Domotica en Alarminstallatie bouwen .. ideeën gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wij zijn bezig met het ontwerpen van een eigen domotica/alarm systeem op basis van een Raspberry Pi :+
We zijn al redelijk ver vwb de zaken die we willen en hoe we dit willen (zowel softwarematig als hardwarematig), maar ik was even benieuwd naar input van anderen.

Wat we al hebben:

- Aansturen van verwarming dmv temperatuursensoren en het aansturen van een relais richting CV/klepregelaar
- Aansturen van airco's dmv temperatuursensoren en IR oogjes bij de airco
- Aansturen van verlichting dmv RF commando's naar Klikaan Klikuit ontvangers
- Alarm dmv draadloze PIR's en magneetcontacten
- Alarm aan/uit schakelen dmv RFID/NFC

Vervolgens is het een kwestie van al deze systemen/hardware met goede software op elkaar in te laten spelen, bijvoorbeeld het aan laten springen van verlichting in het vertrek waar een vertraagde inloop van het alarm getriggerd word (indien het donker is).

Waar ik nu naar op zoek ben zijn leuke/nuttig toepassingen en manieren om de diverse systemen samen te laten werken (net zoals het voorbeeld van verlichting die aanspring).
De volgende 'rules' had ik al bedacht:

- Alarm direct af laten gaan wanneer een magneetcontact verbreekt of een PIR detectie ziet op het moment dat er een vertraagde inloop is (vertraagde inloop is wanneer het alarm je detecteert en gaat piepen dat je xx seconden hebt om het alarm uit te zetten)/
- Verlichting aan in vertrek waar vertraagde inloop gedetecteerd is
- Alarm kan niet ingeschakeld worden indien er een magneetcontact open staat
- Bellen dmv VoiP indien er een alarm is
- Uitgebreide vakantieschakeling van lampen (van 19.00 tot 22.00 verlichting beneden, dan van 22.00 tot 22.30 verlichting boven ofzo).
- In te stellen handhaving van temperatuur in de woonkamer op basis van temperatuursensoren en het aansturen van een 2-weg klep op de toevoer van stadsverwarming

Tips en ideeën zijn allemaal van harte welkom voor dit project :Y)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een toevalsgenerator lijkt me ook wel handig. Webcam met IR-licht en netwerk op gangen die ingeschakeld wordt bij alarm? Kun je via een webpagina bijvoorbeeld live meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
- Verwarming automatisch lager bij geen beweging woonkamer gevolgd door beweging slaapkamer gevolgd door geen beweging; wanneer je gaat slapen dus.
- Alarm aan -> verwarming uit
- Rookmelder aan je alarm koppelen, zodat je bij brand ook automatisch gebeld wordt.

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:19
Leuk project. Welke hardware/software gebruik je nu (naast de kaku hardware)?

Ik heb zelf o.a. het volgende 'rules' in mijn zelfbouw software:

1. Aan de hand van lat/lon coordinaten bereken ik de zonsopgang/zonsondergang.
2. Als de zon onder in, gelden de volgende regels:
- Verlichting gaat in de woonkamer aan bij zonsondergang, en gaat uit om 23.30, mits er een kwartier geen beweging geweest is
- Verlichting gaat aan bij het uitschakelen van het alarm
- Verlichting gaat knippelen als er een alarm is (1 sec aan, 1 sec uit enz)
- Bij bewegingsdetectie in de gang/kamer gaan de lampen daar aan

Ik wil dit nog verder uitbreiden met het schakelen van de thermostaat, maar ik heb nog geen tijd gehad om de juiste componenten te vinden.

