Galeton schreef op maandag 18 november 2013 @ 12:03:
1. Er vanuit gaande dat meneer Hawking op het juiste spoor zit zou het heelal (universum) best wel eens de vorm van een donut kunnen hebben, waarbij de buitenlaag van die donut al een soort spiegel/doorreis mogelijkheid werkt. Met andere woorden als je aan de rand komt ga je 'rechtdoor' alleen is dat niet rechtdoor maar ga je automatisch in een cirkelbeweging mee met de lijn van die donut.
Nee, je gaat rechtdoor, alleen merk je alleen iets van die kromming doordat je je vertrekpunt zou kunnen tegenkomen zonder dat je ooit van je rechte pad bent afgeweken.
Dat zou betekenen dat we nooit buiten ons eigen universum zouden kunnen treden en daardoor ook nooit kunnen achterhalen wat er buiten onze donut zit. Zodoende is het
onmogelijk (totdat iemand daar iets op heeft gevonden

) om de erachter te komen wat er buiten onze donut zit. Dat niets is dan misschien niet helemaal niets, maar we kunnen er ook niet achter komen wat het dan wel is.
Er is binnen onze ruimtedimensies helemaal geen "buiten". Dat is iets waar je je overheen moet zetten. Je voorstellingsvermogen houdt daar gewoon op. Het enige dat nog werkt is een wiskundig model.
2. Parallelle universa...
Dit is allemaal lulpraat.
3.
Dit artikel geeft een techniek aan waarmee het uitdijen van het heelal kan worden gemeten op den duur.
Daar hebben we al metingen van. Dus wat bedoel je met "op den duur"? Hooguit dat we dan precieze kunnen meten.
Bovendien staat deze technologie toe om het vacuüm te 'vernietigen'.
Dit is weer lulpraat.
Om dan een andere vraag te stellen die wellicht makkelijker te onderzoeken is en uiteindelijk hetzelfde resultaat geeft; wat zit er tussen twee atomen in?
Dat is afhankelijk van hoever ze uit elkaar zitten. Per definitie zit er ruimte tussen want twee atomen kunnen niet op dezelfde plaats zijn, maar verder kan er van alles tussen zitten. Andere atomen, fotonen, whatever.
En wat zit er binnen een atoom?
Voor zover nu bekend elektronen, virtuele fotonen, quarks, gluonen, W-bosonen en nog wat rommel.
Een atoom heeft ruimte om te bewegen, die ruimte kan alleen ontstaan als er dus 'niets' zit.
Wat bedoel je met "ontstaan". Een atoom is een kluitje elementaire deeltjes. Of dat kan bewegen is afhankelijk van wat er om het atoom heen zit aan deeltjes en velden.
Maar dit niets is niet helemaal niets maar een vacuüm.
Wat is het verschil?
Dat vacuüm is echter niet leeg (zoals vaak gedacht wordt) maar bestaat simpelweg uit extreem weinig deeltjes.
In principe is het leeg, maar er kunnen wat virtuele deeltjes ontstaan en weer annihileren.
Maar het deel dat wel leeg is, waar bestaat dat uit?
Uit niets, want anders was het niet leeg.
Waarschijnlijk dus hetzelfde als dat 'niets' achter de rand van het universum.
Er
is geen rand van het universum. Als het al een gesloten universum is, dan is het nog steeds oneindig. Net zoals er geen einde zit aan het oppervlak van een bol.
Min of meer ja. Maar toch zitten er een of meerdere elektronen in en een stuk of wat quarks (gegroepeerd per 3). En daartussen zit allemaal ruimte.
Stop met het nadenken over elementaire deeltjes alsof het bolletjes zijn. Het zijn golffuncties met een enkele hoge piek op de plaats waar ze waarschijnlijk zijn. Daar komen de verschillende eigenschappen zoals elektrische lading bij elkaar. Zie het daadwerkelijke elementaire deeltje als een knooppunt waarvan de exacte positie niet bekend is, maar wat zich ongeveer op die plaats moet bevinden. Alle elementaire deeltjes zijn slechts een punt en hebben geen afmetingen. Ze hebben wel velden om zich heen die bepaalde afstanden tot andere deeltjes kunnen afdwingen.
Het leuke aan twee/drie/vier etc. rondjes is dat hoe je ze ook plaatst, er blijft altijd ruimte over tussen die twee/drie/vier dingen. Dat is dus ook weer dat vacuüm, maar dat vacuüm is dus niet helemaal leeg, en dus is het 'niets' niet niets maar iets! Dus ook hier weer; kom erachter wat er in de leegte tussen twee atomen zit en je hebt waarschijnlijk je antwoord op wat er achter de rand van het heelal zit.
Ik hoop dat mijn vorige alinea je meer inzicht heeft gegeven. Er zijn geen bolletjes, er is geen rand.
Voor specifiek dit topic is het misschien ook de moeite waard om hierover te filosoferen omdat het makkelijker is om te ontdekken in de zin dat het dichterbij is. Hypothetisch gezien kan iedereen hiermee aan de slag omdat iedereen over atomen 'beschikt' terwijl er maar een enkeling zal zijn die de mogelijkheid heeft om naar de rand van het heelal te gaan.
Hier wordt het weer zweverig.
Ps. Veel van wat ik type is overversimpeld ten behoeve van de lengte van deze reply.
Pps. Veel van zelfs dat overversimpelde klopt niet helemaal, om de reden dat ik het simpel wil houden, ten behoeve van de discussie. Ga dus ook niet moeilijk doen over kleine foutjes in mijn uitleg, maar probeer de achterliggende gedachte mee te nemen bij verdere discussie/falsificatie van wat ik zeg.
Er klopt verdomd weinig van wat je zegt. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom je doet alsof atomen de kleinst mogelijke deeltjes zijn. Men "weet" al meer dan een eeuw dat dat niet zo is.