Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 09:53
Beste vriendjes,

Ik heb een klein vraagje over de BIOS batterij van een laptop, maar even een situatieschets.

Het is niet mijn laptop, dus wil ik ook niet voor de kosten opdraaien:) Hij is van een vriend, de laptop vroeg bij opstarten af en toe een BIOS paswoord en ook de tijd van de laptop moest steeds weer opnieuw ingesteld worden.

Nu trek ik dan snel de conclusie dat de BIOS batterij dood is. Voor ik een nieuwe koop, vroeg ik me af of ik kon testen dat het echt de batterij is door even die van een andere laptop aan te sluiten. connector hoeft niet hetzelfde te zijn, ik kan relatief goed overweg met electronica.

Kunnen jullie me vertellen of het kwaad kan als ik dit even probeer? Zijn alle voltages hetzelfde? Is het risico groot?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik zou eigenlijk niet weten of een laptop hetzelfde batterijtje gebruikt als een desktop. Maar als je zo handig met electronica bent is het natuurlijk geen probleem om beide even open te maken en te kijken in hoeverre de batterijen overeen komen. Het zijn gewoon reguliere batterijen, geen specifieke, dus je ziet gauw genoeg of het kan.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Over het algemeen zijn het dezelfde knoopcellen die gebruikt worden, maar als je 'm uit z'n 'hoes' kan halen, is dat uiteraard beter. Dan kan je de specs lezen. Of even een multimeter aan hangen natuurlijk.

Mare, wanneer moet hij z'n tijd opnieuw instellen dan? Ik heb namelijk een laptop die dat ook doet als z'n accu helemaal leeg is, of langere tijd zonder accu en netspanning zit. Als ik dan de accu er weer in doe of aan de lader hang, werkt 't weer een tijd. De knoopcel is niet leeg, dat weet ik zeker, want 't blijft na een accu charge nog een tijd goed lopen, zelfs als de accu er uit is. En de laptop is net 4 jaar oud ofzo, veel jonger dan de tijd die zo'n knoopcel mee hoort te gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Hero of Time schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:29:
Over het algemeen zijn het dezelfde knoopcellen die gebruikt worden, maar als je 'm uit z'n 'hoes' kan halen, is dat uiteraard beter. Dan kan je de specs lezen. Of even een multimeter aan hangen natuurlijk.

Mare, wanneer moet hij z'n tijd opnieuw instellen dan? Ik heb namelijk een laptop die dat ook doet als z'n accu helemaal leeg is, of langere tijd zonder accu en netspanning zit. Als ik dan de accu er weer in doe of aan de lader hang, werkt 't weer een tijd. De knoopcel is niet leeg, dat weet ik zeker, want 't blijft na een accu charge nog een tijd goed lopen, zelfs als de accu er uit is. En de laptop is net 4 jaar oud ofzo, veel jonger dan de tijd die zo'n knoopcel mee hoort te gaan.
Uiteraard is een revert naar een BIOS wachtwoord wel iets dat niet moet komen met een lege knoopcel lijkt mij toch? Wel bizar wat je hier beschrijft, toevallig laatst een laptop uit het stof gehaald en kan mij niet herinneren de tijd opnieuw in te moeten stellen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:23

Quad

Doof

Een laptop gebruikt ook gewoon een knoopcel batterij, CR2032, te verkrijgen bij de Action. :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
@Liquid: Het probleem is dat ik die batterij niet wil vervangen door een knoopcel, maar door die van een andere laptop.

@Hero: Mmh, de RTC batterij geeft qua voltage 0.08 aan, dat is dood dacht k dan. Maar zoals je zei, de gewone accu is ook dood. Dus die tijd hoeft niet noodzakelijk de RTC batterij te zijn? Wat dan wel, idee?
Omdat zowel het paswoord verschijnen, als de tijd in de BIOS zit, denk ik direct aan de RTC batterij die normaal gezien toch zorgt dat de real time clock correct blijft.

@Quad: Het is geen gewone knoopcel, of zo zet ie der toch niet uit.
En als het wel allemaal knoopcellen zijn, die anders uitgevoerd worden, mag ik dan gewoon vervangen door die van een andere laptop?

[ Voor 10% gewijzigd door Ben_Beton op 21-03-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Op het batterijtje staat in elk geval CR2032, en ja je mag hem gerust verwisselen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-04 17:15

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Wat voor een laptop is het ? Dell,HP, Acer, Packard Bell. Bij sommige zit er een standaard batterijtje in andere weer niet, vandaar ;)

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
@quad: staat er niet op, ook niet onder de krimkous.

@bonus: goede laptop: toshiba P300-19j
kapotte: HP DV9396ea
Connector is hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Als ze hetzelfde uit zien, gewoon proberen. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-05 10:54

Fordox

00101010

Deze knoopcellen zijn over het algemeen allemaal precies hetzelfde, namelijk ongeveer 3,3 volt.

ik heb ze vaak genoeg verwisseld zonder problemen ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
Allen hartelijk dank, omdat Fordox zei dat ik ze kon vervangen heb ik dit ook geprobeerd (connector was blijkbaar tzelfde). Hieronder de oplossing, want de laptop bleek nog moeilijk te doen ook...

Okido, RTC (CMOS) batterij vervangen, terug dichtgedraaid. Ik wil hem opstarten en dat gaat (zonder vraag van BIOS paswoord). Ik denk: klok aanpassen, afsluiten en stroom uittrekken, even wachten, terug opstarten en hopen dat de klok nog juist staat.

Dus ik start hem terug op, en nu blijkt ie een BIOS paswoord te vragen WTF? "Terug hetzelfde probleem ofwa?" was het eerste dat ik dacht. Dus, RTC batterij terug verwijderd en opnieuw opgestart zonder vraag van BIOS paswoord. Okééééé, dit is gek.

Toen heb ik een BIOS update gedaan, omdat ik toch in de windows kon als de CMOS batterij niet aangesloten was. Terug opstarten (met batterij aangesloten) BIOS wachtwoord was nu weg, en blijkt ook later niet meer terug te komen.

Vervolgens terug tijd gewijzigd, opnieuw opgestart, effe laten doen enzo. En die blijf staan, DUS: Case Closed!

In het kort, mocht iemand ooit tzelfde tegenkomen:
- Geraak in Windows en doe een bios update (blijkt een relatief groot toshiba probleem te zijn).
- Vervang RTC

Tot slot wil ik jullie nog bedanken voor de hulp, en mij excuseren voor eventuele schrijffouten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-05 10:54

Fordox

00101010

een goede clear cmos kon ook ipv de bios update. maar een bios update trekt meestal ook aardig wat voordelen mee.

goed dat je het hebt opgelost :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1