Ip 20 inverter, buiten onder overkapping plaatsen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Probleem...

Ik wil graag een klein setje pv panelen op een dakje leggen van een overkapping.
Nu weet ik dat er een mastervolt inverter is die "buiten" kan hangen.
Deze wil ik niet aangezien dit ding een lawaai maakt als een stofzuiger....[ en ik niet meer rustig buiten kan zitten ]

Nu is er een Steca grid inverter, geruisloos en groot genoeg voor mijn setje..,,,, Dus die wil ik ;)
Nadeel:
Is eigenlijk voor binnen.

Ik tob tussen 2 opties..

Nu heb ik dus twee opties.... waarvan de eerste die ik eigenlijk niet wil.
Ik kan de solarkabels zolang maken dat ik binnenshuis kom.
Ik weet alleen niet of dit kan, 15 meter zou ik moeten gaan.
Heb ik dan niet heel erg veel verlies?
Moet/kan ik dan evt. meer vermogen pv leggen zodat ik het verlies op kan vangen...
Iemand die me voor kan rekenen hoeveel dit verlies is? of een tool/site..

Optie 2 die ik eigenlijk wil.
Ik wil de inverter onder de overkapping hangen, hij hangt droog, maar niet vochtvrij.
Het leek me misschien wat om hem in een kast te hangen.....
Nadeel wordt te warm, zou weer een klep in kunnen enz....
Mag/kan dit veilig?

Zijn er mensen met ervaring?
Kan iemand me vertellen hoe ik evt anders de Steca grid kan upgraden naar IP60 oid...

Is er iemand die misschien een andere goedkope muisstille inverter weet???

Alle andere tips zijn welkom..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is het verschil tussen IP20 en IP60 zo nodig dan? Als ik binnen geen stof afneem dan ligt er ook binnen een paar weken een laagje stof overal. Het enige wat ik me kan indenken is invloeden van insecten (spinnen en rupsen bijvoorbeeld) die nestjes maken. Maar omdat er geen bewegende delen in zitten kan dat alleen maar fout gaan als er kortsluiting optreedt en ze dus in de omvormer binnen kunnen komen. Nu weet ik niet hoe zo'n Stecagrid er precies uit ziet, maar ik neem aan dat alles wel afgeschermd is. Bij mijn Steca 2010 is alleen de doorvoer van de netkabel open, en met een beetje goede wil is dat ook nog wel af te sluiten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 23:12

MieJuul

3970Wp

Volgens de specs mag de vochtigheidsgraad 0% - 95% bedragen.
Lijkt me geen probleem als je hem onder het afdak monteerd en er zeker van bent dat ie daar niet nat wordt.

De steca 500 hangt hier in de garage.
Die is onverwarmd en het is er meestal net zo vochtig/droog als buiten.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27
En micro omvormers? Is je probleem meteen weg toch?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 11:06:
Is het verschil tussen IP20 en IP60 zo nodig dan? Als ik binnen geen stof afneem dan ligt er ook binnen een paar weken een laagje stof overal. Het enige wat ik me kan indenken is invloeden van insecten (spinnen en rupsen bijvoorbeeld) die nestjes maken. Maar omdat er geen bewegende delen in zitten kan dat alleen maar fout gaan als er kortsluiting optreedt en ze dus in de omvormer binnen kunnen komen. Nu weet ik niet hoe zo'n Stecagrid er precies uit ziet, maar ik neem aan dat alles wel afgeschermd is. Bij mijn Steca 2010 is alleen de doorvoer van de netkabel open, en met een beetje goede wil is dat ook nog wel af te sluiten.
In de post zit een link....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:04:
En micro omvormers? Is je probleem meteen weg toch?
3 panelen met een steca... [ €270 ]
3 panelen met een micro [ €230 per micro x 3 = ]

Dus voor mijn wattpeik prijs.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03
MieJuul schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:55:
Volgens de specs mag de vochtigheidsgraad 0% - 95% bedragen.
Lijkt me geen probleem als je hem onder het afdak monteerd en er zeker van bent dat ie daar niet nat wordt.

De steca 500 hangt hier in de garage.
Die is onverwarmd en het is er meestal net zo vochtig/droog als buiten.
Vaak staat bij de LV dat het niet condenserend mag zijn. dat is buiten wel het geval (soms dan he)

Lees dit anders even: http://www.econef.com/nl/...ational-protection-rating

specifiek uit de gebruiksaanwijzing van de steca:

4.1. Notes on installation
CAUTION
Damage to the inverter!
X Do not install the inverter unit
• outdoors
• in humid rooms
• in rooms which are too hot
• in dusty rooms
• in rooms where highly flammable gas mixtures can occur

Ik denk dat een afdakje met mogelijk 100% LV wel kwalificeert als outdoors en humid :-)

[ Voor 34% gewijzigd door blissard op 22-03-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
blissard schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:24:
[...]

Vaak staat bij de LV dat het niet condenserend mag zijn. dat is buiten wel het geval (soms dan he)

Lees dit anders even: http://www.econef.com/nl/...ational-protection-rating

specifiek uit de gebruiksaanwijzing van de steca:

4.1. Notes on installation
CAUTION
Damage to the inverter!
X Do not install the inverter unit
• outdoors
• in humid rooms
• in rooms which are too hot
• in dusty rooms
• in rooms where highly flammable gas mixtures can occur

Ik denk dat een afdakje met mogelijk 100% LV wel kwalificeert als outdoors en humid :-)
Lv????

