one button on/off circuit ... gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2023
Hallo,

Ik ben van plan dit circuit, of soortgelijk mbv een flip/flop, te bouwen maar heb hier een vraag over:

http://hackaday.com/2011/...tor-based-onoff-switches/

Ik wil hiermee een 20 tal 12v leds schakelen die in een 5 tal computerfans zitten, bij elkaar zo'n 0.4A op 12v, die ik op dat voltage nooit zal gebruiken, eerder op 5 of 7 volt. Nu heb ik hiervoor altijd een normale aan/uit schakelaar gebruikt maar omdat ik nu een microswitch wil gebruiken heb ik een circuit nodig die de state in z'n circuit vasthoudt ipv bij de pinnen van de schakelaar.

Nu is het geval dat ik v/d leds de MASSA schakel... kan dit wel met dit soort circuits of schakelen deze enkel de + draad?

Tips naar een ander/beter circuit wordt gewaardeerd! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door porto33 op 04-04-2013 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Hm... deze is een alternatief. Maar hier wordt er met een high-side fet geschakeld. Maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Dat maakt niet uit, als het maar werkt met zo min mogelijk componenten.
Wel is het zo dat het dus de massa moet schakelen en alle circuits die ik ben tegen gekomen schakelen de plusdraad; deze circuits zetten dus de plus op de massa wat niet gaat goedkomen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Deze op een breadboard getest en werkt perfect! :)

http://todbot.com/blog/20...s-onoff-toggle-using-555/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
In dit circuit wordt gebruik gemaakt van een 2n3904 tor die max 200mA kan schakelen. Nu heb ik eens zitten testen en kom ruim over de 200mA uit, eerder zo'n 280mA; de schakeling en tor zelf blijven desondanks goed werken en de tor wordt niet heet ofzo. Maar om nu het zekere voor het onzekere te nemen wilde ik gebruik maken van een BC337 tor en toen kwam er een probleem opzetten die ik met mijn IQ100 (more or less) niet opgelost krijg:

Ik gebruik een ingangsspanning van 12v (ipv de 5v in het schema) en dit werkt prima met de 2n3904 tor maar met de BC337 tor branden de (12v) LED's in de OFF stand reeds op zo'n 5v waar dit met de 2n3904 precies 0v bedraagt; bij 11v en minder zijn de LED's pas uit in de OFF stand. Ik heb al getest met een grotere weerstand op de basis v/d tor maar volgens mij beperkt dit alleen maar de ingangsstroom op de basis en niet echt de LED spanning/stroom.
Welke weerstanden zou ik dan moeten aanpassen om de BC337 in de OFF stand ook echt 0v te laten hebben?

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2777/4368987730_181d7bd347.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Snapte je verhaal niet goed maar de clue had iets met de Ground te maken en iets zei me dat ik de tor moest omdraaien... en ja hoor... _/-\o_

Dus: 1 emitter --> 3 emitter 8)7

(Duhhh..)
Pagina: 1