Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Gisteren ben ik bezig geweest om mijn beamer aan te sluiten op mijn onkyo versterker. De afstand die ik tussen deze twee apparaten moet overbruggen is 10 meter. Dus ik heb een 10 meter HDMI kabel (type: 28AWG) gehaald. En guess what..... geen signaal. Zelfs geen poging tot. Als ik de beamer op mijn laptop aansluit met dezelfde kabel, dan zie ik dat er wel een poging gedaan wordt, maar ook deze faalt.

Blijkbaar is 10 meter toch wat te hoog gegrepen. Nou zit ik in dubio. Als ik een HDMI splitter (heb ik toch nog nodig om ook mijn TV aan te sluiten) haal met versterkerfunctie, kan ik dan wel die 10 meter overbruggen? Ik lees namelijk ook berichten dat een versterker (of eigenlijks repeater) het signaal enkel herhaalt. En ik neem aan dat het signaal uit mijn versterker en/of laptop op vol vermogen verstuurd wordt. Bovendien staat bij een aantal splitters ook de melding "tot max 10 meter").

Een alternatief is uiteraard de HDMI naar UTP en vice versa. Maar dat is meteen weer wat kostbaarder (heb toch ook een splitter nodig voor het signaal naar mijn TV).

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:13

SeatRider

Hips don't lie

USB overbrugt ook geen 10 meter. In theorie moet 10m HDMI gewoon kunnen, is mij ook gelukt van mijn versterker naar mijn beamer, alleen wel met een goed geisoleerde kabel. Met een el cheapo kabel viel om de haverklap het beeld weg, zelfs al op 720p. Ik heb ook ge-experimenteerd met een HDMI versterker/repeater, maar dat werkte niet zo goed als gewoon een goede kabel.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Nu online
Sorry, ik bedoel geen USB, maar UTP :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:13

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van HDMI-USB danwel UTP converters. Het lijkt me dat je hoe dan ook die 20+ aders die in HDMI zitten moet overbrengen, en dat je dan dus 3 UTP kabels naast elkaar gaat krijgen? Lijkt me een goede HDMI kabel makkelijker en mooier.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik heb vorige week een König HDMI kabel van 10 meter gekocht, mag toch hopen dat die gewoon werkt. Hoe duur was die "28AWG"? Over dit soort lengtes is een (iets) duurdere kabel vaak wel beter...

[ Voor 18% gewijzigd door rb338 op 22-03-2013 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 19:33

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik heb een 10meter kabel en werkt als een trein.
Maar:

Ik had eigenlijk 2 meter kabel over en initieel had ik die opgerold en onder de kast gestoken. Dit zorgde ervoor dat de boel niet meer werktte. Mijn kabel is trouwens ook el cheapo. probeer je setup eerst eens uit door de kabel gewoon de 10m rechtdoor de te leggen, niet één bocht als het kan. Probeer dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Nu online
De kabel was niet duur. 25 euro. Nou is er nogal wat discussie over de prijs/kwaliteit verhouding van HDMI kabels. De een zegt hoe duurder hoe beter. En de andere weet niet. Dus ook dat weet ik niet meer..

De kabel lag keurig languit (eerst getest zonder weg te werken, uiteraard ;))

[ Voor 16% gewijzigd door -W0kk3L- op 22-03-2013 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
-W0kk3L- schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 08:43:
De kabel was niet duur. 25 euro. Nou is er nogal wat discussie over de prijs/kwaliteit verhouding van HDMI kabels. De een zegt hoe duurder hoe beter. En de andere weet niet. Dus ook dat weet ik niet meer..

De kabel lag keurig languit (eerst getest zonder weg te werken, uiteraard ;))
Die discussies over of duurder beter is, speelt zich vooral af in het lage segment. Zelfs de goedkoopste hdmi-kabels kunnen over zo'n afstand prima beeld doorgeven (met hier op het forum geregeld de tip om bij Action wat kabels te halen). Pas op heel lange afstanden (de grenzen van wat met hdmi mogelijk is) kom je met goedkopere, minder afgeschermde kabels in de problemen. En met jouw 10m afstand zit je wel tegen de grenzen van wat met 1 kabel kan aan ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Nu online
Heb ook de verkoper net even gesproken. Hij gebruikt deze lengte kabels heel veel bij scholen (voor dezelfde doeleinden... beamers). Het kan ook zijn dat hij gewoon defect is. Vanmiddag eerst, op zijn advies, de kabel maar eens omruilen. To be continued.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 20:45
t zal wel aan de kabel liggen ja, ik heb deze kabel: http://www.kabeltje.com/h...h=463_2082_282_2085_2223& van pc naar reciever en het werkt perfect (ook 1080p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb er ook een van kabeltje.com van 10 meter en werkt goed achter een hdmi-splitter.

