Toon posts:

Is mijn videokaart stuk? [nVidia,win7]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
tot voor kort had ik eigenlijk nooit problemen met mijn computer, maar recentelijk (sinds eind januari) heb ik het volgende probleem steeds vaker. Ik start een spel op werkt allemaal prima voor een tijdje (halfuur tot een uur), tot mijn beeld even zwart gaat, op mijn tweede scherm de vensters vervolgens omschakelen naar windows basic (ipv aero), en vervolgens blijft mijn primaire scherm zwart en op mijn secundaire scherm zie ik enkel de vensterranden nog. vervolgens kan ik eigenlijk niets meer doen (muis pleite, kan niet alt-tab doen ofzo). Geluid werkt wel gewoon nog en bijvoorbeeld skype gesprek gaat gewoon door.

zinnige details
het gaat om een GTX295 en de rest vna het systeem is een i7950 (geen OC), 18GB ram, win7ultimate64bit en een 900W voeding. Het gehele systeem is uit november 2009

games waar het probleem optreedt:
DOTA,SC2,skyrim en sinds gisteren counter strike: source.

dingen die ik al heb geprobeerd:
windows aero uitzetten
winSAT uitschakelen
clean install van video drivers

De reden dat ik dit geheel hier post is omdat ik ondertussen een softwarefout heb afgestreept aangezien het om zo veel spellen gaat, en mijn vraag is of er een manier is om met zekerheid vast te stellen dat mijn videokaart aan vvervanging toe is.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 09:11
Wat staat er in de Windows Eventviewer, na zo'n 'crash'?

[ Voor 28% gewijzigd door Jumpman op 22-03-2013 12:38 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik dat opvragen?

• srvdp
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-08-2023
Druk op start en typ: "Gebeurtenislogboeken weergeven" druk op enter of klik er op.

(of in het engels "Event viewer")

PSN

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Kan ook een instabiele voeding zijn. Zeker als je er alleen last van hebt bij zware belasting van het systeem. 900W klinkt leuk, maar als het een brak merk is dan kan het gewoon zijn dat ie na 3-4 jaar op is. Mocht je een andere voeding hebben liggen om te testen, dan zou ik dat eerst even doen.

En wellicht ook handig: Check de hardware ook fysiek op lekkende elco's. Dat zijn die kleine "kokertjes" die op de printplaten zijn gesoldeerd. Staan ze bol of zit er bruine prut op, dan zijn ze defect. Eigen ervaring leert dat dit voor de meest vreemde problemen kan zorgen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:41
Je kan ook ff in "reliability history" kijken, betrouwebaarheids geschiedenis, en kijken of er videohardware error's staan .. en zo ja met welke Bluescreencode :) Of dat atlijd dezelfde is, of random verschillende codes.

• PascalDutch
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ben1985 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:00:
Kan ook een instabiele voeding zijn. Zeker als je er alleen last van hebt bij zware belasting van het systeem. 900W klinkt leuk, maar als het een brak merk is dan kan het gewoon zijn dat ie na 3-4 jaar op is. Mocht je een andere voeding hebben liggen om te testen, dan zou ik dat eerst even doen.

En wellicht ook handig: Check de hardware ook fysiek op lekkende elco's. Dat zijn die kleine "kokertjes" die op de printplaten zijn gesoldeerd. Staan ze bol of zit er bruine prut op, dan zijn ze defect. Eigen ervaring leert dat dit voor de meest vreemde problemen kan zorgen.
Hoe heb je die in godsnaam kapot gekregen?

Verwijderd

Topicstarter
nou kaart uit de kast gehaald om te checken of er defecte onderdelen op zaten, daarvan niks gezien maar er bleek onder de cover inmiddels wel een bizarre hoeveelheid stof te zitten. Hij is nu al een stuk stiller dus het zou kunnen dat mn kaart domweg te heet werd >_>.

best handig die event viewer en reliability dingen. de dingen in de event viewer lijken alleen over opstarten te gaan alleen en bij reliability staat er een paar keer "videohardwarefout" maar ik kan de tijd die erbij staat niet exact aan een crash koppelen omdat ik de exacte tijd van de crashes niet heb.

als ie ergens dit weekend crasht zal ik er nog naar kijken en naders ga ik er maar van uit dat ik mijn computer gewoon vaker moet schoonmaken :P

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 09:11
Een fan met overmatig stof erin is vaak 'killing' voor de chips. Uit de doos werken alle fans binnen specificaties maar dit neemt met wat stof snel af.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

PascalDutch schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:54:

Hoe heb je die in godsnaam kapot gekregen?
Niet kapot gemaakt, is gewoon te goedkope meuk geweest die Asus destijds veel gebruikte (mobo van +/- 2004 geloof ik). Ik ken er meer die er last van hadden. Overigens heb ik ook inmiddels bij twee Samsung monitoren de elco's vervangen op de voeding printplaat, die waren ook bol gaan staan.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-02 12:06
Ben1985 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 21:53:
[...]

Niet kapot gemaakt, is gewoon te goedkope meuk geweest die Asus destijds veel gebruikte (mobo van +/- 2004 geloof ik). Ik ken er meer die er last van hadden. Overigens heb ik ook inmiddels bij twee Samsung monitoren de elco's vervangen op de voeding printplaat, die waren ook bol gaan staan.
Indeed toendertijd bij een hele hoop fabrikanten, en bij een deel van de TV"s etc ook.

Neem bijvoorbeeld panasonic's zitten van binnen in elkaar als AAAAA+++++ componenten, tot je bij de voedings rail aan komt. ( bepaalde oudere plasma's o/a )
Want ook Panasonic wil natuurlijk dat iemand wel is een nieuwe koopt ;)

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Overhitting ofso van videokaart of defecte voeding. Of iets anders

had zelf voorheen 3 kapotte voedingen gehad ook een van 1000w............
het is altijd rommel als het goedkoop is bij voedingen. Vooral Cooler Master is rotzooi klasse 1 net als een hoop andere merken, dat wil je gewoon niet in je PC hebben..

Was ook op dit forum iemand met 3 kapotte 7970's (1 voor 1) kwam waarschijnlijk door zijn brakke voeding.
Goed investeren in een voeding dus, want als er iets in je PC kapot gaat kan het door de voeding alleen al komen.

had ook ooit dat mijn moederbord een brand plek had onder aansluiting spanningskabel... Ook dankzij de voeding....

150/300euro uitgeven aan een voeding is echt geen gekkigheid meer met alle ellende die je leest.
Ook gaat een voeding makkelijk 15 jaar mee als hij top is.

1 keer goed en klaar is kees voor de komende decennia

[ Voor 178% gewijzigd door A87 op 23-03-2013 18:45 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19

Shunt

Boe

offtopic:
Moet je niet vergeten te vertellen dat die voeding waar jij de komende decennia mee klaar denkt te zijn je videokaart in de fik heeft gezet omdat hij zo goed is. En kan je nu ALSJEBLIEFT eens stoppen met die merken bashing en onzin gespui? Je hebt een keertje een verkeerde ervaring gehad met een merk jammer maar STOP aub met het ongefundeerd schreeuwen over dingen waar JIJ persoonlijk een probleem mee hebt.

Ontopic haal even alles goed uit elkaar haal de fan connectors los van het moederbord / video kaart en even met een perslucht busje uitspuiten. Als je kan even zorgen dat je de kap van de video kaart er af haalt zodat je beter bij het metaal kan komen en alles echt goed schoon krijgt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1