Geel verkleurende MacBook Air A1369 adapterkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30965

Topicstarter
Ik heb sinds kort dat de adapter van mijn MacBook Air 13" A1369 mid 2011 (aanschaf ten tijde van introductie bij de online Apple Store, geen AppleCare) er niet meer helemaal betrouwbaar uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EjAcLoX.jpg

Nu kan ik gaan wachten totdat het fout gaat, maar dat leek me niet helemaal handig dus ik heb de Apple Support gebeld en het probleem voorgelegd: het beste kon ik even naar een Apple servicepunt in de buurt gaan om daar het probleem te laten beoordelen, ik viel al buiten de 1 jaar telefoonsupport oid.

Nu is dat natuurlijk een reseller met eigen kosten, dus om het naar Apple terug te laten sturen ben ik sowieso 12.50 kwijt ook als het niet mijn fout is, en mocht het niet onder de garantie vallen (Apple geeft 1 jaar, EU geeft 2 jaar, exacte wetten ben ik niet mee bekend) ben ik de gehele borg van 25 euro kwijt die ik voor versturen moet aanbetalen.

Het lijkt mij een enigszins vreemde constructie waar ik dan ook niet graag aan meewerk.

Wat zijn mijn verdere opties? Zijn er gebruikerservaringen met eenzelfde situatie? (Ik heb een aantal topics gevonden, maar dat was met AppleCare of al daadwerkelijk in de fik gevlogen adapters.) En kan ik hem nog rustig aangesloten laten op het lichtnet terwijl ik er niet ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-07 22:31
Die bobbel hoort er ook niet te zitten, lijkt wel een beetje gesmolten. Ik zou 'm niet meer aansluiten zonder dat je er bent. Hoort idd binnen de 2 jaar garantie, ik zou de apple store / een reseller binnen lopen met de adapter, en wat stennis gaan schoppen als je je 2 jaar niet krijgt. Maar dat zal wel meevallen, een reseller moet gewoon de Apple support uitvoeren, en die hoort 2 jaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er werd mij gezegd dat ze hem niet opsturen zonder eerst 25 euro te betalen, ik wil best in discussie gaan als het ergens toe leidt maar als het personeel zo geïnstrueerd is heeft dat weinig nut. Ik ben dus met de adapter daarheen gegaan, ze hebben hem even bekeken bij de 'technische afdeling' (was ik niet bij) en kreeg daarna de voorwaarden van verzending naar Apple te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 195780 op 21-03-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Gewoon effe nieuwe magsafe kopen. Als je in Utrecht woont, kan ik 'm voor je repareren voor 10 euro. Dat kun je ook zelf doen als je handig bent met een soldeerbout.

[ Voor 24% gewijzigd door cerberusss op 21-03-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-07 17:09
Anoniem: 195780 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:56:
[...]

Defecten binnen de wettelijke garantietermijn horen kosteloos te worden verholpen!! ;)
De wettelijke termijn is in dit geval minstens twee jaar.

Ja, óók voor Apple producten. :+
Het probleem is dat je met de Apple Medewerkers niet kan communiceren.. Die houden gewoon vast aan 1 jaar, ookal onderbouw je de claim gewoon :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
triesvan schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:59:
[...]

Het probleem is dat je met de Apple Medewerkers niet kan communiceren.. Die houden gewoon vast aan 1 jaar, ookal onderbouw je de claim gewoon :X
Nooit last van gehad, maar dat zou wel aan mij liggen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:29
triesvan schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:59:
[...]

Bij de IVIZI werd doodleuk verklaard dat ik geen garantie meer had omdat ik de HDD in mijn MacBook heb vervangen door een SSD.

Dat er op de website van Apple en in de handleiding van de MBP zelfs een instructie staat over hoe dit te doen doet er volgens hen niet toe :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
J.Appleseed schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:08:
[...]

Bij de IVIZI werd doodleuk verklaard dat ik geen garantie meer had omdat ik de HDD in mijn MacBook heb vervangen door een SSD.

