Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 338044

Topicstarter
Hallo

Ik wil binnenkort mijn huidige mb en cpu vervangen.(1055t)
Alleen nu zit ik erg te twijfelen of ik een normale i5 neem of een xeon.
Nu weet ik dat een xeon bedoelt is voor een server, maar deze cpu's zijn wel zeer stabiel.

Pc word vrijwel alleen gebruikt voor gamen, van de nieuwste games tot mmo's.

Wat is volgens jullie de beste keuze?

Budget is rond de 200,- mag er een paar tientjes overheen gaan als het moet.

i5 3570 of een e3-1220(30?)v2???

of is een instapper als de i5 3350p genoeg?

rest van systeem:
8gb ddr3
ssd
gtx480
1000 watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. Het is vrijwel NOOIT de CPU die instabiel. Ook hardware is vaak niet de oorzaak. Het is de software die in veel gevallen instabiliteit veroorzaakt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben ik volledig met je eens, maar bied een xeon genoeg extra(in mischien iets meer rekenkracht voor weinig geld extra) om hiervoor te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 12:21
een systeem dat niet is overgeclocked is nagenoeg altijd stabiel, als dat niet het geval is zal het waarschijnlijk het geheugen zijn.

Goed, een upgrade naar een i5 zal voor sommige spellen wel wat opleveren. De nieuwe titels als battlefield 3 en crysis 3 multithreaden vrij goed, dus daar heeft het weinig zin, aangezien je nu al een redelijk krachtige sixcore hebt.

Als je per se wil upgraden zou ik iig even wachten tot de haswell processors uitkomen over een maand of 2.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit kan iid een optie zijn ja, om even 2 maandjes te wachten. Ik moet zeggen dat ik nooit echt onder de indruk ben geweest van de 1055t. Zelfs met flinke stabile overclock krijg ik het idee dat die me 480 niet volledig kan voeden.
De 480 is ook niet altijd voor 100%(99%) aan het werk wanneer dit wel benodigd is.

Ik hoef niet persee het best een het nieuwste maar gewoon een systeem dat vlekkeloos draait. En de 1055t geeft nogwel eens stotteringen ingame. zowel met games vanaf ssd als hdd. Je ziet dan dat de 480 terug gaat naar 60% of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Kan je ook nog even sparen voor een 4670K + redelijk mobo. Is de goedkoopste K chip, maar cpu+bord zal wel iets boven de 300,- komen denk. de niet K chips kunnen niet of amper overclocken en zijn niet eens echt goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

De 3570 is iets sneller dan de Xeon. Hier kan je makkelijk CPU's vergelijken: http://www.cpubenchmark.n...+Xeon+E3-1220+%40+3.10GHz
Een 3770 zou een betere keuze zijn maar die is weer wat duurder. Echter krijg je daar aanzienlijke betere prestaties voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 19:15

Rordarok

De enige echte

In applicaties die multithreading ondersteunen, ja. Anders is het appels met peren vergelijken.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Anoniem: 91626 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 20:15:
Echter krijg je daar aanzienlijke betere prestaties voor.
behalve bij gamen, en dat is wat ie met de pc doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haarbal schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 21:27:
[...]

behalve bij gamen, en dat is wat ie met de pc doet.
Ja daar gaat het vooral om. Af en toe heb ik autocat nodig, maar hier is geen super dikke cpu voor nodig.
En ik vind het zonde om bijv 80 euro meer uit te geven als ik het niet nodig heb. Koop ik liever een extra ssd :P .

Het gaat mij erom dat hij is games goed presteert, en als er geen verschil tussen een 150,- en 220,- euro cpu zit vind ik dit zonde geld. Ik wil alleen geen amd meer vind ik tegenvallen.

Maar het verschil tussen een instap en mid-end i5 merk je dus niet echt ingame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 12:02
heb zelf een 1055t en ga binnekort over op haswell zodra het uitkomt!
een vriend van mij heeft onlangs de overstap gemaakt van een 1045T naar een i5 3570k en ik heb dat ook even mogen proberen, wereld van verschil en je min framerate schiet omhoog. dit is dan wel onze ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Milan93 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:07:
heb zelf een 1055t en ga binnekort over op haswell zodra het uitkomt!
een vriend van mij heeft onlangs de overstap gemaakt van een 1045T naar een i5 3570k en ik heb dat ook even mogen proberen, wereld van verschil en je min framerate schiet omhoog. dit is dan wel onze ervaring
Kijk dat wil ik zien. Goed om te horen dat ik niet de enige ben die last van frame drops heb.(is niet goed maar toch;p)

Heeft iemand enig idee of de moederborden van de haswell veel extra bieden?
Huidige borden bieden ook usb3.0 en pci 3.0.
Als ze niks extra bieden heeft het mischien weinig zin om hier extra geld aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:32
Maar jouw 1055t draait op 3.8GHz, imo kán een phenom II met 4 cores of meer op 3.8GHz nooit een extreme bottleneck vormen.
Welke games speel je? Meet de processor activiteit eens tijdens het gamen?
Ik ben namelijk bang dat je straks 250-300 euro uitgeeft, en er eigenlijk weinig tot niks mee wint in game prestaties. Dat geld kun je veel beter in iets anders stoppen en misschien heb je wel gewoon een software/driver probleem.
Een 3350p is multithreaded ook niet beter dan een phenom II x6 op 3.8GHz, imo dus zeker geen noemenswaardige upgrade, wacht dan inderdaad even op Haswell en pak daar een high-end processor van (of misschien past er een fx8350 op je huidige moederbord?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik speel bijv aion, tomb raider,dmc eigelijk van alles wel wat qua zwaarte van het spel.
Nu is tomb raider ook gewoon zwaar voor me 480.