Voor de aansturing gebruik ik nu de Rfxcom hardware, als alarminstallatie Visonic spul, met de lan koppeling. En een zelfbouw servertje voor de software.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Leuk idee inderdaad. NU ben ik zelf ook van het knutselen, alleen al die dingen aan elkaar knopen met goede software, daar ben ik niet zo van. Als ik wat programmeer, dan moet het meteen werken, en heb ik geen zin om later nog wijzigingen te moeten maken, want dat komt er toch niet van :Y)
Je zou ook nog een webcam kunnen gebruiken en foto's doormailen zodra er een alarm actief is. Zoiets doe ik thuis ook :) Maar dan wel een bijna kant en klare variant, zit ingebouwd in de DVR. Dus contact er op aansluiten en klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 20-03-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Kaj. schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:48:
Een toevalsgenerator lijkt me ook wel handig. Webcam met IR-licht en netwerk op gangen die ingeschakeld wordt bij alarm? Kun je via een webpagina bijvoorbeeld live meekijken.
Een webcam zal wellicht in de toekomst komen, maar heeft voor mij nog geen hoge prio.
Je toevalsgenerator snap ik niet helemaal. Bedoel je om een random tijd van lichten aanspringen te verkrijgen?
Arne schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:51:
- Verwarming automatisch lager bij geen beweging woonkamer gevolgd door beweging slaapkamer gevolgd door geen beweging; wanneer je gaat slapen dus.
- Alarm aan -> verwarming uit
- Rookmelder aan je alarm koppelen, zodat je bij brand ook automatisch gebeld wordt.
Klink leuk, maar ik wil juist niet de verwarming vol automatisch laten lop op events: eerst wil ik inzichtelijk krijgen wat meer branduren heeft (continu een bepaalde temperatuur of zoveel mogelijk uitschakelen wanneer er niemand is).
Rookmelder is wel een goede om mee te nemen ja.
SysRq schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:55:
Leuk project. Welke hardware/software gebruik je nu (naast de kaku hardware)?
Voornamelijk een raspberry pi icm los ebay spul (RF receiver en transmitter, DS18B20 temp sensor, draadloze PIR's van ebay).
Ik heb zelf o.a. het volgende 'rules' in mijn zelfbouw software:

1. Aan de hand van lat/lon coordinaten bereken ik de zonsopgang/zonsondergang.
2. Als de zon onder in, gelden de volgende regels:
- Verlichting gaat in de woonkamer aan bij zonsondergang, en gaat uit om 23.30, mits er een kwartier geen beweging geweest is
- Verlichting gaat aan bij het uitschakelen van het alarm
- Verlichting gaat knippelen als er een alarm is (1 sec aan, 1 sec uit enz)
- Bij bewegingsdetectie in de gang/kamer gaan de lampen daar aan
Leuke rules, daar kan ik wat mee :)
Voor de aansturing gebruik ik nu de Rfxcom hardware, als alarminstallatie Visonic spul, met de lan koppeling. En een zelfbouw servertje voor de software.
Kun je wat meer info geven over je alarm? Lees je die door middel van RF uit in op je servertje? Ik heb nu nl. nog een visonic alarm, zou mooi zijn als ik die PIR's kan hergebruiken.
_ferry_ schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:00:
Leuk idee inderdaad. NU ben ik zelf ook van het knutselen, alleen al die dingen aan elkaar knopen met goede software, daar ben ik niet zo van. Als ik wat programmeer, dan moet het meteen werken, en heb ik geen zin om later nog wijzigingen te moeten maken, want dat komt er toch niet van :Y)
Je zou ook nog een webcam kunnen gebruiken en foto's doormailen zodra er een alarm actief is. Zoiets doe ik thuis ook :) Maar dan wel een bijna kant en klare variant, zit ingebouwd in de DVR. Dus contact er op aansluiten en klaar.
Voordeel is dat ik dit samen met een collega ga doen, hij is programmeur :)

Dank voor de leuke reacties tot nu to :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Koffie schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:10:
[...]

Je toevalsgenerator snap ik niet helemaal. Bedoel je om een random tijd van lichten aanspringen te verkrijgen?
Inderdaad.
Het is niet bepaald raketchirurgie om onder bepaalde voorwaarden (na zonsondergang, vóór tijd X of Y) bepaalde lampen even kort te laten branden, alsof je even in een bepaalde kamer moet zijn voor dit of dat en het draagt bij aan een betere thuiszijn-simulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Koffie schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:10:
Kun je wat meer info geven over je alarm? Lees je die door middel van RF uit in op je servertje? Ik heb nu nl. nog een visonic alarm, zou mooi zijn als ik die PIR's kan hergebruiken.
Nee, via RF gaat niet werken. De keyfobs hebben een eigen random generator, die niet gekraakt is. Ik heb een tijdje met de mannen van de Rfxcom over de Rfxlan gepraat om te kijken of alle RF signalen af te vangen zijn. Wat mogelijk is, is het afvangen van de deurcontacten/bewegingsmelders e.d. Dat gebruik ik dus om de lampen te schakelen.

