Computer 24 uur laten draaien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:57
Goedendag,

deze vraag zal waarschijnlijk al eerder zijn gesteld, maar ik vraag me af hoe het zit anno 2013.

Ik wil: mijn pc 5 dagen achtereen 24 uur laten draaien gedurende de 5 werkdagen, elke week weer.

Mijn vraag(en):

1)kan mijn huidige pc dit makkelijk aan, slijt deze niet veel te snel hierdoor?
Op dit moment gebruik ik een redelijk oude computer:
AMD Athlon 64x2 Dual Conre 4000+
3.0 GB RAm
NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430

2) Ik wil wel een nieuwe pc aanschaffen, waarschijnlijk met i5/i7 quadcore processor.
Kunnen de huidige pc's dit makkelijk aan? Zo ja/nee, waar moet ik op letten bij aanschaf?

Groet,

Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De levensduur van een PC wordt daarmee wat verminderd, maar ze kunnen het wel aan ja.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel % load de pc heeft. Als je hem de hele nacht b.v. laat renderen/compilen oid en de cpu staat 100% load te blazen, zal de levensduur aanzienlijk afnemen ivm warmte ontwikkeling etc. Maar waarom wil je hem 24/7 laten aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:23

Melkaz

Melkazar

Dit moet absoluut geen probleem kunnen zijn, grootste risico van een pc aan te laten staan zou wellicht je harde schijven kunnen zijn. Aangezien die processor al wat jaartjes oud is heb je waarschijnlijk ook niet de nieuwste schijven erin zitten. Ook de nieuwe setup kan gemakkelijk 24/7 jaren lang aan blijven staan maarrr nu rest de vraag, waarom?

ik heb thuis 24/7 een home server draaien en een game pc met I7 2600k die tussen 18:00 en 23:00 aanstaat en daarbuiten op SLEEP. Als je een goede reden hebt om een PC zo lang aan te hebben staan is het mischien verstandiger om je oude hardware te hergebruiken voor een underclocked home servertje.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Zolang je ervoor zorgt dat je nieuwe pc goed in elkaar zit en zonder aandacht van jou niet zal oververhitten ofzo, dan kan dat prima. Mensen bouwen immers van die nieuwe onderdelen ook gewoon thuisservers die nooit of zelden worden uitgezet.

Kortom: no problem. :)
Tips: je gaat geld besparen als je het stroomverbruik probeert binnen de perken te houden.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
zwaanenberg schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 08:58:
2) Ik wil wel een nieuwe pc aanschaffen, waarschijnlijk met i5/i7 quadcore processor.
Kunnen de huidige pc's dit makkelijk aan? Zo ja/nee, waar moet ik op letten bij aanschaf?
Grootste probleem met 24/7 draaien is meestal de harde schijven. Niet elke schijf vind het even leuk of is erop berekend. Let erop dat je dan schijven gebruikt als WD Blue of WD Black (of vergelijkbaar). Die hebben een langere levensduur en zijn dacht ook gecertificeerd voor 24/7 gebruik.

Als je een nieuwe kant-en-klare PC wilt kopen hiervoor zou ik kijken naar een zakelijk desktop. Bijvoorbeeld een Dell Optiplex of een HP DCxxxx exemplaar. Die zijn vanwege het gebruik in kantooromgevingen ook gemaakt op een zo lang mogelijke levensduur. Tevens kan je ze krijgen naast miditower form ook als SFF en USFF, veelal met energiezuinige voedingen. Nemen ze weinig ruimte in en ze gaan even wat beter met hun stroom om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:50
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:26:
[...]
Grootste probleem met 24/7 draaien is meestal de harde schijven. Niet elke schijf vind het even leuk of is erop berekend. Let erop dat je dan schijven gebruikt als WD Blue of WD Black (of vergelijkbaar). Die hebben een langere levensduur en zijn dacht ook gecertificeerd voor 24/7 gebruik.
als die dan toch 24 uur aanstaat kan je beter voor RED schijven en anders enterprise schijven, die zijn echt gemaakt voor 24/7 gebruik. maarja, die kosten wel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Thanks voor de snelle reply's allemaal!

Ik gebruik mijn pc uitsluitend voor het handelen in financiele instrumenten, en voor derest wat simpel word/excel en internet. Waar het op neer komt is dat ik koersdata moet ' opnemen' en daarom moet de pc het liefst continu draaien tijdens de 'werkweek'.

