Toon posts:

NAS advies uitleg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Na veel artikelen die ik over NAS systemen heb gelezen, heb ik toch nog vragen waar ik niet uit kom. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het volgende:

- Persoon A woont in Soest (Nederland)
- Persoon B woont in Wijk bij Duurstede (Nederland)
- Persoon C woont in Lille (Frankrijk)

Persoon A wil een NAS systeem met 5 hardeschijven. De vraag is of persoon B en persoon C ook toegang kunnen krijgen vanuit hun browser (Mits Persoon A toestemming geeft via zijn NAS systeem)?

Tweede vraag is:

Kan ik de NAS systeem zo instellen dat persoon A schijf 1 en 2 kan gebruiken voor backup, persoon B schijf 3 en 4 en persoon C schijf 5?

Derde vraag is:

Als persoon C vanuit Frankrijk een document wil openen vanuit de NAS systeem, kan hij hem dan gelijk openen, bewerken en dan weer opslaan? Of moet je het document eerst downloaden en na het bewerken weer uploaden?

Vierde vraag is:

Kan dit ook met een NAS systeem met 2 hardeschijven? Dus persoon A gebruikt schijf 1 en persoon B en C gebruiken schijf 2 onderverdeeld in 2 partities. (RAID is dan niet mogelijk)

Ik neem aan dat als de eerste vraag niet lukt, vraag 2, 3 en 4 ook niet lukken.

Op deze vragen heb ik geen duidelijk antwoord kunnen krijgen via dit forum of fabrikanten van de verschillende NAS systemen.

Alvast bedankt!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik denk dat je van het idee van schijven per gebruiker af moet stappen.

Neem een NAS, met RAID5/6 en creëer meerdere gebruikers, die via WebDAV of VPN+filesharing protocol toegang hebben tot een bepaalde share en stel dan per gebruiker/share een quota in.

Vervolgens natuurlijk wel een backup maken ergens van die data ;)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Raid 6 gebruiken ivm het defect gaan van de harde schijven.
Indien je per schijf gaat doen, dan heb je natuurlijk geen mogelijkheid om via raid slechte schijven op te vangen, en door te werken.
(Raid 5 is minimaal 3 schijven en er mag 1 defect gaan.
Raid 6 is 4 schijven, en er mogen 2 schijven defect gaan.)

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
uit eigen ervaring met een Iomega StorCenter ix4-200d Cloud Edition 8TB:

1: ja, sowiezo via FTP
2: nee, je kan wel een raidset maken en gewoon 3 shares aanmaken. in right management kun je dan ieder persoon zijn eigen share geven en eventueel 1 global share die iedereen kan benaderen
3: Ik weet dat je binnen je LAN een Iscsi kan opzetten, dit is zeg maar een virtuele harde schijf. ook kun je binnen je lan gewoon je share als netwerkdrive mappen in my computer. in deze gevallen functioneert het niet anders dan een externe hard disk. ik weet niet hoe en of dit kan via internet op een andere locatie, maar er zullen vast trucs voor zijn.
4: dit kan zo'n beetje ongeacht welke nas je pakt, maar wederom, denk niet in schijven maar in shares

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Niet over internet aub, SFTP of FTPES is dan een betere optie (versleuteld verkeer ipv. clear text)
3: Ik weet dat je binnen je LAN een Iscsi kan opzetten, dit is zeg maar een virtuele harde schijf. ook kun je binnen je lan gewoon je share als netwerkdrive mappen in my computer. in deze gevallen functioneert het niet anders dan een externe hard disk. ik weet niet hoe en of dit kan via internet op een andere locatie, maar er zullen vast trucs voor zijn.
iSCSI is idd voor LAN gebruik, over internet eigenlijk niet goed te doen.

Ik zou voor SFTP gaan of VPN+Windows File Sharing (SMB/CIFS)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
De derde vraag kan alleen als je gaat voor een virtuele desktop. Bijvoorbeeld met ESXi of Citrix.

Het nadeel daarvan is dat je NAS eigenlijk meer een thuis-server wordt. En dus een snellere CPU en meer RAM nodig heeft dan een pure NAS. En alle software moet ook op de NAS staan.

