Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:51
6 oktober 2012 jl. moest ik helaas stoppen met mijn werk als taxichauffeur.

Nu 5,5 maand later kan ik a.s. vrijdag weer op sollicitatiegesprek komen bij dezelfde werkgever.

In de 2,5 jaar die ik daarvoor gewerkt heb, heb ik mijn uurloon een paar euro per uur zien stijgen. Als ik op 1 januari 2013 nog bij deze werkgever had gewerkt was er wederom 7% bijgekomen, conform de CAO.

Mijn vraag is nu, kan ik na 5,5 maand er tussenuit te zijn geweest het loon dat ik anders nu had gehad ook weer 'eisen'? Of anders gezegd: heb ik recht op mijn vorig loon omdat het hier om dezelfde werkgever en functie gaat?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:49
Ik zou niet te hoog in zetten. Als ze zitten te springen om personeel dan kan je er altijd naar vragen.

Zou eerst proberen weer een baan binnen te hengelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat jij je van tevoren wat wil oriënteren snap ik. Voor zover ik weet (maar ik weet er niet veel van!) heb je geen recht op hetzelfde loon als voorheen. Het zou gevoelsmatig wel logisch zijn, en je kunt er natuurlijk wel om vragen, maar ik zou hun het openingsbod laten doen.

Laat hun eerst eens een aanbod doen, en zie vanaf daar eens verder.

Succes vrijdag! :)

[ Voor 6% gewijzigd door DrivinUCrazy op 20-03-2013 08:07 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Daar zat ik zelf ook al aan te denken, het hebben van werk is belangrijker dan de hoogte van het loon.

Hoger loon is altijd meegenomen maar in deze tijd moet je allang blij zijn als je werk hebt.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-10 11:33

Basszje

Reisvaap!]

Als je geen contract hebt heb je nergens recht op me dunkt, maar je kan natuurlijk wel onderhandelen. Eventueel kan je ergens in het midden gaan zitten. Of stellen dat indien je weer bij het begin begint met loon hij je maar voor langere tijd aanneemt oid. Ik weet niet hoe dat werkt in de taxi-branche eerlijk gezegd.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als ik de ondernemer zou zijn, dan zou het er helemaal aan liggen hoe je de vorige keer weg bent gegaan.

Als je tijdens het uitoefenen van je taxi-job je rijbewijs voor 5 maanden bent kwijtgeraakt zou ik je het minimum bieden.
Zou ik je echter met tranen in de ogen hebben laten gaan omdat ikzelf een paar grote klanten was kwijtgeraakt en nu weer werk voor je hebben, dan zou ik graag verder met je gaan waar we gebleven waren.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met hoofdstuk 3 van de CAO kan je toch precies bepalen waar je recht op hebt?

Zie ook: http://looncalculator.sociaalfondstaxi.nl

Wat ik begrijp uit de CAO is dat alle ervaring mee telt en bepalend is voor je nieuwe salaris tenzij je langer dan 3 jaar uit de branche geweest bent. Dan telt alle ervaring daarvoor niet mee. Maar je hebt 5,5 maand niet gewerkt, dan telt dat niet mee als ervaring. Dus enkel wanneer volgens de CAO de lonen omhoog gegaan zijn en het loon waar jij recht op hebt gestegen is kan je daar aanspraak op maken. Bepaalde verhogingen omdat je zoveel jaar werkt heb je geen recht op omdat je die periode niet gewerkt hebt.

Kan trouwens die 7% niet terugvinden, weet je zeker dat dit klopt?

[ Voor 94% gewijzigd door Tsurany op 20-03-2013 08:53 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
7% is wel erg hoog? Is dat niet verdeeld over een hele meerjarige CAO? En ik denk dat het belangrijker is hoe je de vorige keer bent weggegaan dan wat er in de CAO staat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Snowwie schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 07:39:
Mijn vraag is nu, kan ik na 5,5 maand er tussenuit te zijn geweest het loon dat ik anders nu had gehad ook weer 'eisen'? Of anders gezegd: heb ik recht op mijn vorig loon omdat het hier om dezelfde werkgever en functie gaat?
Het recht? Eisen? Ben je een baan aan het zoeken, of niet? Heeft je baas het "recht" om te zeggen "voor jou 10 anderen" als je teveel eist? Dus kun je dan zulke eisen stellen? Wel, je kunt ze natuurlijk stellen, maar of je dan die baan ook (terug)krijgt?

Natuurlijk kun je wel om iets meer *vragen*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Even wat beter gekeken. Voor zover ik kan vinden is er een loonsverhoging van 3% en een prijscompensatie van 2% volgens het CAO, hier heb je sowieso recht op. Enige relevante is verder in welke schaal je valt. Je zou per 1 januari naar een hogere schaal gaan maar je was destijds niet werkzaam bij het bedrijf. Dat betekent dat je nu in dezelfde schaal in gaat stromen als waar je het bedrijf mee verliet in Oktober 2012.

