Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34
Ik heb momenteel een 6 maand oude Western Digital Blue WD10EZEX steken van 1TB.
Gisteren heb ik ontdekt dat deze een (groot aantal) Reallocated Sector Count en Reallocated Event Count heeft:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MOryGKT6zpqKGkMdhTPziCzt/thumb.png

Gisteren om 20u43 heb ik HdTune opgestart, dus hier start het logboek:

Reallocated Event Count:
20u4369

Reallocated Sector Count:
20u43803
20u49808
22u08827
Vandaag827

Seek error rate:
20u43111
20u49112
20u5492
20u5755
20u5947
21u010
22u080
Vandaag0

Ik heb vrijwel meteen Chkdsk uitgevoerd, dus waarschijnlijk is dit de reden waarom hij om 20u49 sectoren heeft vervangen door spare area. Chkdsk geeft wel aan dat hij niets gevonden heeft.

Data Lifeguard Diagnostic van Western Digital heb ik vandaag gedraaid, deze geeft zelf geen problemen aan met extended test en gewoon in de SMART volgens dat programma.
Error Scan van HDTune is volledig groen.
Het rare is wel dat er in de sectoren tussen 3GB en 4GB een serieuze snelheidsdrop te zien is. Hij gaat daar van 150MBps naar 20MBps:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J0laRRNwUw26tb43YBUTOsbK/thumb.png

Nu komt mijn vraag:
Het lijkt erop dat enkele sectoren beschadigd zijn, maar alle sectoren zijn vervangen door spare sectoren.
Ik neem aan dat dit de reden is waarom HDTune, CHKDSK en Data Lifeguard Diagnostic geen fouten meer vinden? En dat de snelheidsdrop te wijten is aan de 800 sectoren die hij plots niet meer tussen 3GB en 4GB moet gaan zoeken maar aan het andere einde van de platter in de spare area?

En voor mijn nieuwsgierigheid:
Is er een manier om te bekijken welke data er in de zone staat tussen de 3GB en 4GB?

Alvast for the record: dit is enkel mijn games schijf, dus hier staat Steam op met wat games die allemaal opnieuw te downloaden zijn. Back ups of data recoveren is dus niet aan de orde.
Wel draait er ook nog een VM van die schijf voor schoolwerk, dus die heb ik wel alvast verplaatst naar mijn andere schijf.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke problemen heb je ondervonden met de schijf. Een snelheids drop kan ook door de data zelf komen of door een buffer / ATA probleem. Ik denk dat een aantal sectoren die automatisch geherlokeerd worden 'normaal' te noemen is. Als chkdsk echter aan het werk moet kan je wel eens te maken hebben met een slechte schijf. Als dat zou heb je denk ik ook recht op garantie nu niet. Maar ik zou het wel vragen, want vragen staat vrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Echt problemen heb ik niet ondervonden.
Er was hier gisteren een stroomstoring rond 18u, waarbij mijn pc plots uitviel. Aangezien ik primair vanaf een Samsung 830 ssd werk zonder bescherming bij power loss ging ik gisteren dus even in de SMART kijken of er iets aan de hand was, bleek niet het geval te zijn.
Echter de SMART van de Western Digital Blue gaf wel warnings (zoals te zien op de screenshot).

Nu je over het ATA probleem begint, ik merkte gisteren nog een tweede gekke ding op: mijn Samsung 830 doet ook raar. Write performance is om van te huilen.
Normaal doet hij dit: (screenshot van eind september)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k7RSmi4xkwjus8JE5D824QwG/full.png

En nu haalt hij slechts dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5czFXzYsCnPlchBWMVdg0LPt/full.png
En ja Read Access times wilt hij niet uitvoeren, ik wordt getrakteerd op deze error:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wud0fzylVZZr8SL6Rx4QQGuW/full.png

Er is dus waarschijnlijk nog wel iets meer aan de hand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt geen pending sectoren, dus zolang dat niet gebeurt, functioneert je schijf prima. Je kunt inderdaad sommige sectoren langzamere performance verwachten; maar dat is echt maar heel marginaal en alleen als het sequential I/O betreft.

