zelf een linux distro samenstellen!? + wat zijn ..

Pagina: 1
Acties:

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
wel ik vroeg me eigenlijk af , wat zijn nu eigenlijk de echte verschillen tussen de verschillende distro's

1) de kernel is bij allemaal dezelfde (+- toch)
2) elke distro heeft een eigen systeem voor software te installeren! kan men die ook in andere gebruiken?

nu is mijn vraag, indien ik nen kernel afhaal
en installeer en dan via internet alleen de software die ik wil installeer --> gaat dat?
kan ik dan ook verschillende programma's afhalen van andere distro's en installeren

ik heb ook eens ergens gelezen dan de kernel van mandrake gecompileerd is voor nen 586 en al de andere voor nen 386 , dat betekend dat je die mandrake pas vanaf nen pentium kan draaien, maar wel sneller. kan ik die kernel indien ik die afhaal ook compilen voor nen 586.

ik heb mandrake 7.2 nu , die is wel goed enzo, maar der staat toch wel iets teveel onzin en het commando finger is niet geinstalleerd (of toch nie waar het normaal staat)
nu ik een zelf dus een linux systeempje maken, met xfree op, maar niet via een distro
indien dat niet gaat welke distro raden jullie me dan aan.

welke vinden jullie het beste, het snelste?

oh ja, dit is mijn systeem:
Dual P3 800 (100 mhz)
512 MB ram (100 mhz)
linux partitie komt op een ide schijf staan (2,3 giga)
Matrox G400 Max

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zolang je het antwoord op al die vragen niet zelf weet zou ik het maar gewoon bij één standaard distro laten...

En voor software die je niet wilt.
verwijderen.
Software die er niet bij is?
installeren

:P

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
welke distro gebruik jij?

dus het is mogelijk om van andere distro's iets te installeren en te gebruiken?

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Jazeker is het mogelijk om linux te draaien zonder dat je een distro gebruikt. Distributies zijn juist gemaakt om te zorgen dat je niet zelf alle programmaatjes hoeft te zoeken en installeren, maar dat wat makkelijker kunt doen. Alles zelf halen en compilen is leuk en leerzaam (het wordt meestal 'linux from scratch' genoemd), maar niet echt aan te raden voor minder ervaren gebruikers; je moet redelijk veel weten om een goed draaiend systeem op te bouwen.

Mandrake compilet niet alleen de kernel voor pentium, maar alle software die zij leveren. Dit betekent idd dat Mandrake alleen op een pentium of hoger draait. Als je zelf de kernelsource download en compiled, kun je kiezen waarvoor je die compiled. Het maakt overigens voor de meeste software maar heel erg weinig uit in snelheid of je het voor 386 of 486 of pentium III compiled, maar de kernel zo hoog mogelijk compilen scheelt wel redelijk wat (de kernel doet ook erg veel). Het is overigens (welke distributie je ook draait) wel aan te raden om zelf je kernel te compilen, omdat je dan meestal sneller uit bent, en alleen die dingen aan hoeft te zetten die jij nodig hebt.

Wat betreft veel onzin geinstalleerd, en progs die jij wel nodig hebt niet geinstalleerd: dat ligt toch wel aan je distributie.

Ikzelf gebruik debian, die is niet gericht op beginners, meer op gevorderden, en hij installeerd standaard eigenlijk niks overbodigs; alles wat overbodig is, moet je eerst zelf geinstalleerd hebben ;)

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Kijk eens naar Linux From Scratch
Dát is denk ik precies wat je wil:

This book is intended for Linux users who want to setup their own custom build Linux system. Reasons for wanting to build such a system are diverse. Perhaps you want to get into more detail as to what happens behind the scenes. Perhaps you are fed up with distributions which are often bloated or perhaps you don't want to rely on pre-compiled binaries due to security concerns. There are many reasons why you may want a custom build system, but if you are one of them, this book is meant for you.

:)

[Edit: Hmmm... beetje precies dezelfde reactie als deadinspace... Sry]

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 22:29 schreef Roel het volgende:
Kijk eens naar Linux From Scratch
Dát is denk ik precies wat je wil:
[..]
Yep op die manier kan je zelf alles bij elkaar samenstellen.

Bereid je wel voor op een aardige poos progjes configureren/compileren en installeren. Zelf alle dependecies op lossen en ook zelf alle verschillende progjes bij elkaar zoeken.

Verder moet je donders goed weten waar je mee bezig bent, wil je een fantsoenlijk werkend systeem in elkaar zetten.
Een goede kennis van Linux en haar commando's is dan ook een vereiste!

Aan de topicstarter z'n vragen te zien is dit i.m.h.o. niks voor hem (nog niet althans).

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 15:49 schreef CaineTanathos het volgende:
wel ik vroeg me eigenlijk af , wat zijn nu eigenlijk de echte verschillen tussen de verschillende distro's
welke distro... zie faq
1) de kernel is bij allemaal dezelfde (+- toch)
mandrake 7.2 heeft kernel 2.2.17
debian 2.2r3 heeft kernel 2.2.19
mandrake 8.0 heeft kernel 2.4.3

Wel allemaal een LINUX kernel, dus ja, allemaal dezelfde kernel.
2) elke distro heeft een eigen systeem voor software te installeren! kan men die ook in andere gebruiken?
als je software installeert pak je gewoon het pakketje dat gemaakt is voor je distro, of je compileert het zelf. Software installeren vaak ander onder linux dan onder windows. Onder windows klik je om de setup.exe. Dat kan onder linux ook, maar de meeste software heeft geen setup.exe.
nu is mijn vraag, indien ik nen kernel afhaal
en installeer en dan via internet alleen de software die ik wil installeer --> gaat dat?
kan ik dan ook verschillende programma's afhalen van andere distro's en installeren
Als je een schone distribute wilt kan ik je gezien je kennis: mandrake 7.2 of mandrake 8.0 aanraden. Maar wel zo min mogelijk installeren (dus minimum install)
ik heb ook eens ergens gelezen dan de kernel van mandrake gecompileerd is voor nen 586 en al de andere voor nen 386 , dat betekend dat je die mandrake pas vanaf nen pentium kan draaien, maar wel sneller. kan ik die kernel indien ik die afhaal ook compilen voor nen 586.
kernel downloaden kan van kernel.org. Die kun je overal voor compilen als je dat wilt.
ik heb mandrake 7.2 nu , die is wel goed enzo, maar der staat toch wel iets teveel onzin en het commando finger is niet geinstalleerd (of toch nie waar het normaal staat)
verwijder dan de overbodige troep of geef tijdens installatie niet aan dat je die zut wilt, en installeer zelf wat je wel wilt.
P.S.: veel installeren kan riskant zijn als je ook allerlei servers hebt.

ga anders ff naar:
http://scan.sygatetech.com
nu ik een zelf dus een linux systeempje maken, met xfree op, maar niet via een distro
indien dat niet gaat welke distro raden jullie me dan aan.
Welke distro.... zie faq
welke vinden jullie het beste, het snelste?
hangt 100% af van wat je wilt.. . zie faq
oh ja, dit is mijn systeem:
Dual P3 800 (100 mhz)
512 MB ram (100 mhz)
linux partitie komt op een ide schijf staan (2,3 giga)
Matrox G400 Max
had ik maar zo'n systeem ... ;)
Pagina: 1