Mijn cpu gebruik ligt op dit moment rond:4-15%
Ik heb nu aanstaan: programma om koersen op te nemen, word, excel, en chrome met 2-3 tabbladen.

Nog bedankt voor de tips van de schijven en pc. Zal hier zeker rekening mee houden bij de aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
zwaanenberg schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 11:56:
Mijn cpu gebruik ligt op dit moment rond:4-15%
Ik heb nu aanstaan: programma om koersen op te nemen, word, excel, en chrome met 2-3 tabbladen.
Waarom wil je dan een i5 of i7 in je PC? Je hebt een oudere CPU en die wordt dus al nauwelijks belast. Je kan dan beter nog gaan voor iets als een i3. Verbruikt weer wat minder stroom en scheelt je geld. Een i7 zou ik dan echt niet doen, die staat dan echt de hele tijd idle.

Ik zou ook kiezen dan voor iets als een SFF of USFF desktop met efficiente voeding. Die zijn compact en verbruiken ook doorgaans minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 12:07:
[...]

Waarom wil je dan een i5 of i7 in je PC? Je hebt een oudere CPU en die wordt dus al nauwelijks belast. Je kan dan beter nog gaan voor iets als een i3. Verbruikt weer wat minder stroom en scheelt je geld. Een i7 zou ik dan echt niet doen, die staat dan echt de hele tijd idle.

Ik zou ook kiezen dan voor iets als een SFF of USFF desktop met efficiente voeding. Die zijn compact en verbruiken ook doorgaans minder stroom.
Omdat ik niet heel veel verstand heb van computers :*) Eerlijk gezegd heb ik van een aantal ( traders ) gelezen dat dat hun computer-specificaties waren. Daarna had ik even kort hier gekeken: http://www.dragoncomputer...category_id,33/Itemid,78/
Maar gezien mijn doeleinden, wat kan je me aanraden?
Ik gebruik enkel wat software om te handelen, voor de rest wat office en internet. Voor de rest is betrouwbaarheid/stabiliteit belangrijk.

Thanks! Is appreciated :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 22:46
--advertentiealert :9 -- Of join Dutch Power Cows en laat je processor werken op een wetenschappelijk project in Boinc.

Dat is een reden waarom mijn pc nog wel eens een aantal 24 uurtjes maakt (+ het delen van mijn internet via connectify). Het enige was dat ik een brakke stock koeler heb moeten vervangen pas geleden omdat die problemen had om op gang te komen. Verder heb ik nog geen problemen gemerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Qaatloz op 22-03-2013 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 14:56
thedon46 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:30:
[...]
als die dan toch 24 uur aanstaat kan je beter voor RED schijven en anders enterprise schijven, die zijn echt gemaakt voor 24/7 gebruik. maarja, die kosten wel meer
En vergeet ook de RAID opstelling dan niet aangezien je door TLER dan weinig error recovery meer hebt op de hardeschijven. Of zet TLER weer even aan met config tooltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
Ik heb nog een aantal oude PC's draaien, enkele 386's en een pentium op windows 95.
Die 386's draaien al enkele tientallen jaren tijdens de werkuren en blijven werken, imho omdat men toen nog deftige kwaliteit kon maken.
Die pentium op win95 draait 24/7 en is een tijdje geleden voor de eerste keer uitgevallen: de voeding was defect. Vervangen en hij draait weer lustig verder.

De meest verouderende electronische elementen zijn electrolytische condensatoren, en daarvan zitten er altijd enkele in je voeding, die staan warm en zien erg af. Zorgen voor een goeie voeding lijkt mij de allerbelangerijkste voorwaarde.

En ik zie niet in waarom je een nieuwe PC zou nemen, de componenten die je nu hebt hebben al bewezen dat ze werken, ik zie geen meerwaarde om die te vervangen door nieuwe componenten waarvan de betrouwbaarheid nog niet zo zeker is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
zwaanenberg schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 12:12:
Maar gezien mijn doeleinden, wat kan je me aanraden?
Ik gebruik enkel wat software om te handelen, voor de rest wat office en internet. Voor de rest is betrouwbaarheid/stabiliteit belangrijk.
Ik zou zeggen een kantoor PC.

