Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Computer crasht ieder uur

Pagina: 1
Acties:

• Mavix
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 13:57
Hoi,

Sinds 2 dagen crasht mijn computer standaard na ongeveer een uur aan te hebben gestaan, met crashen bedoel ik dat ieder programma en het bureaublad compleet vastlopen en ik de pc met de knop moet uitzetten. Ik heb zelf al een aantal dingen geprobeerd om het op te lossen en vast te stellen wat het probleem is. Hier zijn de specificaties van mijn pc:

i5 2500k
Asrock Z68 Extreme 4
Crucial SSD 2.5", 64GB
Western Digital Harddisk 3.5" 1TB
Sapphire Radeon HD6950 Dirt 3 Edition 2gb (2x, Crossfire)

Ik heb systeemherstel gedaan en windows opnieuw geïnstalleerd (gelijk even geüpgrade naar windows 8 ), beide hielpen niet tegen de crashes. Ook heb ik de temperatuur gemeten van mijn processor en videokaarten en die hadden normale temperaturen. CPU zat rond 33 graden en de videokaarten rond de 40.

Wat wel opmerkelijk is, is dat op het moment van de laatste crash ik een chatvenster van het programma Facebook Messenger had openstaan en die bleef gewoon werken terwijl de rest van de programma's, inclusief de taakbalk en het bureablad compleet vastliepen. Ik denk zelf dat de oorzaak van mijn crashes is dat mijn SSD uitgaat/crasht. Want Facebook Messenger gebruikt geen bestanden actief van de harde schijf om te moeten werken (denk ik) en kan daardoor gewoon door blijven gaan, terwijl alle andere programma's vastlopen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in het vaststellen van de oorzaak van het probleem, of het inderdaad mijn SSD is, of dat het toch een andere hardwarefout is.

Verwijderd

Doe het volgende:
-Update je mobo BIOS
-Installeer de Intel chipset driver
-Update Windows en alle drivers (video, audio, netwerk etc etc.)
-Update je SSD firmware (ja dan moet je Windows weer opnieuw installeren), test desnoods een andere Sata poort!

Help dit ook niet test andere voeding en videokaart of vervang je mobo?

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het lijkt mij een software-matig iets, als het de voeding was had je niet nog in sommige vensters kunnen werken volgens mij.

Je kan eens proberen de windows pagefile uit te zetten, dan gebruikt windows ook de harde schijf niet, en dan zien wat er gebeurt na 2 uur. (plus wat larsiano zegt)

Als het probleem dan over is, zou ik inderdaad eens naar je SSD kijken.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 05:12
ah, ik heb hetzelfde gehad. Was inderdaad een SSD die er mee ophield!
Sinds ik ze in RAID 1 heb gezet (en de SSD is vervangen) nooit meer problemen mee gehad. Dus ik denk dat je vermoeden correct is.

Heb deze http://www.ocztechnology....x-3-sata-iii-2-5-ssd.html

• Mavix
Ik heb mijn BIOS geüpdate, maar ik krijg nu bij het opstarten een bluescreen en mijn moederbord herkent mijn 2de hdd en mijn dvd drive niet meer :S

EDIT: ik heb de dvd drive in een andere poort gestopt en hij herkent hem weer. Nu windows opnieuw geïnstalleerd en hij herkent alle 3 mijn stations weer. Nu zag ik op de site van Crucial dat ik gewoon via windows mijn SSD firmware kan updaten. Klopt dat? http://www.crucial.com/eu/support/firmware.aspx

EDIT 2: Ik heb met een vriend overlegd en besloten gewoon via Windows 8 de firmware van mijn SSD proberen te updaten. Ik heb het 2 keer geprobeerd, en beide keren crashte mijn pc op het moment dat ik update klikte.

[ Voor 73% gewijzigd door Mavix op 20-03-2013 15:13 ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

euh.....

heb je soms een Crucial M4???

In dat geval is het 99,9% de fameuze 5000 uren bug
http://hothardware.com/Ne...rmware-Fix-in-MidJanuary/

Je kan de firmware beter flashen mbv een USB stick, dus niet vanuit Windows.
Voor Windows flash eventueel op IDE zetten ipv AHCI.
Of vanuit Windows 7 ipv 8.

meuk: Crucial m4 040H

[ Voor 23% gewijzigd door psy op 20-03-2013 16:36 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Wat ^^ hij zegt. De eerste 3 updates moeten via een USB stick daarna kunnen ze pas vanuit windows gedaan worden. Indien je dat probeert dan crasht hij sowieso.

• Mavix
psy schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:30:
euh.....

Ja, ik heb inderdaad een Crucial M4 64gb. Ik heb nu mijn SSD geüpdate naar firmware versie 040H met een bootable usb stick. Ik laat weten of het de oplossing is.

EDIT: Mijn pc staat sinds 17 uur vanmiddag aan en is nog geen een keer gecrasht. Hartstikke bedankt psy en de rest die heeft geholpen _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Mavix op 20-03-2013 23:06 ]

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-11 21:31
psy schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:30:
euh.....

Voor Windows flash eventueel op IDE zetten ipv AHCI.
Of vanuit Windows 7 ipv 8.

Toen ik na lange tijd eindelijk weer eens bij mijn ouders thuis kwam, was ik verbaasd dat de kookwekker elk uur afging. Ik vroeg wat er aan de hand was, mijn pa vertelde dat ze er vergif op konden nemen dat de PC na een uur zou crashen, dus zetten ze de wekker ~55 minuten om op dat moment de PC netjes te hersterten :D heel gedisciplineerd, het kan ze al haast niets meer schelen :+
Ik ga het nu proberen of de update een oplossing is, waarschijnlijk ben je een held, thanks _/-\o_
Pagina: 1