Voor het in/uitschakelen van het alarm en het detecteren van de huidige status van het systeem maak ik misbruik van de webinterface van de Visonic installatie (via de Powerlink2 interface, kun je als losse module aanschaffen). Het is even uitzoeken hoe je de JSON berichten moet versturen, maar als je dat werkend hebt is het vrij eenvoudig.

http://xx.xx.xx.200/web/ajax/alarm.chkstatus.ajax.php is het linkje dat je nodig hebt.

Voor meer info:
http://www.bwired.nl/weblog.asp?id=418
http://blog.hekkers.net/2011/03/04/more-powerlink2-stuff/

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmm . jij hebt een modernere visonic dan ik (wat ook de reden is om meteen een eigen alarm installatie te maken) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Als je een beetje handig bent met solderen kun je die oude makkelijk koppelen aan een pc via een seriele kabel dacht ik. Zou je even moeten googlen. Eigen alarmsysteem kan natuurlijk ook, maar daarbij zou ik het risico niet lopen dat er iets mis gaat. De rest van mijn domotica zou met een beetje kwade wil gestoord kunnen worden van buitenaf, maar voor het alarm wordt het toch lastiger.

RF signalen zijn relatief eenvoudig te storen, o.a. Visonic heeft daar een redelijk goede beveiliging voor ingebakken (naast de standaard 'sloop' beveiliging van de sensoren zelf).

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Daar heb je gel.ijk in, en heb ik ook wel aan gedacht. Enige oplossing is dan wired PIR's te nemen .. of te accepteren dat dit een risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 08:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben ook van plan om uiteindelijk iets dergelijks te bouwen met behulp van IP Symcon. Dit draait helaas alleen onder Windows maar je kunt er wel zo'n beetje elk denkbaar domoticasysteem mee aansturen en daarnaast ook nog DMX (handig voor mijn ledverlichting). Het leuke van IP Symcon is dat je in php tegen je apparaten aan kunt programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 21:07
Ik gebruik zelf een Micasaverde Vera Lite i.c.m. een RFXCom transceiver. Best mooi spul. Vind Z-Wave ook wel mooie standaard hiervoor (betrouwbaar i.v.m. bidirectioneel protocol), jammer dat het best duur spul is.

Als ik helemaal opnieuw zou moeten beginnen zou ik sterk Fibaro Home Center 2 overwegen. Fibaro maakt sowieso kwalitatief goed Z-Wave spul en die software ziet er :9~ uit.

Goede webshops zijn www.hashop.nl en www.smartronix.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Er is op GoT trouwens heel forum over Domotica he :P staan best paar leuke topics in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Ach ja, de rest van GoT. Tijd geleden dat ik daar geweest ben. :X

Werkt die Micasaverde Vera via RF met de Rfxcom?

[ Voor 30% gewijzigd door SysRq op 20-03-2013 16:42 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Met die RFXCom kan ik meer apparaten uitlezen/aansturen via RF inderdaad. Dus heb aantal weerstation sensors van Cresta die ik prima kan uitlezen.

Deze is het:
http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/12103

Je kan dat ding uiteraard ook gewoon in je eigen systeem gebruiken. Is gewoon een USB device (ze hebben ook een LAN uitvoering).

Check vooral op die pagina even "Will support" en "Supported by".

Z-Wave spul blijft wel superieur imho maar omdat het zo duur is gebruik ik voor simpele sensortjes liever wat goedkoper spul. Zo heb ik dus weer sensors van Cresta en Oregeon Scientific en paar generieke X10 bewegingssensors. Al zit ik te denken om die te vervangen door Z-Wave exemplaren omdat die toch net iets netter werken.

