Rackservers kopen in nederland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viccoh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-01-2024
Hoi! (m'n eerste post geloof ik)

Ik ben op zoek naar Nederlandse rackserver bouwers / verkopers.
We hebben een Engels bedrijfje en ik heb tot nu toe in engelse shops onze servers gekocht (zoals www.rackservers.com ).
Nu wil ik hier in Nederland een aantal servers gaan plaatsen en heb moeite met het vinden van een degelijke _nederlandse_ rackserver shop (online / offline). Heeft iemand wat links hiervoor?
Het is niet dat ik geen nederlandse rackserver shops kan vinden, maar wat ik vind, vind ik niet acceptabel.

Bijv. http://www.rackserver.nl/ - veels te duur.

En kan iemand ook bevestigen dat rackserver-zelfbouw niet loont? Ik bouw al m'n hele leven m'n eigen desktops, maar ik heb nog nooit het idee gehad dat dit veel nut heeft met rackservers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
www.dell.nl ? En dan even klikken op MKB en kiezen voor servers? Genoeg keuze.

Je hebt ook nog HP, maar die werkt meer met tussenpersonen. Bij Dell kan je rechtstreeks vanaf hun website kopen. Je hebt ook nog Lenovo/IBM en nog wat merken, maar Dell en HP zijn in NL de grootsten.
viccoh schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 17:04:
En kan iemand ook bevestigen dat rackserver-zelfbouw niet loont? Ik bouw al m'n hele leven m'n eigen desktops, maar ik heb nog nooit het idee gehad dat dit veel nut heeft met rackservers?
Zou ik niet doen voor bedrijfsmatig gebruik. Je wilt dan garantie en dat de onderdelen lang leverbaar zijn. Consumenten hardware is ook niet berekend en gegarandeerd voor een bepaalde levensduur. Servers zijn dit wel.

Bij de gemiddelde server zit ook 3 jaar garantie met next business day support. Als er iets kapot is dan heb je het nieuwe onderdeel vaak de volgende dag in huis. En afhankelijk van je contract kan je zelfs een monteur over de vloer krijgen die het onderdeel plaatst. Ook nog als je server 5 jaar oud is kunnen onderdelen nog steeds geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viccoh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-01-2024
Dell is eigenlijk vrij aardig ja. Alleen mis ik wat configuratie opties. Zo is er maar weinig HD keuze bijvoorbeeld. En een sata drive van 1TB voor 215 euro? Nou zou ik een bestelling zonder drives kunnen doen en de drives elders halen .. hmm. Ook de geheugen configuratie is freaky; 4*4gb = 137 euro, 4*8 = 704 euro :o

Bedankt voor je reply iig. Ik denk dat ik gewoon een dag (of wat) moet rond googlen en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57
Voor zelfbouw zou je ook nog Supermicro kunnen doen. Bekende leveranciers zijn TWP, Ahead-IT (belgisch, maar niet minder aantrekkelijk) of GigaServer. Houd er alleen wel rekening mee dat die leveranciers onmogelijk alle aangeboden configuraties kunnen testen. Dat is het grote nadeel van Supermicro: er wordt vaak een 3rd party RAID controller van Adaptec, LSI, 3Ware of Areca opgeprakt en als je alleen al die combinaties vermenigvuldigt met het verschillend aantal aangeboden Supermicro borden in die systemen, dan kan je op je vinger natellen dat zoiets praktisch niet te ondersteunen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Hoi! (m'n eerste post geloof ik)

Ik ben op zoek naar Nederlandse rackserver bouwers / verkopers.
We hebben een Engels bedrijfje en ik heb tot nu toe in engelse shops onze servers gekocht (zoals www.rackservers.com ).
Nu wil ik hier in Nederland een aantal servers gaan plaatsen en heb moeite met het vinden van een degelijke _nederlandse_ rackserver shop (online / offline). Heeft iemand wat links hiervoor?
Het is niet dat ik geen nederlandse rackserver shops kan vinden, maar wat ik vind, vind ik niet acceptabel.
Wil je nu een enterprise apparaat, of een standaard desktop?

