Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Probleem wired internet Lenovo Y500

Pagina: 1
Acties:

• D030
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 13:08
Goedenavond allemaal!

Ik heb een paar maanden geleden mijn Y500 gekocht en sinds vanavond heb ik een probleem.
Elke keer als ik de internet kabel in de ethernet port steek staat er dat mijn laptop verbonden is met het internet maar zodra ik naar sites ga is het internet tergend traag. Het is zo traag dat het onmogelijk is om er nog mee op het internet mee te werken.

Het rare is dat zodra ik op WiFi ga het allemaal gewoon goed gaat en ik weer kan internetten zoals ik gewend ben op mijn laptop. Ik heb al de modem gereset, mijn laptop aan en uit, ik heb het geprobeerd bij andere internet kabels in mijn huis en op de andere Pc's het internet gecheckt maar daar gaat het gewoon snel terwijl het dezelfde kabel is.

Nu heb ik net Paradigit gebeld en die zeiden dat het waarschijnlijk aan de Ethernet port ligt en dat er een defect is opgetreden door een statische schok. Nu heb ik nog een lange tijd garantie dus geld speelt geen rol maar het zou toch vervelend zijn als ik mijn laptop komende weken kwijt ben.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en zo ja, wat ik er eventueel zelf aan zou kunnen doen?

Mvg, D030

Verwijderd

Ik heb nog nooit een elektrische schok zien komen uit een ethernet kabel, statische elektriciteit kan een rol spelen maar hier heeft elke laptop dan last van en veel hoor je er niet over. Als eerste zou ik opzoek gaan naar een nieuwe netwerk adapter driver op de site van de netwerk chip fabrikant ( Realtek, Marvell etc.). Daarnaast alle Windows updates installeren en na een herstart (zonder virus scanners) testen of het helpt. Reset anders de laptop in de fabrieks instellingen en probeer het nog is. Ik neem aan dat het ooit goed gewerkt heeft, wat is er veranderd aan het systeem of software en heb je toen een systeem herstel gedaan? Wel handig iig dat Paradigit ook s ‘avonds de helpdesk open heeft!

• D030
Bedankt voor de reactie!
Ik ben nu de nieuwste lan driver aan het installeren en zal hem zo even opnieuw opstarten.
Ik denk dat terug zetten naar fabriek instellingen geen effect zal hebben aangezien ik dat toevallig gister al gedaan had. Ik zal kijken of het werkt en het resultaat posten!

• D030
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 23:43:
Ik heb nog nooit een elektrische schok zien komen uit een ethernet kabel, statische elektriciteit kan een rol spelen maar hier heeft elke laptop dan last van en veel hoor je er niet over. Als eerste zou ik opzoek gaan naar een nieuwe netwerk adapter driver op de site van de netwerk chip fabrikant ( Realtek, Marvell etc.). Daarnaast alle Windows updates installeren en na een herstart (zonder virus scanners) testen of het helpt. Reset anders de laptop in de fabrieks instellingen en probeer het nog is. Ik neem aan dat het ooit goed gewerkt heeft, wat is er veranderd aan het systeem of software en heb je toen een systeem herstel gedaan? Wel handig iig dat Paradigit ook s ‘avonds de helpdesk open heeft!
Geweldig het heeft gewerkt! Wat raar dat de Paradigit dit niet als advies heeft gegeven! Ik heb dan wel nog een vraagje want ik had dit zelf uitgesloten vanwege het feit dat toen ik zelf bij apparaatbeheer gingen kijken en Netwerkadapters> Ethernet Controller> RM stuurprogramma's bijweken deed er stond dat ik de meest recente had. Zou je dit misschien kunnen uitleggen voor problemen die zich voor kunnen doen in de toekomst? :)

Mvg, D030

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:13
Vaag advies van Paradigit: de LAN aansluiting is na de netspanningsaansluiting de best beveiligde aansluiting tegen ESD/spanningspieken (signaalingangen o.a. aan beide zijden galvanisch gescheiden)! Die LAN aansluiting is geschikt om tot 110 meter aan kabel aangesloten te hebben en dat pikt nogal wat rotzooi op, vandaar.

@franssie: galvanische scheiding is tot ca 1500V... of de max. 80mA belspanning genoeg is om de spoel in de trafo te slopen betwijfel ik.

[ Voor 17% gewijzigd door base_ op 20-03-2013 03:08 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

offtopic:
@base_ is niet heel raar, in de LAN poort kan je ook een telefoonkabel proppen, en daar kan idd wel 100+V op staan als je gebeld wordt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

RM stuurprogramma's bijwerken deed er stond dat ik de meest recente had. Zou je dit misschien kunnen uitleggen voor problemen die zich voor kunnen doen in de toekomst?
Windows update heeft maar een aantal drivers van hardware onderdelen ingebakken en loop dus vaak een jaartje achter op wat er nu beschikbar is vanaf de fabrikant zelf. Daardoor is het het beste om ze zelf op te zoeken, naast compatibiliteits issues oplossen kan het ook het systeem beter laten functioneren.

• D030
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 00:57:
[...]
Windows update heeft maar een aantal drivers van hardware onderdelen ingebakken en loop dus vaak een jaartje achter op wat er nu beschikbar is vanaf de fabrikant zelf. Daardoor is het het beste om ze zelf op te zoeken, naast compatibiliteits issues oplossen kan het ook het systeem beter laten functioneren.
Oh okee dat verklaart het. Hoe weet ik dan wanneer mijn drivers out-of-date zijn? Ik kan ze namelijk alleen via de Lenovo site downloaden en ik zou niet weten waar ik dus kan zien of mijn drivers up-to-date zijn.

http://support.lenovo.com/en_NL/downloads/default.page?

Daar staan de drivers voor mij laptop (IdeaPad Y500)

Zou je dit misschien kunnen uitleggen? :)

Verwijderd

Voor Lenovo specifieke drivers moet je bij Lenovo zijn (zoals touche pad). Als ze geen auto update tooltje hebben kan je elke maand bv even op de site kijken voor een nieuwe update. Echter zijn chipset drivers, audio drivers, videodrivers en netwerkt drivers vaak onderdelen die wel via Lenovo worden geupdate voor een tijdje (18 mnd ofzo) daarna en eigenlijk al vanaf dag 1 kan je ze beter ophalen bij de leverancier van de specifieke onderdelen zoals Intel, Realtek (LAN en geluid) en Nvidia of AMD. Deze drivers zijn vaak universeel aan alle onderdelen waarvoor de driver gebouwd is en zijn nieuwer en beter dan die van Lenovo zelf.
Dus in het kort maakt de onderdelen fabrikant een driver en daarna pas zal je deze zien in Windows update of op de Lenovo website. Deze komen dus altijd later pas (of soms nooit) bij de reseller en laptop fabrikanten aan. Ook worden de drivers nogmaals getest door deze partijen wat weer extra werk en tijd vergt. Ook worden ze dan nog eens gerepacked etc etc..

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Maar aan de andere kant, zolang de drivers werken naar behoren zou ik niet per se een nieuwere driver installeren. Sterker nog, in het geval van de meeste apparaten is dit niet eens nodig. In sommige gevallen kan het wel nuttig zijn, zoals bij videokaarten of als er nieuwe softwarmatige functies aan de chipset worden toegevoegd (zoals destijds met TRIM).
Pagina: 1