Bijvoorbeeld de Optiplex 3010 series. Je zou in feite met het model van 389 euro ex BTW al toe kunnen.

Een krachtige processor als een i7 voegt niets toe, tenzij je applicaties heel CPU intensief zouden zijn. Maar gezien de load die je aangeeft en het feit dat dat een oudere CPU is heb je dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Toch moet ik zeggen dat mijn computertje met de specificaties geplaatst, al 4 jaar trouwe dienst doet, terwijl het een retail-pc was gekocht bij dixons ( ja ik ben retail-pc-comsument ;) )
Of zal hij binnenkort 'poef' doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
zwaanenberg schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 12:37:
Toch moet ik zeggen dat mijn computertje met de specificaties geplaatst, al 4 jaar trouwe dienst doet, terwijl het een retail-pc was gekocht bij dixons ( ja ik ben retail-pc-comsument ;) )
Of zal hij binnenkort 'poef' doen?
Maar als ik me niet vergis komt je CPU uit 2006.... Dat is wel iets meer dan vier jaar oud. Heb je de PC tweedehands overgenomen?

Wanneer je PC "poef" zal zeggen kan niemand aangeven. Soms doet een PC het voor tien jaar lang en soms knallen ze met drie jaar. Je kan geluk hebben en je kan pech hebben. Je kan zeggen dat je gewoon gezien de leeftijd iets nieuws wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:10:
[...]

Maar als ik me niet vergis komt je CPU uit 2006.... Dat is wel iets meer dan vier jaar oud. Heb je de PC tweedehands overgenomen?
Hmm zou kunnen, je hebt wel gelijk, hij is ouder. Ik heb hem ergens gekocht rond 2007/2008. Het was gewoon zo'n pc die je bij de dixons koopt, 19' scherm. 660 euro was het in totaal als ik het herinner.
Tweedehands zou ik nooit nemen, daar moet je een kenner voor zijn, ik zou niet weten wat ik in huis haal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

naftebakje schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 12:24:
Ik heb nog een aantal oude PC's draaien, enkele 386's en een pentium op windows 95.
Die 386's draaien al enkele tientallen jaren tijdens de werkuren en blijven werken, imho omdat men toen nog deftige kwaliteit kon maken.
Die pentium op win95 draait 24/7 en is een tijdje geleden voor de eerste keer uitgevallen: de voeding was defect. Vervangen en hij draait weer lustig verder.

De meest verouderende electronische elementen zijn electrolytische condensatoren, en daarvan zitten er altijd enkele in je voeding, die staan warm en zien erg af. Zorgen voor een goeie voeding lijkt mij de allerbelangerijkste voorwaarde.

En ik zie niet in waarom je een nieuwe PC zou nemen, de componenten die je nu hebt hebben al bewezen dat ze werken, ik zie geen meerwaarde om die te vervangen door nieuwe componenten waarvan de betrouwbaarheid nog niet zo zeker is.
nu sneller is niet beter maar soms wel zuiniger ,, bv een raspberry PI/Pico Mobo kan je aardig wat $$$$ schelen .. per maand/jaar

bv een 386/pentium II machine is wel marktwaarde technisch 0,- en misschien kwalitatief beter maar hij gebruikt aardig wat stroom, zeg dat die voeding 200W verstookt (gok) en 1W kost 2,- dan had je na 3 a 4 jaar na aaschaf al beter op laptop kunnen overschakelen.. die 100W verstook (gok) scheelde je 200 euro per jaar . en dat voor bv 10 jaar = 2.000euro .. nu kan je overschakelen naar 10W machine waardoor je nog meer bespaart. en al zou je die complete 10W machine 3x vervangen wegens defect .. ben je nog goedkoper uit.

PC 24/7 aan laten staan kan, echter zorg ervoor dat deze snel reageert en snel(wat prettig voor jou werkt) weer slaapt. . de grootste verborgen kosten zijn niet de aanschaf van de PC maar het stroom verbruik..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
@vso: marktwaarde van een PC die erg dure business-critical sytemen aanstuurt is meer dan 0 ,-
Maar daar gaat het hier niet om. Punt is: oude hardware is op zich geen probleem, ervaring leert dat voeding het eerste is defect gaat (en is ook electronisch perfect te verklaren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
vso schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:51:

PC 24/7 aan laten staan kan, echter zorg ervoor dat deze snel reageert en snel(wat prettig voor jou werkt) weer slaapt. . de grootste verborgen kosten zijn niet de aanschaf van de PC maar het stroom verbruik..
Interessant, zal erop letten :)
Wat ook doe is mijn pc altijd op slaapstand zetten. De updates stel ik dan ook uit en 1 keer in de week ( bijv zondag) schakel ik hem een paar uurtjes uit, en daarna weer aan.
Met slaapstand hoef je ook niet te letten op opstarttijd, die is dan natuurlijk 2-3 seconden..