Die sensors doen overigens ook netjes terugmelden wat hun batterijstatus is en zo ;). Vera is wel mooi systeem, heb inmiddels al zelf een plugin geschreven en gepubliceerd voor YouLess en heb al half 2 plugins af voor aansturen van mijn Receiver en uitlezen van wat er op de Boxee bekeken wordt. Krijg via Prowl netjes berichten voor events die ik heb ingesteld.
Bijvoorbeeld:
- Router down
- NAS down
- Babykamer kouder dan 18 graden (geen probleem op zich :P)
- Energieverbruik boven 2500kWh

En ik heb bewegingssensoren op de trap, in de hal en in de keuken zodat ik lichten automatisch aan en uit kan laten gaan. Kan ook met één druk op mijn smartphone alle lampen beneden aan of uit zetten (of met sleutelhanger afstandbediening :+).

Plannen:
- Loggen energieverbruik (doe ik nu extern via Bidgely) / temperatuursensoren
- Bijhouden hoe vaak ik de voordeur open en dicht doe
- Bijhouden hoe vaak er aangebeld wordt, en hoe snel ik dan bij de voordeur ben :+
- Automatisch webcam beeld opslaan als er wordt aangebeld
- Nog iets beter finetunen van bewegingsensoren
- Webcam voor buiten
- Extra weersensoren voor neerslag, UV en windkracht.
- Zorgen dat ik alle lampen kan schakelen in huis (ben al aardig eind)
- Centrale afzuiging harder zetten als kookgroep in gebruik is (we koken op inductie) / douche gebruikt wordt
- Wellicht electrische gordijnrails, al ben ik daar nog niet helemaal over uit :P.
- Misschien wat Philips Hue spul kopen voor sfeerverlichting, eventueel afhankelijk van wat ik aan het kijken ben op de Boxee :+. Er schijnt ook een soort ambilight plugin voor XBMC te zijn :D.
- Misschien nog stemcommando's toevoegen met eigen gemaakte sensor, heb dit nog liggen:
https://www.sparkfun.com/products/9753
En zou op zich wel cool zijn om te combineren met:
https://www.sparkfun.com/products/10661 (dan kan systeem terug praten :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 17-06 11:44
-> DED :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Als het even kan wil ik overigens wel even bij het Raspberry Pi gedeelte blijven ;)

Energieverbruik zou ik ook willen loggen, al vraag ik me af in hoeverre het haalbaar is om een pulse detectgie met een pi te bouwen: photo cell op een GPIO en elke keer kijken of er een groot verschil in waardes is. Probleem is dat de puls erg kort is, en de kans wellicht groot dat je een puls mist .. wat aardig op kan lopen met 1000 pulsen per kwh

Centrale afzuiging wil ik ook inzetten voor toilet en badkamer. Ik heb in beide vertrekken al zo'n pulse/momentschakelaar zitten. Als ik een simpele trafo pak om 220 naar 3,3 volt om te zetten, kan ik detectere dat er gebruik gemaakt word van die ruimtes. Vervolgens kijken hoe lang je daar blijft en dan op een gegeven moment de afzuiging aan zetten.
Overigens komt er ook nog een 220v KaKu schakelaar onder het bad te zitten, zodat ik 's avonds daar de stroom kan afsnijden. Het bad krijgt dat alleen van 7 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds stroom. Hiermee voorkom ik dat als ik(om welke reden ook) midden in de nacht had bad gebruik, de blowers van dat kreng ook na 5 minuten zichzelf met veel lawaai gaan droogblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Koffie schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:01:
Als het even kan wil ik overigens wel even bij het Raspberry Pi gedeelte blijven ;)

Energieverbruik zou ik ook willen loggen, al vraag ik me af in hoeverre het haalbaar is om een pulse detectgie met een pi te bouwen: photo cell op een GPIO en elke keer kijken of er een groot verschil in waardes is. Probleem is dat de puls erg kort is, en de kans wellicht groot dat je een puls mist .. wat aardig op kan lopen met 1000 pulsen per kwh
YouLess werkt precies zo. Ik ben best tevreden met die dingen, is gewoon ethernet connected apparaatje met een JSON interface. http://www.youless.nl/watis.html

Tikje prijzig maar werkt prima betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:08
Als je op RF gebied betrouwbare pirren wilt dan zou ik kijken naar een RFXcom samen met Visonic spul. Verder wat ook belangrijk is in de alarm wereld is een proces genaamd WatchDog. In hoeverre dat in de cpu van de RasperryPi zit weet ik niet. KaKu spul ben ik geen fan van maar zou wel via een RFXcom aangestuurd kunnen worden.