Waar ik goed merk dat me 480 niet vollodig aan zijn werk kan is bij 3dmark vantage. Hier blijft die gewoon niert volgas staan, maar als ik naar mijn cpu kijk is ook deze niet altijd volledig aan het werk, soms staat die wel op zijn max maar niet altijd.

Windows is in de tijd dat ik dit systeem al meerderen keren opnieuw geïnstalleerd, dus vermoet niet dat software het probleem is.

fx8350 zou mischien wel passen, maar eigelijk wil ik weer terug naar intel. Heb daar toch beteren ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 91626 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 20:15:
De 3570 is iets sneller dan de Xeon. Hier kan je makkelijk CPU's vergelijken: http://www.cpubenchmark.n...+Xeon+E3-1220+%40+3.10GHz
Een 3770 zou een betere keuze zijn maar die is weer wat duurder. Echter krijg je daar aanzienlijke betere prestaties voor.
Als ik hiernaar kijk zou ik het beste voor een e3-1230v2 kunnen gaan(Jij had een 1220 geselecteerd en geen v2 scheeld een hoop :P) Deze verslaat bijna alles en is tekrijgen voor iets meer dan 200,- euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 12:02
Heb even die e3-1230v2 opgezocht op een aantal forums en lees dat je deze niet kunt overclocken, waarom zou je niet voor een 3570k gaan? die overclocken als beesten en lijken mij dan wat meer future proof ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Ik heb zelf ook de 1055t op 3.8ghz en ik vindt me totaal niet in jouw bevindingen. Ik heb echter wel een 6950 met 2 gb geheugen. Heb mijn processor ook nog nooit boven de 30% gezien tijdens gamen. Alleen Crysis 3 weet hem voor 50% te benutten op ultra (alleen trekt me videokaart dat weer niet).

Wil je toch perse upgraden. Wacht dan op de nieuwe serie. Denk persoonlijk dat je met een nieuwe videokaart meer opschiet.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Milan93 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 13:08:
Heb even die e3-1230v2 opgezocht op een aantal forums en lees dat je deze niet kunt overclocken, waarom zou je niet voor een 3570k gaan? die overclocken als beesten en lijken mij dan wat meer future proof ;)
Het voordeel is dat de 1230v2 eigelijk een i7 is, dus 4 +ht heeft. Mischien dat die hierdoor iets meer future proof is. en als je naar benchmarks kijk is hij sneller dan een 3570.

Helaas vrijwel niet te overclocken, maar denk ook niet dat dit echt nodig zal zijn. Blijft lastig, prijs kwalateit verhouding komt de 1230v2 er iig heel goed uit als ik het overal lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Anoniem: 338044 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 14:51:
[...]

Het voordeel is dat de 1230v2 eigelijk een i7 is, dus 4 +ht heeft. Mischien dat die hierdoor iets meer future proof is. en als je naar benchmarks kijk is hij sneller dan een 3570.

Helaas vrijwel niet te overclocken, maar denk ook niet dat dit echt nodig zal zijn. Blijft lastig, prijs kwalateit verhouding komt de 1230v2 er iig heel goed uit als ik het overal lees.
En je weet dat HT bijna in geen enkel spel prestatiewinst geeft? In sommige gevallen zelfs prestatieverlies.

Dan is de 3570K een betere oplossing.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

3570K is stock genoeg om een GTX670 bij te houden in vrijwel iedere titel.
Zelfs met matige koeling mits je een heel slechte hebt, is 4,0Ghz tot 4,2Ghz prima te doen, bij veel sneller heb je nog amper winst momenteel, tot je naar 3 en 4 GPU oplossingen kijkt, waar ze Z77 niet geschikt voor is.

3570K vs 3770K in puur games is helemaal geen verschil, 3570K is de betere keuze.

Toekomstproof? Mja, gezien hoe weinig games werkelijk 4 cores volledig gebruiken, durf ik erop te wedden dat je voorlopig helemaal niets kunt met 8 cores.
Games die één main thread gebruiken en de rest zoals physics verdelen over de rest hebben last van HT. De thread die ze wel 100% beladen gaat namelijk HT doet en levert daarmee wat prestatie in, terwijl hij dit leent voor een thread die op 45% gaat draaien, om de andere 6 van 48% naar 45% load te brengen. Dat wil je dus eigenlijk niet en het kan je een beetje performance kosten.
Pagina: 1