Is dit ook beter aangezien je vaak hoort dat elektronische apparatuur beter standby kan staan dan iedere keer aan/uit zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door zwaanenberg op 22-03-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:27

JayPe

Ondertitel

??
Staat ie 24/7 aan omdat ie ook daadwerkelijk iets aan de doen is? ( loggen, 'opnemen' of een torrent-client ), dan heeft t niet zo veel nut als je m vervolgens verdoofd in slaapstand zet: Dan doet de PC immers niets meer behalve een klein beetje stroom trekken en snel weer actief zijn als je m benaderd.

Als je wilt dat je PC snel 'ontwaakt' of 'opstart' zoals bijv. je mobiele telefoon of iPad, dan is er niets tegen het gebruik van een slaapstand, of een SSD als snel opstart medium. Maar als ie 24/7 aan staat omdat ie iets aan het doen is, dan is de slaapstand juist niet geschikt.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 20:03

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Zoals reeds gezegd. De mechanische onderdelen (de HDD's) zijn de zwakste schakel, maar of je een systeem 24/7 draait of 2 uurtjes per dag. Zorg steeds voor een backup van je data.

Los daarvan, wil je voor betrouwbaarheid gaan, koop dan een pc uit de business serie van een fabrikant. Die hardware is iets duurder, maar doorgaans van betere kwaliteit.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50
Ik kan het mis hebben hoor maar een computer die constant aan staat gaat naar mijn weten langer mee dan eentje die elke dag uit gaan en weer afkoelt. Denk hierbij aan servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
com2,1ghz schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 00:27:
Ik kan het mis hebben hoor maar een computer die constant aan staat gaat naar mijn weten langer mee dan eentje die elke dag uit gaan en weer afkoelt. Denk hierbij aan servers.
Server hardware kan je niet echt vergelijken met een normale desktop. Servers zijn ontworpen met de gedachte dat ze 24/7 moeten doorgaan en bijvoorbeeld de eerste drie jaar geen enkel defect mogen hebben. De hardware in een server is daarom vaak van zeer hoge kwaliteit en uitgebreid getest op stabiliteit en levensduur. Als je ook kijkt naar de schatting van de levensduur in uren van de hardware is die vele malen hoger dan bij consumenten spul.

Een simpele consumenten desktop wordt niet zo ontworpen. Daarom kan TS beter uit een zakelijke desktoplijn iets kopen. Die zijn al ontworpen om langer mee te gaan. Die krijgen al betere onderdelen dan de simpele consumenten lijnen van desktops van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
de harde schijven hebben het waarschijnlijk juist makkelijker als ze 24/7 draaien. de grootste vijand van de harde schijf is temperatuurwisselingen. je schijf telkens uit en aanzetten is daarmee dus slechter.

het enige is dat je pc meer uren maakt en daardoor voor je gevoel sneller kan slijten.

een wd red schijf nemen is alleen maar zonde van je geld als je geen hardware raid gaat gebruiken.

stoffilters zijn wel aan te raden. als ik zie hoe veel stof zich verzameld in de filters van mijn servertje. dat gaat anders de kast in en zorgt voor slechte koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Sorry, was een beetje onduidelijk. In het verleden zette ik de pc altijd op slappstand, tegenwoordig laat ik hem draaien.
Ik lees dat de harde schijf een zwakke schakel is. Is het dan niet verstandig om voortijdig een nieuwe erin te zetten? Immers, windows( vista) staat er ook op, en gaat dan verloren? Wellicht kan ik er ook een SSD in zetten, de prijs hoeft niet hoog te zijn want mijn data opslag doe ik toch op een externe schijf, dus 60-80 GB lijkt me genoeg.