Maar ja zelf zou ik nooit voor zo'n bouwsel gaan maar mijn mening over alarmsystemen is niet echt blanco te noemen ;) 95% van me werktijd ben ik er namelijk mee aan de slag ;)
En daarom weet ik wel wat er zoal in de markt verkrijgbaar is en dat ook Visonic geen 2weg sensoren zijn. Wat natuurlijk zo zijn security issues heeft.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
McVirusS schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:05:
[...]

YouLess werkt precies zo. Ik ben best tevreden met die dingen, is gewoon ethernet connected apparaatje met een JSON interface. http://www.youless.nl/watis.html

Tikje prijzig maar werkt prima betrouwbaar.
Als je inderdaad bedenkt wat er in zit zijn ze behoorlijk prijzig, daarom leek het me wel wat om het meteen op de pi te integreren.
The-Source schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:40:
Als je op RF gebied betrouwbare pirren wilt dan zou ik kijken naar een RFXcom samen met Visonic spul. Verder wat ook belangrijk is in de alarm wereld is een proces genaamd WatchDog. In hoeverre dat in de cpu van de RasperryPi zit weet ik niet. KaKu spul ben ik geen fan van maar zou wel via een RFXcom aangestuurd kunnen worden.
Bedoel je dit : http://www.adafruit.com/b...raspberrypi-raspberry_pi/ ?
Maar ja zelf zou ik nooit voor zo'n bouwsel gaan maar mijn mening over alarmsystemen is niet echt blanco te noemen ;) 95% van me werktijd ben ik er namelijk mee aan de slag ;)
En daarom weet ik wel wat er zoal in de markt verkrijgbaar is en dat ook Visonic geen 2weg sensoren zijn. Wat natuurlijk zo zijn security issues heeft.
Ik ben eigenwijs, en ga het toch proberen :) Een tussenstap via rfxcom zie ik niet zitten, backup plan is om over te stappen op bedrade PIR's.

Bij thuiskomst lag er een pakketje van RS op me te wachten: mijn RPi _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:08
Jep zoiets, nu zal er bij de RPi het OS weer geboot gaan worden en bij embedded systemen (bv een dedicated alarmsysteem) gewoon het proces. Maar dan wel met melding naar de meldkamer dat het gebeurd is ;)
Ik kan je wel even wat vertellen hoe bekabelde sensoren worden uit gelezen...
Meestal gebeurd dit door een 5V spanning getrokken naar de 0V (GND) bij sabotage in de vorm van volledig gesloten krijg de input 5V binnen. Bij sabotage open uiteraard 0V en nu weet je gelijk waarom systemen met weerstanden werken om de verschillende standen te detecteren zoals rust, beweging, anti-mask en fout. Door de gekozen weerstanden krijg je een voltage binnen welke vertaald wordt naar een stand.
Volgens mij heeft de Rpi 8 D/A inputs en daarmee zou je dus 8 zones kunnen realiseren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-06 20:16
Zelf ben ik een tevreden gebruiker van honeywell hometronic.
Dat systeem regelt per kamer de temperatuur door de verwarming open en dicht te zetten.

Wat mij nog veel beter lijkt is het volgende:
Elke radiator in mijn woning is aangesloten op een verdeelblok. Als je bij zo'n blok alle toevoeren naar de radiatoren van een elektrische kraan voorziet die wordt aangestuurd, kan je dus bij het blok bepalen of er warmte naar een radiator gaat. Dan heb je in een kamer alleen nog maar een voeler nodig (en eventueel iets om de temperatuur omhoog te zetten).

Grote voordeel is dat je met veel sterkere motoren kan werken. Die ook precies bij de kraan horen. Nu heb ik soms dat de batterijen wat leger raken en dan sluit een kraan niet meer goed. 220V bij een verdeelblok krijgen is niet zo moeilijk als elke radiatorkraan van een vaste stroomaansluiting voorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wij hadden ook al gedacht om kleppen per radiator bij de verdeler te plaatsen, maar in mijn persoonlijke situatie is dat wat overdreven. Wij gebruiken de kachel alleen voor woonkamer en badkamer.

We hebben het idee opgevat om zelf een draadloze PIR te bouwen, en dan meteen een temperatuursensor en IR zender erin te bouwen.
Hebben we in alle vertrekken meteen de temp en kunnen we eventuele airco's aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Inmiddels zijn we al een tijdje druk bezig de diverse componenten te bouwen.
Nadat we erachter kwamen dat de leverancier per abuis de verkeerde type RF zenders/ontvangers had gestuurd (315 Mhz ip 433 Mhz) was het KakU gedeelte redelijke snel aan de praat.

Vanavond heb ik het kachel (lees: stadsverwarming) werkende gekregen,
Er draait nu een relatief simpel script welke een relais schakelt op basis van de huidige temperatuur (nu nog een temp probe op het breadboard) en de gewenste temperatuur.

Mijn collega in dit project is bezig met het bouwen van het prototype voor de 'alles kunner draadloze PIR'.
Het idee is om een draadloze PIR te bouwen met daarin een PIR, temp sensor, licht sensor en infrarood zender.
Dit alles zal op een attiny aangesloten worden, welke weer een 2-weg communicatie met de Raspberry Pi onderhoud.

Als dit allemaal enigszins werkend is, komt de volgende kluif: software eromheen bouwen.

Stapje voor stapje maken we vorderingen met ons project :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Afgelopen nacht was de vuurdoop voor m'n nieuwe kachel script :+

Ik heb de thermostaat in de woonkamer verwijderd, en de bedrading op die plek gebruikt om de temperatuur probe te plaatsen.
De RPi in de meterkast, en de bedrading voor het relais netjes gemaakt en weggewerkt.
Het script heeft een sleep van 60 seconden, waarna hij weer gaat kijken wat de huidige temperatuur is en dat vergelijkt met de gewenste temperatuur.
Toen ik naar bed ging was het nog redelijk warm, rond de 21,5 graden maar dat is later snel ingezakt.
In totaal is het relais 5 keer aangezet:

ID	current	command	set_temp timestamp

27	19.937	ON	20	2013-04-19 02:05:17
28	20.125	OFF	20	2013-04-19 02:15:22
29	19.937	ON	20	2013-04-19 03:38:03
30	20.062	OFF	20	2013-04-19 03:46:07
31	19.937	ON	20	2013-04-19 04:44:36
32	20.062	OFF	20	2013-04-19 04:52:40
33	19.937	ON	20	2013-04-19 05:39:03
34	20.062	OFF	20	2013-04-19 05:47:07
35	19.937	ON	20	2013-04-19 06:35:31
36	20.062	OFF	20	2013-04-19 06:41:34

Wat opvalt is dat het relatief korte tijden zijn dat er verwarmd word, en dat hij (0uiteraard) heel snel aan en uit springt.
Is er iemand in dit topic die zelf ook z'n verwarming regelt? Hoe doen jullie dat mbt onder en bovengrens? Eerst wat meer laten zakken voordat je een warmtevraag doet? Niet direct uitschakelen bij de eerste de beste overschrijding van de ingestelde temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 14:10
Misschien kan je iets aanhouden wat de klassieke thermostaten ook doen? (bijvoorbeeld de chronotherm III)

Die schakelt 6 keer per uur. (oftwel iedere 10 min) Tenzij de temperatuur een bepaalde grens heeft natuurlijk.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dus als er een schakeling plaats moet vinden, blijft de status de komende 10 minuten ongewijzigd - ongeacht of de boven of ondergrens behaald is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 14:10
nee, dat niet :) the chronotherm 3 is zelf leerend. Hij weet dus wanneer een schakeling moet gaan plaats vinden. en hoe lang die moet duren om hem de ruimte de komende 10 minuten de juiste temperatuur aan te laten houden. Zoek anders eens de handleiding van het apparaat op op internet.

Stel je stelt hem in op 21 graden. dan schakelt de thermostaat 6 x in het uur om de boel op 21 graden te houden.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Pagina: 1