Toon posts:

APM onder linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dedicated linux-servertje draaien zonder VGA of keyboard. 't ding zit in een 1u 19" kast ingebouwd.

Aangezien het ding 24/7 aanstaat wil ik proberen 'm zo stil/zuinig mogelijk te krijgen dus bv. een powersave vd. HD leek mij wel nuttig.

Goed, apparaatje uitgebouwd, in bios APM aangezet en weer ingebouwd. Het bios is nogal beperkt tav instelmogelijkheden.

Gevolg: hij gaat in standby staan en gaat geen netwerkverkeer meer aan e.d.

Mijn vraag: Hoe vertel ik linux dat hij alleen de HD na een bep. tijd inactiviteit uit mag zetten, en eventueel de CPU mag throttelen, maar dat hij wel moet blijven draaien?

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 22:29

duronbug

Step on it.....!

Check the man pages van hdparm.
Dit is een progje waarmee je de HD kunt tunen en ook kunt instellen na hoeveel seconden hij op standby gaat. Geloof te regelen per 5 sec.
voorbeeld:

hdparm -S12 /dev/hda

nu gaat de HD naar 1 minuut inactiviteit op standby

Verwijderd

Topicstarter
k, zal ik eens doen.. thanks :)

Blijft de vraag; moet ik de hele handel weer gaan uitbouwen om in het bios die powersaving uit te zetten, of kan ik dat in linux ergens overriden?

(btw: mandrake 8.0)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

ik zou de bios-powersaving instellingen uitzetten, deze leiden wel eens tot problemen. verder moet je even naar 'noflushd' kijken, dat is een programmaatje dat zorgt dat je HD downspint (als ik het me goed herinner). je kunt het ook met hdparm proberen, maar als je het met hdparm verkeerd doet, is het mogelijk dat je HD niet meer upspint (tot na een reboot), maar dat wil je dus niet (ik had het 1 keer).

Verder heb je geen programmaatje nodig om de CPU te throttlen; linux zet de CPU altijd uit als hij deze niet nodig heeft, dus als je maar 1% cpu gebruikt, trekt de cpu ook maar heel weinig stroom.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

idd, noflush buffert de writes in het geheugen. Daardoor wordt er niet naar de HD geschreven en kan deze downspinnen. Dan heb je namelijk geen last van logwrites. Als het te veel wordt, dan flusht hij het toch naar de HD. En dan begint hij weer opnieuw met bufferen.

Verwijderd

Topicstarter
k, dan moet ik 'm er maar weer even uitschroeven. Voor de volledigheid, het gaat om dit apparaat:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/zikken/front1.jpg

Bedankt voor de hulp, ga er vanavond (weer) eens mee bezig :)
Pagina: 1