Dat er op de website van Apple en in de handleiding van de MBP zelfs een instructie staat over hoe dit te doen doet er volgens hen niet toe :')
Mij is ook wel is verteld dat een scharnier of paneel niet los vervangen kon worden, terwijl dit echt voor de echte ICTér een koud kunstje is.
Maar ja solderen en meten hebben ze nooit van gehoord, als je ook de Service handleiding er op na slaat zie je dat ze altijd een stappen plan hebben voor APR werknemers. stap 3 is vaak al REPLACE.
Snap ik ook wel, want zoveel kennis hebben ze niet want het zijn natuurlijk allemaal dozen schuivers, dus niet al het personeel zou mega verstand van zaken hebben.
Dat zou bij een Mac Repair shop anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nogmaals naar de Apple Support gebeld en uitgelegd dat ook als mijn claim succesvol zou zijn ik de helft van het aanbetaalde bedrag niet terug zou krijgen, het werd direct ontkracht dat dat zo zou moeten zijn (bij succesvolle claim betaal ik ook volgens de Apple Support niets) en mocht ik daadwerkelijk niet het volledige bedrag terug krijgen dat ik dan weer even contact moest opnemen.

To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
cerberusss schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:56:
Gewoon effe nieuwe magsafe kopen. Als je in Utrecht woont, kan ik 'm voor je repareren voor 10 euro. Dat kun je ook zelf doen als je handig bent met een soldeerbout.
Nieuwe magsafe kopen kost hier rond de 80 euro, vanuit HongKong is het 36 + invoerrechten + btw, dat doe ik niet zomaar even.

Eigen reparaties heb ik niet heel veel vertrouwen in qua veiligheid, maar dankje voor het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Anoniem: 30965 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:23:
Nieuwe magsafe kopen kost hier rond de 80 euro, vanuit HongKong is het 36 + invoerrechten + btw, dat doe ik niet zomaar even.
Tsja, MagSafe he?

Wat ik overigens wel grappig vind, is dat ze geen garantie geven maar die gasten zouden zelf natuurlijk zo'n geel uitgeslagen stekker niet aan hun dure MacBooks hangen. Lekker hypocriet dus. Het is overduidelijk een garantie-issue, _als_ de rest van de magsafe er goed uit ziet.

Ik heb nu ca. 30-40 van deze magsafes gerepareerd, en de reden dat ze kapot gaan, is omdat mensen die kabel er debiel strak omheen wikkelen. En natuurlijk niet netjes met de draad mee, nee, gewoon keer op keer "opdraaiend". Ja, dan vraag je om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:08

Flappiewappie

Hier nog meer

Met alle respect, maar hij is toch niet defect?

Je hebt fotos, prijsopgaves en contact gehad met Applecare. Zorg voor goeie backups en je hoeft je nergens zorgen over te maken lijkt me.

Een uitlaat van een auto is na een poosje toch ook niet meer mooi zilver.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:07
Het gaat hier niet om de kleur lijkt me, maar om het feit dat hij vervormt en verkleurd is door een probleem. Het lijkt er erg op dat dat ding warm is geworden door draden die elkaar raken of juist net niet raken. Is wel degelijk een technisch probleem. Zo zou je het ook moeten presenteren.

Niet van: "Hee m'n adapterkabel is geel" maar gewoon "m'n adapter is kapot aan het gaan en bovendien brandgevaarlijk" om maar iets te noemen.

Of je die draadbreuk (of wat het ook precies is) zelf hebt veroorzaakt is dan weer een andere discussie, die je hopelijk niet met ze hoeft te hebben. Maar het probleem bevind zich wel op een plek waar makkelijk beschadigingen komen als je dat draad vaak om de hoek vouwt.

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 22-03-2013 11:51 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07

Croga

The Unreasonable Man

Mektheb schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:14:
Snap ik ook wel, want zoveel kennis hebben ze niet want het zijn natuurlijk allemaal dozen schuivers, dus niet al het personeel zou mega verstand van zaken hebben.
Het gaat niet om kennis van zaken. Het gaat er om dat het repareren van een component manuren kost en manuren zijn enorm duur hier in het Westen.
Dan kun je beter hier in het westen het hele component vervangen, opsturen naar India en daar laten repareren tegen een fractie van de kosten. Het gerepareerde component wordt vervolgens in het westen weer vervangen in een defect apparaat.

