Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrPretender
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-08-2024
De (verkorte) pc configuratie is als volgt:

I5-3750
MSI Z77 Mpower
Corsair 8 gb 1600 ddr3
WD 1TB black edition

Nu loop ik tegen een probleem aan waar ik op dit moment geen raad mee weet. Het volgende is al drie maal gebeurd. Ik installeer windows 8 pro. Alles werkt enkele dagen. Dan na het uit de slaapstand halen van de pc crasht windows. Crashdump word uitgevoerd en de pc start opnieuw op. Windows begint met hardeschijf te controleren op fouten en start daarna wederom opnieuw op. Na het opnieuw opstarten is windows niet meer bootable en ook niet meer te herstellen. De windows installatie laat me ook niet toe tot de hardeschijf. De fout melding is dat de hardeschijf indeling niet toereikend is voor installatie. Op een of andere manier verliest het besturingsysteem de harddisk indeling. Ik heb met ubuntu gekeken wat er nog te recoveren viel maar zag dat het meerendeel van mijn gegevens op de harddisk verdwenen waren. Maar enkele bestanden waren nog wel beschikbaar. Nu is dit dus al drie keer meer voor gekomen op de exact dezelfde manier. Ik ben dan genootzaakt om alles weerderom opnieuw te installeren.

Wat is hier eventueel de oorzaak van en kan ik dit in de toekomst voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:06
Defecte schijf? Kijk eens in de SMART waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit klinkt als een fout in de SATA controller, dat na een slaapstand z'n link niet meer lekker werkt totdat er een power cycle is geweest (een gewone reboot werkt dus niet!). Omdat het gaar is, doet Windows een checkdisk, verwijdert de fouten (en daarmee een groot deel van de bestanden!), herstart en kan niets meer doen door eerder genoemde schade die alleen maar verergerd is.

Ik heb met m'n PC een vergelijkbare situatie, maar dan gelukkig met m'n BR speler/DVD brander.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrPretender
Bedankt voor de snelle reacties. De sata controller daar had ik nog niet aan gedacht, maar klinkt wel logisch. Dan is mogelijk mijn moederbord dus defect? Kan het probleem zich ook voordoen wanneer er gewerkt word met twee verschillende sata schijfen. Er zit namelijk ook nog een oude harde schijf Sata II bij in. De rest van de onderdelen zijn nog geen twee weken oud.

[ Voor 30% gewijzigd door DrPretender op 22-03-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee, maar zet je je systeem regelmatig in slaapstand, of het het echt na elke keer dat je slaapstand gebruikt stuk? Heb je ook geprobeerd om de checkdisk te annuleren?

Met m'n vorige PC had ik een dual boot tussen Windows XP en Ubuntu. Omdat m'n VMs op de NTFS schijf stonden, moest Ubuntu hier ook bij. Het gebeurde wel eens dat ik initieel geen probleem had, totdat ik Windows startte. Dan bij een tweede boot naar Windows kreeg ik de melding voor schijf controle, waarbij het vrolijk m'n VM disk weg smeet.
Dus ik weet dat de checkdisk van Windows nog wel eens zichzelf sloopt, ipv dingen te fixen.

Of het je moederbord is, durf ik op dit punt niet te zeggen, maar dat je een SATA III schijf hebt, en nog apart een SATA II schijf zou 't niet moeten veroorzaken. In mijn huidige PC heb ik schijven van alle 3 de SATA standaarden hangen zonder problemen. Het is echt m'n BR speler die 't niet goed wil doen, SATA poort en controller had ik al uitgesloten, evenals kabel. Nu neem ik de noodzakelijke reboot maar voor lief.

Ik zeg hierbij niet dat je hetzelfde hebt, ik meld alleen dat het op mijn probleem lijkt, waarbij de SATA link niet goed reageert.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrPretender
Ik zet mijn systeem wel eens in slaapstand. Het probleem doet zich niet voor na elke keer dat ik mijn pc in slaapstand zet.

In windows 8 heb ik overigens nog niet de mogelijkheid gevonden voor het annuleren van de checkdisk. In windows 7 was dat geen probleem toets indrukken om te annuleren, maar in windows 8 hebben ze dit veranderd.

Ik ben nu windows opnieuw aan het installeren, maar nu heb ik voor de zekerheid mijn oude harddisc ontkoppeld. Hopende dat dat de oplossing is.
Pagina: 1