Het grote voordeel is dat de internet verbinding veel minder belast wordt.

TheS4ndm4n#1919

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:01

sHELL

VR "connoisseur"

RocketKoen schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:14:
De derde vraag kan alleen als je gaat voor een virtuele desktop. Bijvoorbeeld met ESXi of Citrix.

Het nadeel daarvan is dat je NAS eigenlijk meer een thuis-server wordt. En dus een snellere CPU en meer RAM nodig heeft dan een pure NAS. En alle software moet ook op de NAS staan.

Het grote voordeel is dat de internet verbinding veel minder belast wordt.
:? Hmmm je kunt toch ook gewoon een VPN op zetten en een folder sharen op de NAS? Of denk ik dan weer te simpel?

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
sHELL schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:17:
[...]

:? Hmmm je kunt toch ook gewoon een VPN op zetten en een folder sharen op de NAS? Of denk ik dan weer te simpel?
Het nadeel is dat je dan elk bestand dat je opent, download.
Ik heb voor mn werk bijvoorbeeld pdf bestanden waar ik informatie in op kan zoeken. Die staan op de server zodat iedereen altijd de nieuwste versie gebruikt.
Die bestanden zijn 100-300MB per stuk.
Geen probleem als je op kantoor zit, op het gigabit netwerk.
Maar thuis op de VPN over een 8Mbit lijntje is het een stuk minder prettig werken.

Ik heb ook bij klanten gezeten die dan een virtuele desktop gebruikten op de server. Dat ging een heel stuk sneller.
Behalve dan als je iets lokaal wilt printen, want dan moet het bestand alsnog gedownload worden.

TheS4ndm4n#1919

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

RocketKoen schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:32:
[...]
Die bestanden zijn 100-300MB per stuk.
Geen probleem als je op kantoor zit, op het gigabit netwerk.
Maar thuis op de VPN over een 8Mbit lijntje is het een stuk minder prettig werken.
Ah jah, op die manier is een VPN geen optie. Ik zat meer te denken aan kleinere doc bestanden. Maar inderdaad, zodra die bestanden groter zijn dan een paar MB zal de situatie niet echt meer werkzaam zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Bedankt voor jullie advies en het meedenken naar oplossingen!

Ik ben nu beter geinformeerd door jullie. Bestanden die in het buitenland gebruikt worden, zullen nooit groter zijn dan 20 MB. Ik neem aan dat een VPN dan net genoeg is? of heb ik dat verkeerd?

Windows File Sharing zal ik niet gebruiken, omdat ik een iMac heb, dus ik moet nog even ontdekken hoe ik alles moet instellen.

Ik zit wel te denken aan een QNAP TS-459 Pro 2 of een Synology DS713+ (Ik ga denk ik toch voor een 2 bay NAS in RAID 1 opstelling). Het lijkt overkill, maar ik ben alvast gericht op de toekomst en wil graag alles ontdekken en uitproberen. Hebben jullie een voorkeur voor 1 van deze 2? Welke is makkelijker in gebruik?

Is een NAS makkelijk aan te sluiten op een Ziggo Ubee router? Iemand ervaring? Moet ik op de computer of router nog poorten opengooien of instellingen wijzigen?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 19:59:
Beste mensen,

Bedankt voor jullie advies en het meedenken naar oplossingen!

Ik ben nu beter geinformeerd door jullie. Bestanden die in het buitenland gebruikt worden, zullen nooit groter zijn dan 20 MB. Ik neem aan dat een VPN dan net genoeg is? of heb ik dat verkeerd?
Dat zal voornamelijk aan je internet provider liggen, beetje fatsoenlijke upload is dan wel wenselijk. En vergeet niet naar eventuele alternatieven te kijken zoals bvb google drive die vaak voor simpele file hosting meestal een veel gebruikersvriendelijker en goedkopere oplossing hebben. (5GB gratis en voor 60 dollar heb je 100GB per jaar, werkt ook op mac)

[ Voor 3% gewijzigd door sHELL op 23-03-2013 23:27 ]

Pagina: 1