Partitie wordt als RAW weergegeven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sknk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-06 21:14
Een vriend van me heeft een acer notebook.
Sinds een paar dagen startte deze niet meer op, wel in safe mode.
Daarop systeemherstel en dergelijke geprobeerd, maar nu start hij helemaal niet meer op; Reboot steeds meteen na het windows opstartlogo.

Nu heb ik de hdd eruit gehaald en via usb aangesloten aan mijn pc. Het volgende doet zich voor:
4 partities zichtbaar:
-PQSERVICE
-ARCADE
-SYSTEM RESERVED
-Alleen driveletter (windows vraagt de schijf te formatteren)

In diskmanagement wordt aangegeven dat de partitie RAW is.

Nu ben ik al bezig geweest met testdisk, maar nog niet veel wijzer geworden.

Zijn er mogelijkheden om de partitie te herstellen of zou ik met andere software moeten proberen de data te recoveren en dan te formatteren?

Ik hoop dat iemand me kan helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Post de SMART gegevens. Dit kun je doen met Ubuntu livecd via de Disk utility. Graag een screenshot uploaden en deze hier posten, dan kan ik meer zeggen.

Ik vermoed dat je bad sectors hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 20:20

job

sknk schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 00:01:
Zijn er mogelijkheden om de partitie te herstellen of zou ik met andere software moeten proberen de data te recoveren en dan te formatteren?
Indien de schijf nog werkt kan je testdisk gebruiken om alle data te backuppen (kopieren naar een andere HD).
De partitie herstellen kan daarmee ook (via google kan je wel wat handleidingen vinden), maak echter eerst een backup.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 20-03-2013 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sknk
There you go

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/fz8ay9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sknk
Indien de schijf nog werkt kan je testdisk gebruiken om alle data te backuppen (kopieren naar een andere HD).
De partitie herstellen kan daarmee ook (via google kan je wel wat handleidingen vinden), maak echter eerst een backup.
Dus als ik in testdisk alle bestanden selecteer en kies voor back up, kan ik gewoon alle bestanden overzetten naar een andere schijf?

Dat zou al heel mooi zijn, en dan denk ik dat het herstellen van de partitie niet meer nodig is, want het lijkt me beter er een nieuwe schijf in te doen gezien de current pending sector count, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Backuppen kan problemen geven aangezien je 82 (0x52) onleesbare sectoren hebt. Dit is het meest acute probleem van deze schijf. Dit betekent dat sommige bestanden onleesbaar worden. Echter, als deze bad sectors ook voorkomen in de filesystem metadata of partitietabel, dan kun je een RAW partitie krijgen omdat het niet langer als NTFS wordt herkend.

Je kunt proberen met SpinRite de bad sectors toch nog te kunnen lezen. De kans bestaat echter dat hoe langer je bezig bent, des te meer bad sectors er bij komen. 82 is namelijk wel een hoog aantal en mijn vermoeden is dat deze schijf op zijn retour is.

Je hebt namelijk ook heel veel load cycles (LCC). De specificatie van deze en andere schijven gaan tot 300.000 cycles gedurende zijn gebruiksduur. Jij zit op 603,915; meer dan het dubbele. Dit komt door de headparking feature die vaak zeer agressief staat afgesteld. Dit hoeft echter geen acuut probleem te betekenen, maar als je kunt zou ik deze schijf zeker omwisselen voor een nieuwe.

Eerst wil je je gegevens kunnen recoveren. Dat kan op meerdere manieren en zie ook de sticky voor de relevante topics hierover. De spinrite optie of onder Ubuntu linux met dd is een mogelijkheid. Zou je namelijk een aantal bad sectors toch weer kunnen uitlezen, dan zou je alsnog toegang krijgen tot NTFS filesystem en hebben alleen sommige bestanden moeite met lezen (die geven een fout na lange tijd).
Pagina: 1