Niet letterlijk, natuurlijk. Maar bij dell/hp/lenovo/acer krijg je toch wel iets wat je bij zelfbouw niet krijgt: goede garantie. Uit het hoofd kan je bij dell 3-hour support nemen. Bij defecten binnen 3 uur een man met verstand van hardware onsite. Dat lukt je niet met zelfbouw. Zelfs tweakers.net neemt geen zelfbouw servers, maar gewoon standaard spul van de fabrikant met de goedkoopste offerte (ik ken de procedure niet, maar ik neem aan dat er bij dell, hp en lenovo wordt aangeklopt). Een zelfbouwserver heeft gewoon als belangrijk nadeel dat je niet zeker bent dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
viccoh schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:07:
Dell is eigenlijk vrij aardig ja. Alleen mis ik wat configuratie opties. Zo is er maar weinig HD keuze bijvoorbeeld. En een sata drive van 1TB voor 215 euro? Nou zou ik een bestelling zonder drives kunnen doen en de drives elders halen .. hmm. Ook de geheugen configuratie is freaky; 4*4gb = 137 euro, 4*8 = 704 euro :o

Bedankt voor je reply iig. Ik denk dat ik gewoon een dag (of wat) moet rond googlen en vergelijken.
HDD keuze is er reuze. ;) Ligt een beetje aan welk model PowerEdge je kiest. De goedkopere kunnen alleen met SATA schijven. Duurdere kunnen SAS krijgen of hebben dat standaard.

Het geheugen is vaak ECC RAM en bij racks nog UDIMM model. Kost altijd meer dan normaal RAM.

En verder, in dat meer geld zit ook je garantie verwerkt. Dell garandeerd dat je HDD drie jaar lang goed blijft ondanks 24/7 gebruik. Normale consumenten schijfjes vinden het niet altijd leuk om 24/7 te werken.

Darkstone noemt al de nadelen van zelfbouw. Vrijwel elk bedrijf koopt een standaard server van een van de grote hardware boeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Simpel gezegd: als je geen downtime kan of mag hebben (of deze op zijn minst wil minimaliseren), ga dan voor servers van een merk dat degelijke support geeft. Ja, je betaald er voor, maar dat haal je er bij problemen terug uit. Denk aan kostenloze reparaties, etc.
Ik heb zelf veel ervaring met Dell PowerEdge servers incl. 4Hr Mission Critical support. Laatst een voeding met kortsluiting gehad, een paar uur later zat er een volledig nieuwe voeding in.

Het spul op zich is duurder omdat het om "enterprise-grade" materiaal gaat. SAS schijven en ECC RAM zijn nu eenmaal duurder...

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
SAS schijven en ECC RAM kosten in principe geen ruk. Waar je vooral voor betaalt is die monteur die binnen 4 uur op de stoep staat en de UPS koerier die tegen die tijd het onderdeel moet gaan leveren vanuit het servicedepot.
Wil je dat soort dingen bij zelfbouw, dan zal je het al zelf op voorraad moeten houden. Draai je een heel serverpark met onderling uitwisselbare hardware, dan is dat geen probleem. Draai je een handjevol servers, dan wordt het nogal duur om zelf schijven, geheugen en moederborden op voorraad te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
> PNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 19:07
Al het bovenstaande is waar, maar ik ben nog wel benieuwd wélk bedrag je zelf in gedachten had? Waarvoor ga je 'm inzetten etc?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je 19" rackmounted spul wil gaan draaien pak "als je belieft" gerenommeerd spul van HP/DELL/IBM...

Je wil niet voor ieder wissewasje naar een CoLo crossen voor een verstoring op hardwarevlak.

Persoonlijk: HP

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Welke aantallen zit je aan te denken?

Want in principe als het >50 oid wordt en je bent handig (en bereid je handen uit de mouwen te steken) dan zou ik zeggen : Koop een zooitje supermicros en gooi er zelf wat hw op.
Dan heb je budget over voor een zooitje spare-servers voor als er iets kapot gaat waarna jij naar het colo kan rijden om het te gaan fixen.

