Tsurany schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:48:
Met hoofdstuk 3 van de CAO kan je toch precies bepalen waar je recht op hebt?
Zie ook:
http://looncalculator.sociaalfondstaxi.nl
Wat ik begrijp uit de CAO is dat alle ervaring mee telt en bepalend is voor je nieuwe salaris tenzij je langer dan 3 jaar uit de branche geweest bent. Dan telt alle ervaring daarvoor niet mee. Maar je hebt 5,5 maand niet gewerkt, dan telt dat niet mee als ervaring. Dus enkel wanneer volgens de CAO de lonen omhoog gegaan zijn en het loon waar jij recht op hebt gestegen is kan je daar aanspraak op maken. Bepaalde verhogingen omdat je zoveel jaar werkt heb je geen recht op omdat je die periode niet gewerkt hebt.
Die calculator komt aardig dicht in de buurt van wat ik nu aan loon gehad zou hebben, op basis van gegevens die ik heb. Ik heb 2 jaar als ervaringsjaren ingevoerd.
Kan trouwens die 7% niet terugvinden, weet je zeker dat dit klopt?
Die 7% is een opsomming van CAO verhoging, inflatiecorrectie en (persoonlijke) tredeverhoging, welke allemaal voor mij van toepassing waren geweest indien ik op 1 januari 2013 nog werkzaam was geweest bij dit bedrijf.

Wilke schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:08:
Het recht? Eisen? Ben je een baan aan het zoeken, of niet? Heeft je baas het "recht" om te zeggen "voor jou 10 anderen" als je teveel eist? Dus kun je dan zulke eisen stellen? Wel, je kunt ze natuurlijk stellen, maar of je dan die baan ook (terug)krijgt?
Natuurlijk kun je wel om iets meer *vragen*.
Vandaar ook 'eisen' tussen ' ', om het niet te letterlijk te nemen. Aan de andere kant ga je natuurlijk ook niet letterlijk vragen; "mag ik aub mijn oude loon?".
Coach4All schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:33:
Als ik de ondernemer zou zijn, dan zou het er helemaal aan liggen hoe je de vorige keer weg bent gegaan.
Als je tijdens het uitoefenen van je taxi-job je rijbewijs voor 5 maanden bent kwijtgeraakt zou ik je het minimum bieden.
Zou ik je echter met tranen in de ogen hebben laten gaan omdat ikzelf een paar grote klanten was kwijtgeraakt en nu weer werk voor je hebben, dan zou ik graag verder met je gaan waar we gebleven waren.
Het zit er een beetje tussen in, het was een combinatie van weinig werk (op dat moment) en een conflict tussen mij en één van de centralisten. Die heeft mij een beetje lopen naaien (zeggen dat ik nooit wou overwerken, terwijl mijn rittenstaten dat duidelijk wel uitwezen) en uiteindelijk een lullig iets gebruikt heeft om me op de stang te krijgen (wat hem helaas ook nog lukte en ik de volgende dag ben thuisgebleven), toen kon ik m'n spullen inleveren. Het is nooit uitgepraat. Voor de rest was ik voor mijn gevoel altijd een prima chauffeur, altijd op tijd, altijd wel bereidheid gehad tot overwerk en kon verder met iedereen goed overweg, op die ene centralist na dan.
Het feit dat de bedrijfsleider toch nu weer een gesprek met me aan wil gaan geeft aan dat hetgeen wat zich toen heeft voorgedaan niet heel zwaar van aard was, anders was dat gesprek er nooit gekomen.
Ik denk gewoon gezien de huidige economische situatie en de reden waarom ik toen ben gestopt ik totaal niets ga zeggen over het loon. Ik laat dat gewoon op z'n beloop, het werk zelf is me belangrijker. Waarschijnlijk toch weer via een UZB dus misschien valt daar dan nog mee te praten.
[
Voor 50% gewijzigd door
Snowwie op 20-03-2013 11:19
]