Kennis/kunde is helemaal niet interessant in deze, het gaat, zoals altijd, gewoon om geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Het lijkt inderdaad wel alsof de verkleuring komt door (te grote) opwarming van de kabel. De bobbel zou eveneens hiervan het gevolg kunnen zijn.
Bij electriciteit wordt warmte veroorzaakt door "weerstand" oftwel een slechte verbinding. Mijn gevoel zegt mij dat deze kabel dus ergens beschadigd is en brandgevaarlijk zou kunnen zijn. De adapter zelf mag warm worden, maar de kabel zou toch echt niet zo warm mogen worden dat deze verkleurt of smelt.
Ik zou er toch werk van maken en desnoods gewoon een nieuwe kopen, als is het maar uit voorzorg.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik rol mijn adapterkabel nagenoeg nooit op, speling van de kabel zelf kun je nooit voorkomen en daar zou het ook op gemaakt moeten zijn om aan te kunnen.

Ik bestel wel een cheapass adapter uit China en gebruik de originele op niet-brandbare ondergrond wanneer ik daadwerkelijk aanwezig ben totdat die kapot gaat, het zint me niet dat ik 25 euro kwijt zou zijn zonder nieuwe adapter mocht iemand die het moet beoordelen een slechte dag hebben.

Ik heb namelijk uiteindelijk de foto's kunnen doorzetten naar een senior medewerker bij de Apple Support na het laten vallen van de term EU garantie, en die zou iets laten weten op het moment dat hij zou denken dat het niet nodig zou zijn dat ik hem liet terugsturen via de reseller en meteen een nieuwe zou krijgen, geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Croga schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 11:55:
[...]

Het gaat niet om kennis van zaken. Het gaat er om dat het repareren van een component manuren kost en manuren zijn enorm duur hier in het Westen.
Dan kun je beter hier in het westen het hele component vervangen, opsturen naar India en daar laten repareren tegen een fractie van de kosten. Het gerepareerde component wordt vervolgens in het westen weer vervangen in een defect apparaat.

Kennis/kunde is helemaal niet interessant in deze, het gaat, zoals altijd, gewoon om geld.
Maar zeker ook geen kennis, en natuurlijk kost het geld.

Snap ook wel hoe die markt werkt en dat is ook helemaal niet erg, maar bij mij en mijn omgeving gaan onze handen jeuken als een TV word afgeschreven omdat er 5 condensatoren lek zijn.
Waarbij een reparatie nog geen 100euro inclusief arbeid kan kosten, maar een winkel ze een nieuwe aansmeert omdat ze het niet kunnen ;).
Want dat is het wel ze kunnen het niet en willen het niet.

Neemt niet weg dat iedereen natuurlijk zelf moet weten wat die doet, maar het zeggen het "kan niet" en het "kan wel maar wij doen het niet " is wel wat anders.
Wees dan ook eerlijk en dat gebeurd juist vaak niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan overigens slecht tegen de onmogelijkheid om het rechtstreeks op mijn kosten naar Apple te sturen terwijl ik het rechtstreeks bij Apple gekocht heb. Het moet vanuit de reseller naar Apple gestuurd met bijkomende voorwaarden en dat komt op mij over als expres drempelverhogend om het te laten versturen, en in mijn geval werkt het ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa
Dus zelfs na twee jaar kan je nog aanspraak maken op service..
Laat je niet afpoeieren.

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Ik heb nu ca. 30-40 van deze magsafes gerepareerd, en de reden dat ze kapot gaan, is omdat mensen die kabel er debiel strak omheen wikkelen. En natuurlijk niet netjes met de draad mee, nee, gewoon keer op keer "opdraaiend". Ja, dan vraag je om problemen.
Daar heb je natuurlijk een punt. De oude magsafe was qua ontwerp waardeloos, de nieuwe is goed imo.
Valt te betwisten of dat onder garantie valt dan.. Hangt denk ik af van de goodwill van Apple, waar ik overigens goede ervaring mee heb. (Mijn oude magsafe werd na garantie vervangen, wel moeten zeuren natuurlijk)

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 15:44
Mektheb schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:35:
[...]