Bij <50 of je wil bijv ook wel eens op vakantie dan zou ik zeggen Dell of HP, mits je genoeg afneemt praat je ook over heel andere prijzen dan hun webshop aangeeft.

Goedkoop kent namelijk ook zijn prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Gomez12 op 21-03-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk ook eens naar Cisco. Ook beschikbaar met 2 en 4 uur hardware replacement.
SmartPlay bundels zijn het goedkoopst en hier kan je dan verdere hardware aan toe voegen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 22:22
Even over Dell: die on-site hardware helpdeskers zijn echt super. Die weten heel veel uit het hoofd op te lossen, en als de oplossing tijd kost of er moet 't een en 't ander besteld worden dan houden ze je netjes en goed op de hoogte. Hardware is verder prima van Dell.

Over je keuze voor hardware: ik denk dat je eerst moet gaan kijken naar het doel van je server, voordat je een fabrikant/hardwareboer aanschrijft. Hier op tweakers zijn er verschillende servers met verschillende doeleinden die een verschillende combinatie van hard en software hebben. Veel geheugen, veel harddisk-ruimte of juist rekenkracht: het is maar wat je wilt doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bl@ckbird schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 23:18:
Kijk ook eens naar Cisco. Ook beschikbaar met 2 en 4 uur hardware replacement.
SmartPlay bundels zijn het goedkoopst en hier kan je dan verdere hardware aan toe voegen.
Ik heb 't spul nog nergens zien hangen (zegt niks), maar zou Cisco zich niet gewoon eens bezig kunnen gaan houden met dát waar ze goed in zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03
wimmel_1 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 23:42:
[...]

Ik heb 't spul nog nergens zien hangen (zegt niks), maar zou Cisco zich niet gewoon eens bezig kunnen gaan houden met dát waar ze goed in zijn?
UCS blade chassis met fex enz is erg leuk speelgoed, soort virtualisatie laag over je hardware heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Da's iets wat ik met HP BL*/DL* spullen i.c.m. EVA voor FC strorage al jaren doe. Wat ik er mee wilde zeggen is dat ik Cisco in die markt eigenlijk nog maar amper tegen kom.

Cisco is voor mij een leverancier van L2/3 materiaal, niet van L1 ;)

En HP moet zich ook niet met L2/3 bezig houden.... Ook al zijn die Procurves (oud 3Com) niet slecht.

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 22-03-2013 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wimmel_1 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 02:01:
Da's iets wat ik met HP BL*/DL* spullen i.c.m. EVA voor FC strorage al jaren doe. Wat ik er mee wilde zeggen is dat ik Cisco in die markt eigenlijk nog maar amper tegen kom.

Cisco is voor mij een leverancier van L2/3 materiaal, niet van L1 ;)

En HP moet zich ook niet met L2/3 bezig houden.... Ook al zijn die Procurves (oud 3Com) niet slecht.
En toch is dat Cisco spul heel mooi. Dat jij het een L2/3 materiaal leverancier vind is jouw beperking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07 22:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

[...]
Nou dat doen ze ook. UCS is vele malen flexibeler dan een HP / IBM omgeving. Probeer jij maar eens een HP Rack Server te gebruiken als vervanging van een kapotte blade of andere rack server.
Cisco USC maakt gebruik van Service Profiles. Je koppelt het service profile los van de kapotte hardware en koppelt hem aan de vervangende. Op dat moment is de vervangende server identiek aan de kapotte. BIOS / Firmware level, MAC adres WWN etc. Booten van SAN en klaar.

Cisco UCS in combinatie met NetApp, VMware en Citrix (Beter bekend als de flexpod) is behoorlijk winst aan het boeken in NL.

Maar goed, dit is niet het "hemel Cisco USC op- draadje" :P

@Topicstarter: Wil je nu een zelfbouw rackserver, of wil je een model van een leverancier met bijbehorende support?
Wat is je budget
Wat voor workload ga jij draaien en wat verwacht je aan performance?

