Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Cadeau: Laptop voor moeder. Maar welke van de 3...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We willen onze moeder binnenkort een cadeau doen. Haar huidige Compaq 17" is te traag en vooral veel te log (+3kg!). Zij gebruikt het primair om TV shows te kijken die ze download via een Aziatisch programma en om wat te internetten.
Ik gebruik al meer dan 10 jaar Macs, dus nu ik op zoek ben naar een Windows laptop, zie ik de door de bomen het bos niet meer..

Eisen:
* < €600
* 15,6"
* min. 50Gb HD
* licht (< 2.5 kg)
* HDMI uitgang

Mijn shortlist bestaat uit de volgende laptops:
* Lenovo Essential B590 (MBX29MH) €455. i3 3110M en 500Gb HDD. Met 120Gb SSD: totaalprijs €€555
+ SSD
+ Bouwkwaliteit
- Geen touch screen
- Uiterlijk?

* Dell Inspiron 15 3521: i3 3227U, 500Gb HDD en Touch screen €540
http://www.dell.com/nl/p/...model_id=inspiron-15-3521
+ Touchscreen
+ Accuduur
- Uiterlijk?
- Kleinste HD

* Dell Inspiron 15R 5521: i3 3227U en 1Tb HDD €535 (met rode cover)
http://www.dell.com/nl/p/...odel_id=inspiron-15r-5521
+ 1Tb HDD
+ Rode cover (zal ze leuk vinden ;))
+ Accuduur
- Geen touch screen

Opmerkingen:
* De Lenovo B590 met i5 processor is momenteel populair, maar de i5 heeft voor haar geen meerwaarde. Het extra geld spendeer ik liever in een extra SSD voor haar. Overkil is misschien een understatement, maar ik gebruik al een aantal jaar een Macbook Air en de SSD en het werkt zoveel fijner.
* Ik kan ook aan een 2e hands Sony SVS1512 komen. Prijs is wel +€100 meer.

Iemand die kan helpen met het maken van een keuze?

Verwijderd

misschien je budget wat verhogen en dan is kijken naar een ultrabook?
heb je de snelheid, gewicht, accuduur en grootte al. Alleen opslag zou je dan even goed naar moeten kijken

Verwijderd

Topicstarter
Daarom ook de 4e optie de Sony Vaio SVS1512. 2kg en meer dan genoeg features. Maar is het de meerprijs waar. De Sony of een echte ultrabook heeft/zal wellicht veel betere specs hebben. Maar voor haar eisen is het echt niet nodig.
Daarnaast wegen de bovengenoemde nauwelijks meer dan deze Sony of een willekeurige 15" Ultrabook (2,25 tot 2,32Kg).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2013 22:37 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Hoe hard is die gewichtseis? Voor < €600 heb je de basisconfiguratie van de Dell 15R SE, met i5, 6GB, 750GB, AMD HD7730M videokaart en 1080p scherm. Vooral dat laatste is fijn om mee te werken.
De laptop weegt 2,76 kg.
Je moet wel kortingsbonnen toepassen, en via shopkorting.nl bestellen. Zie dit topic voor meer info: Dell Waardebonnen Topic - Deel 2
Via shopkorting kun je ook weer 7% korting op het bedrag excl. BTW krijgen, dit is na toepassen van de nu geldige kortingsbon ongeveer €33,50. Dit kun je later weer door shopkorting.nl laten uitbetalen. Maar e.e.a staat ook weer in dat topic uitgewerkt.
De enige optie die significant lichter is, is inderdaad de Sony S15, maar die is weer veel duurder.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Ik had deze optie in een ander topic ook gezien. Echter <2,5 kg is een must. Daarnaast is de SE m.i. geen schoonheid.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2013 13:15 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik denk dat je ma door de SSD het meest plezier heeft van de 1ste optie.
(neem aan dat je ma een beetje office doet, af en toe wat surft, mail checkt en wellicht nog een casual/flash game speelt)
In ieder geval GEEN discrete GPU nemen, verneukt de accuduur en is alleen relevant bij entry-gaming. (verpest ook de levensduur door extra hitteproductie tel daarbij ook nog eens extra geluidsproductie op en je snapt dat je in een hedendaagse laptop gewoon een IGP wilt)

[ Voor 26% gewijzigd door eL_Jay op 21-03-2013 13:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een update hier: de knop is (als het goed is) doorgehakt. Het wordt een combinatie van 1 en 3 ;) Het wordt de Inspiron 15R met een SSD. Alleen de rode cover past niet echt bij de rest van de laptop, dus die laat ik weg. Met alle kortingen kwam ik uit op ca. €430. Met een SSD (Marktplaats) en HDDCaddy totaalprijs ca. €500.
Voordat geld:
* mooier/minder saai uiterlijk dan de B590 IMO
* 1TB
* licht (2,36Kg)
* snel met SSD (belangrijker dan goede CPU/veel Ram IMO)
* goede accuduur