Voor de nieuwe pc ga ik dan waarschijnlijk voor een zakelijke variant. In geval bedankt voor de tips allen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
zwaanenberg schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 11:55:

Ik lees dat de harde schijf een zwakke schakel is. Is het dan niet verstandig om voortijdig een nieuwe erin te zetten? Immers, windows( vista) staat er ook op, en gaat dan verloren?
Ja, als de schijf vervangt gaan de gegevens niet automatisch over. Je moet dus of een herinstallatie doen op je nieuwe schijf of je moet de oude klonen.
Wellicht kan ik er ook een SSD in zetten, de prijs hoeft niet hoog te zijn want mijn data opslag doe ik toch op een externe schijf, dus 60-80 GB lijkt me genoeg.

Voor de nieuwe pc ga ik dan waarschijnlijk voor een zakelijke variant. In geval bedankt voor de tips allen! :)
Als je een SSD kiest, neem dan een van minsten 128Gb. Een Windows 7 installatie is al snel 40Gb. En die groeit over de jaren met patches, service packs etc.. Plus als je geen tweede schijf hebt moeten ook al je applicaties erop.

SSDs hebben ook niet het eeuwige leven. Ze hebben niet last van mechanisch falen zoals een normale schijf, maar na een x aantal reads en writes worden ze toch minder. Zakelijke desktops hebben vaak geen SSD's als optie.

Veelal komen zakelijke desktops met iets als een WD blue als schijf. Ook erg goed, genoeg ervaringen mee. Ze leven lang. En bovendien als je regelmatig een back-up maakt heb je geen problemen als je schijf een keer gaat hemelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Duidelijk CMD-Snake, bedankt! :-)

Dat die SSD's niet het eeuwige leven hebben was mij onbekend. Ik zal letten op die WD Blue.
Morgen eerst even een kloon maken.

[ Voor 7% gewijzigd door zwaanenberg op 23-03-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
zwaanenberg schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 20:37:
Dat die SSD's niet het eeuwige leven hebben was mij onbekend. Ik zal letten op die WD Blue.
Morgen eerst even een kloon maken.
Een mogelijk probleem dat je kan tegenkomen als je een SSD in je oude PC wil is dat de BIOS deze niet herkent. Soms is dit op te lossen met BIOS flashen, maar als je moederboard te oud is kan het zijn dat zelfs de nieuwste BIOS geen SSDs kan ondersteunen, of niet goed.

Let ook dat je met een SSD in je OS wat opties moet veranderen. Vooral mbt defragmentatie. Windows 7 is de eerste versie van Windows die een SSD goed herkent en zich aanpast. Jij draait Vista, die kan dat nog niet. Je moet defragmentatie uitzetten en superfetch kan je ook maar beter uitzetten sinds deze ook een soort van defrag-achtige rol heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

naftebakje schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:05:
@vso: marktwaarde van een PC die erg dure business-critical sytemen aanstuurt is meer dan 0 ,-
Maar daar gaat het hier niet om. Punt is: oude hardware is op zich geen probleem, ervaring leert dat voeding het eerste is defect gaat (en is ook electronisch perfect te verklaren).
als je op een business critical systeem bespaart ben je fout bezig, wat zijn de kosten als iets "faalt" hd, voeding etc ? ik wil NIET gaan uitzoeken ... elk uur kost ??? nee zorg dan voor een cold spare en een adequate backup

1) test je cold spare
2) test je backup

backup kan best een dagelijkse kopie zijn naar 2 usb drives oid (1 kan falen) .. en restore je data van tijd tot tijd op de cold spare .. test of dit werkt ..

je backup plan hoeft niet duur te zijn, het moet voldoende zijn voor 99% van de gevallen .. een UPS is ook geen overbodige luxe .. boeiend van de "stroomuitval" je beschermt namelijk eerder tegen spannings piek/dip die je appartuur sloopt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
hdd zou ik vervangen voor liefst een ssd al is het voor het stroomverbruik, herrie en levensduur.

voeding zou ik ook vervangen. ga der maar voor de zekerheid vanuit dat hij jarenlang 5dagen 24uur moet draaien? zou ik minimaal een goede gold voeding nemen die heb je dan met een jaartje terugverdiend en zorgt tevens voor een langere levensduur van alle andere onderdelen in de pc.

verder andere cpu koeler zou misschien wenselijk zijn of in elk geval de boel een keer goed stofvrij maken.

Nukezone FTW

Pagina: 1