Wat jij nu aan moet houden is hoofdstuk 3.3 van het CAO, Inschaling rijdend personeel. Dit betekent dat je kijkt welke loonschaal van toepassing is afhankelijk van je diploma's en welke loontrede van toepassing is aan de hand van je ervaring. Daar heb je volgens het CAO recht op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Tsurany schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:48:
Met hoofdstuk 3 van de CAO kan je toch precies bepalen waar je recht op hebt?

Zie ook: http://looncalculator.sociaalfondstaxi.nl

Wat ik begrijp uit de CAO is dat alle ervaring mee telt en bepalend is voor je nieuwe salaris tenzij je langer dan 3 jaar uit de branche geweest bent. Dan telt alle ervaring daarvoor niet mee. Maar je hebt 5,5 maand niet gewerkt, dan telt dat niet mee als ervaring. Dus enkel wanneer volgens de CAO de lonen omhoog gegaan zijn en het loon waar jij recht op hebt gestegen is kan je daar aanspraak op maken. Bepaalde verhogingen omdat je zoveel jaar werkt heb je geen recht op omdat je die periode niet gewerkt hebt.
Die calculator komt aardig dicht in de buurt van wat ik nu aan loon gehad zou hebben, op basis van gegevens die ik heb. Ik heb 2 jaar als ervaringsjaren ingevoerd.
Kan trouwens die 7% niet terugvinden, weet je zeker dat dit klopt?
Die 7% is een opsomming van CAO verhoging, inflatiecorrectie en (persoonlijke) tredeverhoging, welke allemaal voor mij van toepassing waren geweest indien ik op 1 januari 2013 nog werkzaam was geweest bij dit bedrijf. :)
Wilke schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:08:
Het recht? Eisen? Ben je een baan aan het zoeken, of niet? Heeft je baas het "recht" om te zeggen "voor jou 10 anderen" als je teveel eist? Dus kun je dan zulke eisen stellen? Wel, je kunt ze natuurlijk stellen, maar of je dan die baan ook (terug)krijgt?

Natuurlijk kun je wel om iets meer *vragen*.
Vandaar ook 'eisen' tussen ' ', om het niet te letterlijk te nemen. Aan de andere kant ga je natuurlijk ook niet letterlijk vragen; "mag ik aub mijn oude loon?".
Coach4All schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:33:
Als ik de ondernemer zou zijn, dan zou het er helemaal aan liggen hoe je de vorige keer weg bent gegaan.

Als je tijdens het uitoefenen van je taxi-job je rijbewijs voor 5 maanden bent kwijtgeraakt zou ik je het minimum bieden.
Zou ik je echter met tranen in de ogen hebben laten gaan omdat ikzelf een paar grote klanten was kwijtgeraakt en nu weer werk voor je hebben, dan zou ik graag verder met je gaan waar we gebleven waren.
Het zit er een beetje tussen in, het was een combinatie van weinig werk (op dat moment) en een conflict tussen mij en één van de centralisten. Die heeft mij een beetje lopen naaien (zeggen dat ik nooit wou overwerken, terwijl mijn rittenstaten dat duidelijk wel uitwezen) en uiteindelijk een lullig iets gebruikt heeft om me op de stang te krijgen (wat hem helaas ook nog lukte en ik de volgende dag ben thuisgebleven), toen kon ik m'n spullen inleveren. Het is nooit uitgepraat. Voor de rest was ik voor mijn gevoel altijd een prima chauffeur, altijd op tijd, altijd wel bereidheid gehad tot overwerk en kon verder met iedereen goed overweg, op die ene centralist na dan.

Het feit dat de bedrijfsleider toch nu weer een gesprek met me aan wil gaan geeft aan dat hetgeen wat zich toen heeft voorgedaan niet heel zwaar van aard was, anders was dat gesprek er nooit gekomen.

Ik denk gewoon gezien de huidige economische situatie en de reden waarom ik toen ben gestopt ik totaal niets ga zeggen over het loon. Ik laat dat gewoon op z'n beloop, het werk zelf is me belangrijker. Waarschijnlijk toch weer via een UZB dus misschien valt daar dan nog mee te praten.

[ Voor 50% gewijzigd door Snowwie op 20-03-2013 11:19 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die tredeverhoging zal niet van toepassing zijn, toen was je immers niet werkzaam en heb je geen recht op loonsverhoging. Je kan het door de CEA bepaalde salaris van de trede boven je vragen door aan te geven dat je er slechts een korte periode tussenuit geweest bent en op drie maanden na je verhoging gemist hebt. Maar het is volledig aan je werktgever om dit goed te keuren. Kom in ieder geval met argumenten aanzetten want een vraag zonder argumentatie zal redelijk snel resulteren in een afwijzing.

Pagina: 1