Maar zeker ook geen kennis, en natuurlijk kost het geld.

Snap ook wel hoe die markt werkt en dat is ook helemaal niet erg, maar bij mij en mijn omgeving gaan onze handen jeuken als een TV word afgeschreven omdat er 5 condensatoren lek zijn.
Waarbij een reparatie nog geen 100euro inclusief arbeid kan kosten, maar een winkel ze een nieuwe aansmeert omdat ze het niet kunnen ;).
Want dat is het wel ze kunnen het niet en willen het niet.

Neemt niet weg dat iedereen natuurlijk zelf moet weten wat die doet, maar het zeggen het "kan niet" en het "kan wel maar wij doen het niet " is wel wat anders.
Wees dan ook eerlijk en dat gebeurd juist vaak niet
hoe bedoel je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:02
Ga bij de Apple store langs in Amsterdam, als ze zeggen dat het niet onder de garantie valt, vraag dan naar een 'European customer warranty claim' formulier. Als je deze invult zal de reparatie (of vervanging) kosteloos zijn.

Vorige week is de trackpad van mijn bijna twee jaar oude MBA kosteloos vervangen onder deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:35
Brm-G schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 15:59:
Ga bij de Apple store langs in Amsterdam, als ze zeggen dat het niet onder de garantie valt, vraag dan naar een 'European customer warranty claim' formulier. Als je deze invult zal de reparatie (of vervanging) kosteloos zijn.

Vorige week is de trackpad van mijn bijna twee jaar oude MBA kosteloos vervangen onder deze regeling.
Geld natuurlijk alleen als Apple het onder garantie wil vervangen en ze niet vinden dat het onder misbruik valt. Die bobbeltjes zijn ophopingen van de kabel. Betekend meestal dat deze ergens vast heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
dat er veel geschreeuwd en verteld word dat iets niet meer te repareren is, of economisch niet haalbaar is.
omdat ze liever nieuw verkopen.

En mede dit doen omdat ze zelf de kunde niet hebben om het geen te fixen.
En er vaak dus gezegt word : defect koop maar een nieuwe, terwijl sommige parts nog geen 10euro kosten om iets weer te laten werken, een soldeerbout doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-07 21:22
Mektheb schreef op zondag 24 maart 2013 @ 00:31:
[...]

dat er veel geschreeuwd en verteld word dat iets niet meer te repareren is, of economisch niet haalbaar is.
omdat ze liever nieuw verkopen.

En mede dit doen omdat ze zelf de kunde niet hebben om het geen te fixen.
En er vaak dus gezegt word : defect koop maar een nieuwe, terwijl sommige parts nog geen 10euro kosten om iets weer te laten werken, een soldeerbout doet wonderen.
Ik ben absoluut geen held met een soldeerbout, maar de combinatie contactspray + solderen heeft er regelmatig voor gezorgd dat de levensduur van een aantal apparaten (laptops, radio's etc.) gerekt konden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
als het normaal behandeld is mag men er van uit gaan dat zo iets langer dan 2 jaar moet meegaan, gewoon die garantie claimen en dreigen dat je de consumentenbond gaat inschakelen, Kassa etc..

Je kan ook nog even de wettelijke garantie verplichtingen van de Eu fijn onder hun neus drukken door ze uit te printen.

men moet de consument maar eens serieus gaan nemen en niet denken ...afschepen , geld er aan verdienen maar service is tegenwoordig ver te zoeken.

Vrouwlief kocht laatst een paar schoenen ... verkoopster keek niet op of om om ze goed zaten... wou niet even een 1e keer spray er op doen... ze moest nog net niet zelf de linkerschoen uit het magazijn halen...

En nee dit was geen dozenschuiver zoals van Haren etc.....

Service ...wtf is dat ...
Pagina: 1