SSD samen met Cache SSD

Pagina: 1
Acties:

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 14:59
Hi Tweakers!

Binnenkort ga ik een nieuwe laptop aanschaffen. Ik twijfel nog tussen twee variant (een met mSata Cache SSD en zonder). De mSata SSD is een zogenaamde Cache SSD (16gig). De harde schijf zal ik vervangen door een "normale" SSD.

Zelf ben ik benieuwd of het voordelen oplevert als een Cache SSD en een normale SSD samen in de laptop zitten. Zal hier merkbaar verschil in zitten of is het eigenlijk zonde van het geld als ik toch al een SSD in de laptop zet?

ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Groeten,

PS: ik weet niet of ik in het juist deel van het forum post. Wanneer dit niet het geval is verneem ik het graag.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Verwijderd

Een cache SSD is bedoeld voor SRT caching van een hardeschijf. Als je geen hardeschijf in je computer hebt, moet je absoluut geen caching feature gebruiken. Dat wordt alleen maar trager en bovendien lever je veel betrouwbaarheid in.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Een Cache SSD kan een gewone SSD niet verdere winst geven.

Dus als je toch een SSD erin zet, neem dan de variant zonder Cache SSD.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kun je niet beter die mSata cache-ssd vervangen voor een gewone mSata SSD ? Ik weet ook niet wat het verschil is eigenlijk, SSD caching lijkt me meer iets van het OS / de software eigenlijk.

ZO kun je ook je gewone HDD blijven gebruiken voor bulk-data

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

u_nix_we_all schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:40:
Kun je niet beter die mSata cache-ssd vervangen voor een gewone mSata SSD ? Ik weet ook niet wat het verschil is eigenlijk, SSD caching lijkt me meer iets van het OS / de software eigenlijk.

ZO kun je ook je gewone HDD blijven gebruiken voor bulk-data
In de afmetingen, Controller technisch, NAND chip technisch, zijn cache msata SSD's vaak hetzelfde als gewone mSATA SSD's.
Alleen ze hebben gewoon een kleinere capaciteit (met eventuele grote overprovisioning), wat ze alleen geschikt maakt als cache.
Door de Caching software, worden ze niet benaderbaar gemaakt. Maar als je ze zou formateren en in een systeem hangt. Heb je gewoon een 16GB drive.

Jou suggestie is inderdaad ook niet verkeerd. Een pricewatch: Crucial m4 mSATA CT128M4SSD3 128GB is nauwelijks duurder dan zijn grote broertje.

Famous zou dan evengoed de gewone variant laptop moeten kopen, met alleen een HDD en dan de mSATA SSD bijplaatsen, inplaats van de mSATA SSD vervangen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 20-03-2013 16:48 ]

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 14:30

BLACKfm

O_o

Op mijn moederbord (de eerste met een cache SSD) zit een SSD van 30 gb en die kon ik voordat ik deze had ingesteld gewoon benaderen via de verkenner.

Het lijkt me als je deze dus niet instelt alszijnde cache SSD dat deze gewoon als opslagmedium wordt herkend. Maargoed, een dergelijke SSD is naar mijn idee wat overpriced t.o.v. een normale SSD dus kun je die inderdaad beter vervangen voor een ruimer model.

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 14:59
Dank allemaal voor de reacties!

Een normale HDD heb ik eigenlijk niet nodig. voor films e.d. zal ik een externe HDD gebruiken (al is het wel makkelijk). Als ik de variant neem zonder een mSata Cache SSD ga ik ervan uit dat het slot er wel in zit. Dan is het voor mij alleen even afwegen of ik een mSata wil met HDD of de HDD vervang voor een SSD.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Pagina: 1