1 dimm geheugen, voeding natuurlijk aangesloten, monitor/tv en toetsenbord (+cpu en cpu koeler natuurlijk). Kijk dan of het geheel wel weer werkt. Ideaal test je ook buiten de kast op een stukje karton oid om kortsluiting uit te sluiten.

Doet hij het dan nog niet dan zou ik zsm de setup terugsturen naar de winkel. Het is immers nieuw spul dus je hebt gewoon recht op garantie. Doet hij het helemaal kaal wel, dan kun je 1 voor 1 componenten weer aan sluiten om te kijken wat er niet goed werkt. Vervolgens kun je er dan voor kiezen om alleen het defecte onderdeel op te sturen.

[ Voor 26% gewijzigd door jaapsander op 05-04-2013 10:03 ]

• kroegtijger
Wat jaapsander zegt inderdaad. Zo veel mogelijk terug naar de basis, maar mn eerste inschatting is dat het bord DOA is. Afhankelijk van waar je m gekocht hebt zijn ze daar meestal niet al te moeilijk in. Terug sturen en je krijgt een ander bord (bij een beetje knappe winkel).

iRacing Profiel

• Rouge Baste
Het probleem is ondertussen opgelost. Het was een overleden HDD. Ondertussen bezig met een nieuwe schijf om alle benodigdheden te installeren en de instellingen te maken die hem geschikt maken voor mijn gebruik.
Pagina: 1