[ Voor 6% gewijzigd door Equator op 22-03-2013 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Equator schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 07:29:
[...]
Cisco USC maakt gebruik van Service Profiles. Je koppelt het service profile los van de kapotte hardware en koppelt hem aan de vervangende. Op dat moment is de vervangende server identiek aan de kapotte. BIOS / Firmware level, MAC adres WWN etc. Booten van SAN en klaar.
Nergens om, maar dat kan een HP blade center ook... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07 22:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Question Mark schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 09:07:
[...]

Nergens om, maar dat kan een HP blade center ook... ;)
Maar niet met een rack server een blade server vervangen. Binnen UCS is het management van losse rack servers en blade servers in een enkele interface beschikbaar en kan een service profiel van een blade worden gekoppeld aan een rack server. Zolang er grofweg dezelfde processoren in de systemen worden gebruikt met het OS er niets van.

[ Voor 10% gewijzigd door Equator op 22-03-2013 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Binnen het rackserver segment hebben wij goede ervaringen met Ahead-IT als Supermicro leverancier, maar eea hangt af van je eisen. een Supermicro is stukken flexibeler dan welke HP of Dell dan ook mbt tot je configs, zeker als je op een strak budget zit.
Het voordeel van Ahead is dat ze redelijk vaste configs leveren waardoor ze veel ervaring hebben met de geleverde systemen (inc goede support)

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Powermage schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:39:
Binnen het rackserver segment hebben wij goede ervaringen met Ahead-IT als Supermicro leverancier, maar eea hangt af van je eisen. een Supermicro is stukken flexibeler dan welke HP of Dell dan ook mbt tot je configs, zeker als je op een strak budget zit.
Het voordeel van Ahead is dat ze redelijk vaste configs leveren waardoor ze veel ervaring hebben met de geleverde systemen (inc goede support)
Mijn ervaring is dat het vooral ramwerk is bij de assemblage. Als ik servers van ze binnenkrijg mag ik altijd eerst zelf nog even kijken of het geheugen wel in de juiste slots zit. Regelmatig setups binnengekregen waarbij geheugen niet dualchannel ingericht was of alles op 1 CPU zat. Dat soort dingen zijn killing voor je performance. Verder willen de aangesloten kabels naar de backplane nog wel eens verschillen per server. Is maar net wie je server gebouwd heeft daar.

Maargoed, heb tot nu toe bij Dell ook al een nieuwe server gered van de kortsluitingsdood, was nieuwsgierig naar hoe het er allemaal vanbinnen uitzag, tref ik een schroef klem tussen 2 pinnen op het moederbord aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Grappig, ik trek de servers als ik ze krijg ook altijd even open (t blijft altijk leuk speelgoed servers, ongeacht het merk) maar dit soort zaken echt nog nooit gehad bij hun.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Cisco staat op nummer 2 wat betreft blade server verkopen in de US en wereldwijd op nummer 3.

De IT markt zit momenteel in een markttransitie. Van standalone servers naar cloud-achtige constructies.
Cisco is niet in de servermarkt gestapt voor servers, ze zijn in de servermarkt gestapt vanwege de transitie naar cloud. NetApp / EMC als storage platform. UCS voor computing. Nexus voor datacenter switching. VMware ESXi, MS Hyper-V en Citrix Xen als hypervisor en Cisco Cloupia / CIAC als automation / orchestration tool. UCS is hier slecht een klein onderdeel in de complete datacenter stack.

UCS-C ( als standalone rackmounted servers ) bieden niet zo veel meerwaarde als andere fabrikanten. Behalve dat je een handig migratie pad hebt, als je van rackmounted servers naar een blade omgeving wil gaan. ( UCS gebruikt services profiles, waarbij het voor de tooling niets uit maakt of je een blade server hebt, of een rackmounted server. Zonder service profile is een blade of rack server een dom stuk ijzer. ) Wat betreft pricing is Cisco vaak iets goedkoper als HP of IBM. Dell is vaak goedkoper dan Cisco.