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img138/9035/screenshot015uo.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img228/1329/screenshot014eu.th.jpg

Dit had ik ook gelezen.....
Alleen zou er toch een soort van oplossing voor moeten zijn.....[ vanuit het oogpunt niets is onmogelijk..... ]

Iemand voor optie 1 , dus lange kabels een uitleg?

[ Voor 12% gewijzigd door Dylantje2 op 22-03-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Zou iemand misschien er in technisch Engels een mailtje aan willen wagen.
Klik

Aangezien technisch Engels niet laat vertalen door Google....

Misschien dat ze zelf wel een oplossing hiervoor hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Luchtvochtigheid.

Waarom denk je dat het mogelijk is de omvormer zo aan te passen dat je hem wel buiten kunt hangen (binnen redelijk budget) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
blissard schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 16:05:
[...]

Luchtvochtigheid.

Waarom denk je dat het mogelijk is de omvormer zo aan te passen dat je hem wel buiten kunt hangen (binnen redelijk budget) ?
Zoiets als dit?

Maar ik zit toch ook nog te kijken naar micro inverters.....
Er zijn daar ook al een soort van duo's van......
1x duo en 1 single zou ook moeten kunnen....[ misschien totaal wel goedkoper dan aanpasssingen ]
Kan zo'n ding werken zonder een monitorsysteem?

Ideeen???
Ervaringen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Zo'n kast is heel erg handig, maar ik vrees dat dat al snel te warm wordt. Die steca moet toch best wat warmte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 23:12

MieJuul

3970Wp

Dylantje2 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:38:
Ik wil graag een klein setje pv panelen op een dakje leggen van een overkapping.
Nu weet ik dat er een mastervolt inverter is die "buiten" kan hangen.
Deze wil ik niet aangezien dit ding een lawaai maakt als een stofzuiger....[ en ik niet meer rustig buiten kan zitten ]
Laten we eens beginnen met de specificaties van het dakje van de overkapping.
En welke mastervolt inverter bedoel je?
Is de overkapping om onder te zitten, dat je de mastervolt-stofzuiger niet wil gebruiken?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Beste...

Ik ben op zoek naar een setje van 3 panelen voor op een afdakje buiten.
Ik ging voor een Steca, maar die mag niet buiten. [ een mastervolt wil ik niet ]

Ik heb plek voor 3 panelen, aluminumkleur, zonder bevestigingsmiddelen, type pv of poly / merk maakt me totaal niets uit. Wel zoveel mogelijk vermogen, wat mag op een z.g.n. stekkersetje. Compleet met aansluitkabel enz, voor de inverter, naar de 220 stekker. Als er een verschil is in garantie met of zonder monitorsysteem hoor ik dat ook graag. [ Ik wil eigenlijk geen monitor systeem, ik log met http://solarmeter.codeplex.com/ en dat is in mijn ogen voldoende ]
Gericht op het zuiden, waarin er een gedeelte van de dag schaduw in zal zitten. De hellingshoek zal rond de 20 graden zitten, en blijven. [ ze gaan plat op het dak. ] de afstand van het eerste paneel tot de inverter zal ongeveer 2 meter zijn.

Mijn idee:
1 duo micro inverter en 1 single.
misschien 3x single micro inverter...
Als er een "trio" micro inverter is ook goed.
Alles moet passen en mogen op een stopcontact, er is een geaard stopcontact.
En ik wil dus geen aparte groep voor dit systeem
Voor de duidelijkheid, ik zoek een zo laag mogelijke Wattpiekprijs

Ps alle andere opties voor lage wattpiekprijs, voor buiten [ zonder soladin ] zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

een steca 500 buiten kan absoluut niet buiten, het dauwpunt zal de omvormer kapot maken.
het dauwpunt is condens zoals op autoruiten. (onder de 5,2c)
een steca is niet galvanisch gescheiden van het net, dus bij condens en sluiting staat het hele systeem onder stroom.(&stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vanwege de schaduw werking zou ik idd naar micro inverters kijken.
Is een involar mac 250 iets voor je?

Als het echt goedkoop moet, zoek dan oude 100watt paneeltjes met de bijbehorende ok4e of soladin 120 omvormers. Er is overigens een reden dat je die omvormertjes niet meer ziet... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Volgens TS:
Ik kan de solarkabels zolang maken dat ik binnenshuis kom.
Ik weet alleen niet of dit kan, 15 meter zou ik moeten gaan.
Het verlies in solar kabel is zeer laag. Heb 2 gelijkwaardige setjes van 3x 190 wp op een steca, de 1 met 4 meter kabel heen en terug, de andere met 10 meter kabel heen en terug. Degene met 10 meter doet het krap 5 stukken beter wegens nipt minder schaduw. Het effect van DC kabel is dusdanig laag dat je er in mijn optiek voor kunt kiezen om huis tuin en keuken 4mm^2 solar kabel desnoods 20 meter heen en 20 meter terug kunt leggen zonder enorme verliezen. Dan hangt je omvormertje binnen waar het hoort en ben je met ongeveer 30 eurocent per meter voor een 10tje meer dan normaal klaar.

Heb trouwens ook soladin 600 hangen en het lawaai valt me eerlijk gezegd mee, maar dat komt denk ik omdat ik hem zelf actief koel met een 5w paneeltje en 2 fannetjes die achter zijn ruggetje langs waaien. Vooral op warme dagen onmisbaar. Met wat aanpassingen is die binnen dus ook prima te doen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1