Wat betreft je error van je SSD zul je ook daarvan even een SMART screenshotje moeten posten. Het kan zijn dat dit helemaal los staat van je HDD probleem, of juist niet. Maar dat wil je graag weten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
U vraagt, wij draaien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B4ld1uTqJiofcfLjcc8WfQAm/full.png
Niet veel aan te zien me dunkt.

50GB used space, 69GB free space.
1,5TB lifetime writes
Laatste firmware geïnstalleerd.
Overigens heb ik gisteren om 17u23 een handmatige TRIM uitgevoerd via de Samsung SSD Magician.

[ Voor 42% gewijzigd door Malantur op 20-03-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn in elk geval geen kabelfouten, dan zou 199 CRC Error Count (dit is niet de officiële benaming!) een hogere waarde hebben dan 0.

Dit zou je voor je hardeschijf ook nog kunnen controleren. Want de screenshot valt net buiten beeld. Als je scrolt naar C7 UDMA CRC Error Count dan hoor je daar bij Raw value ('data' kolom) ook 0 te zien. Kun je dit bevestigen? Zo ja, dan kun je kabelfouten in elk geval uitsluiten. Dat maakt de waarschuwing die je net te zien krijgt weer vreemder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Bovenstaande screenshot is genomen in Samsung SSD Magician, aangezien die '235 POR Recovery Count' kent en HDTune niet.

In HDTune is de Data op C7 0 op de ssd, 0 op mijn WD Blue en 0 op mijn WD Green.
Kabelfouten zijn het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Het aantal Reallocated Sector Count en Reallocated Event Count blijft stabiel staan, de schijf lijkt het dus wel te houden momenteel.

Wat echt een groter probleem is, is dat de ssd nog steeds traag is. Write blijft sub 100MBps, terwijl er ondertussen al tijd zat was voor GC en TRIM. Ik heb ook de laatste versie van Intel RST en een oudere versie van de Intel Chipset Driver geïnstalleerd.
Sequentiële snelheden zijn alweer gestegen tot 100MBps, de andere write snelheden zijn ver onder wat het moet zijn..

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

De SSD op een ander systeem geprobeerd?
De SSD tijdje 100% idle laten? Bijvoorbeeld de pc in bios post screen of bios settings laten staan.

[ Voor 59% gewijzigd door Swordlord op 22-03-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Na 3u idle in de bios:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PFCYUWgzNEywkQt3atTBDck7/full.png

Wel is de foutmelding bij de lees toegangstijden nu weg :p

3 dagen later is de teller trouwens ook omhoog gegaan naar 833 Reallocated Sector Count.

[ Voor 21% gewijzigd door Malantur op 22-03-2013 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
De teller staat nu nog steeds op 833, maar ik heb nu toch maar RMA aangevraagd bij WD.

De ssd is ondertussen geformatteerd, gewoon binnen Windows 7 installer. Alles is nu terug in orde:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gw6suvkzk2KKYmyINWUMslyV/full.png
Al ben ik er nog altijd niet achter waarom de resultaten toen zo brak waren, en waarom de resultaten toen ook niet verbeterden door idle te staan en automatisch of handmatig te TRIMen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Durf ik je ook niet te vertellen...

833 omgewisselde sectoren is hoog, toch kan die schijf betrouwbaar werken zolang er maar geen pending sectoren zijn. Als de schijf zwakke sectoren op tijd kan remappen zal de host nooit een probleem ondervinden en werkt het opslagapparaat dus perfect vanuit het perspectief van de host. Toch kun je die schijf prima RMA-en in de hoop dat je weer een vers exemplaar krijgt (soms helaas refurbished 2e hands).
Pagina: 1