Steeds meer apparaten (zoals auto's) worden verbonden met het internet en verzenden data. (the Internet of everything) Deze data moet ergens in een datacenter verwerkt worden. ( Bij voorkeur met een hoge mate van automatisering.) Alles wordt cloud. Vandaar dat ze Meraki hebben gekocht. Cisco investeert vooral in markt transities. Dat hebben ze ook gedaan in VoIP / Unified Communications / video conference. Nu is VoIP / UC slechts een service uit een datacenter.

Cisco is hier overigens niet uniek in. Ze willen allemaal het datacenter domineren en een volledige datacenter stack kunnen leveren. ( HP, IBM, Dell, zelf Oracle. )
Dat ligt er aan welke SLA je moet hebben en hoeveel werk je met assembleren wil hebben. Als het om een enkele server gaat die er een paar dagen uit mag liggen dan is zelfbouw een optie. Je hebt dan alle tijd om onderdelen te bestellen, naar het datacenter te gaan en de defecte hardware te vervangen.

Bij server fabrikanten kan je gewoon regelen dat je binnen 4 uur nieuwe hardware hebt, mocht het defect gaan. Bij grotere aantallen servers ben je minder bezig met het vervangen van defecte hardware. Verder zijn servers van fabrikanten uitgebreid getest. Bij een Enterprise SSD krijg je bijvoorbeeld de garantie dat het minimaal 5 jaar moet blijven werken. Verder kan je support cases openen voor software gerelateerde zaken. (Zoals bug fixes in drivers en firmware.) En alles is gedocumenteerd. Voor prijzen zou je even kunnen kijken in de Pricewatch. Zie hier bijvoorbeeld voor een lijstje. Verder hebben veel fabrikanten een partner locator op hun website staan waar je kan zoeken naar resellers.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Gomez12 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 23:15:
Welke aantallen zit je aan te denken?

Want in principe als het >50 oid wordt en je bent handig (en bereid je handen uit de mouwen te steken) dan zou ik zeggen : Koop een zooitje supermicros en gooi er zelf wat hw op.
Dan heb je budget over voor een zooitje spare-servers voor als er iets kapot gaat waarna jij naar het colo kan rijden om het te gaan fixen.
Zelfbouw servers is echt iets wat ik niet aan zou beginnen. Google doet het bijvoorbeeld, maar die heeft ook hele eigen afdelingen die zich puur daarmee bezig houden en support leveren op die dingen. Ik heb het idee dat de TS gewoon een MKB bedrijfje heeft. Dan lijkt het me beter om kant-en-klare hardware te kopen waarmee je zeker weet dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:48
_JGC_ schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:49:
SAS schijven en ECC RAM kosten in principe geen ruk. Waar je vooral voor betaalt is die monteur die binnen 4 uur op de stoep staat en de UPS koerier die tegen die tijd het onderdeel moet gaan leveren vanuit het servicedepot.
Niet helemaal. Je betaald er voor dat Dell/HP garandeert dat hardware X werkt in server Y. Testen kost veel tijd (en dus geld).
Dus in verhouding zijn de schijven van HP/DELL erg duur als als je ze vergelijkt naar gewone schijven. Maar je kan ze eigenlijk niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Rolfie schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:11:
[...]

Niet helemaal. Je betaald er voor dat Dell/HP garandeert dat hardware X werkt in server Y. Testen kost veel tijd (en dus geld).
Dus in verhouding zijn de schijven van HP/DELL erg duur als als je ze vergelijkt naar gewone schijven. Maar je kan ze eigenlijk niet vergelijken.
Die garantie is ook maar zo zo... heb vaak scsi meuk gehad met controllers die niet compatible waren met de disks of andersom
Het is vooral de voorraad die veel geld kost. Koop ik een zelfbouw setje, mag je blij zijn als over 2 jaar nog een passend mobo te krijgen is. Bij dell en hp kan je zelfs voor eol spul nog tijden lang spareparts krijgen.
Pagina: 1