Computer start niet door, CPU, RAM of mobo?

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:51
Ik kreeg een pc binnen die niet wilde doorstarten (voorbij bios). Nadat ik de harde schijf op fouten had gecheckt, weer proberen te starten, en toen de PAGE FAULT IN NON PAGED AREA BSOD. Daarna een Linux Mint stickje gemaak, maar ook die wilde niet booten.

Toen een ander DDR2 plankje geprobeerd, en voila, Windows wilde doorstarten! alles werkte prima. Dus ik direct 2x2GB geheugen besteld, vandaag binnen, geheugen geplaatst, maar helaas, weer een BSOD. Ook 1 plankje geeft zelfde resultaat. Linux Mint wil ook niet booten (kernel panic, not synced).

Alleen MemTest wil booten. MEt het latje van 512MB heb ik bijna geen problemen, de ene keer komt hij door de test, de andere keer blijft MemTest hangen met knipperende cursor bij Test 5.

De nieuwe 2x2GB latjes geven ladingen met errors bij Test 5. De oude latjes die in de pc zaten werken helemaal niet...soms kom ik niet eens in het BIOS, soms blijft hij hangen in het BIOS, en soms blifjt memtest hangen bij stap test 1.

Het verst kom ik dus met het 512MB latje, maar ook dat lijkt random.

Heb ik nu met een brak mobo of brakke CPU te maken, mede doordat hij bij test 5 blijft hangen (volgens de troubleshooter is de L2 cache dan neit goed?)?

Verwijderd

Daar kom je alleen achter door de componenten uit te sluiten, handig zou ook wat meer info zijn.
Welk moederbord,voeding en cpu bijvoorbeeld?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2013 07:19 ]

• maarud
Als het goed is een MCP73pv met een Intel Core 2 Duo processor. Voeding LiteOn.

• maarud
Iemand nog wat tips om dingen uit te sluiten zonder het gebruik van spareparts (ik heb alleen geheugen wat ik kan uitwisselen :P )?

• maarud
Net andere voeding geprobeerd, ik kom ietsje verder (tot op het Logon screen van Ubuntu live) maar dan hangt het systeem ook weer. Nog steeds BSODs in Windows. Memtest de ene keer met errors, de andere keer geen errors.

Ik snap er geen hout meer van :?

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Probeer al je latjes ook eens in verschillende geheugenbankjes van je mobo. Best kans dat er een rot geheugenbankje in zit, in plaats van dat je repen defect zijn.

Overigens, heb je al een bios update gedaan? Bios reset ook uitgevoerd? Er zit geen stof in de geheugenbankjes toevallig? Probeer ook eens met zo weinig mogelijk componenten aangesloten de boel op te starten.

En edit in het vervolg je laatste post, niemand zit op drie reacties achter elkaar van dezelfde user te wachten...

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• maarud
Al geprobeerd, ook al een kaal mobo met alleen geheugen werkt niet. Bios ook al gereset.

Ik heb nu een nieuwe mobo besteld, ben er wel klaar mee :+

En tja, er zit keurig een dag tussen, en anders verdwijnt dit topic onder het stof ;) je moet toch wat.. haha
Pagina: 1