Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop in quarantaine zetten.

Pagina: 1
Acties:

• WesleyRBK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-11 11:31
Goedendag,

Werd laatst gecontacteerd door een kennis waarbij geld van de bank is afgehaald via ideal. Degene zit bij ABN Amro en je moet daar dus gebruik maken van een e.dentifier. Ik denk dus dat de kennis een man in the middle virus heeft waarbij de code die de e.dentifier genereert word doorgestuurd naar de hacker. Ik zei tegen hem dat ik er wel even naar wil kijken.

Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ben namelijk bang dat de virus verspreid kan worden via wifi of usb sticks. Dus wat is de beste manier om een aantal programma's over te brengen naar de geïnfecteerde laptop zonder andere computers in gevaar te brengen? Hulp bij mijn probleem of het aanpakken van de virus zou ik prijs stellen.

Mvg,

Wesley

Verwijderd

Ik zou een CD branden met een virus reddings disc, zowel Kaspersky als AVG (en vele anderen) bieden dit soort diensten aan, daarnaast zijn er ook nog een aantal (meestal op linux gebaseerde) paketten die al dan niet gratis te downloaden zijn.
Ik moet bekennen dat ik het zelf nog nooit heb gedaan, maar een google-search zal ongetwijfeld hulp bieden.

Vervolgens start je niet het besturingssysteem van de laptop op, maar de reddings software op de cd.

Let er wel op dat je niet een rewritable cd gebruikt, al is de kans extreem klein dat het virus geactiveerd wordt als je opstart vanaf een reddings dics (mocht er inderdaad een virus op de pc zetten).

Edit:
Hier zijn in ieder geval de links voor de AVG en Kaspersky varianten.
http://www.avg.com/eu-en/avg-rescue-cd
https://support.kaspersky.com/4162

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2013 19:27 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Laptop niet aanraken en bank en politie bellen.
Laatst een kennis van mij een soortgelijk geval. Laptop afgehaald en onderzocht door digitale rechercheurs.
Kreeg hem geformatteerd terug volgens mij.
Heb niet de illusie dat je hiervoor voldoende kennis en tools hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 20-03-2013 19:32 ]

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Lijkt mij dat deze laptop het befaamde "Zeus" virus / trojan heeft. Deze genereerd een extra veld in een webpagina van een bank, zodat het net echt lijkt. Waarschijnlijk heeft deze persoon van de laptop die extra velden ingevuld en zodoende is er dus geld van zijn rekening afgehaald.

Zeus Wiki
Symantec pagina over de Zeus trojan.

Mocht je dit virus hebben, dan raad ik je aan de stappen die hier boven al genoemd zijn en een format van je windows en je MBR.