(In mijn achterhoofd nog de 3521: maar een 500Gb HDD en wel met Touch voor €35 meer)

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 05:38
Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 07:54:
Een update hier: de knop is (als het goed is) doorgehakt. Het wordt een combinatie van 1 en 3 ;) Het wordt de Inspiron 15R met een SSD. Alleen de rode cover past niet echt bij de rest van de laptop, dus die laat ik weg. Met alle kortingen kwam ik uit op ca. €430. Met een SSD (Marktplaats) en HDDCaddy totaalprijs ca. €500.
Voordat geld:
* mooier/minder saai uiterlijk dan de B590 IMO
* 1TB
* licht (2,36Kg)
* snel met SSD (belangrijker dan goede CPU/veel Ram IMO)
* goede accuduur

(In mijn achterhoofd nog de 3521: maar een 500Gb HDD en wel met Touch voor €35 meer)
Hoe kwam je aan precies aan het bedrag van 430?

Verwijderd

Topicstarter
Standaardprijs €494. Waardebon, EPP en Shopkorting toegepast. Eindprijs €433.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2013 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus de Dell Inspiron 15R 5521 geworden. Nou wil ik er een SSD inbouwen middels de HDD Caddy waarop het OS op komt te staan. Krijg je bij Dell ook een install disc van Windows 8 erbij? Zo niet, kun je een aanvragen?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:37
Je krijgt er standaard geen recovery cd bij. Productcode zit dacht ik ook ingebakken op het moederbord.
Recovery cd kun je volgens mij wel aanvragen. Als je pech hebt voor een kleine vergoeding.
Anders kun je Windows hier wel downloaden: http://forums.mydigitalli...cial-Windows-8-Repository
(Linkjes zijn verdwenen, maar met google kom je heel eind ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door wappiewappie op 28-03-2013 19:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. Ik heb het e.e.a. opgezocht en volgens mij is het allemaal niet zooo simpel. Ik wil de SSD gewoon op de plaats hebben van de DVD-drive middels een HDDCaddy en de originele HDD op de plaats laten waar hij is en al dataschijf gebruiken. Maar dan moet je blijkbaar rekening houden UEFI, Legacy mode etc etc. Zie ook:
- http://gathering.tweakers...efi&data%5Bboolean%5D=AND
- http://gathering.tweakers...oot&data%5Bboolean%5D=AND
- http://en.community.dell..../p/19481737/20254768.aspx
- http://www.eightforums.co...hdd-ssd-7.html#post168528
- http://en.community.dell....37/20257404.aspx#20257404

Nog aan het twijfelen of ik het door zal zetten. Ondanks dat het overkill is voor haar, zal het wel flink bijdragen aan het snelheidsgevoel van de machine.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2013 23:18 ]

• wappiewappie
Werkt dat anders dan bij een desktop dan?
Ik heb er zelf verder geen ervaring mee. Ik heb het alleen een beetje uitgezocht, omdat ik nu een laptop voor iemand anders aan het uitzoeken ben.

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
ik weet niet hoe het zit met de Dell, maar over het algemeen boek je de meeste snelheidswinst als je de SSD op de plek van de originele HDD plaatst. Dit is vaak een Sata-600 aansluiting, in tegenstelling tot de Sata 300 voor de DVD drive. Schiet me niet meteen af als het niet zo is;), ik heb niet kunnen checken of het ook voor deze Dell geldt.

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:56

hidde212

Free your mind...

Zeker waar. Typ dit ook vanaf een Dell inspiron 15R waar de HDD vervangen is door een Crucial M4, werkt op SATA-600, want hij leest met ~420MB/s (onder ubuntu).
Je moet als je je CD drive door een HDD vervangt met booten alleen even naar de boot setup om de volgorde juist te zetten, omdat CD drive hoger in de boot priority staat.

...and your ass will follow

Verwijderd

Topicstarter
Is that it...? Hoe heb je het voor elkaar gekregen? Omdat er bij de Dell geen installatie DVD bijgeleverd is (er is een recoverypartitie), zul je dus moeten gaan clonen of een andere Windows install disc gebruiken (en dmv de key welke in de BIOS zit activeren). Daarnaast waren er issues met een SSD gebruiken als opstart schijf (UEFI, Legacy mode o.i.d.).

• wappiewappie
Hoezo issues? Je moet in de bios/uefi de sata mode gewoon op AHCI zetten. Dat is alles voorzover ik weet.
Pagina: 1