Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC herstart zomaar: voeding probleem?

Pagina: 1
Acties:

• EdB19
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 18:09
Goedemiddag,

Ik heb voor het eerst meegemaakt dat mijn computer uitviel en na enkele seconden opnieuw werd opgestart.
Dit gebeurde terwijl ik TomBb Raider aan het spelen was, beter gezegd, ik had het game even geminimaliseerd om een mail te typen. Ondertussen zat ik ook op Youtube een filmpje te kijken. Naast TB en internet had ik ook MSI Afterburner, en Fraps openstaan.

Onder dit alles kwam de temperatuur van mijn HD 7870 XT niet boven de 68 graden uit. Dus de videokaart is het probleem niet.

Ik heb het idee dat mijn geliefde Corsair CX500 (500 watts voeding) problemen aan het krijgen, misschien is de voeding te zwak voor mijn systeem. Ik heb het idee dat de voeding mijn HD 7870 XT maar net trekt, daarnaast heb ik ook recent 5 fans aangesloten. Mogelijk heeft de voeding zichzelf uitgeschakeld door overload...
Of kan het zijn dat mij CPU (Intel i3 2120) mijn programma's even niet aankon en de temperatuur te hoog werd? Ik vervang dit weekend de stock cooler door een Scythe.

Mijn vraag is dus: is het waarschijnlijk een voeding probleem, ook al maakt deze geen geluid en zit er geen stof in en is hij 11 maanden oud? (Een nieuwe Corsair 700 watts voeding is toch behoorlijk prijzig...) Of is het de CPU, is het normaal dat de pc uitvalt als de CPU onder de 100 graden zit?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De PC vraagt niet eens 300W max, voeding kan dus meer dan genoeg leveren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

is het normaal dat de pc uitvalt als de CPU onder de 100 graden zit?
100 graden is al veels te hoog voor een CPU en de BIOS zou het systeem al bij 75/80 graden uit moeten schakelen (boven de 65graden loopt het systeem slecht), dit staat in de BIOS zo ingesteld. Bij 100 graden heb je al kans dat er iets gaat smelten / uitzetten met alle gevolgen van dien. Of je overklok is te hoog of je hebt een slechte CPU koeler en dient deze schoon te maken, strakker te zetten of wat nieuwe koelpasta aan te brengen. Werkt dit niet vervang de koeler!

• EdB19
Bedankt voor de reacties! Ik plaats morgen mijn Scythe cooler. Hopelijk zijn de problemen dan over. Ik hou nu mijn temperaturen bij met CoreTemp en die komen boven de 70 graden tijdens Tomb Raider, alles op ultra...
Misschien toch maar eens kijken voor een Quad Core processor.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:08

InFamous

excommunicado

ik zou eerst even in je logs kijken of het niet een BSOD is geweest, aangezien het gebeurde terwijl je aan het alt tabben was.

Formerly known as Ragdoll

• EdB19
Als de pc zich herstart krijg je dan toch altijd een blauw scherm (BSOD) te zien?

Btw, ik krijg na het updaten van mijn bios (dit was nodig omdat mijn moederbord mijn nieuwe videokaart niet herkende) geen opstart scherm meer te zien. (volgens mij kan ik dus niet meer bij mijn bios, morgen vervang ik dit moederbord, hopelijk kan ik het opstart scherm weer wel zien dan. Iemand bekend hiermee?

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:08

InFamous

excommunicado

Nee een BSOD krijg je alleen te zien als je dit ingeschakeld hebt, zodra uitgeschakeld start de pc direct opnieuw op na een BSOD, waarbij je de BSOD meestal niet ziet.

Formerly known as Ragdoll

Pagina: 1