Compatibiliteit Lenovo E530 NZQMAMB met Linux Mint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-06 16:25
Gezien ik weinig succes heb in het 'Laptop aankoopadvies' forum, probeer ik het hier eens.

Ik zoek al weken tevergeefs (Google, verschillende fora) hoe de Lenovo E530 vaart met Linux. Je vind wel feedback, maar dan gaat het over een andere config (andere graphics, andere HD, andere wireless).
Heb nog niemand gevonden die dit model heeft en er Linux op draait. Misschien duidt dit erop dat dit model teveel problemen veroorzaakt voor Linux, maar ik doe nog maar eens een poging.

Iemand die DIT model heeft en er Linux op draait ? Dus met de hybrid schijf, de nVidia 635 met optimus, enz. ?

http://www.laptopshop.be/...-e530-nzqmamb-azerty.html

Alvast bedankt voor de feedback !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Deze laptop zal prima werken, alleen kan je niet alles 100% gebruiken zoals je dat met W8 zou kunnen. Optimus gebruik je met Bumblebee of vergelijkbare projecten, dus dat is niet zo schokkend.

Je hybrid schijf, een mechanische HDD met een kleine SSD voor caching is pas sinds de laatste kernel mogelijk. Zie de FP voor het artikel erover. Standaard Mint zal hier dus nog geen gebruik van kunnen maken.

Ik heb niet gekeken naar de wireless kaart, maar deze werken over het algemeen. Het is even afhankelijk van de chipset in hoeverre dit is en dat kan je zelf prima vinden mbt Google. Het heeft niet met het merk en type laptop te maken, maar puur met de wireless chip. Het is niet zo dat 't in deze Lenovo niet zou werken, terwijl 't in een andere laptop met precies dezelfde chip wel werkt (bijvoorbeeld een HP of Acer).

Geef dus eens aan wat de exacte specs zijn van dit type (scheelt ons zoeken en jij toont inzet) en wat je voor deze hardware apart hebt gevonden wat de support er van is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Specifieke info over het type/merk wireless card (centrino of broadcom), de hybrid schijf en de rest van de hardware heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Tenzij dit :
http://cbm.click2shop.be/...-tablets/nzqmamb/M852N582

Maar daar kom je ook niets meer te weten. Op de site van Lenovo zelf krijg je zowaar nog minder informatie.

[ Voor 61% gewijzigd door Dr.McKay op 21-03-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je de laptop al, of wil je 'm kopen? Ken je iemand die 'm heeft (dat exacte type)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Heb 'm nog niet en koop hem niet vooraleer ik zeker ben dat alles werkt. Er wordt ook beweerd dat een hybrid disk cache werkt met linux op voorwaarde dat de ssd cache gestuurd wordt door de disk en niet door het OS, zelfs met de huidige kernel van Mint 14 (ergens gelezen op het Linux mint forum, moet zoeken waar juist).
En neen, ken niemand die er één heeft en vind er blijkbaar op internet ook niemand die dit type gekocht heeft en er Linux op draait...

[ Voor 13% gewijzigd door Dr.McKay op 21-03-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Spekkies! http://www.2compute.net/Lenovo/NZQMAMB.htm
2 minuten Google 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Ok, Centrino wifi bij dit model. Mailtje naar coolblue gaf als antwoord dat niet elke batch gelijk is en dat het kan dat andere batches van hetzelfde toestel uitgerust worden met een andere chip zoals Broadcom of iets anders...

Sowieso, nog veel onduidelijkheid over de Hybrid drive. Eerlijk gezegd, bij elk merk is er wel iets, of het nu Asus, Lenovo of nog iets anders is. Denk dat ik beter een BTO koop, dan weet ik precies wat ik koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hybrid drive is een stuk intelligentie dat eenvoudiger te creëren is met software/drivers dan direct in de hardware te bakken. Eenvoudiger omdat het zo een hotfix kan krijgen door een nieuwe driver. In de hardware bakken betekend firmwares flashen en dat kan eens falen.

Trouwens, hoe groot is die SSD? 10 GB? Daar kan je prima Linux in installeren. Dan neem je de 1TB schijf voor /home en je andere data meuk. Snelle boot en toch veel storage. Op m'n eigen systemen heb ik m'n / ook niet groter dan 10 GB, met ongeveer de helft in gebruik. Voor Windows veruit te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
SSD is 16Gb. Mja...

Aan de andere kant, voor 'n dikke 200 euro meer heb ik een 17 inch BTO i7 met full HD, 256SSD + 500 Gb 7200 en een nVidia 650 met Optimus. Ook geen gedoe met secure boot. Toch nog eens nadenken...

[ Voor 9% gewijzigd door Dr.McKay op 21-03-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo geen gedoe met secure boot? Dat kan je gewoon uitschakelen.
Mailtje naar coolblue gaf als antwoord dat niet elke batch gelijk is en dat het kan dat andere batches van hetzelfde toestel uitgerust worden met een andere chip zoals Broadcom of iets anders...
Dat is bs. Wat ze zeggen is dat ze een ander type krijgen van het model E530. Als je specifiek het type koopt wat je in de titel hebt staan, kunnen de specs niet wijzigen. Dat staat vast voor dat exacte model en type.

Voorbeeldje:
Ik heb privé een Toshiba Tecra M10. Het exacte type er achter weet ik even niet uit m'n hoofd, maar een kennis van mij heeft hetzelfde model, maar ander type. Mijne werd geleverd met Windows Vista en een Intel HD3500 video kaart. Die van hem met Solaris en een nVidia Quadro GPU.
Mijn model is alleen in de UK te krijgen, die van hem komt uit de US.

Als je trouwens nu gaat denken aan een andere laptop, had je dat beter eerder kunnen doen, voor je dit topic opende. Nu hebben mensen moeite gedaan om je te helpen beslissen of Linux er op kan draaien, en ga je besluiten om toch een andere te nemen zonder dat je hier ook maar iets over hebt gezegd. is niet echt dankbaarheid tonen.
Als je vanaf het begin had aangegeven dat je meer dan een laptop op 't oog had, konden we een betere vergelijking maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Tja sorry, was gewoon wat gefrustreerd dat ik nergens de info vond die ik zocht. Was niet de bedoeling om gewoon de vraag te stellen en 'lui' te wachten op een antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je zeker wil weten dat alles goed werkt kun je het beste een laptop kopen die gemaakt is om Linux te draaien. Dat kost wel wat meer, maar je hoeft geen dagenlange onderzoek te doen zonder garantie dat het ook echt gaat werken. Hier is een lijstje met wat leveranciers http://www.vandervlis.nl/laptops/ .

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:52:
Als je zeker wil weten dat alles goed werkt kun je het beste een laptop kopen die gemaakt is om Linux te draaien. Dat kost wel wat meer, maar je hoeft geen dagenlange onderzoek te doen zonder garantie dat het ook echt gaat werken. Hier is een lijstje met wat leveranciers http://www.vandervlis.nl/laptops/ .
Thx voor de lijst, maar ik woon in België. Behalve BTO is er in België niemand die notebooks verkoopt waarvan je zelf onderdelen min of meer kan samenstellen. Heb er nog gevonden, maar die reageren niet op mails dus voor mij afgeschreven... Heb sowieso bij BTO al wat op het oog...
Pagina: 1