Wij zijn bezig met het ontwerpen van een eigen domotica/alarm systeem op basis van een Raspberry Pi 
We zijn al redelijk ver vwb de zaken die we willen en hoe we dit willen (zowel softwarematig als hardwarematig), maar ik was even benieuwd naar input van anderen.
Wat we al hebben:
- Aansturen van verwarming dmv temperatuursensoren en het aansturen van een relais richting CV/klepregelaar
- Aansturen van airco's dmv temperatuursensoren en IR oogjes bij de airco
- Aansturen van verlichting dmv RF commando's naar Klikaan Klikuit ontvangers
- Alarm dmv draadloze PIR's en magneetcontacten
- Alarm aan/uit schakelen dmv RFID/NFC
Vervolgens is het een kwestie van al deze systemen/hardware met goede software op elkaar in te laten spelen, bijvoorbeeld het aan laten springen van verlichting in het vertrek waar een vertraagde inloop van het alarm getriggerd word (indien het donker is).
Waar ik nu naar op zoek ben zijn leuke/nuttig toepassingen en manieren om de diverse systemen samen te laten werken (net zoals het voorbeeld van verlichting die aanspring).
De volgende 'rules' had ik al bedacht:
- Alarm direct af laten gaan wanneer een magneetcontact verbreekt of een PIR detectie ziet op het moment dat er een vertraagde inloop is (vertraagde inloop is wanneer het alarm je detecteert en gaat piepen dat je xx seconden hebt om het alarm uit te zetten)/
- Verlichting aan in vertrek waar vertraagde inloop gedetecteerd is
- Alarm kan niet ingeschakeld worden indien er een magneetcontact open staat
- Bellen dmv VoiP indien er een alarm is
- Uitgebreide vakantieschakeling van lampen (van 19.00 tot 22.00 verlichting beneden, dan van 22.00 tot 22.30 verlichting boven ofzo).
- In te stellen handhaving van temperatuur in de woonkamer op basis van temperatuursensoren en het aansturen van een 2-weg klep op de toevoer van stadsverwarming
Tips en ideeën zijn allemaal van harte welkom voor dit project
We zijn al redelijk ver vwb de zaken die we willen en hoe we dit willen (zowel softwarematig als hardwarematig), maar ik was even benieuwd naar input van anderen.
Wat we al hebben:
- Aansturen van verwarming dmv temperatuursensoren en het aansturen van een relais richting CV/klepregelaar
- Aansturen van airco's dmv temperatuursensoren en IR oogjes bij de airco
- Aansturen van verlichting dmv RF commando's naar Klikaan Klikuit ontvangers
- Alarm dmv draadloze PIR's en magneetcontacten
- Alarm aan/uit schakelen dmv RFID/NFC
Vervolgens is het een kwestie van al deze systemen/hardware met goede software op elkaar in te laten spelen, bijvoorbeeld het aan laten springen van verlichting in het vertrek waar een vertraagde inloop van het alarm getriggerd word (indien het donker is).
Waar ik nu naar op zoek ben zijn leuke/nuttig toepassingen en manieren om de diverse systemen samen te laten werken (net zoals het voorbeeld van verlichting die aanspring).
De volgende 'rules' had ik al bedacht:
- Alarm direct af laten gaan wanneer een magneetcontact verbreekt of een PIR detectie ziet op het moment dat er een vertraagde inloop is (vertraagde inloop is wanneer het alarm je detecteert en gaat piepen dat je xx seconden hebt om het alarm uit te zetten)/
- Verlichting aan in vertrek waar vertraagde inloop gedetecteerd is
- Alarm kan niet ingeschakeld worden indien er een magneetcontact open staat
- Bellen dmv VoiP indien er een alarm is
- Uitgebreide vakantieschakeling van lampen (van 19.00 tot 22.00 verlichting beneden, dan van 22.00 tot 22.30 verlichting boven ofzo).
- In te stellen handhaving van temperatuur in de woonkamer op basis van temperatuursensoren en het aansturen van een 2-weg klep op de toevoer van stadsverwarming
Tips en ideeën zijn allemaal van harte welkom voor dit project
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda