vragen bij upgrade gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• larsvdvooren
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-02 21:32
Beste mede Tweakers

Ik zit al een tijdje te denken over een systeemupgrade voor mijn gaming pc
(TITAN)
(ik speel over het algemeen grafisch intensieve games zoals: Assassins Creed 3, BF 3, Farcry 3, Crysis 3, etc (heleboel drieën))
de onderdelen die ik ga vervangen zijn het moederbord : Asus AMD AM3+ M5A78L-M/USB3
de processor : AMD FX-8120 Black Edition @3.4Ghz
de videokaart : XFX HD7770 Black Edition Super Overclock @1.12Ghz
en het werkgeheugen : Team Elite 2 x 4 GB DDR3 1333 Mhz
ik ga deze vervangen met
moederbord : Asus Sabertooth Z77
processor : Intel Core i7 3770K Boxed
videokaart : XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation (uiteindelijk ga ik nog voor een tweede nadat ik een betere voeding heb gekocht)
werkgeheugen : G.Skill RipjawsZ F3-17000CL9Q-16GBZH

maar ik kan er niet uitkomen waarvoor ik eerst moet gaan,
daarom keer ik tot de community.
waarvoor zouden jullie kiezen?

Alvast bedankt
Lars

Verwijderd

Je wil weten of je eerst een upgrade set of GPU moet halen? Dit maakt niet zoveel uit beide geven een snelheids boost aan het systeem, maar voor gamen alleen is de GPU de grootste upgrade. Waarom wil je een 1100W voeding, dit is alleen handig als je triple CF wil draaien bv. of 50+ hdd's in je systeem wil hangen, 750W is zat. En bij een nieuw systeem mag een 120GB SSD natuurlijk niet ontbreken ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2013 21:32 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:13
Vraag 1: why on earth wil je een 1100 Watt voeding :S Daarmee kan je een quad crossfire HD7970 setup maken. Zoals hierboven aangegeven, iets in de trend van 750W is meer dan voldoende.

Daarnaast biedt 2133Mhz geheugen echt niet veel extra qua gaming performance t.o.v. bijvoorbeeld 1600Mhz. Ook 16GB is, voor een gaming pc, nog altijd overkill. In mijn pc zit 8GB en met 3 monitoren, 20 browsertabs open, Skype, muziek, bluray spelen op 1 scherm, game open op een ander, download programma's etc. etc. kom ik misschien net aan 6-7GB. Gebruik je een enkel scherm dan is het dus helemaal overkill.

Op dit moment biedt een 3770k ook niet heel veel voordelen in games in vergelijk met een 3570k, maar wellicht dat dit met toekomstige games gaat veranderen. Dit aangezien een AMD FX-8350 met diens 8 cores bij games als Crysis 3 ineens zeer goed meekomt met de Intel competitie (zit tussen de 3570k en 3770k in).

Tenslotte zou ik ook gaan voor een andere HD7970. Volgens deze review van Tweakers zijn de XFX modellen nogal luidruchtig en daarbij ook verre van de koelste. Over het algemeen zijn de kaarten van Gigabyte koel en stil voor een lage prijs. Wil je de absoluut snelste HD7970, ga dan voor de Club3D HD7970 RoyalAce, zie deze review voor meer info.

En zoals hierboven aangegeven, mocht je nog geen SSD hebben, besteed daar dan liever een paar euro aan :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Koop sowieso eerst een nieuwe voeding, voordat je ook maar iets anders gaat doen want een MS-Tech is toch wel een beetje vragen om problemen...

Verwijderd

Daarnaast biedt 2133Mhz geheugen echt niet veel extra qua gaming performance t.o.v. bijvoorbeeld 1600Mhz. Ook 16GB is, voor een gaming pc, nog altijd overkill. In mijn pc zit 8GB en met 3 monitoren, 20 browsertabs open, Skype, muziek, bluray spelen op 1 scherm, game open op een ander, download programma's etc. etc. kom ik misschien net aan 6-7GB. Gebruik je een enkel scherm dan is het dus helemaal overkill.
Als je voor 5 euro extra sneller geheugen kan halen is dit natuurlijk de betere keus, al is het nutteloos als je het systeem niet overklokt behalve dat het koeler zou moeten blijven en minder gestrest raakt.
Op dit moment biedt een 3770k ook niet heel veel voordelen in games in vergelijk met een 3570k, maar wellicht dat dit met toekomstige games gaat veranderen. Dit aangezien een AMD FX-8350 met diens 8 cores bij games als Crysis 3 ineens zeer goed meekomt met de Intel competitie (zit tussen de 3570k en 3770k in).
Hij is dus zoals je zelf zegt sneller dan de 3570K en voor die 60 euro extra geen slechte keus? Het systeem wat hij nou heeft is al niet super traag dus wil je een redelijk upgrade ga dan niet voor de 3570K....

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:13
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:04:
[...]
Als je voor 5 euro extra sneller geheugen kan halen is dit natuurlijk de betere keus, al is het nutteloos als je het systeem niet overklokt behalve dat het koeler zou moeten blijven en minder gestrest raakt.
Klopt, maar een vergelijkbare 1600Mhz set als dit Corsair geheugen is 30 euro goedkoper, oftewel 25% minder. Als je in verhouding zoveel extra wilt neerleggen voor misschien 1 FPS meer, be my guest, maar ik denk dat je die 30 euro beter kunt steken in een betere GPU zoals bv van XFX HD7970 naar die Club3D RoyalAce. Dit verschil is iets meer dan 30 euro, maar het verschil in FPS is meer in de trend van 5-10 FPS extra.
Hij is dus zoals je zelf zegt sneller dan de 3570K en voor die 60 euro extra geen slechte keus? Het systeem wat hij nou heeft is al niet super traag dus wil je een redelijk upgrade ga dan niet voor de 3570K....
Hier heb je een punt, had er zelf niet echt bij stilgestaan. Echter zou ik me in dat geval afvragen of het t waard is om nu een investering van 450-500 euro te doen in een nieuw mobo en cpu. Ja, een 3770k zal beter functioneren, maar ik zou persoonlijk een jaartje doorgaan met die FX-8120 (wat zeker geen onaardige CPU is) en dan gaan voor een Haswell of wellicht een nieuwe reeks AMD CPU (ik weet even niet wanneer AMD een nieuwe lijn gaat uitbrengen). Ik denk namelijk niet dat het verschil tussen een FX-8120 en een 3770k, afgezien van een enkele game, zo drastisch zal zijn dat het t verschil maakt tussen zeer goed speelbaar en onspeelbaar.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• larsvdvooren
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-02 21:32
OK, allereerst bedankt voor het snelle antwoord!
Dus ervan uitgaand dat mijn processor nog wel even mee kan,
Zouden jullie het aanraden dat ik een nieuw moederbord koop (sabertooth x990, of iets in die richting?) en mijn processor dan overclock naar (bv) 4Ghz (met een corsair h110 is dit prima haalbaar)
Of zal ik doorgaan met het huidige moederbord?

Verwijderd

Als je niet direct voor de upgrade gaat zou ik ook geen geld meer steken in je oude systeem? Overklokken is wel leuk maar kan ook het leven van je huidige systeem vroegtijdig beëindigen natuurlijk. De Corsair h110 kan je zeker overwegen want die past ook op de huidige Intel generaties :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Mee eens, moederbord en processor zou ik gewoon houden.
Vervang de voeding en de videokaart en je kunt weer prima 1-2 jaar vooruit.
Pagina: 1