Ik wil overigens wel opmerken, dat de uitgang van een laptop via vga/hdmi/s-video vaak een stuk zwakker is dan die uit een volwaardig systeem/hdmi-splitter. Dat is mijn ervaring met vele systemen op verschillende scholen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Grrrrrene schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 09:07:
[...]En met jouw 10m afstand zit je wel tegen de grenzen van wat met 1 kabel kan aan ;)
Sterker nog, hij zit er voor wat betreft gewone kabels al ruim overheen. HDMI is ontworpen om tot een meter of vijf te werken.

Langer dan dat kan prima, maar dan moet je gewoon betere (en dus duurdere) kabels kopen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

Hier een 15 meter hdmi kabel van m'n Onkyo 607 naar de beamer, stuurt prima 1080p uit zonder klagen :) Is geen krankzinnig dikke kabel, wel wat dikker en meer geisoleerd dan normaal. Vanaf de PC, PS3, BD speler en media speler allemaal met 1.5m kabel naar de Onkyo die dus mooi de centrale hub is voor alle media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Keloel! Hier een el cheapo 10 meter HDMI kabel naar volle tevredenheid in gebruik, dus kom aub niet aan met 'kan niet' of 'alleen dure kabels'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat beweert toch ook niemand? Je moet gewoon geen goedkope _en_ slecht afgeschermde kabel kopen, want zo'n lange kabel pakt meer storing op van buitenaf. Maar dat het niet kan heb ik nog niemand zien zeggen :)

[ Voor 75% gewijzigd door Grrrrrene op 23-03-2013 10:57 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:23
woelders schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 00:10:
Keloel! Hier een el cheapo 10 meter HDMI kabel naar volle tevredenheid in gebruik, dus kom aub niet aan met 'kan niet' of 'alleen dure kabels'!
Hier ook 10 meter. Welliswaar DVI -> HDMI maar dat is puur een theoretisch verschil. En ik heb gewoon een goedkoop ding, gefixt via Ebay.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 08:32
Ik gebruik ook een HDMI-kabel van 10meter tussen mijn HTPC en mijn beamer. Maar er zit zelfs nog een 2m kabel tussen met een cheapass HDMI-switch van 14euro.

De schakelaar is eigenlijk een 2(bronnen) naar 1(beeld) switch, maar ik gebruik hem andersom (1bron > 2 uitgangen) en zelfs dat is geen probleem.

Dus, 12m over 2kabels + een retegoedkope switch. Ik denk dat je kabel gewoon kapot is.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 24-03-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
SeatRider schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 08:39:
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van HDMI-USB danwel UTP converters. Het lijkt me dat je hoe dan ook die 20+ aders die in HDMI zitten moet overbrengen, en dat je dan dus 3 UTP kabels naast elkaar gaat krijgen? Lijkt me een goede HDMI kabel makkelijker en mooier.
En toch werkt het. Wel moet je bij sommige varianten 2 UTP kabels gebruiken. Echter voor 10 meter volstaat een redelijk kabeltje ook (zoals hierboven ook gezegd). Maar even 30 meter verlengen is wel makkelijk zo (en vaak wat makkelijker te knippen of weg te werken, helemaal als de aansluitingen er al liggen).

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Nu online
... en het vervolg.... Het bleek inderdaad de kabel te zijn! Heb een nieuwe kabel gekregen en die werkte direct. Geen signaalverlies, geen drops, nothing! Dus happy. Nu wachten tot mijn HDMI verdeler (/splitter) binnen is, want mijn Onkyo heeft maar één HDMI-out...

Thanks iedereen!
Pagina: 1